Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Oude.Wilg »

Meatloaf schreef:Ik denk dat er nog wel mensen zijn die dit hebben. met name de stammen in afrika, op eilanden en zuid amerika, die niet tot nauwelijks contact hebben met "de buitenwereld" leven nog altijd zoals ze vroeger deden.
Lijkt mij bijzonder met natuurstammen op te trekken.
Maar ook al zou de westerling er een jaar zijn dan nog krijg je niet het zelfde gevoel, het zou wel heel mooi zijn.
In een ander land zouden wij best in de natuur zelf redzaam willen wonen, ja dromen mag. ;-)


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roely »

@"oude wilg..
De mens heeft nooit een zogenaamde ingebouwde navigatie gehad zoals we die van andere diersoorten kennen.. Dus iets wat je nooit gehad hebt kun je ook niet terug krijgen.

jij kunt ook over grote afstanden reizen zonder kompas en landkaarten. Ik denk dat jij je wat meer in moet lezen op het forum.
Je ziet aan de bomen de windrichting.. Aan de zon, de sterren, ZO heeft de mens eeuwen lang genavigeerd!
En dan zijn er nog de trucjes met een bakje water en een blaadje of papiertje tot een gemagnetiseerd ijzerdraadje op een kurk. Dat is echt kinderlijk eenvoudig in de basis.

Dat dieren instinctief speciale dingen wel of juist niet eten. Of tbv ziekte of tekortkoming is bekend, ook dat ze nog veel fouten maken.... De mens heeft qua genezende kruiden dit toch wel heel ruimschoots overtroffen, met onze kennis en vaardigheden. De mens is daarin echt wel superieur, bij dieren is het over het algemeen, vaker een kopieer gedrag in de hoop dat het helpt. En de mens heeft wel daar dan ook dingen van gekopieerd en verbeterd. En vooral wij kunnen het ook nog tekenen en opschrijven voor de volgende generatie

Kijk het is wel super bijzonder dat bv ratten instinctief geen gen voedsel eten, maar dat is ook iets wat de mens nooit heeft gekunnen. Dus ook dat kun je niet terug krijgen.


elfredzaamheid is zeker niet zo ingewikkeld. Het is hard werken, en hulp en advies accepteren.
Bij een stam leven en je een westerling voelen is toch perfect. Hoeveel kennis breng jij wel niet mee voor hun, natuurlijk moet je van hun de lokale beschikbare bouwmaterialen leren en de vegetatie. Maar jij kunt hun ook erg verrijken. En in een jaar moet je toch aardig wat kunnen leren lijkt me.
Maar ja er zijn mensen die niet zo handig meer zijn met hun handen.. Als jij ook zo bent dan moet je gewoon een andere rol willen spelen dan je beoogd had. Denkers, genezers en zieners zijn ook altijd belangrijk geweest. Als je niet kunt vechten moet je niet de rol van strijder ambiëren, als jij de weg niet kunt vinden zonder kompas of landkaart moet je je laten leiden door een ander, en jij draagt dan de spullen of zorgt voor het eten. Zo werkt dit al duizenden jaren voor de mens succesvol.


Ik sluit me bij Koen aan.. Wat bedoel je nu eigenlijk .?


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Boomknuffelaar »

Je geeft uitgebreid antwoord voor dat je weet wat hij bedoeld?


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roely »

Ja jammer. Ik ben altijd uitgebreid


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Boomknuffelaar »

Touché ;D :o


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Oude.Wilg »

Roely schreef:Ja jammer. Ik ben altijd uitgebreid
Beste Roely ik ben blij met je schrijven daar kan ik me goed in vinden, hartelijk dank daar voor en we zien uit naar meer.
Toen je over de rat schreef dacht ik, je zou in een geschikt land moeten wonen met dieren zoals een hond waar je veel aan kunt hebbben een aapje die fruit voor je uit de bomen kan halen, misschien een valk die prooien voor je kan vangen.
Ik ben eigenlijk gek op boeken en films die gaat over vrienschappen met wilde dieren, kort geleden een film gezien met een jongen die van huis was weg gelopen en een jachtluipaart als vriend had, ze maakten samen van alles mee de jongen had veel aan zijn vriend de jachtluipaard.
Vroeger als jongen was ik weg van een zwartepanter en droomde daar zelfs over.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Bill »

Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen. Tuurlijk!

