Hoe begon jij met Bushcraft?

Symbool
Berichten: 19
Lid geworden op: 23 mei 2014, 14:34

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door Symbool »

Ik begon me te intresseren in het Bushcraft/Survival toen ik nog jong was, ik moest altijd de tuin bij ons doen en ik was altijd nieuwsgierig of je dat (on)kruid op kon eten... En zo heb ik me er steeds verder in verdiept, en ik heb er nog steeds geen spijt van..  ;-)


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door Wälderer »

Als kind veel boeken gelezen over indianen en de karl may series en de tv-series van davy crockett. Woonde op nog geen kilometer van het bos en zat er bijna ieder weekend om kampen te bouwen en het bos te verkennen. Ik kende op den duur ieder wildpad en was gekend bij de boswachter (die doorhad dat ik kwam waar je normaal niet mocht zijn en veel plaatsjes wist zijn die anderen onbekend was) met wie ik regelmatig praatje deed over welke dieren waar werden gezien. Met ouder te worden kwamen er spullen in huis om te 'survivallen', ook enkele boeken zoals het SAS boekje.
De term bushcraft heb ik pas leren kennen tijdens mijn opleiding in het leger via 1 van de instucteurs die zelf bushcrafter was. Serieus bushcraften doe ik niet echt in maar met regelmatig trektochten te doen worden de vaardigheden wel gebruikt en soms ga ik er wel eens tussenuit in het bos.


Take less, do more.
robrob
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2015, 19:41
Locatie: tilburg

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door robrob »

zeer leuke topic even nieuw leven in blazen.

ik denk dat ik met bushcraft begon toen ik een klein mannetje was alleen wist ik niet dat het zo heten dat kwam pas later.
ik ben opgegroeit in een klein dorp in brabant,mijn ouders kwamen uit de stad in de jaren 70 met de grote boem van uit de mijnen en de stad naar de brabants industie.
ik ben zeer vrij opgevoed en kon doen en laten wat ik wou dus ik was altijd buiten,hutten bouwen,katupult maken,blaaspijp,vuurtje maken en ga maar door.
toen ik een jaar of 8 was mochten we naar de drunense duinen alleen, toen begon het pas echt voor mijn er ging een nieuwe wereld voor mijn open.
elk moment dat het kon was ik samen met een vriendje in de duinen (toen kon gelukig nog veel meer dan nu).
toen ik naar de middelbare school ging kreeg ik een nieuwe vriend waar de vader boswachter van was op een dag bleef ik bij hem slaapen in het weekeinde.
de vader, bleek later was een verwend bushcrafter en vroeg op zaterdag of we het leuk zouden vinden om naar het bos tegaan om padden stoelen tezoeken.
ik zij meteen ja tof maar mijn vriend zij (zijn zoon) nee niet weer en zij zachtjes tegen mijn we zouden toch naar de golfbaan gaan om ballen te jatten ohhh ja....
maar toch maar met pa naar het bos(zondag maar naar de golfbaan geweest).
naar een tijdje zoeken en vinden raakte het gesprek in eens over bushcraft ik wist niet wat het was maar ik legde wel de link met dingen die ik altijd al deed van klijns af aan.
dus ik begon van alles tevragen en hem viel meteen op dat ik er al mee bezig was want ik pakte uit zak een flint en staal en hij begon telachen.
later kreeg ik van hem op mijn verjaardag het sas handboek (oude versie).
en sinds dien heet het dus bushcraft voor mijn en ben ik ook meer gaan lezen over bushcraft.
na mijn dienstplicht ben ik gaan varen en is het eigelijk steeds rustiger geworden rond het buiten leven.
na een jaar of 8 op zee tehebben gezeten besloot ik om het roer om tegooien en iets anders tegaan doen uiteindelijk in de service beland op scheepen!!!
was maar een klein roertje.
zo beetje heel de wereld over gevlogen en nooit thuis dus ook geen tijd voor bushcraft.
na 3 jaar in de service besloten om permanent naar het buitenland tegaan en vertrokken naar dubai voor het zelfde bedrijf waar ik toen voor werkte.
na een paar jaar zeer druk leven in dubai besloten om weer wat meer mijn buiten leven oppakken door in mijn vakanties weer een teworden met de natuur.
alleen nu niet in nederlandse bossen maar de jungels van colombia en brazil (heel zuid america)
na diverse reizen in zuid america ook maar eens naar thailand en vietnam gegaan en was meteen verknocht aan deze landen en de natuur (ook de vrouwen).
onder tussen was ik nu zo 5 jaar in dubai en wou een ander klimaat.
maar mijn baas had nergens een ander station waar ze iemand nodig hadden dus zelf maar nieuw werk gezocht en zo belande ik via thailand (6 maanden)
in brazil voor een nieuwe baas heb hier 2 jaar gewoond en regelmatig de jungle in geweest.
maar in de tussen tijd goed aan het denken gegaan wat ik nou echt wil en kwam er achter dat al dit reizen en altijd maar werken lange uren geen weekeindes dat ik
dit helemaal niet wil.
dus twee jaar geleden besloten terug tekeren naar nederland en een rustiger baan aan tenemen en meer voor mijn zelf te kiezen.
nu heb ik dus ook meteen weer mijn buiten leven opgepakt en ben ik weer vol op bezig met bushcraft en nieuwe ding aan het bij leren.
dit jaar en hopelijk de komende jaren heb nog meer tijd gekregen om er mee bezig tezijn en ben zo elk weekeinde in het bos tevinden.
hoopelijk een beetje leuk verhaal en let niet op de spel fouten (disl nog wat)

