Importeren voor particuleren uit niet-EU landen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
michiel
Berichten: 1582
Lid geworden op: 20 jan 2011, 09:34
Locatie: Noord-Brabant

Importeren voor particuleren uit niet-EU landen

Bericht door michiel »

Artikelen die niet in de EU verkrijgbaar zijn of bestellen op ebay omdat het artikel daar goedkoper is; importeren is interessant, maar de wet- en regelgeving is lastig.

De wet- en regelgeving rondom de kosten voor import door particulieren blijkt in de praktijk onduidelijk. In dit topic wil ik samen met jullie de feitelijke regels verzamelen zodat iedereen op de hoogte is van de laatste wet- en regelgeving.

Omdat de regels wijzigen stel ik voor om dit topic open te laten zodat iedereen nieuwe wet- en regelgeving toe kan voegen. Ik verwerk nieuwe informatie in deze startpost en verwijder je post met de nieuwe informatie zodat je alleen de startpost hoeft te lezen.

Het doel van dit topic is het delen van de recentste wet- en regelgeving rondom import uit niet-EU landen.

Ik ga er vanuit dat reacties in dit topic bijdragen aan het recent houden van de wet- en regelgeving. Posts die niet inhoudelijk bijdragen worden verwijderd.

Dit topic veranderd van opbouw naarmate nieuwe informatie wordt toegevoegd.

****

Wat wel en wat niet invoeren?

In NL verboden artikelen mogen niet worden ingevoerd. Voor dit forum zal dat voornamelijk gaan over messen. Lees dit <A HREF="http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... t=1">topic bushcraftmes en de wet</A> als je twijfelt of iets een wapen is.

Wel of geen belasting bij invoer betalen

Afbeelding

Rekenvoorbeelden:

Afbeelding

Messen vallen onder de 21% BTW regeling.

Bron:
<A HREF="http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... enst.nl</A>

Invoercalculator

[quote="Sgt_Bear"]
Handige link om een INDICATIE te krijgen van hetgeen je aan rechten moet betalen bij invoer uit een niet-EU land.

http://www.invoercalculator.nl
[/quote]

Tips en ervaringen:

1. 'Wat ze bij de douane zeggen of doen; daar kan nog wel eens verschil in zitten.'

Het verschil wordt volgens douane medewerker sgt_bear verklaard door onderstaande oorzaken:
Er is een verschil tussen de daadwerkelijke WAARDE en de DOUANEWAARDE.
De douane doet zaken met de....verrassing.....douanewaarde.

Zo kan de wijze van verzending/verscheping heel erg van invloed zijn op hetgeen je uiteindelijk aan belastingen moet betalen.
Hiermee bedoel ik of de goederen bv verzekerd waren tijdens de reis en wie die verzekering dan heeft betaald. Zelfs het land waar het vandaan komt kán invloed hebben op de uiteindelijk te betalen rechten.

Uitleg #1 bij 1: de douaneservice is al enige tijd geprivatiseerd. Als het bedrijf dat met deze dienst is belast, de waarde op de vrachtbrief niet aannemelijk vindt, doen ze zelf een schatting.
Hierover mag je invoerrechten betalen of je moet in beroep gaan, maar dan duurt het nog langer voordat je je spulletjes hebt.
Als je een artikel (veel) goedkoper hebt gekocht dan de gemiddelde waarde, kan je vragen of de verkoper een factuur aan het pakket toevoegt. De douane heeft dan direct het juiste bedrag.

Uitleg #2 bij 1: je hebt een bankafschrift om te bewijzen wat je hebt betaald. Zakelijk kun je de factuur overleggen. Uiteindelijk moeten ze je dan wel gelijk geven omdat jij meer bewijs hebt dan zij in deze.
Ja je moet in beroep gaan en eventjes wachten op je spullen. Dit gaat niet op als je verkeerd aangeeft wat het is. Zoals een gift met een bedrag boven de aangegeven maximale waarde.

[quote="Sgt_Bear"]
Bezwaar maken kan altijd natuurlijk, of het zin heeft is een ander verhaal.
Naar mijn bescheiden mening heeft bezwaar maken alleen zin als je over informatie beschikt die de Douane op dat moment niet heeft maar die wel een ander licht op de zaak werpen óf als de Douane onjuiste gegevens heeft gebruikt, óf als er discussie mogelijk is over de aard en het gebruik van het voorwerp.
Ik zal hier een (commercieel) voorbeeld van geven: je bestelt een glaasje met daarin een waxinelichtje.
Is dit nu een glaasje en een waxinelichtje, 2 soorten goederen dus (waar je relatief veel rechten voor moet betalen)?
Of
Is dit nu een "niet electronisch verlichtings toestel", 1 soort goed dus (waar je relatief weinig rechten voor moet betalen)??
De Douane zal daar een mening over vormen, maar die hoeft niet persé juist te zijn natuurlijk.

Het grappige is dat bij in- en uitvoer vaak omgekeerde bewijslast geld.
JIJ moet aantonen of iets wel of niet zo is, en niet de Douane.
[/quote]

2. Import ervaring VS > België

<A HREF="http://thomasvanhoutte.be/blog/2013/04/ ... w/">Proces import VS > belgië</A>
Laatst gewijzigd door michiel op 16 jan 2014, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Brousse - handgemaakt, voor outdoor

You are free to choose, but you're not free from the consequence of your choice.
yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Importeren voor particuleren uit niet-EU landen

Bericht door yuno »

Bij import is het naar mijn ervaring erg belangrijk of de "winkel" waar je de spullen koopt genoeg ervaring heeft met export. Wanneer de verscheper correct werkt, waarde aangeeft, rekening bijvoegt en het niet in het belachelijke trekt (extreem lage waarde aangeeft) gaat het meestal zonder problemen door. Reken de standaard btw plus een dossier kost van 15€ en je zit aan de veilige kant. Voor grotere aankopen kun je zelf een inklaring opmaken (laten maken) maar reken dan direct op TENMINSTE 50€ voor het opmaken van de inklaring, 60€ dossierkost PLUS de btw/invoerrechten.


Plaats reactie