Landrover Defender

Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Kevski-Style »

@ Jennekes:

Toch zijn die verschillen eigenlijk minimaal. Kort gezegd zijn er voor echt terrein rijden maar een aantal dingen belangrijk:

- Banden : Uitwisselbaar voor welke auto je ook rijdt

- Grondspeling: Standaard zijn daar verschillen, maar hoger of lager zetten is niet veel moeite, zeker niet met bladveren

- Lier: standaard niet geleverd op de auto en bovendien volledig uitwisselbaar

- Veiligheid: In ieder geval pre airbag of de mogelijkheid die uit te zetten. Verder natuurlijk bullbar en bij voorkeur ook rollbar extern op de auto. Dat scheelt je je ramen.

- Diff's: Dit is iets wat ook uitwisselbaar is, maar waarvan ik snap dat niemand zich hier ooit mee bezig zal houden. Het is duur als je het uit moet besteden en de onderdelen zijn ook niet de goedkoopste. Kortere gearing is altijd beter voor meer trekkracht. Daarna een locker om de diffs vast te zetten zodat ze echt overal kunnen komen.
Overige attributen: Rijplaten, schep, bijl, enz. Volledig uitwisselbaar, maar ik weet wel dat LaRo hier nog wel eens punten mee scoord, aangezien die ze er nog wel eens bij hebben zitten. Legervoertuigen als de Willy's Jeep hebben ze echter ook.

- Wielbasis: Theoretisch gezien kan je het aanpassen, maar de Nederlandse wetgeving laat dit amper toe. Kortom: Belangrijk punt dat niet uitwisselbaar is. Let wel, dit is het eerste punt waarbij de auto zelf belangrijk is. Korter is hierbij bijna altijd beter! Alleen met rotsklimmen wil een langere wielbasis nog wel eens handig zijn.

- Hoogte van de auto: Aan te passen maar niet makkelijk. Hoe hoger het dak zit bij een auto hoe slechter dat is. Heeft alles te maken met je roll-centre.

- Spoorbreedte: Makkelijk aan te passen, maar de Nederlandse wetgeving laat het beperkt toe. kan je natuurlijk wel doen in het terrein als de nederandse wetgeving niet meer van toepassing is. Hoe breder, hoe beter dat is voor je roll-centre.

- Gewicht: Het is te veranderen, maar er zijn grenzen. Dit is een punt waar niet omheen kunt. Hoe lichter hoe beter, aangezien minder gewicht op alle rijeigenschappen positief effect heeft.

- Motorisch: Makkelijk aan te passen, maar: Lage compressie motoren met carburateur hebben nog steeds de voorkeur bij benzine. Injectie is veel gevoeliger voor vuil en als er iets gebeurt met de ECU is het einde verhaal. Lage compressie is nodig in landen waar de benzinekwaliteit laag is (lage RON/NON waardering). Motorvermogen is makkelijk, maar geen echte vereiste. Bovendien makkelijk te veranderen aangezien dat makkelijk aan te passen is. Dieselmotoren zullen in het algemeen handiger zijn, maar bij voorkeur weer geen turbomotoren. Je rijdt niet hard, de boel wordt onnodig warm en is veel gevoeliger.


De reden dat je voor een bepaalde auto kiest heeft dan ook veel meer te maken met uiterlijk als dat iedereen toe wil geven. Samen met de status van het merk (LaRo dingetje vooral).

Wel grappig dat je de tractor noemt: Als je specifiek terug gaat kijken waarom de LaRo ontwikkeld is dan was deze bedoeld ter vervanging van de tractor, vandaar ook de aftakas. Wordt dat ding ooit nog gebruikt? Ik gok van niet, maar het zat er toch maar mooi op.

Betere goedkopere alternatieven zijn er genoeg: Toyota, Nissan, Daihatsu, Suzuki, Mitsubishi, Isuzu, Mazda of gewoon bare bones NEKAF. Vaak kleiner en lichter, relatief goedkoop en onderdelen kosten vaak geen drol als je weet waar je moet zijn. Dat zouden de enige logische keuzes moeten zijn. als het op een 4x4 kopen aan zou moeten komen.