gr rob


Gebruikersavatar
Roy
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mar 2015, 17:19

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door Roy »

Voor mij begon het een jaar of 6 geleden, toen gingen we met een groep van 10 man "camperen aan de maas" maar het was met flinke tenten aanzetten en met plastic zakken alles verslepen..
uiteindelijk is het met 4 van ons een beetje uit de hand gelopen. We richten ons meer op bushcraft en pakken het een stuk serieuzer aan.


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door ger010 »

Wat een verhaal Robrob zal weer ff wennen zijn
de Nederlandsche bossen ipv de Jungle :)


Afbeelding
Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door Meatloaf »

als kind altijd hutten gebouwd(die vervolgens werden ingepikt/gesloopt door oudere jongens). daarna op laag pitje komen te staan en met het boogschieten(3d wedstrijden) weer in touch gekomen met de natuur.

met het oog op een vakantie in zweden toen een hangmat aangeschaft, waarna al snel een gammatarpje en pennystove bij kwamen. laatst een fatsoenlijke hangmat gekocht(Wereld van verschil!) en zo langzaam maar zeker komt er ooit wel een goede set.
heb nog nooit overnacht, weet ook niet of ik dat ooit ga doen met de hangmat.

heb ook altijd een vast plekje waar ik hang in het bos, is alleen wel particulier terrein. ben vaak wel zichtbaarder vanaf het water(lig bijna aan de waterkant) dan aan de boskant :p


robrob
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 feb 2015, 19:41
Locatie: tilburg

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door robrob »

[quote="ger010"]
Wat een verhaal Robrob zal weer ff wennen zijn
de Nederlandsche bossen ipv de Jungle :)
[/quote]

Valt wel mee natuur is altijd mooi ook al is het aangelegt. En je bent van hier zo in zweden, hier oefenen daar uitvoeren. Gr rob


Chris01
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 mei 2015, 17:52

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door Chris01 »

'Leuk om alle verhalen hier te lezen van hoe mensen begonnen zijn met hun hobby. Zelf sta ik nu aan het begin. Heb inmiddels al heel wat uur youtube erop zitten en veel gelezen over van alles wat met bushcraft te maken heeft. Wat dingetjes getest in de achtertuin en wat gear bij elkaar gesprokkeld en zelf gemaakt. Ik merk dat ik nu een dubbel gevoel heb. Ik heb nog een tas, slaapzak en tarp nodig en eventueel een hangmat en dan kan ik aan mijn eerste trip beginnen maar bedenk me nu dat wildkamperen en open vuur in Nederland ongeveer overal verboden is en vraag me af of ik het allemaal wel zo leuk ga vinden als dat het me lijkt... Aan de andere kant sta ik te popelen om erop uit te trekken en mijn kampje op te slaan enz....


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door Alder »

Ik ben begonnen met bushcraft via mn kampeer/kayaktochten en biologiestudie.

@Chris, je kan beginnen met een paalkampeerplaats of een bushcraftactiviteit om te wennen, dan kan je daarna altijd nog zelf het bos in.


Gebruikersavatar
Enigma
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jun 2015, 18:06
Locatie: Lelystad

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door Enigma »

Ik begon met Bushcraft door de fascinatie van het kunnen maken van vuur d.m.v. frictie.

Toen is het gaan bloeien :).


Into the wild side
zuma
Berichten: 66
Lid geworden op: 13 apr 2015, 17:23

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door zuma »

Bushcraft? wanneer ben ik begonnen? lang voordat het Bushcraft heette of in ieder geval in de 'mode' kwam geloof ik... Ik ben gewoon begonnen met meerdaagse lange afstandwandelingen zo'n 25 jaar geleden. Je leert meer en meer eten te verzamelen onderweg, vuur maken, slapen met lichtere kampeermiddelen (tarp e.d.). Er zit gewoon heel veel overlap tussen het gewoon overnachten in de natuur bij het maken van meerdaagse trektochten (al dan niet UL) en bushcraften.  Hier lid geworden op dit forum om te zien of ik nog wat meer bij kan leren. Maar zie ik hier ook af en toe dat ik deze en gene nog wel het een en ander kan leren over gewicht besparen  ;)


tzrfreak
Berichten: 224
Lid geworden op: 01 nov 2014, 00:28

Re: Hoe begon jij met Bushcraft?

Bericht door tzrfreak »

tsja hoe ik begonnen ben? Eigenlijk als kleine jongen altijd bezig geweest met huttenbouwen, bomen klimmen en stiekem fikkie stoken met alles wat je stiekem mee kon nemen van thuis. Daarnaast tot mijn 16e, 8jaar lang op de plaatselijke scouting mogen deelnemen waar ik onwijs veel heb mogen leren. Tevens mijn hele leven al soldaatje willen zijn en daarbij groot liefhebber van survival en bushcraft mannen like less stroud, bear grylls, dave en cody en natuurlijk onze ray mears. Door mijn opleiding en werk is dit hele buiten gebeuren een beetje verdwenen uit het dagenlijkse leventje en ben ik me op een gegeven moment gaan focussen op het karpervissen, tevens mijn tweede liefde al jaren maar wat me op een gegeven moment een beetje teveel werd, je gaat steeds meer materiaal kopen en naar een tijdje past het niet meer in je auto. Daarom weer wat minimalistischer gaan vissen/kamperen en via youtube met Paul Kirtly en MCQbushcraft Mike achter het woord bushcraft gekomen. Nu een jaartje of 2 hier weer mee bezig, vuurmaken met vuurboog/vuursteen/firesteel en wat gaan lezen over eetbare planten en paddenstoelen en omdat ik dat op de grond slapen wel een beetje heb gezien sinds vorig jaar ook een dd frontline aangeschaft. In mei 3 weken in zweden mogen vertoeven en lekker van het buitenleven/eten/wassen enz. kunnen genieten. Ik weet wel dat dit een hobby is waar je, een mensenleven mee verslijt want uitgeleerd geraak je er volgensmij niet over. Heb sinds kort ook een canadeesje (kano) en van plan nu eens vaar tochtjes te gaan maken en mijn wandelschoenen rust te geven ;)


"Denk alleer gij doende zijt doende denk dan nog"
Plaats reactie