Haan in de aanbieding.

Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Haan in de aanbieding.

Bericht door Roel »

Beste bushcraftweekenders... We hebben bijna nageslacht van onze Sussex kippen en daarom binnenkort een haan over. Nu kan Hendrik bij ons in de pan, maar het leek ons een leuk idee om in samenwerking met de kookploeg van het Bushcraftweekend deze jongeman een ereplaatsje op dit weekend te bezorgen, namelijk als ingrediënt van wat er gekookt gaat worden. Hendrik is 1.5 jaartjes jong en goed aan de maat.
Mocht er iemand zijn die het nuttige met het aangename wenst te verenigen en Hendrik zou willen slachten.... Weer iets geleerd zou ik zeggen...
Want dat is wel de voorwaarde, anders slachten we hem zelf en gaat ie niet mee op reis naar het Bushcraftweekend.
Laat maar weten.
DSCF3498b.jpg
DSCF3498b.jpg (80.91 KiB) 4398 keer bekeken


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door Trailtraveller »

Das geen half-haantje :-) Althans nog niet.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door b2b »

Jammer dat ik er niet ben Roel, had graag met Hendrik 'kennis' gemaakt.
gr
Cees
by the way have fun (ook met Anneke).


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door Roel »

We will have fun, thanks Cees... en die wipskie komt ook wel op... heb al iemand op het oog die daar wel raad mee weet.... ;D
Valt me alleen tegen dat er niemand komt met de mededeling dat hij/zij Hendrik wel wil slachten voor de gezamenlijke maaltijd...
Je zou toch denken dat er wel iemand is die denkt, "ik heb het nog nooit gedaan... maar nu gaat het gebeuren"... maar goed, blijkbaar gaat het "die hard" gehalte onder de bushcrafter zo zoetjesaan ook wat naar beneden... ;-)


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door MichelVH »

@Roel. Het leek me erg tof om te doen, maar het zat zo: 1. Geen idee hoe het moet, mijn vader moet me dat dan leren, maar die gaat niet mee. 2. Je hele kampement ligt vol dons en veren. 3. Ik eet niet mee met de gezamenlijke maaltijd. Dat diehard valt dan wel weer mee, hak zijn kop er zo af hoor, geen moeite mee ::) . Dieren in de Bio industrie vind ik zieliger, deze heeft een mooi leven (gehad).


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door Roel »

Dat van het leren... denk je dat wij er niet zullen zijn...?
Dat van je vader is dus niet eens aan de orde...
Dat van "gehad"... hij leeft nog hoor... ;D


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door b2b »

@Roel,
Tsja waar die wipskie belandt weet ik wel en iedereen weet dat je hier een workshop van gaat maken, scheelt je nog in de prijs ook.(?)
Dus voor Michel zal het een eer zijn en idem voor Hendrik.
gr
Cees


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door Tim »

MichelVH,

Ok, zoals ik het geleerd heb:
1) Kook een ruime hoeveelheid water
2) Bedank de Haan, chop z'n kop eraf. Mooier is Haan tussen je knieën, dan z'n strot doorsnijden. Op die manier kun je z'n hoofd boven de emmer houden. Je kan voelen waar je moet snijden, er is vast wel iemand die dit voor kan doen. Met choppen wil hij nog wel es fladderen zonder kop, alles onder het bloed >:D.
3) Goed leeg laten bloeden.
4) Bij de poten, op de kop in de emmer met heet water dopen. Een paar keer zodat ie goed doorweekt is.
5) Pluk de Haan boven de emmer, veren tegen de groei richting in trekken. Dit gaat na deze hete dompel actie een stuk makkelijker en de veren verwaaien ook niet zo.
6) Slacht hem verder boven de emmer, zorg dat je geen ingewanden stuksnijdt. Hartje bewaren, is lekker.
7) Leeg de emmer gepast, begraven, vraag de leiding.
8) Klaar voor culinaire hoogstandjes.

Bij een bioindustrie kip kun je niet zo hard trekken met plukken, dan trek je het vel kapot. Nog een reden deze nooit weer te kopen!

Tim

Ps: Deze dame geeft mooi uitleg:
Deel1: https://youtu.be/5_S3P0eU0lE
Deel 2: https://youtu.be/ExGRrwlhldA


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door MichelVH »

Hm, ik wilde eigenlijk vooral zoveel mogelijk mensen ontmoeten en workshops volgen enzo, het is mijn eerste keer op het bc weekend dus ik weet niet hoelang het duurt? Mij lijkt het heel gaaf om dat van je te leren, zou het lukken om dat tussendoor te doen?

@Cees Die haan staat daat zo trots en fier, ik weet niet of hij zicht uit laten plukken en uit laten benen een eer vind... Voor mij is het iig wel een eer, om zon mooi beest klaar te maken voor de pan...

@Tim thanks! Zal de filmpjes kijken


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door Roel »

Er tussendoor te doen...? Beste Michel. je neemt een leven... dat doe je niet even "tussendoor"....
Een kip, konijn, haas, watdanook... Niet even tussendoor, even goed bezig zijn met waar je mee bezig bent.
Maar als je dat niet lukt, niet aan beginnen...
Geen punt, gewoon eerlijk zijn tegenover jezelf.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door MichelVH »

Ok, dat snap ik natuurlijk dan weer wel ;-) . Ik bedoel niet echt ff snel ofzo, meer in de zin van "als je wat tijd hebt tussen de workshops en het avondeten". Ik wil naast de workshop die ik geef de andere 3 rondjes wel echt een workshop volgen dus ik wil liever niet eentje skippen. Aan de andere kant is samen Hendrik uitbenen ook wel een workshop opzich... Ik ben nog nooit op het bc weekend geweest, is er normaal tijd naast de workshops voor zoiets? Anders slaap ik er nog een nachtje over, misschien dat ik 1 rondje kan skippen en dit kan doen...

Michel


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door b2b »

@ Michiel,
Als er iemand is die je iets kan vertellen op vrijwillige relaxed basis is het Roel en het is lifetime experience met respect voor Hendrik.
Roel zegt (hoor mij nou voor Roel spreken) dat hij ook jouw beslissing respecteert net zoveel als hij niet wil dat Hendrik niet het nodige respect krijgt om zomaar ergens 'tussendoor' zijn kop te laten afhakken.
Maar goed ik ben er niet dus beiden have fun en Michiel misschien ken je Roel (en ook Anneke) niet maar ga gerust ff relaxed een bezoekje brengen aan hun tentje, je gaat bushcraften heel anders beleven.
gr
Cees


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door Roel »

Cees toch.... :-[ ;D


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door MichelVH »

Ik denk toch dat ik het maar aan iemand anders laat, er zijn vast meer mensen die dit willen. Ik snap het punt dat je dit niet ff tussendoor doet heel goed, maar ik wil gewoon echt heel graag zoveel mogelijk dingen doen. De hele dag bezig zijn met een haan gaat dan niet lukken. Ook weet mijn vader als kok wel waar hij een te villen konijn kan kopen. Of een kip, of een duif, of een eend, of een haan. Dus ik kan zoiets nog wel een andere keer doen.

Dus verder all the best to Hendrik, en jullie ook,

Michel


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Haan in de aanbieding.

Bericht door Dabberty »

Ik zou er graag bij willen staan en het hele proces bekijken van begin tot einde als dat kan.


Plaats reactie