Wie weet wat voor steen dit is?

rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door rjvdsluis »

Na downloaden en inzoemen:

Geen coraal.

Zwarte stippen???????? Lava???


Ron sr


geert76
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 jan 2012, 10:08

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door geert76 »

Ik heb het vanochtend ook eens aan mijn collega geologen laten zien en die zeggen precies hetzelfde. Het ziet er uit als carbonaat gesteente (koraal kalksteen) maar het soortelijk gewicht klopt niet. Eén lolbroek suggererende dat het wellicht een koraal was die om een meteoriet heen was gegroeid.

Wat opvalt is dat de andere stenen eromheen van een vulkanische oorsprong lijken te zijn. Vandaar dat ik ook wil weten waar dit is. Want voor hetzelfde geld is dit gewoon bij iemand in zijn achtertuin en komen die stenen gewoon uit het tuincentrum...

Gooi er zoutzuur over en als het gaat bruisen is het een kalksteen. Borrelt het niet, pak dan een hamer een sla er een stuk af. (Een vergeet de fotootjes niet)


KLEPEL
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 jan 2016, 22:54

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door KLEPEL »

De steen weegt 76 kg.
De inhoud is 22 liter.
Gemeten in een bak water.
Volgens ons redelijk nauwkeurig!

Ik bezit 2 van deze soort stenen. Gevonden met een tussenpoos van 40 jaar.
Gevonden in zand rijk gebied in provincie Groningen. Op ongeveer 1,5 meter diepte.
Afstand tussen de vindplaatsen van de 2 stenen is ongeveer 2,5 kilometer.

Ik wil proberen bij een steenhouwer een van de stenen door te laten zagen.

Fijn al de nodige reacties van jullie te krijgen!

Steen is niet magnetisch.

ps. Het zou een Niersteen van onze planeet kunnen zijn! Laten we met elkaar een GOEDE ARTS zijn en zorgdragen voor deze planeet!


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door Mosseltje »

Gezien het hoge soortelijk gewicht kan het bijna niets anders zijn dan basalt.

Afbeelding


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door Roely »

Hee Mosseltje,
Bij je introductie vertel je dat je je eerst goed in zou lezen en dan kom je met dit: gezien het hoge soortelijk gewicht kan het bijna niets anders zijn dan basalt. :P Eerst nog maar eens verder lezen dan. Aangezien het opgegeven soortelijk gewicht een flink stuk hoger ligt dan basalt. 3.34 v.s. 2.9 kg/dm3.

Toch van harte welkom
Met vriendelijke groet,
Roely


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door Mosseltje »

Hallo Roely,

Tja, ik ben nieuw hier en dan is het vaak lastig inschatten wat het niveau van de inbreng is.
Andersom is het ook moeilijk inschatten wat het niveau van het forum is daarom heb ik de meer bekende verzamelnaam basalt gebruikt.

Gabbro is ook een basalt soort en komt al stukken dichterbij het soortelijk gewicht van de betreffende steen.

Van een plaatje is het moeilijk te determineren maar basalt (waaronder Gabbro) komt veelvuldig voor in Groningen en Friesland.
Gabbro komt in veel kleuren voor en is soms blauw/grijzig.
Als het meer groenig was geweest had ik gezegd dat het peridotiet was geweest.

IJzeroer is hier in Nederland toch vaak rood gekleurd en sideriet komt in Nederland nauwelijks in zulke hoeveelheden voor.

Niks is 100% zuiver dus er kunnen sporen van ertsen in het stuk steen zitten.
Hierdoor kan het soortelijk gewicht hoger uitvallen dan een Google resultaat.

Hopelijk voldoet deze onderbouwing wel. ::)


(En waarschijnlijk heb ik nu meteen de reputatie als wijsneus aan m'n broek hangen, haha)


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door Roely »

Juist ja , zo moet het !
Probeer je inbreng altijd zo goed mogelijk te onderbouwen. En niet te kort en te simpel te brengen voor mogelijke laag niveau op het forum.
Je zal merken dat er per onderwerp verrassend veel kennis zit op het forum. Iedereen mag meepraten, maar denk alstublieft niet dat het algemeen niveau laag is , want dat is het absolute niet. Je moet het alleen leesbaar houden voor iedereen. Dus als er een onderwerp is wat in je straatje ligt is iedereen gebaat met jou te delen kennis. En er zijn veel mensen dankbaar voor een uitgebreide uitleg en gebaat bij een goede onderbouwing.

Gabbro ( diepte gesteente) is een optie die ook door geert al genoemd is idd en zeker een mogelijkheid zou kunnen zijn.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door Waidmann »

Mosseltje schreef: (En waarschijnlijk heb ik nu meteen de reputatie als wijsneus aan m'n broek hangen, haha)
Integendeel, dit soort reacties kan ik bijzonder op prijs stellen! Goede onderbouwing, daar onderscheid een forum zich mee!


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door Mosseltje »

Na het bezoeken van diverse prepper fora had ik de verwachtingen inderdaad erg laag ingezet. :-X
Bushcraft is daar vaak toch het verzamelen van zo'n groot mogelijk arsenaal aan rambo dolken en camouflage artikelen.

Ik zie nu in dat er hier meer praktijk ervaring aanwezig is.


Ben nu wel erg nieuwsgierig wat er met de mysterie steen gaat gebeuren.
Is het misschien mogelijk om er even een slijptol tegen aan te houden en zodoende een stukje te polijsten?


bambix
Berichten: 484
Lid geworden op: 11 nov 2013, 11:42

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door bambix »

Hoorde ik hier de term rambodolken?


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door Mosseltje »

Die zijn reuze handig met een kompas op de kop.
Bovendien heb je dan altijd lucifers en vishaakjes bij je in het heft. ^-^


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Wie weet wat voor steen dit is?

Bericht door madman73 »

Mosseltje schreef:Die zijn reuze handig met een kompas op de kop.
Bovendien heb je dan altijd lucifers en vishaakjes bij je in het heft. ^-^
Sorry, ook ik nu even off topic.
Ja, reuze handig, zon mes had ik ooit ook. Jammer dat het mes niet scherp was, en brak bij de eerste klap. En de spullen in het handvat....... Nooit gebruikt. Misschien kon ik ze niet weer vinden met het kompas. Het noorden bleek vaak ergens anders te zijn ;D


Plaats reactie