Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Gerbenvink »

Hey
Ik zit al een tijdje met de vraag wat zal ik allemaal meenemen naar het bos voor 1 dag?
Duss wat nemen jullie mee?


Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door stekker »

Voor alleen 1 dag. (overdag)

Eten en drinken:

BCB veldfles met metalen mok of grote PET fles met water  , brandertje of stove, instant koffie, suiker, instant-noodles of belegde boterhammen, fruit,
noten-mix of Mars etc.

Uitrusting:

mes, evt. klapzaag, firesteel, poncho voor op te zitten of tegen de regen, metalen mok of pannetje.

Kleding:

al naar gelang het weer/ temperatuur diverse laagjes kleding.
Laatst gewijzigd door stekker op 08 feb 2014, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door janvanloon »

1 overdag of werkelijk 24 uur?
Is er mogelijkheid tot open vuur?


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door lampje »

welk seizoen?


Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Anneke »

Wat wil je doen of leren die dag?

Afhankelijk daarvan bijvoorbeeld veldgids(en), notitieboek, fototoestel, kijker, kaart, enz.


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Robbe »

Neem altijd een EHBO setje, fles water, kompas, en regenjasje mee.
En verder wat je tijdens je vorige tocht hebt gebruikt of gemist.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Vrijbuitert

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Vrijbuitert »

Het ligt er maar aan wat je onder 1 dag verstaat. Maar als ik ervan uit ga dat je na het ontbijt gaat en voor de avondmaaltijd terug ben kom ik niet verder dan water, thee en voedsel.


Tent
Berichten: 96
Lid geworden op: 09 jan 2014, 18:30
Locatie: In je achtertuin

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Tent »

zo weinig mogelijk...



Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Roely »

Ik ben heel vaak voor een hele dag gegaan en in de schemer weer thuis
Dit had ik altijd bij :

Mes
Vuilniszak om op te zitten of als poncho of dingen in te bewaren
Water/ ik heb ook vaak een thermoskan koffie meegenomen ipv water.
kompas
touw(tjes)
Survival hangmat om lekker uit te rusten.  Voorheen een normale touw Hangmat
Pak stroopwafels

herfst/winter of bij overnachting neem ik extra mee :
Brood
Blik knakworstjes ( eerst eten daarna water in koken) plus klein koper haakje
oplos koffie /suiker en een bekertje
Bij overnachting nog een stuk bouw plastic

Dat alles in een klein rugzakje met een pakje zakdoekjes

Echter als ik de volgende keer ga , neem ik brood mee en ham en kaas en zo'n tosti ijzer net als robbe.  :D


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door randoloup »

Was een dubbele post. Eén is verwijderd. HJ namens het NBF moderator-team
Mensen uit de grote stedelijke gebieden zijn vaak onbekend met de omstandigheden en risico's waarmee je te maken krijgt, als je een bos binnengaat. De befaamde Hollandse wouden vragen daarom om een degelijke voorbereiding als je een dagexpeditie in de bossen wenst te ondernemen.

De volgende adviezen zijn uiterst belangrijk en dienen stipt opgevolgd te worden:

- Degelijke kleding en prima schoeisel (liefst kaplaarzen) zijn noodzakelijk. De weers- en terreinomstandigheden in de bossen kunnen snel veranderen. Het dragen van een veiligheidsbril is gewenst bij een windkracht vanaf 5 beaufort. Wordt er een harde wind verwacht, draag dan een helm. Takken kunnen gemakkelijk afbreken en je kunt getroffen worden door eikels, kastanjes en denneappels.

- Beschik over een prima navigatiemiddel: kompas en/of gps. Er zijn weliswaar veel gemarkeerde trails en informatieborden, maar die zijn doorgaans zwaar onderhevig aan vandalisme. Zodat je daar niet veel mee kunt.

- Absoluut noodzakelijk is een goede mobiele telefoon, het liefst een satelliettelefoon. Nog niet zolang geleden kwamen twee mensen ernstig in de problemen, nadat ze verdwaald waren in de gigantische duinbossen van Schouwen Duiveland. Dankzij hun gsm konden ze door de massaal uitgerukte reddingsdiensten gevonden worden.

- Neem voor minimaal 72 uur eten en drinken mee. Ook als je een z.g. 'dagjesmens' bent, als je slechts een voettocht van één of twee uur onderneemt. Je weet nooit of je bij mist of regen verdwaalt.

- Er leven niet veel gevaarlijke dieren in de Hollandse wouden, maar in de zomer kun je last hebben van muggen. In de wintermaanden hebben de bossen regelmatig een invasie van hoog arctische kloeten te verwerken. Ze schuilen in het woud om te ontsnappen aan de koude in het noorden. Gevaarlijk zijn ze niet, maar ze stelen graag je spullen en je eten!

- Het is aanbevolen om uitstekend gecamoufleerd te zijn. Sommige mensen nemen een serum mee als ze door een BOA worden aangevallen. Echter in de Hollandse bossen is de BOA geen slangensoort, maar een Buitengewoon Ontsporings Ambtenaar. De boswachter dus: zorg dat je niet gezien wordt, want bijna alles is verboden. Neem voldoende financiële middelen mee om eventuele boetes te kunnen betalen.

