Alleen op pad.

Dizzy_bushcraft
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Alleen op pad.

Bericht door Dizzy_bushcraft »

Goedendag.

Is het verstandig om alleen te gaan bushcraften?
Diegene waar ik mee zou gaan heeft ineens afgehaakt.
Nu ga ik wel met me vrouw en kids af en toe maar kan niet altijd natuurlijk.
Vandaar de vraag is het verstandig om alleen op pad te gaan?

Wat ik bij karpervissen dee is een vis lijn spannen met in het midden of einde een pieper zodra er iemand in de buurt is en door die lijn loop ga tie af waardoor je optijd gewaarschuwt word.

Zijn er nog meer hier die alleen aan bushcraft doen?

Mvg martijn


Niet omdat het moet. Gewoon omdat het kan. 8-)
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Alleen op pad.

Bericht door Tim »

Hey,

Op pad gaan wel, alleen overnachten nog niet. Ga dat wel doen de komende tijd, 10klik lopen, maffen en weer vroeg terug. Kleine WAF en goeie training.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Alleen op pad.

Bericht door Martin Outdoors »

Ik slaap regelmatig alleen in het bos.
Ik neem nooit "veiligheidsmaatregelen" want ik ben altijd de enige s'nachts in het bos .
Overdag zorg ik er voor dat ik ergens zit waar ze me eenvoudig niet kunnen zien want dan is de kans dat je gezien word groter omdat er dan vaak wel mensen en honden in de buurt zijn.

Maar zeg nou zelf , zou jij niet uit de buurt blijven van een gek die vrijwillig s'nachts met een groot mes alleen bij een vuurtje in het bos zit ? ;D
Video's zat op YouTube over bang zijn in een donker bos of niet op je gemak voelen in het bos s'nachts mocht je er last van hebben of denkt te krijgen.

Vaak is men te bang , ik zeg gewoon doen want hier in Nederland sta jij in het bos boven aan de voedselketen dus no worry's ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Alleen op pad.

Bericht door arjuna »

Gewoon gaan
Het is Nederland wat kan je gebeuren.
Je vrees is een gedachte die je instant houd door er aan te denken
Films en beelden die op je net vlies komen zijn niet echt maar ontsprongen uit een (perverse)gedachte van een schrijver en/of regisseur
En zoals zandhaas al zij en deze man is net als mij door ervaring gelouterd ,er kan niks gebeuren.
Wat ik je als advies kan mee geven , ga voor je gaat slapen 10 min op je rug liggen en luister naar je omgeving
je zal elk geluid die je hoort kunnen verklaren omdat je weet wat je overdag hebt gezien of gehoord .
Heb vertrouwen in je zelf , je toont wel moed om dit ter spraken te brengen dit heb je al overwonnen
Er zij bc,ers die van meeting naar meeting leven en nooit alleen weg gaan ,maar hun kit is hellemaal in orde volgens de norm
,en het mes is er een van minstens 100 euro plus
Ik ga zelf weer 6 nachten buiten slapen en weet nu al dat er een moment komt dat ik aan een film mag denken ,en weet ook al welke dit heb
altijd met plezier mee gemaakt en deze heet ,The Blair Witch project ,een klassieker
Mocht je toch niet lekker in je vel zitten als je in een slaapzak ligt , sta op en ga zonder licht (maar wel bij je) een stukje lopen
en geniet dan van de rust en de balans in het bos .

Met andere woorden , doe het of doe het nooit .

Veel plezier
koen


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Alleen op pad.

Bericht door Mosseltje »

Ik stel me juist voor dat ik die enge vent ben die anderen ervan weerhoud het bos in te gaan. >:D


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Alleen op pad.

Bericht door Alder »

Precies koen, het is echt iets wat je gewoon moet doen, en na een paar keer denk je niet meer aan allerlei gekke ideeën bij de geluiden die je hoort. (Al schrok ik een tijdje terug nog echt van een venijnig lachend mannetje, ik stond op een omgevallen boom en de top schuurde precies langs een andere tak...)
Je kan bijvoorbeeld ook beginnen met 's avonds een wandeling door het bos maken. En ga dan ook eens bij nieuwe maan, met dikke bewolking. Geen licht maken en geen geluid maken is een goede tip! Ik ga meestal alleen, dat is gewoon een goede ervaring om tot jezelf te komen. Dat is weer heel anders dan wanneer ik bijvoorbeeld met m'n vrouw ga, of met een groep.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Alleen op pad.

Bericht door Tim »

Hey,

Ik heb wel gehad dat ik omhoog de bomen in keek, het vuur doofde langzaam en ineens waren er allemaal schimmen tussen de bomen. Ogen dicht en denken: kan niet. Bleek het de maan te zijn die op de boomtoppen begon te schijnen. Je hersenen laten je zien wat je wilt zien zolang jij je niet bewust bent wat het werkelijk is. En de werkelijkheid in Nederland is lafjes.

