Onweer

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Onweer

Bericht door Hooger »

Hoi,

Ik was vanochtend lekker handig bezig door buiten te zijn met het onweer. Mijn buchcraft beperkt zich door tijdsgebrek en andere interesses van mij ega vaak tot een beste wandeling in de velden en het zetten van een kopje thee op houtvuur. Een beetje kijken waar de hazen, bevers en Reeën lopen/zwemmen, een baarsje vangen of een plantje determineren en later kijken of het eetbaar zou zijn geweest. Allemaal niet echt spanned maar na een drukke week wel heel fijn om er even uit te zijn.

Vanochtend kwam het allemaal anders. Ik was nogal een eindje op sjauw toen er een donkere lucht opdoemde uit het Noordwesten. Ik hoorde geen onweer dus dacht, dat gaan niet zo'n vaart lopen. Ik had een baarsje gevangen toen ik besloot een kopje thee te gaan maken in een kleine bosstrook langs de beek. Vanwege de donkere lucht heb ik gelijk mijn Amerikaanse legerponcho gespannen als lean to met luifel. Ik had het vuur amper aan toen er een flinke wind op stak en ik de eerste donder hoorde. Uit het veld vluchten voor het onweer kon niet meer het was nog een uur lopen naar de auto. Ik besloot te blijven zitten, op hoop van zegen. Het onweer kwam steeds dichten bij en uiteindelijk was de afstand tussen flits en knal minder dan twee seconden. Het knisperen en knal waren oorverdovend. Echt bang voor onweer ben ik over het algemeen niet maar dit was dicht genoeg bij om even na te denken wat de beste actie zou zijn in de gegeven omstandigheden. Ik besloot op mijn hurken te gaan zitten met voeten tegen elkaar op mijn isozitmatje dit heb ik ooit gelezen als methode om geen last te hebben grondstomen. Ik zat in een bosje direct naast een boom. Bij een directe inslag zou ik het meest te vrezen hebben van het omvallen van de boom denk ik. Het uitzicht om in de stromende regen midden in het veld of in de mais te gaan zitten vond ik echter geen goed alternatief. Ik heb er op gegokt dat de bliksem veel keuze zou hebben om in te slaan op een ander boom dan die waaronder ik zat. Uit eindelijk heb ik tijdens het onweer een lekker kopje thee gedronken en genoten van de ervaring. Saai was immers het allerminst.

Ik ben benieuwd wat jullie met het oog op het onweer is overkomen en welke keuze jullie gemaakt zouden hebben in mijn situatie.

Groet,

Gerard


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Onweer

Bericht door Tim »

Hallo Gerard,

Ik geniet er altijd van en zit vaak onder carport als het losgaat (zoals gisteravond, mooie horizontale flitsen). In het veld nog weinig meegemaakt, maar op het water vaak genoeg. Het riet in, de oever op en gewoon wachten.

Relativerend: De kans dat ik, zelfs staand, geraakt wordt is kleiner dan de staatsloterij of een ongeluk op weg naar het werk. En er panisch mee om gaan helpt al helemaal niet.

Ik zou gehandeld hebben zoals jij in dit geval.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Onweer

Bericht door Martin Outdoors »

Geen idee wat ik zou doen, mijn omgeving en situatie bepaalt op dat moment mijn manier van handelen.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Onweer

Bericht door Trailtraveller »

Een keer in de kano gezeten en dan nog 15km moeten peddelen slingerend door de Biesbosch. Slagregens en onweer. Gelukkig hadden we onze poncho meegenomen. Er stond 10cm water in de kano. Het was zondag dus we moesten helaas terug.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Onweer

Bericht door Dabberty »

Paar jaar geleden in de heuvels tijdens een hike geslapen in hangmatten, we hadden net de gevangen forel opgegeten, en het begon te regenen als een malle. In de hangmatten gekropen, we hingen letterlijk naast elkaar onder een 3x4.5 dd tarp. Bliksem begon en kwam heel dichtbij, vrij veel inslagen die zichtbaar waren voor ons, niet meer dan 150m afstand? Adrealine, verbazing, maar geen angst gek genoeg. We keken elkaar en en bijne tegelijkertijd zeiden we: whiskey dan maar?
Het smaakte best met een geweldig uitzicht.. :-)


Gebruikersavatar
Hooger
Berichten: 155
Lid geworden op: 14 jul 2014, 20:21
Locatie: Drenthe

Re: Onweer

Bericht door Hooger »

Helaas had ik geen uitzicht door de mais en de bomen. :-(


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Onweer

Bericht door MichelVH »

1x gehad met scouting, op zomerkamp. Het begon te donderen en op een gegeven moment sloeg de bliksem steeds dichterbij in. Met zn allen in de groepstent gezeten (houten ipv ijzeren tentpalen) en wat gekaart, chocomel geleut, hout gesneden en het verder wel leuk gehad.

Wat Tim zegt, de kans is heeel klein.


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Onweer

Bericht door Mosseltje »

Kans is super klein maar onweer kan zeer dodelijk zijn.

http://www.abc.net.au/news/2016-08-29/m ... ay/7796418


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Onweer

Bericht door oud deelnemer 4 »

Afgelopen weekend.... bliksem flitsen rondom maar daar waar mijn hangmat hing bleef het rustig en zelfs droog.

Maar het ook wel eens anders gehad... met scouting een hels onweer meegemaakt... kinderen bang en 's morgens bleek dat op zo'n 70 meter van het kamp een boom eraan heeft moeten geloven dien nacht.

In de bergen... hing aan een staalkabel vast op 'n via feratta en de het einde van de route was nog lang niet in zicht. op 'n plekje waar dat mogelijk was zaten we toen op maar 'n paar meter van de staalkabel gezekerd aan 'n rots midden in een onweer. behoorlijk wat bliksem maar gelukkig niets gebeurd.
dat wil ik niet nog eens zo meemaken.


Plaats reactie