Wil je dit ervaren? Duik eens een week solo de natuur in. Met zo weinig spullen als mogelijk, maar wel met genoeg spullen voor een comfortabel gevoel. En dat bepaal jij natuurlijk zelf. Slaapzak, vuurstarter, kookpan en waterfles zijn comfi basics die ik vaak meeneem.

Maar daar ben je dan. Er is opeens niemand meer om op terug te vallen. Geen vaste patronen meer (ff naar de supermarkt om eten te scoren, geen huis meer, geen i-net). Kennis om te leven in de natuur is dan mooi meegenomen.

Misschien kom je in een soort flow dat alles vanzelf lijkt te gaan. Brandhout zoeken, water zuiveren, eten vinden, onderdak regelen. Die flow ervaar ik na een paar dagen buiten. Ik denk dat die flow overeenkomt met dat natuurlijk gevoel wat jij zoekt.

Het lijkt alsof je handelt in overeenstemming met natuur. De nederigheid waar Roely het over had is misschien dat je inziet dat je niet alles naar je hand kunt zetten. Je kunt niet meer op knopjes drukken. Je bent overgeleverd aan wat je gegeven wordt. De Engelsen hebben dit mooie spreekwoord dat ik wel eens tegen mezelf zeg als ik weer iets wat nieuws probeer: beggars can't be choosers.

Nogmaals: ga 't zelf ervaren. Wees dat dier.

Groet,


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roel »

Ik heb het al eens eerder vermeld, jaren geleden hebben we met vier mensen drie weken in de Biesbosch doorgebracht als zijnde jagers/verzamelaars.
Niet toegestaan uiteraard, maar toch, we zijn niet betrapt en hadden de tijd van ons leven.
Strikkenlijn gezet, zoveel mogelijk eetbare planten gezocht en halverwege de tijd hebben we ons een ree laten bezorgen. Dat dan weer wel...
Ik ben 18 kg afgevallen in die drie weken en geen dag honger geleden.
Het gerookte en gedroogde vlees was enigszins groen aan de buitenkant, maar na reiniging eetbaar... more or less... ;-)
En sinds die tijd weet ik altijd waar het noorden is... ook nu nog.
Dus kom me niet aan met verhaaltjes over dat de mens niet over zo'n ingebouwde radar beschikt...
Misschien niet, maar het is zeker weten te leren.
Maar alleen op de harde manier ben ik bang.
Maar ik denk maar zo, voor iemand die echt wil... bestaat er geen harde manier. :D

Voor wie ook zoiets wil proberen... doe het net als wij in september/oktober.. alles is dan klaar om te oogsten... ;-)


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door arjuna »

De zoektocht is nog steeds in het vlak van materi ik wens ieder die zich daaraan
Vergrijpt(houvast) veel plezier in de tocht.
Koen


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roel »

;-)........


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Oude.Wilg »

Roel schreef:Ik heb het al eens eerder vermeld, jaren geleden hebben we met vier mensen drie weken in de Biesbosch doorgebracht als zijnde jagers/verzamelaars.
Niet toegestaan uiteraard, maar toch, we zijn niet betrapt en hadden de tijd van ons leven.
Strikkenlijn gezet, zoveel mogelijk eetbare planten gezocht en halverwege de tijd hebben we ons een ree laten bezorgen. Dat dan weer wel...
Ik ben 18 kg afgevallen in die drie weken en geen dag honger geleden.
Het gerookte en gedroogde vlees was enigszins groen aan de buitenkant, maar na reiniging eetbaar... more or less... ;-)
En sinds die tijd weet ik altijd waar het noorden is... ook nu nog.
Dus kom me niet aan met verhaaltjes over dat de mens niet over zo'n ingebouwde radar beschikt...
Misschien niet, maar het is zeker weten te leren.
Maar alleen op de harde manier ben ik bang.
Maar ik denk maar zo, voor iemand die echt wil... bestaat er geen harde manier. :D