Vanavond 10km wezen wandelen, uur te laat ingeschat en in donker terug bij auto gekomen. Blaffende herten herkende ik wel. Maar die roteend die vlak voor me wegvloog......schrok me kapot :o

Als het je echt dwars zit, begin de eerste nacht met oordopjes.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Alleen op pad.

Bericht door arjuna »

@mosseltje

van die zuidwester zou ik me ook de t...g schrikken


koen


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Alleen op pad.

Bericht door janvanloon »

Ooit een tip gehad van een mede bushcrafter: Als je iets hoort, sta op en kijk ( dan zie je dat het niets is ) anders gaat je verbeelding op hol.

Vaak genoeg buiten en alleen. Gewoon genieten ;-)


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Dizzy_bushcraft
Berichten: 36
Lid geworden op: 29 mar 2016, 10:41
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Alleen op pad.

Bericht door Dizzy_bushcraft »

Goedenavond.

Aller eerst bedankt voor jullie berichten.
Is niet zo zeer dat ik bang ben ofzo.
Ik ging ook vaak alleen nachtvissen.
Maar dat is wat anders dan in het bos.
Ik wilde wel weten of het gevaarlijk was in je eentje.
Maar precies wat jullie zeggen je hoord vaak wat je denk
Je maal je zelf gekker in je hoofd dan dat je al eigelijk bent haha.
Ik ga het snel doen en dan zal ik wat foto.s maken
En neer zetten hoe het gegaan is.

Bedankt voor jullie medeleven.
Tof dat jullie het zo oppakken.

Mvg martijn


Niet omdat het moet. Gewoon omdat het kan. 8-)
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Alleen op pad.

Bericht door Waidmann »

Zandhaas schreef:Maar zeg nou zelf , zou jij niet uit de buurt blijven van een gek die vrijwillig s'nachts met een groot mes alleen bij een vuurtje in het bos zit ? ;D
Dit precies. Wij zijn de 'enge' mannen in het bos waar je moeder je heeft voor gewaarschuwd!


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Alleen op pad.

Bericht door Roely »

Ik snap je . Maar nacht vissen is gevaarlijker dan in de bossen. niemand die je komt lastig vallen of je gear wil jatten in het bos.
Als je alleen weggaat, moet je echter geen onnodige risico's nemen dus met name geen nachtwandelingen op onbekend terrein gaan maken of abseilen en klimmen of vreemde dingen gaan eten ;D

Ik kan het je echt aanraden om alleen te gaan. En als je op bekend terrein een nachtwandeling wil maken, is het zonder zaklamp een stuk rustiger dan met. Een nachtwandeling is wel gevaarlijker dan alleen overnachten tussen de bomen.
Mijn maat is een keer beschoten door stropers en ikzelf heb ook redelijk vaak vreemd volk gespot en ook een keer een groep heksen misschien niet eng maar wel heel vreemd kan ik je zeggen.

Iedereen blijkt toch weer anders, met oordopjes slapen lijkt me juist veel enger, en alle geluiden proberen te verklaren dat is me nog nooit gelukt. 8-)
Ikzelf heb ook geen verschil in onrust gehad s'nachts alleen of met een vriend zo ver ik me kan herinneren. zoals Alder zei : na een paar keer overnachten in het bos ga je jezelf echt niet gek meer liggen maken, of je nou alleen bent of met anderen dat maakt volgens mijn ervaring niets uit. Echter, er bestaan ook mensen zoals mijn neef die het schijnbaar boeiend vinden om allerlei doemscenario's te bedenken en er dan zelf last van hebben.

Daarnaast:toen ik voor de eerste keer met mijn kids in de bossen lag was ik een stuk waakzamer dan alleen, overdag en snachts, dus met vrouw en kids lijkt me een grotere opgave dan alleen ;D


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Alleen op pad.

Bericht door janvanloon »

Nou wel wat off topic... ik zen visueel ingesteld Roely... Als je in je eentje door het bos loopt, Ziet een groep heksen die ( als ze een oude stijl hebben ) naakt rond het vuur lopen, dan kom jij uit de bosjes met je hertegewei onder de arm... ;D ;D ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Alleen op pad.

Bericht door Tim »

Hey dat is gaaf zeg.

Wicca's tegenkomen in het bos, I want to bewitched :P :P. Ach jah, ik ben ook niet bang voor een kerk.

Wat mij ook altijd opvalt is dat de nacht na de tweede een stuk stiller is. Snurken als een grote O0

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Alleen op pad.

Bericht door Martin Outdoors »

Kan kloppen Carpy , dan heb je alle beesten weg gejaagd en het hout wat uit de boom kan vallen is dan opgebrand ;D ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie