bushcraft hond

Gebruikersavatar
Icewind
Berichten: 380
Lid geworden op: 18 aug 2014, 13:36
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: bushcraft hond

Bericht door Icewind »

Voor mij is de perfecte hond de Bouvier, rustig, stabiel karakter, onbevreesd en zeer goed met kinderen. Een werkhond die zeer gedreven is voor zijn baas, zeer sterk en onvermoeibaar maar ook niet constant actie nodig heeft. Belangrijk ook, hij komt toe met relatief kleine ruimte en kan bv. goed leven op een appartement. Zeer waaks maar minder bijterig als veel herders. Ik heb veel honden gehad waaronder witter herders maar de Bouvier stijgt qua karakter overal bovenuit voor mij.


Wisdom and Respect, the Art of Peace and Harmony.

www.dgleather.nl
www.dgleather.eu

Nikon D70, D90, D200.
bj0rn
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 nov 2013, 12:08
Contacteer:

Re: bushcraft hond

Bericht door bj0rn »

Ja sander, eerst wou ik een border maar heb gesproken met iemand die 2 borders heeft de ene kampioen in een of andere hondensport en hij zij zelf dat ze vreselijk nerveus zijn, na enkele uren hondenschool staan ze na het drinken terug klaar om met de bal te gaan spelen
Het is een showlijn en zou normaal rustiger moeten zijn
Mvg Bjorn


Gebruikersavatar
Unknown
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:22

Re: bushcraft hond

Bericht door Unknown »

Ja indd onvermoeibaar. Al is het wel aante leren. Gedwongen rust enzo. Die beesten gaan nog liever dood dan dat ze stoppen.


Je ziet alleen je reflectie in stilstaand water.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: bushcraft hond

Bericht door Dabberty »

Erwin heeft een heel goed punt daar.
Zelf zou ik een asiel aanraden, daar zijn genoeg honden, vooral vuilnisbakken rassen die heel geschikt zijn voor het buiten gebeuren, en die heel blij zijn met een baas.

Hier mijn verhaaltje over mijn 'bushcraft' hond.

Vorig jaar heb ik deze uit het asiel gehaald, omdat we zowieso een hond wilden, vooral een waakhond die 24/7 buiten kan zijn.
Daarnaast zou het leuk zijn als hij mee kon op mijn hiking trips (de naam bushcraft vind ik niet passen bij mij), welke soms een dag / weekend / week zijn.
Deze hond toevallig tegen gekomen, volgens de dierenarts is het een halve German shepherd en een halve Caucasian shepherd, en nu rond de 4 jaar oud.
Volgens de dierenarts kunnen deze mixen vrij vaak vals worden, maar dat zou hij dan al moeten zijn nu, en dat zag er nog niet zo uit.
Eerst een tijdje op proef gehad, ze hadden bar weinig geschiedenis van de hond, behalve dan dat hij gevonden was in het bos, aan een boompje aangelijnd voor minimaal 2 weken, in de winter met temperaturen van -20. De zigeuner familie van wie die eerst was verdween wel eens vaker voor een periode maar nooit langer dan enkele dagen.
Dit alles via de dorpelingen vernomen die het doorgaven aan het asiel, die hem bevrijd heeft.

Tijdens de week op proef, paar keer meegenomen op een lange wandeling naast de dagelijkse wandelingen om hem uit te laten.
Loslaten was nog geen optie, hij luisterde nergens naar en vond alles bar interessant, waarschijnlijk omdat hij het meerendeel van zijn leven was aangelijnd was geweest. Verder gedroeg zij zich als een blij pup, en rende heel veel rondjes rond het huis in de tuin.

Na een paar dagen, moeilijke keuze voor mij, hij leek niet bar waaks te zijn, had geen training, en volgens de omschrijving van de causasian shepherd leert dit ras bar moeilijk en accepteerd hij de baas niet echt als baas als de hond denkt dat de baas niet in controle is.

Aan het einde van de week kwam er iemand onverwacht binnen in de tuin, die niet de moeite nam om aan te bellen aan de poort.
Fout, de hond duwde de man tegen de schutting met zijn voorpoten, stond rechtop en blafte recht in zijn gezicht.
Het zag er erg dreigend uit.
De man probeerde weg te komen, hond pakte hem in zijn hand en hield hem weer tegen de schutting.
Man bang, ik was ondertussen buiten en riep de hond naar me toe, wat hij direct deed, en ging zitten naast me.
Ik was verkocht :-)
De bijt wond was niet diep, zag er ook niet uit alsof hij hem wilde bijten, maar meer puur om hem in bedwang te houden.
De man verontschuldigde zich voor het niet aanbellen, en ging weer weg.
Bleek de schoorsteenveger te zijn, een nieuwe. Zijn collega is de volgende dag terug gekomen om het werk te doen.
En als ik de poort open doe, doet de hond niks.

Nu een goed jaar later, veel getraind met de hond, het komen, zitten, liggen, blijven is nu geen probleem, tenzij hij een hert of een haas ziet, dat luisterd hij niet bar veel meer, daar wordt nog aan gewerkt. Ook met kinderen en babies geen probleem, die kunnen over hem heen rollen en knuffelen, hij vind het prachtig.


En voor hiking trips is hij perfect blijkt het. Hij gaat nu bijna elke keer mee en vind het prachtig.
Op de eerste pic zie je zijn rugzag rechts boven in. Hij draagt zijn eigen voer en soms ook water als er niks natuurlijks in de buurt is.

