Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Vrijbuitert

Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Vrijbuitert »

Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Criminele en illegale activiteiten in de bossen op de Veluwe nemen hand over hand toe, doordat er steeds minder toezicht is. Het wordt tijd dat we deze ontwikkeling een halt toeroepen. Het gaat dan niet alleen om stropers in het bos, maar bijvoorbeeld ook om hennepteelt, het dumpen van afval, wildkampeerders, dance-feesten met drugsgebruik, illegale radiozenders, zwervers, motorcrossers, autodieven die hun buit meenemen naar een parkeerplaats bij een bos om daar de wagen in alle rust te ontmantelen en bezoekers die op wat voor manier de natuur verstoren!

http://www.de-veluwenaar.nl/2015/10/05/meer-criminaliteit-in-bossen-veluwe/


Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door CommonZense »

Ja, vooral die wildkampeerders...


Kennis wordt overgedragen, niet gedicteerd.
Bennie
Berichten: 406
Lid geworden op: 23 jun 2014, 23:28
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Bennie »

Erg jammer dat bushcrafters direct als "criminelen" worden neergezet. Terwijl we zelfs zouden kunnen bijdragen aan een oplossing van het probleem. Denk aan sbb en/of politie inlichten in geval van echte criminaliteit.


Gebruikersavatar
Rien
Berichten: 599
Lid geworden op: 15 apr 2011, 12:02
Locatie: Brugge - België

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Rien »

Spijtig dat nog steeds een aantal mensen niet met 'onbewaakte' ruimte kan omgaan en er dan ook geen respect voor heeft.
Hiervan zullen de natuurliefhebbers en de weininge natuur die ons nog rest weer de dupe zijn.


nature will provide our need, but not our greed
Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Jennekes »

Het artikel spreekt alleen over "bushcrafters, een nieuw soort wildkampeerders, van drie mensen die dieren in de bronsttijd verstoorden met een vliegende drone en vijf Polen die alle paddenstoelen plukten die ze tegenkwamen"

Wat ik mis in het artikel is: "hennepteelt, het dumpen van afval, wildkampeerders, dance-feesten met drugsgebruik, illegale radiozenders, zwervers, motorcrossers, autodieven die hun buit meenemen naar een parkeerplaats bij een bos om daar de wagen in alle rust te ontmantelen en bezoekers die op wat voor manier de natuur verstoren"

Als we de "uit de hand gelopen" situatie op de Veluwe  nog verder onder de loep willen nemen, mis ik ook nog de moorden die er gepleegd worden (AH) en het gevloek op zondag.

Ik snap de BOA's en hun situatie, maar ik heb geen moeite met bushcrafters en paddestoelenplukkers. Dat doe ik namelijk ook al 35 jaar (ook al was ik vroeger een wildkampeerder omdat het woord bushcrafter nog niet was uitgevonden). Met de drone heb ik persoonlijk moeite, maar de wetgeving staat toe dat er van die dingen rondvliegen. De overige zaken zijn niet in het artikel terug te vinden, vinden wellicht ook plaats op de Veluwe, maar zijn mijns inziens ten opzichte van dit artikel uit hun verband gerukt.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Trailtraveller »

Boswachter (over het algemeen) weet niet eens wat een bushcrafter is, dus het verschil is voor boswachters niet goed aan te geven. Leave no Trace principe is echt een belangrijk onderdeel.
Maar goed willen we e.a. bereiken dan moeten we gewoon duidelijk zijn wat onze bedoelingen zijn.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Waidmann »

Eens met MrWizard, voor een BOA is het verschil tussen een stroper en kampeerder niet direct te zien. Wanneer vrij kamperen wordt toegestaan is het hek van de dam, dan is de situatie al helemaal niet meer te overzien wat iemands bedoelingen in het bos zijn.

Hoewel ik principieel tegen vrijheidsbeperkende wetten en regels ben snap ik deze wel. Willen we die regels aanpassen zullen we inderdaad moeten informeren en overtuigen dat er ook voor hun voordeel in kan zitten.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Dabberty »

[quote="Jennekes"]
Het artikel spreekt alleen over "bushcrafters, een nieuw soort wildkampeerders, van drie mensen die dieren in de bronsttijd verstoorden met een vliegende drone en vijf Polen die alle paddenstoelen plukten die ze tegenkwamen"[/quote]

Bovengenoemde zijn allemaal meldingen die binnen kwamen in het afgelopen weekend.
Zou een beetje erg zijn als al die andere dingen ook allemaal tegelijk gebeurden..

Snap alleen de zins opbouw niet helemaal. Zijn de bushcrafters ook de nieuwe wildkampeerders, en de drie mensen die aan het dronen waren of betekend elke komma een nieuwe melding ?
In het geval van dat het elk een nieuwe melding is, dan ben ik benieuwd naar het nieuwe soort wild kampeerders :-)
Laatst gewijzigd door Dabberty op 06 okt 2015, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Vrijbuitert

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Vrijbuitert »

Ik las het eigenlijk meer dat het de bushrafters die de melding deden.