Dat gezegd hebbende: Aangezien ik op Canadese bodem ben geboren en als geld geen rol zou spelen: Een korte Ford Bronco of International Scout willen we ook wel. Beide ook ooit gereden en de oom van mijn vader (87) rijdt in een 500+ PK sterke door mij geprepareerde oker gele Ford Bronco rond.... Omdat het kan! De International Scout is meer omdat dat de stevigst gebouwde 4x4 is uit de States met een 6 cilinder nota bene. En ja, de International van de tractors.

Maar als ik zelf nu zou moeten kiezen zou het een Suzuki SJ413/Samurai worden. Onderdelen kosten werkelijk waar bijna niets (setje achterlichten + lampjes, stekkers en alles voor €10,-- nieuw). Licht (920KG of minder) , korte wielbasis: 80" (LaRo 90 is in werkelijk bijna 93", wat 33cm verschil maakt), lager (20cm of meer). Er zit maar 1 nadeel aan die auto: Iets met een elandproef. Overigens zelf nooit ondervonden achter het stuur....


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Jennekes »

Ik heb bewondering voor je enorme brok informatie, maar eigenlijk gaat het daar in dit topic niet over. Het gaat hier niet over Suzuki, Toyota, Jeep etc. Maar over de voorliefde voor de Land Rover Defender, gewoon zoals ie is. Vrijbuiter, Fetzl en ik gaan voor een Land Rover Defender, een ander misschien liever voor een Isuzu, Nissan, Mazda of Sake of een Fendt. Een vriend van me is gek op zijn Daihatsu, mijn zwager op zijn Mercedes. En dat vind ik heel fijn voor ze.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Kevski-Style »

Is vrijbuiter ook voor de Landy gegaan? Hij dacht eraan, maar zeker was het nog niet? Of wel? Ik heb daar geen enkel idee van? Bij mij kwam het over als een zoektocht naar wat er goede terreinwagen is? En als dat zo is, is dat niet per definitie een Landy.

Technische info: Tja, iets met autojounalist, engineer en racen. Er is vrij weinig wat ik niet van die dingen weet.

Rest wel de vraag: Waarom rijd jij Landy Jennekes? Want als het alleen om de techniek zou gaan zijn er betere alternatieven? En begrijp me niet verkeerd, ik vind de 90 een hele mooie auto!


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Dabberty »

Kevski-Style schreef:Is vrijbuiter ook voor de Landy gegaan? Hij dacht eraan, maar zeker was het nog niet?
:-). Vrijbuitert vroeg deze vraag in december 2015 :-) het is een vrij oud topic al :-)


Gebruikersavatar
Jennekes
Berichten: 125
Lid geworden op: 13 okt 2013, 21:23
Locatie: Krimpenerwaard
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Jennekes »

Kevski-Style schreef:Rest wel de vraag: Waarom rijd jij Landy Jennekes? Want als het alleen om de techniek zou gaan zijn er betere alternatieven? En begrijp me niet verkeerd, ik vind de 90 een hele mooie auto!
Ik heb eerder in dit topic al aangegeven dat het niet alleen om de techniek gaat, door de mankementen te benoemen waarmee de voorgaande LaRo's me opzadelden. In de eerste plaats kun je misschien wel stellen dat het met dit werkpaard gaat om het ontbreken van de techniek. Ieder stukje techniek kan kapot gaan. Toen na de TD4 de eerste Defender op de markt kwam, werd er door de liefhebbers geprotesteerd dat er plots een ECU in zat. Airbags hebben er nooit ingezeten, ook niet in de laatste Defender die eind 2015 geproduceerd werd.
Vroeger als kind en puber heb ik vaak tractor gereden. Als ik met de LaRo in de modder ga, krijg ik hetzelfde gevoel. De zware pedalen, het robuuste schakelen, hoog boven de grond je LaRo in klimmen, de ronkende en stampende dieselmotor. En dan de voorliefde die je deelt met anderen. Mensen in een LaRo groeten elkaar onderweg, staan te popelen om je te helpen als het nodig is, zoeken het avontuur op. Zonder schroom stouw ik 'm vol met rotzooi, een kras is niet erg. Mijn vorige LaRo had strepen over de hele lengte op de lak en ik zei tegen de verkoper: Wow! Je kunt zien dat ie in het bos is geweest!

