Landrover Defender

Vrijbuitert

Landrover Defender

Bericht door Vrijbuitert »

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een mooie Defender, maar heb nog niet echt gevonden wat ik zocht. Alleen gaat het voertuig ons verlaten. Ze worden simpelweg niet meer gebouwd. Tot over een paar jaar, dan komt er een nieuw model voor in de plek.

Om die reden zit ik te twijfelen of ik zo'n voertuig aan zal schaffen, daar er geen enkel ander voertuig ook maar enigszins op een terreinwagen lijkt. Maar ik twijfel er nogal aan. Is er iemand hier die een objectieve mening kan geven over de kwaliteit van de Landrover? Ik heb begrepen dat het motorisch wel snor zit, maar dat er nog wel het een en ander aan de carrosserie kan mankeren. Hoe zit dat precies?


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Landrover Defender

Bericht door Viking »

Zou een landrover forum raadplegen.. Of iig google


Vrijbuitert

Re: Landrover Defender

Bericht door Vrijbuitert »

Op Landrover forum zit ik ook, maar ben bang dat ik van fans niet het meest betrouwbare antwoord krijg. Vandaar dat ik het hier vraag.


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Jennekes »

Waarom zou je van fans geen betrouwbaar antwoord krijgen? Ze zijn verzot op de mankementen!

Ik heb 2 TD5's gereden en sinds kort overgestapt op de nieuwere TD4. Even een paar "manko's" op een rijtje die ik heb gehad en die typisch Land Rover zijn: Rij je hooguit 20km? Laat de kachel maar uit, die begint dan pas een beetje warm te worden. Luister je graag naar mooie muziek of naar een goed gesprek met je bijrijder(ster)? Forget it. De dashboard verlichting van mijn 2e was een kerstverlichting, de rechterdeur sloot zeer moeilijk. Ik heb korte benen en daarom pas ik in de Land Rover. Max snelheid naar 130? Je rijdt aan de rechterkant van de weg en haalt alleen eendjes en vrachtwagens in. De afsluitrubbers waren versleten, en dus was het binnen vaak natter dan buiten. Je hebt geen kreukelzones, geen airbags en geen kooiconstructie. De verlichting stond vaak halfvol met water, ieder jaar moest ik de rechterknipperbol achter vervangen omdat de modder alles tot roest maakte. etc, etc en enz, enz....

Maar verder is het een geweldige wagen en zou ik niet anders willen. Maar het is en blijft een werkwagen. Stel gerust je vragen op het LRHC forum. Je krijgt echt een eerlijk antwoord!


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Landrover Defender

Bericht door Tim »

Hey,

Kijk eens naar landen waar jou eisen toegepast worden. Daar rijdt vooral veel toyota.

In ozzie zag je veel auto stickers: bv There's only one Jeep, om achter op een toy de sticker te vinden: There might be only one Jeep, but there are millions and millions Toyotas.

Wat wil je er  mee doen? In NL is zo'n auto echt overkill. Of je moet echt voor de "charmes" gaan zoals Jennekes beschrijft.

Edit: Dit is geen oordeel noch ervaring. Slechts een observatie.

Carpy
Laatst gewijzigd door Tim op 08 dec 2015, 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Landrover Defender

Bericht door Martin Outdoors »

Duitsland  is het dicht bijzijnde landrover mekka wat mij betreft , daar heb je zoveel legale offroad plekken dat je je niet hoeft te vervelen .
Ik ga altijd met een maat van mij al een paar jaar  het bos in met de laro's hij woont in Duitsland, en Duitsland ligt om de hoek tevens  ook de mogelijkheid tot offroaden.

Misschien ook iets om te overwegen , een laro kopen in Duitsland.
Als je dingen wil testen of oefenen heb je Fursten forest nog  een oud oefenterrein nabij het dorp Furstenau waar je alles kan uit proberen, een offroad park waar je voor 50 euro of zo de hele dag kan rossen.