Ik ben dus heel tevreden met mijn bijna 60 kg wegende haarbal genaamd 'buddy' :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: bushcraft hond

Bericht door Wälderer »

[quote="Dabberty"]

Nu een goed jaar later, veel getraind met de hond, het komen, zitten, liggen, blijven is nu geen probleem, tenzij hij een hert of een haas ziet, dat luisterd hij niet bar veel meer, daar wordt nog aan gewerkt. Ook met kinderen en babies geen probleem, die kunnen over hem heen rollen en knuffelen, hij vind het prachtig.



[/quote]

Klinkt me bekend. Hebben een kruising tussen een mechelse herder en beauceron. Luisterd goed (toch als je er alleen mee op pad gaat, als ik samen met mijn vriendin op stap ben is ze iets eigenwijzer.) Wel enorm dominant tegenover honden van gelijke grote of groter dan zichzelf.

Ondertussen geleerd om altijd een noodfluitje op zak te hebben, is het enigste waar ze op reageert als ze achter wild aangaat (of zoals ik al heb meegemaakt toen ze vechte met een andere, niet aangelijnde, hond die haar aanviel. Kwam ze onmiddelijk terug bij me).


Take less, do more.
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: bushcraft hond

Bericht door J@siu »

@Dieter,

aan je verhaal te lezen en de foto's te zien
heb je gewoon een LOT uit de loterij gescoord met "BUDDY" !!  ;-) ;-)
Ik vind het een top hond en hoop ooit eens Buddy LIFE te mogen ontmoeten ..

een Kaukastische herder staat hier hoog op de verlanglijst , maar zolang de twee "kleintjes" nog leven kan dat niet .. Boris accepteerd geen andere reuen in de buurt van "zijn " teefje haha ... :D


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: bushcraft hond

Bericht door janvanloon »

leuk verhaal en prachtige hond! echt een lot uit de duizend!  ;-) ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
bj0rn
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 nov 2013, 12:08
Contacteer:

Re: bushcraft hond

Bericht door bj0rn »

mooi verhaal en mooie hond @Dieter
ik was al van plan om een asielhond te nemen omdat er enorm veel leuke honden een thuis zoeken
en ik helaas geen maanden thuis kan blijven omdat de pup niet alleen mag blijven
bushcraft is voor mij er gewoon op uit trekken voor een aantal dagen in de wildernis, soms word het meer hiking maar andere keren vind ik een leuke plek
en dan blijf ik daar een tijd
mvg Bjorn
Laatst gewijzigd door bj0rn op 13 okt 2014, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.


Mors

Re: bushcraft hond

Bericht door Mors »

Bedankt voor het delen van je verhaal!
Ps niks is toeval mooi hoor!!


dreetje
Berichten: 60
Lid geworden op: 24 aug 2013, 16:23
Locatie: waalre

Re: bushcraft hond

Bericht door dreetje »

denk er goed over na wat je de hond wil laten doen,dragen of jagen,elke hond heeft zijn specifieke eigenschap en gebruiksaanwijzing.
zorg er voor dat je idd veel tijd kan investeren in de opvoeding van de hond,ook ivm het bindingsproces!
let er ook op dat niet elke hondensoort uitgerust is om in ruig terrein te leven en te lopen,zoals de gekweekte gezelschapshonden.
in mijn eigen geval zou ik kiezen voor een jachthond,wel wat lastiger om op te voeden maar als ie naar je hand staat maakt dat veel goed!
ook omdat ze niet vies zijn van water,slecht weer,of ruig terrein.
zelf zou ik gaan voor de brak of de heidewachtel omdat ze onvoorwaardelijk voor hun baasje werken.
groetjes andre


Gebruikersavatar
Karl
Berichten: 440
Lid geworden op: 19 sep 2012, 22:58
Locatie: Drenthe

Re: bushcraft hond

Bericht door Karl »

Zelf Alaskan Malamutes gehad. Liepen prima met eigen rugzak. Los kan een probleem geven. Reuen zijn behoorlijk dominant, ongeacht de maat
vd 'tegenstander'.

Maar kijk momenteel richting de Noorse rassen waarbij voor mij de West Siberische Laika het meest interessant is.
Heb naast malamutes ook siberische huskies gehad en één daarvan was 2 druppels water zo'n laika.. vandaar.
Super karakter ook. Overigens niet bedoeld als verdedigings / waakhond!

Afbeelding


"The mind is like a parachute, it works better when it's open." - Jim Marrs
Gebruikersavatar
fr33air
Berichten: 443
Lid geworden op: 15 mei 2012, 10:17
Locatie: Gorredijk

Re: bushcraft hond

Bericht door fr33air »

Beagle is en blijft mijn favoriet.. Ze kunnen wat doof zijn ondanks hun grote oren maar met wat geduld en training de perfecte partner en gaat dus altijd mee op dagtripjes.. Wil aankomende week proberen dag en nacht tripje..
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (177.92 KiB) 2870 keer bekeken


Consolationem zona finem incipit
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: bushcraft hond

Bericht door jenniskens »

Wat mag een hond eigenlijk dragen aan gewicht?
Of ligt dat aan het Ras.
Ik  zelf heb een border collie.


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
lucien
Berichten: 1711
Lid geworden op: 11 nov 2010, 23:03
Locatie: nederland overijssel hengelo

Re: bushcraft hond

Bericht door lucien »

Voor mij is het ook al lang een wens om een hond te hebben en het staat op de planning om begin volgend jaar vriendjes te worden met een duitse herder


Plaats reactie