Als je wil proeven waarom iemand verzot kan zijn op zo'n tractor, dan nodig ik je uit om naar de 4x4 Vakantiebeurs te gaan op 19 maart aanstaande.


http://www.voetsporen.nl, indrukken van een wandelaar
http://www.natuursporen.nl, een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Kevski-Style »

Ik heb er wel vaker in gereden dat is het niet. Ook in de series 1 ,2 en 3 overigens en in de verschillende disco's en een enkele Santana. Samen met nog een hele rits andere auto. Ik zal niet zeggen dat ik elke 4x4 ooit gemaakt heb gereden, maar richting de 50% moet ik wel redelijk komen. Maar ik vind ze vooral te lang qua wielbasis en te zwaar. Ik heb ze ook regelmatig uit greppels moeten treken. Al is dat meer een rijders kwaaltje van verkeerd inschatten en overmoedigheid. De kleintjes zijn vaak wat handiger omdat die minder vaak vastlopen met de voor en achterkant in dat soort situaties. Schuin gaan is namelijk lang niet altijd een optie. En gewicht omdat ik liever zo min mogelijk graaf als ik door bijvoorbeeld veen heen rijdt.
Het klopt overigens dat ze elkaar groeten, maar anderen groeten in een 4x4 is er vaak weer niet bij. Sterker nog, Ik heb wel eens iemand in een disco uit een opgedroogde sloot moeten slepen Meter of 3 breed, met als gevolg wielen van de grond, en voor en achterbumper op de grond. Diezelfde die dan aan het begin verwaand kijken naar de Kleine SJ op steroiden. Niet wetende dat dat ding 55% met gemak haalt op eigen kracht, kan zwemmen in een meter of anderhalf diepte (daarna wordt ademhalen wat lastig voor jezelf, de auto moet een meter of 2 ook nog net kunnen halen). Maar goed, standaard was hij verre van, aangezien ik er ook nog wel eens rotsen mee klom en trail mee reed op wedstrijdniveau. Zeg maar daar waar elke standaard 4x4 het voor gezien houdt.
Wel moet ik zeggen dat ik hem jaren geleden al heb verkocht. Het was mijn eigen eerste auto, alhoewel bij lange na niet de eerste auto waarin ik reed. Dat tractorgevoel ken ik overigens wel: Ik doe zelf meer dan genoeg met oldtimers en Ik rijdt nu zelf een daily driver uit 1933 waarvan er maar 1 ter wereld bestaat. Schakelen is als een hefboom omhalen en in mijn geval nu nog hetzelfde als met een tractor: Dubble-clutchen. Eentje die als hij klaar is straks ook nog een tijd van rond de 2 minuten op Zandvoort haalt. Dat klaar zijn is alleen meer het probleem, aangezien die tijd mij wel ontbreekt....
Ik weet overigens dat ze in de Landy's niet zitten (airbags), maar in de broertjes de Range Rovers wel. Mensen denken nogal eens dat die tot hetzelfde in staat zijn.

Jouw antwoord is overigens precies waarom in de meeste gevallen voor welk soort auto dan ook gekozen wordt. Het heeft vaak niets met rationaliteit te maken. Gevoel speelt een veel grotere rol in het hele verhaal, samen met de prijs natuurlijk.

Overigens vermoedt ik dat de Defender wel de laatste is in een generatie. De volgende mag de weg niet meer op zonder airbag in Amerika en Europa. Wat wel gunstig is voor alle oude 4x4's aangezien de waarde daarvan gaat stijgen.


Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Landrover Defender

Bericht door Peterpnl »

Kevski-Style schreef:@ Jennekes:

......

- Spoorbreedte: Makkelijk aan te passen, maar de Nederlandse wetgeving laat het beperkt toe. kan je natuurlijk wel doen in het terrein als de nederandse wetgeving niet meer van toepassing is. Hoe breder, hoe beter dat is voor je roll-centre.