Zie maar misschien heb je wat aan de info , ik zal omdat ik in NLD woon het niet laten een laro te kopen, ik heb er alleen zelf (nog) geen maar wel de mogelijkheid tot ;)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Fetzl »

ik zat een paar maanden geleden in dezelfde situatie.... had al 20 jaar zin in een 4x4 en een keertje op vakantie naar Ijsland is niet echt goed voor twijfelaars
dus eenmaal terug, doorgezet.
Defender genoot de voorkeur, maar lang getwijfeld vanwege het "spartaanse en basic afwerking" en feit dat die boven mijn initieel budget zat
nog wel wat zitten kijken naar andere merken maar niets echt gevonden naar mijn smaak

tot iemand op het XRover.be forum voor pseudo-amateur psycholoog speelde en me zei: "Hetgeen het 'moeilijk' maakt voor U is dat ge nen Defender wilt. Al de rest is tweede keuze. MAAR, voor een tweede keuze zijt ge natuurlijk een stuk kritischer, want eigenlijk wilt ge die Defender, dus probeert ge overal excuses te vinden om uiteindelijk toch die Defender te kopen.  :D"

die kritische analyse  8) heeft er uiteindelijk toe geleid dat er nu een 130 op de oprit staat (eentje van 2009)
heb je dat nodig in onze contreien... nee, maar hetzelfde kan je zeggen van een sportwagentje, of ander hobbyspul
Ik ga er af en toe mee naar de Ardennen als ik cursus geef en dan is die handig (ik raak met de gewone wagen niet ter plaatse, nu wel)
Maar hoed je om her en der te gaan off-roaden... dat is bijna overal verboden en de boetes zijn niet mals

Ben je beter af met een moderne terreinwagen... als je kijkt naar comfort, afwerking en verbruik zeker en vast wel (verbruik is lang een drempel geweest voor mij), maar ik ga elke dag met de fiets uit werken.. dus als ik de voetafdruk bekijken van alle keren dat ie dan wel buiten komt, dan is die nog altijd kleiner dan iemand die dagelijks met de auto forenst
Een Defender koop je voor zijn ziel.. 't is een icoon... zie het als een old-timer kopen (de techniek is dat in elk geval  8) )

Ja, in Afrika zie je idd veel Toyota... omdat wisselstukken daarvan vlot verkrijgbaar zijn.
Maar feit blijft dat van alle LR's die ooit geproduceerd werden, er nog 70% effectief rijden
Ga maar eens na welk ander merk/type dat kan zeggen

't zijn degelijke bakken, no nonsense, basic afgewerkt en je kan er zelf nog wat aan sleutelen
Je vindt voor Defender ook een massa aan aftermarket spul en accessoires... aan heel redelijke prijzen

Zoals Jennekes zegt: de "veiligheidsvoorzieningen" zijn eerder beperkt (da's ook een van de redenen waarom ze nu met de productie stoppen: moeilijk te justificeren tegenover alle NCAP 5 ster voertuigen)
Een Defender heeft wel een kreukelzone, al zit die aan de andere kant van het ongeval  8)

Ik vrees dat de opvolger van de Defender - voorzien voor 2017-2018 - heel wat moderner zal zijn.... maar nooit nog dezelfde charme zal hebben

Bij de meeste van de grote ontdekkingen, van Afrika tot Azie, hebben Defenders (of de voorgangers Series I, II, III, 90, 110) een cruciale rol gespeeld. Het pure avontuur
En zo voel ik dat ook: als ik na een zware werkweek de Def instap - lees: klim - dan is het precies alsof ik op avontuur ga...... is gewoon leuk

Onnodig te zeggen dat ik ondertussen fan geworden ben ;-)


Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Landrover Defender

Bericht door Cobber »

Bezit is het einde van het verlangen/
Mijn oom had drie jaar geleden ook eindelijk een landrover gekocht na zijn hele leven erover dromen...
Daar hebben we heel wat mee langs sHeere modderwegen gereden..erg leuk.
En toen weer verkocht na een jaar...

Word het trouwens ook al moeilijker met de milieuwetgeving om zon auto op de weg te houden/
Ze bedenken zoveel regels tegenwoordig dat je er straks alleen nog maar naar mag kijken in je vitrinekast..op ware schaal dat dan weer wel!!


