Wat is bushcraft ?

Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Ron NL-S »

Mijn insteek;
Leven met en van dat wat je om je heen vind. Je aanpassen aan je omgeving, gebruik makend van de kennis die je hebt en de mogelijkheden die de omgeving je biedt. (Die "omgeving" excludeert lokale winkelcentra en onlinewinkels).

Eropuit met je rugzak, koffie brouwen, biefstukje roosteren, pintje vatten, lepeltje snijden, hangend in de laatste hightech hangmat of rondhuppelend in een trendy kringloop wollen trui is, hoe primitief je het ook doet, kamperen. Of hiking zoals dat zo hip heet....

Zijn wij met z'n allen hier bushcrafters? Nee.
De lokale zwerver, die al jaren op straat overleeft? Ja, al is zijn "bush" een "concrete jungle"....


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Dabberty »

Bushcrafters.. wat ik ook merk is een ander helaas veel voorkomende eigenschap, het alles beter weten en vooral anderen er op wijzen vanachter het toetsenbord :-)


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door maartieboy »

Voor mij is bushcraft zoals jan van Loon dat aangaf. Ik maak persoonlijk vaak het onderscheid tussen een buschraft trip en een survival trip. Als ik ga bushcraften dat gaat de hele meuk mee. hangmat, tarp, skillet, billycan, vlees en eigenlijk alle outdoorgear die ik graag wil uitproberen. Tijdens mijn bushcraft trips oefen ik met het maken van frictievuur, zetten van snare traps (deze haal ik ook weer weg nadat ik mijn eigen arm heb gevangen), maken van knopen en zoek ik naar eten in de natuur om het een en ander uit te proberen.
Mijn survival trips zijn bedoeld om mijn kennis van de natuur en bushcraftskills te testen. Ik neem hier meestal alleen de hoognodige spullen mee zoals een slaapzak, billycan, een mes en een firesteel. Ik slaap dan in een zelfgemaakte shelter ('swinters een stuk spannender dan zomers) en probeer mijn eten te zoeken in het bos (als ik niks vind heb ik droge rijst). Soms regel ik een ongeplukte duif of een ongevild konijn om een vangst te simuleren. Ik merk dat ik tijdens een survivaltrip een stuk minder doe en vooral bezig ben met het vuur en eten.


Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Ron NL-S »

[quote="Dabberty"]
Bushcrafters.. wat ik ook merk is een ander helaas veel voorkomende eigenschap, het alles beter weten en vooral anderen er op wijzen vanachter het toetsenbord :-)
[/quote]

Dat zijn cybercrafters; een heel andere en veel meer voorkomende soort.


Mors

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Mors »

Ray Mears zijn boek bushcraft geeft toch wel een heel mooi overzicht.
Denk dat we hem ook veel te danken hebben.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Ik heb persoonlijk ook meer aan Ray Mears en Cody Lundin bv. als inspiratiebron dan aan die andere ADHD bushcrafters...


Gebruikersavatar
American Workwear
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 okt 2015, 00:21
Locatie: Oosterwolde (Fr.)
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door American Workwear »

Haha Maurice, zonder die front logger canvas broek gaat het inderdaad waarschijnlijk niets worden  ;)


Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.
www.AmericanWorkwear.nl
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Pyro »