.........
Hoe wil jij die aanpassen zonder je wiellagers extra te belasten?

En toch heb ik liever een Toyota landcruiser 70 serie. Das pas een terrein wagen >:D


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Kevski-Style »

Ja belast je wiellagers altijd extra als je je spoor verbreed. Tenzij je er een andere as onder zet. Makkelijkste oplossing beste wiellagers zoeken die je passend kan maken. Zelfde voor elk ander lager. Ik ben al lang tegen de limiten van lagers aangelopen. Kwestie van goed zoeken om dat op te lossen. En daarmee bedoel ik lagers inpassen van legervoertuigen of vrachtwagens. Voor motorblokken gebruik ik onafhankelijk van merk auto/motorblok lagers van Honda of SKF. Zijn en blijven gewoon de beste lagers die er zijn op dit moment.

Maar wat denk je wat je doet met terreinrijden zelf? Dat is al extra belasting. Een wiellager vervangen is met wat haast in 35 minuten te doen en als je normaal de tijd neemt ongeveer 1 uurtje werk. Dus als je het geen probleem vind het 1 keer in de 50.000KM te doen zou ik de moeite niet eens nemen.

De belasting van wiellagers is er zeker wel, maar die is er in feite ook als je bredere banden monteerd, andere velgen, hogere banden, meer gewicht aan boord, bandenspanning, stuurgedrag, hellingshoek, enz. Overigens ben ik een fel tegenstander van spacer/spoorverbreders. Dat kan je beter oplossen met negatieve ET velgen. Want de wiellagers is niet het geen waar je je de meeste zorgen over moet maken. De wielbouten wel.

Als je nou de 40 had gezegd had ik het het wel kunnen beamen. Maar de 70 was meer een in-betweeny weguitvoering/terrein. een beetje vergelijkbaar met de eerste disco's en de opvolger van de 50.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Landrover Defender

Bericht door Martin Outdoors »

Ik dacht dat disco's dezelfde onderstellen hebben als defenders ? Ooit heb ik ook een landy . ::)
Dan hoef ik mijn maat niet meer lastig te vallen die nu vrolijk in verschillende rond crosst. Oneerlijke wereld ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Landrover Defender

Bericht door Martin Outdoors »

Oeps 2 x gepost


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Landrover Defender

Bericht door Peterpnl »

Ik houd vooral van de 'vierkante' vorm van de 70.
En een stukje jeugd sentiment. Ben opgegroeid in een ver afrikaans land, en daar zag ik ze heel veel als werkpaard.

Landrover zag je daar ook wel, maar ook daar een liefhebbers of status dingetje. De oudere types waren dan vaak omgebouwd met een Toyota of Nissan motor...


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Kevski-Style »

@Peterpnl:
Zuid-Afrika Toevallig? Toyota zie je daar heel veel rijden in ieder geval. Nissan vooral de pickup's. Mijn eerdere commentaar wil overigens niet zeggen dat het geen goede auto's zijn, maar meer dat ze voor het echt extreme werk wat minder geschikt zijn. Als werkpaard voor plekken zonder wegen zijn ze echter prima!

@Martin Outdoors:
Uhm, nee, dat dan weer niet. Een disco heeft wel weer het onderstel van de rangerover, vandaar dat ik ze ook als hetzelfde noem. Overigens een dingetje wat ik was vergeten: Je wil de wielen op de uiterste hoeken van het voertuig hebben. Een disco en de range hebben overhang aan de voor en achterkant. Die kan je goed diep in aarde begraven, zoals al eerder omschreven.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Landrover Defender

Bericht door Martin Outdoors »

Ah helder , dank !


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Peterpnl
Berichten: 56
Lid geworden op: 07 jan 2017, 14:43
Locatie: Amersfoort

Re: Landrover Defender

Bericht door Peterpnl »

^-^ Zuid-Afrika inderdaad.


A knife is the tool you use to make other tools, not the one tool that does everything.
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Landrover Defender

Bericht door Kevski-Style »

Kon niet missen! 8-)


Plaats reactie