Voor wie ook zoiets wil proberen... doe het net als wij in september/oktober.. alles is dan klaar om te oogsten... ;-)
Ook een mooie reactie @Roel. :-)


Mvg,
De Oude.Wilgen.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door rjvdsluis »

Beste Oude Wilg

De belangrijkste eigenschappen van de mens zijn:
1. De mens kan zich aanpassen aan veel verschllende milieu omstandigheden
2. De mens kan kennis en vaardigheden aan elkaar doorgeven.
3. De mens kan kennis en vaardigheden opslaan en ter beschikking stellen van anderen.
4. De mens leert vooral van elkaar tijden de opvoeding. (cultuur)

Daarom is de mens op aarde een succesvolle diersoort.

Er zijn mij slechts een beperkt aantal eigenschappen die erfelijk zijn. Het grootste gedeelte is aangeleerd en ligt als een serie reflexen klaar voor gebruik
Bij veel diersoorten wordt kennis om te overleven ook van elkaar geleerd.

Het antwoord op je vraag is volgens mij:
Kan een mens in de vrije natuur overleven? Ja, als het hem is geleerd en hij gemotiveerd is om dat te doen

Ron van der Sluis sr


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Tim »

Hey,

En de mens is ook een soort in het ecosysteem. En elke soort, zolang de aarde bestaat, zal na exponentiële groei, uit elkaar vallen.

Als lemmingen over de rand.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Oude.Wilg »

rjvdsluis schreef:Beste Oude Wilg

De belangrijkste eigenschappen van de mens zijn:
1. De mens kan zich aanpassen aan veel verschllende milieu omstandigheden
2. De mens kan kennis en vaardigheden aan elkaar doorgeven.
3. De mens kan kennis en vaardigheden opslaan en ter beschikking stellen van anderen.
4. De mens leert vooral van elkaar tijden de opvoeding. (cultuur)

Daarom is de mens op aarde een succesvolle diersoort.

Er zijn mij slechts een beperkt aantal eigenschappen die erfelijk zijn. Het grootste gedeelte is aangeleerd en ligt als een serie reflexen klaar voor gebruik
Bij veel diersoorten wordt kennis om te overleven ook van elkaar geleerd.

Het antwoord op je vraag is volgens mij:
Kan een mens in de vrije natuur overleven? Ja, als het hem is geleerd en hij gemotiveerd is om dat te doen

Ron van der Sluis sr
Héé beste Ron,
Fijn weer wat van je te vernemen, een mooie reactie, alleen vinden wij de mens heden ten dage (grotendeels) een mislukte diersoort, op sociaal gebied, hopelijk bij jij ook redelijk hersteld van de kater, je weet wat ik bedoel.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roel »

Nou ja, over succesvolle soorten gesproken... Het Bankivahoen begon ooit ergens in zuid-oost Azië aan de vermetele opdracht om de meest succesvolle vogelsoort aller tijden te worden. Hij moest alleen even uitvogelen hoe hij dat het slimst kon doen. Uiteindelijk besloot het hoen om daarvoor de mens in te schakelen als zijnde een prima middel om zich over de wereld te kunnen verspreiden.Wat dat aspect betreft is het prima met het hoen gegaan. Het woont nu in alle werelddelen uitgezonderd Antarctica, maar over de manier waarop dat wonen voor het merendeel heeft uitgepakt denken de nazaten van de eerste Bankiva's een tikje meer genuanceerd dan hun verre ondernemende voorouders... :-(
Maar goed, je bent wel met meer dan 25 miljard, dus evolutionair gezien heb je als soort wel wat puntjes gesprokkeld....


Plaats reactie