- Zonodig is het meenemen van een goed merk condoom erg verstandig. Er worden in de Hollandse bossen vaak Roodkapjes gesignaleerd!

prettig verblijf in het bos
Laatst gewijzigd door randoloup op 09 feb 2014, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Esmoreit
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 mar 2011, 22:31
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Esmoreit »

Voor alleen overdag neem ik wat eten en drinken mee. Op een regenachtige dag ook nog een zitmatje.
Dan moet ik daar wel aan toevoegen dat ik altijd een aansteker, ehbo-kitje, multitool en zaklampje bij me hebt.

Wanneer ik ook een nacht blijf, dan heb ik ook een tarp, matje en slaapzak bij me.


<i>Aldus eest menechwerf gesciet: quade werken comen te quaden loene, maer reine herten spannen croene, die vol doeghden sijn ende vol trouwen.</i>
Vrijbuitert

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="randoloup"]
Mensen uit de grote stedelijke gebieden zijn vaak onbekend met de omstandigheden en risico's waarmee je te maken krijgt, als je een bos binnengaat. De befaamde Hollandse wouden vragen daarom om een degelijke voorbereiding als je een dagexpeditie in de bossen wenst te ondernemen.

De volgende adviezen zijn uiterst belangrijk en dienen stipt opgevolgd te worden:

- Degelijke kleding en prima schoeisel (liefst kaplaarzen) zijn noodzakelijk. De weers- en terreinomstandigheden in de bossen kunnen snel veranderen. Het dragen van een veiligheidsbril is gewenst bij een windkracht vanaf 5 beaufort. Wordt er een harde wind verwacht, draag dan een helm. Takken kunnen gemakkelijk afbreken en je kunt getroffen worden door eikels, kastanjes en denneappels.

- Beschik over een prima navigatiemiddel: kompas en/of gps. Er zijn weliswaar veel gemarkeerde trails en informatieborden, maar die zijn doorgaans zwaar onderhevig aan vandalisme. Zodat je daar niet veel mee kunt.

- Absoluut noodzakelijk is een goede mobiele telefoon, het liefst een satelliettelefoon. Nog niet zolang geleden kwamen twee mensen ernstig in de problemen, nadat ze verdwaald waren in de gigantische duinbossen van Schouwen Duiveland. Dankzij hun gsm konden ze door de massaal uitgerukte reddingsdiensten gevonden worden.

- Neem voor minimaal 72 uur eten en drinken mee. Ook als je een z.g. 'dagjesmens' bent, als je slechts een voettocht van één of twee uur onderneemt. Je weet nooit of je bij mist of regen verdwaalt.

- Er leven niet veel gevaarlijke dieren in de Hollandse wouden, maar in de zomer kun je last hebben van muggen. In de wintermaanden hebben de bossen regelmatig een invasie van hoog arctische kloeten te verwerken. Ze schuilen in het woud om te ontsnappen aan de koude in het noorden. Gevaarlijk zijn ze niet, maar ze stelen graag je spullen en je eten!

- Het is aanbevolen om uitstekend gecamoufleerd te zijn. Sommige mensen nemen een serum mee als ze door een BOA worden aangevallen. Echter in de Hollandse bossen is de BOA geen slangensoort, maar een Buitengewoon Ontsporings Ambtenaar. De boswachter dus: zorg dat je niet gezien wordt, want bijna alles is verboden. Neem voldoende financiële middelen mee om eventuele boetes te kunnen betalen.

- Zonodig is het meenemen van een goed merk condoom erg verstandig. Er worden in de Hollandse bossen vaak Roodkapjes gesignaleerd!

prettig verblijf in het bos
[/quote]Jij bent knettergek. ;D

Gezien jouw post ben je zeker de afgelopen 20 jaar niet meer in de Nederlandse bossen geweest. Vandalisme van wegwijzers valt op de Veluwe en in de Geldersche Vallei erg mee. Een GSM heeft overal bereik, 72 uur lopen zonder enige zichtbare vorm van menselijk handelen is schier onmogelijk. Die kloeten komen al lang niet meer voor in onze bossen, boetes betaal je via de bank en Roodkapje mag de Befteling niet meer uit. Dat condoom is trouwens niet verkeerd en goed bruikbaar op de diverse parkeerplaatsen langs de autobaan.

Kom gerust eens kijken in de mooiste bossen van west Europa!


Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 1709
Lid geworden op: 13 aug 2010, 21:08
Locatie: Utrecht

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door lampje »

@randoloup

:-)  :D  :P


Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door Robbe »

Heej randaloup,  ;D
Je moet er natuurlijk niet al te luchtig over denken; kaplaarzen moeten wel stalen neuzen hebben ! En reddingsvest en lawinepijlen zijn zeker aan te bevelen !


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
remban
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 sep 2011, 20:32
Locatie: enkhuizen

Re: Wat meenemen voor 1 dag naar het bos?

Bericht door remban »

vind ik leuk #032#


Plaats reactie