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Dabberty »

Mooi stukkie Fetzl


Fetzl
Berichten: 109
Lid geworden op: 11 mar 2015, 22:36
Locatie: Olen, België
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Fetzl »

in de laadbak van zo'n 130 kunnen veel batterijen....
dus kan 'er altijd nog een electromotor induwen....
kwestie van ergens een schadegevalletje van Tesla op de kop te tikken

Een Defender in Ludicrous Speed mode... het idee alleen al


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Landrover Defender

Bericht door Wälderer »

Persoonlijk zou ik eerder een Iveco Massif of een iets oudere PS10 verkiezen boven de defender.
Heb die leren kennen via een ex-collega die zelf jarenlang een laro rijder was en nu al tijdje met de iveco rijd. Die wil in elk geval niet meer terug naar laro. Zijn ervaring is dat de iveco toch wel wat comfortabeler rijd en veel minder last van mankementen heeft

Zelf al eens met beiden gereden en eerste die opviel was de beter zitpositie in de Iveco tegenover de defender.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Kevski-Style »

Waarschijnlijk al lang een keuze kunnen maken, maar toch,

Ik zou de vragen heel anders stellen:
Wat is je budget?
Waar woon je?
Waar wil je hem voor gebruiken?
Wat kun je zelf?
Welke eisen heb je met betrekking tot het voertuig?
Is het je enige auto of iets voor erbij?

Carroserie van een landy: Net als elke andere auto roest het. maar bij terreinauto's vaak meer dan andere auto's. De reden laat zich raden. Bagger blijft in de wielkasten zitten en onder de dorpels. Let wel: Het hangt ook heel erg af van waar je woon. Engeland is vooral een rotsgrond, dus auto's roesten van onder naar boven bij het evrdampen van vocht. Dat het een eiland is met rondom zee helpt ook niet echt. Nederland heeft een zandondergrond, dus roest van boven naar beneden. omdat grond hier weg kan trekken de grond in. In het algemeen is het engelse plaatwerk niet het beste als het op roest preventie aan komt. Maar aten we eerlijk wezen, het is een terreinauto. Elke jeep zonder deuk/roest/schade is een maagd en ziet nooit echt terrein. Het hoort gewoon bij de auto's. Is ook niet erg en geeft ze karakter.... Ander dingetje van bijna elke jeep zijn de bak(ken) en diffs. Ze zullen niet snel kapot gaan, maar als ze gaan en je kunt het niet zelf wordt het een dure bezigheid.


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Rolf »

De carrosserie van een Defender roest niet toch? Die is volgens mij van aluminium. Met een beetje mazzel tref je er eentje met een gegalvaniseerd frame, dus is het chassis ook roestbestendig. Is dat niet het geval, dan is de defender bij uitstek een goede doe-het-zelf-auto. Ontwikkeld voor boerderij en leger.

Een Laro is geen Jeep. Een Jeep is geen Laro. Op het 'eiland' Engeland ligt de zee op veel plekken verder weg dan ze in Nederland van Enschede af ligt. Met die zoute lucht kan het dus nog meevallen. En dan gaat het alleen om rechtsgestuurde Defenders. In de rest van de wereld zijn natuurlijk linksgestuurde geleverd.


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Kevski-Style »

Rolf: Fanboy?

Een jeep en een laro zijn alleen qua naam anders, maar de toepassing is hetzelfde. Ik snap je punt dus niet helemaal? Overigens zou ik geen van beide kiezen in het terrein. Er zijn betere en goedkopere alternatieven.
Klopt, is alu, maar ze roesten wel degelijk. Overal waar hij aan het chassis vastgebout zit roest hij. Galvanische bouten vreten langzaam in op alu. Maar er had eigenlijk chassis moeten staan. Galvanisch is een zinklaagje. Het helpt in werkelijkheid maar tijdelijk en is er zo af als je terrein gaat rijden. Een grove steen is daarbij genoeg.

Maar zoals ik al zei: Roest, krassen, deuken, modder, steenslag: Het hoort erbij. Elke 4x4 zonder heeft een verkeerde eigenaar....


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Jennekes »

Kevski-Style schreef:Een jeep en een laro zijn alleen qua naam anders, maar de toepassing is hetzelfde. Ik snap je punt dus niet helemaal?
Ja, zoals Freud het al zei: soms is een sigaar gewoon een sigaar. Dus als ik in een Citroën C1 rij, kan ik ook zeggen dat het een Toyota of een Peugeot is (en dan zit ik er nog niet zoveel naast). Maar ik denk dat een LaRo rijder en een Jeep rijder toch wel degelijk de verschillen aan kunnen geven. Persoonlijk rij ik dus liever in een LaRo, maar dat had je denk ik al begrepen. Ik ben dus een "fanboy".
Kevski-Style schreef:Overigens zou ik geen van beide kiezen in het terrein. Er zijn betere en goedkopere alternatieven.
Klopt, een beter en goedkoper alternatief voor een LaRo is onbetwist de tractor! ;D


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Plaats reactie