Maar als "wildkamperen" criminaliteit is, dan ben ik een draaideur crimineel!


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door MichelVH »

Stropen: nee, mag inderdaad niet, maar af en toe een fazantje grijpen mag van mij nog wel, zolang je de veren opruimt.
Hennepteelt: doe je inderdaad maar lekker thuis
Afval dumpen: als het stort zoveel kost, kan ik me nog een soort van indenken.
Wildkampeerders: gewoon doen. Zolang je niet in de weg staat en alles netjes opruimt vind ik het juist goed.
Dancefeesten met drugsgebruik: sinds wanneer kan het zonder? Als je een flink grasveld huurt is dat toch prima?
Illegale radiozenders: doe ik met mn soldeerbuddy zo vaak, we hebben de 6km gehaald zonder gezeik ;D. Trouwens, niemand luistert naar de radio, behalve bouwvakkers.
Zwervers: wij hadden er een in ons bos, in een tentje. Hij deed niemand ooit wat, bedelde niet, en was vanaf paden niet te zien. Beter dan dat ze door het winkelcentrum bedelen.
Motorcrossers: *BC modus uit* als je een keer hebt gecrosst weet je hoe gaaf dat is! En op de weg kan je niet crossen. *BC modus aan* niet in het bos, maar bouwterreinen kunnen ze toch geen punt van maken?
Autodieven: tja, het ergste hebben ze dan al gedaan, en ja ze verstoren de gezelligheid, maar ze proberen altijd redelijk stil en onopvallend te zijn, dus zo veel last heb je niet van ze.

Dit alles vanuit een redelijk anarchistisch standpunt, maar toch. Criminaliteit en vernielingen, snap ik dat dat niet mag. Maar serieus, wildkamperen!? Eerst proberen ze de jeugd de natuur in te krijgen, en dan blocken ze het leukste gedeelte... Oke, als je het vraagt mag het bijna altijd, maar toch.

Ik vind Nederland soms een té geregeld land. Maarja het is wel nodig. Over twee jaar na Zweden, en dan kan ik flink losgaan in zo'n bos, gewoon geen gezeur.

Michel


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Tim »

[quote="Scono!"]Motorcrossers: *BC modus uit* als je een keer hebt gecrosst weet je hoe gaaf dat is! En op de weg kan je niet crossen. *BC modus aan* niet in het bos, maar bouwterreinen kunnen ze toch geen punt van maken?[/quote]Ik heb vroeger aan zo'n zondagsroute gewoond: Quads, motorcrossers, brommers die je van de paden rijden, zelfs crossauto's. Elke weekeinde weer.

Ons laatste bc weekeinde werden we gewekt door zo'n debiel. Zondags om 8u over een wandelpad. Hij heeft dus ergens de entree omzeild of gebroken. Ik vind het niet verwonderlijk dat steeds meer natuurplekken gesloten worden.

Bushcrafters die wildkamperen, daar heeft niemand last van.

Carpy.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door MichelVH »

Tja das inderdaad niet zo leuk, maar ik mag wel van de wet met een gastoeter rondrennen om 8u :D toch wel vreemd :o


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Tim »

Scono,

Jij mag rennen wat je wilt in het bos of wandelpad. Ook is je snelheid dan niet tot overlast. Onnodig toeteren, ik zou zeggen probeer het eens, dicht bij een politie agent.

Ik vermoed dat mensen je wel gaan aanspreken, jij houdt wel 2x je fatsoen als je lopend bent. Een klap met een gastoeter is wat anders dan een klap met een helm (is echt gebeurt). Stoppen durven die grote jongens niet.

Ik wil niemand ten last zijn, dus ga ik niet onnodig geluid maken of provoceren.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door janvanloon »

Nog maar te zwijgen van mounteinbikers die overal zitten...

De kluis tijdens onze vakantie maakt een 3tal hun eigen mountainbike pad over mijn lijnen van mijn tarp... Opmerking gemaakt, word je bedreigd... dan stappen ze af ( want ze zijn een grote mijnheer )... en dan zien ze het bijl in je handen. die konden ineens snel fietsen  ;D

Ik wil je wel eens zien op een zondag ochtend om 8 uur samen met een gastoeter op een bc samenkomst...
Da gaan we echt nie leuk vinden lol.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Meer criminaliteit in bossen Veluwe

Bericht door Roel »

@Scono/Michel, ik hoop dat we het er over een paar jaar nog eens over kunnen hebben en dat je dan een ietwat ander idee hebt over wat wel en niet hoort in de bossen.
Ik weet niet hoe oud je bent, ik denk/hoop erg jong.
Ik kom al vele jaren in Zweden, als jij denkt dat je daar 'geen gezeur' los kan gaan... Owee... slecht idee jongen, ik zou er nog een nachtje over slapen...


Plaats reactie