Alle tot nu toe gegeven antwoorden zijn waar!
Alle antwoorden bevatten de juiste specificaties van wat "Bushcraft" inhoud en nog veel meer onderdelen zijn nog niet besproken!
Alle informatie tezamen geven een aardige kijk op wat bushcraften inhoud!
Of dat nu een shelter bouwen, firesteel en tondel gebruiken of jagen op wild en het klaarmaken hiervan is, of dat je als kind samen met je vriendjes hutten ging bouwen in het bos of in de struiken in het park van alle gevonden takken en bladeren.
Het maakt niet uit, het is mijns inziens allemaal een onderdeel van bushcraft!
In mijn optiek bestaat het begrip bushcraft centraal als een vorm van leergang en skills die je nodig hebt om het jezelf zo comfortabel en veilig mogelijk te maken om jezelf te kunnen behelpen in een omgeving die daartoe vereist!
Dat je dat doet met materiaal uit de omgeving of met behulp van gereedschappen en materiaal uit een ge-industrialiseerde omgeving, is denk ik heel persoonlijk!
Het mooie van bushcraft is dat je je skills kunt afstemmen op de te verwachten omstandigheden en deze kunt perfectioneren naar eigen wil!
Er zijn zoveel fora, boeken, films en documentaires beschikbaar over hoe je bushcraft kunt beoefenen, dat de info bijna onuitputteljk is, zodat je jezelf altijd kunt verdiepen in andere methodes of tactieken!
Waanzinnig toch?
Het helpt echter wel in je mee in je voordeel als je als persoon "Out of the box" kan denken, een beetje avontuurlijk bent en niet bang voor een beetje zand in je eten of een paar natte sokken na een hike door dichte bossen!
Of ik een bushcrafter ben?
Ik denk het niet, tenminste zo zie ik het niet!
Ik ben iemand die gebruikt maakt van bepaalde skills en onderdelen die de school "Bushcraft mij biedt naar gelang die voor mij van toepassing zijn in bepaalde gebieden en /of omstandigheden, maar dat maakt mij nog geen bushcrafter!
Er zit voor mij een verschil tussen een bushcrafter en een bushcraft beoefenaar!
Wat wil ik daar mee zeggen?
Eskimo's, oude en hedendaagse inheemse indianen stammen, Aboriginals, bosjesmannen enz zie ik als ëchte bushcrafters, maar ik zie mezelf en vele met mij meer als bushcraft beoefenaar!
1 homogeen doel hebben de bushcrafters en bushcraft beoefenaars iig gemeen, het is een "State of mind"!
Respect voor elkaar.
Respect voor de natuur in al zijn (levens) vormen.
Gebruik alleen wat je nodig hebt.
Leave no trace!
Laatst gewijzigd door Pyro op 24 okt 2015, 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.


"Hou je hoofd koel, en je voeten warm!"
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik denk dat voor veel het Bushcraften ook een uitweg is. Een zoektocht (of hoe je het wilt noemen) naar rust, een andere wereld, spelen, bouwen, creëren, voelen, ruiken, zien, proeven, beleven. Hoe je dat invult maakt naar mijn mening niet uit, als je er maar lol in hebt.

Carpy.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Mors

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Mors »

Ja mooi Carpy
:)

Zo voel ik t ook


Gebruikersavatar
American Workwear
Berichten: 17
Lid geworden op: 15 okt 2015, 00:21
Locatie: Oosterwolde (Fr.)
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door American Workwear »

Mooi om te zien/lezen dat iedereen er zo een eigen twist aan geeft.
De kans is redelijk dat je mij nog ergens gaat tegenkomen op een bushcraft event.


Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding.
www.AmericanWorkwear.nl
Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door ger010 »

Voor mij is bushcraft:

- met vrienden het bos in
- focussen op 1 ding (ipv 100 in het "normale" leven)
- de familie missen
- fikkie stokken
- shelter maken
- met mes, bijl spelen
- boekje lezen in de hangmat
- whisky in de hangmat
- peukie in de hangmat


Afbeelding
Gebruikersavatar
Ron NL-S
Berichten: 73
Lid geworden op: 11 okt 2015, 17:00
Locatie: Stora Skedvi Dalarna Zweden
Contacteer:

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Ron NL-S »

Klopt ook, Carpy.
En voor mij was het het begin van de reis, waar ik nog steeds mee bezig ben; de weg naar zelf huishouding.


Ron
Berichten: 194
Lid geworden op: 23 sep 2014, 20:26
Locatie: Brabant

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door Ron »

Voor mijn is bushcraft zijn het bewust  worden/zijn  hoe hard een  mens / leven
de natuur nodig heeft.  wat door heel veel mensen wordt vergeten in deze maatschappij.
Ik ben er zelf achter gekomen wat de natuur met je kan doen het heeft mijn hier gebracht waar ik nu ben en ik koester dat en ik heb er respect voor en daarom wil ik zoveel mogelijk van de natuur leren/ en de mensen die daar wel bewust mee omgaan. En eigenlijk simpel gezegd je bent voor mijn een buscraftfter als je geniet en leert van de kracht van de natuur in welke vorm dan ook.

Ron.


It's not what you look at that matter
It's what you see!!
Gebruikersavatar
lovethenature
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 apr 2015, 16:00

Re: Wat is bushcraft ?

Bericht door lovethenature »

ik leg altijd uit dat bushcraft bestaat uit de volgende dingen: 1. oude ambachten
2. kennis van de natuur ( planten detineren bijvoorbeeld)
3.survival
ik vat het altijd samen door te zeggen dat het alles is wat met outdoor te maken heeft.

lovethenature


Plaats reactie