Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Frank123
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2016, 17:02

Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Frank123 »

Goede avond allemaal,

Dit jaar ben ik nog niet op vakantie geweest, vooral omdat ik niet wist wat voor soort vakantie ik zin in had.

Al googelend kwam ik op de term bushcraft...een concept dat me zeker aanspreekt! Graag ga ik deze of volgende maand 1 tot 2 weken weg om een bushcraft vakantie / cursus te ondergaan. Het valt me echter op dat ik eigenlijk te laat in het seizoen ben.

Kennen jullie nog organisaties die bushcraft vakantanties / cursussen / begeleidde expedities aanbieden in de periode tot en met oktober? De lokatie maakt me niet zo veel uit al moet ik bekennen dat de Utrechtse heuvelrug wel erg dicht bij huis is :o . Noorwegen, zweden, de alpen of juist warme landen als kroatie, turkeije of verder zijn zeker een optie.

Over mij:
Op het gebied van bushcraft een volledige leek
Lichamelijk in goede conditie (wielrennen, hardlopen, beoefenaar van de survivalsport (dus niet de survival gerelateerd aan bushcraft)

Ik hoop dat jullie nog tips hebben!
Alvast bedankt!

Gr. Frank


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door MichelVH »

Hallo Frank!

Als er niet echt cursussen meer zijn in deze tijd van het jaar maar je wil er wel tussenuit, kun je misschien ergens een klein huisje/blokhut huren midden in de natuur. Als je dan een goed mes, slaapzak, firesteel, tarpje en wat andere basis uitrusting aanschaft, kun je een nachtje in het bos proberen, en omdat je aan het eind van de dag wél een warme douche, een bed en een toilet hebt, is het wat leuker beginnen met bushcraft dan een week afzien (het weer begint nu ook wel een andere kant op te gaan...). Als je een nacht goed geslapen hebt hou je een hoop energie over om allerlei vaardigheden te oefenen. Ook als complete leek heb je eigenlijk geen cursussen nodig. Het is wel beter, je leert 't sneller, maar je kan ongelooflijk veel van YouTube leren. Je kunt bijv. beginnen met vuur maken met een firesteel, hout hakken met een bijl, een hut maken,


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Martin Outdoors »

Haha afzien ? Dat doen er niet veel hier hoor . ;D ;D plus dat je dan ook iets niet goed doet :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Tim »

Pfff,

Met jou is het altijd afzien ::)

http://www.survivalschool.nl/cursussen/ ... raining-2/

Donderdag as gaan ze weg. Ik heb geen ervaring met deze club. Prijs vind ik wel oke.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Martin Outdoors »

Het is maar wat je gewend bent Timmie ;D ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Tim »

Hehhehe,

Ik bedoel niet wat we doen, maar met jou ;D

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door bourgeois »

Als je voldoende budget hebt loont het misschien de moeite om contact op te nemen met Davaj Trekking en Bushcraft. Nederlandse eigenaar en actief in de omgeving van Ostersund in midden Zweden. Heel gevarieerd aanbod van luxe verblijf met sauna etc. tot pittige survivalcursissen.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door madman73 »

Je kunt eens contact opnemen met Skandi Camp in Zweden. Een Nederlands stel (outdoor/bushcraft/messen enthousiast) is onlangs naar zweden verhuist en heeft daar een mooie lokatie opgestart voor outdoorvakanties, bushcraft etc. Ik weet niet of ze al volledig 'up and running' zijn, maar een belletje kan nooit kwaad. Een erg geschikt persoon.


Gebruikersavatar
b2b
Berichten: 3345
Lid geworden op: 11 apr 2010, 20:33
Locatie: Heemskerk

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door b2b »

Survivalschool van Dennis is top of the list in Nederland.
Naast o.a. Extra en Siegurd.

Dennis van Dokkum, levert mooie cursus tegen aangename prijs.
gr
Cees


Frank123
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 sep 2016, 17:02

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Frank123 »

Ineens realiseerde ik me dat ik nog niet gereageerd had...Bedankt voor jullie reacties...en had ik maar geluisterd ^-^

Uiteindelijk ben ik naar via: http://www.dutchexplorers.com/bushcraft ... itions.htm naar Noorwegen gegaan.

De aangeboden activiteit Bushcraft en Outdoor expedition dekte de lading niet moet ik bekennen. Er was geen sprake van Bushcraft. Wel veel outdoor. Overnachtingen vonden plaats in een koepeltentje, vuurtje stoken ging met aansteker en als het niet lekker aanging kwamen er aanmaakblokjes tevoorschijn. Er werd niets uit de natuur gehaald of gegeten. Alle boodschappen werden bij de lokale supermarkt ingekocht.

Dat gezegd hebbende was het wel een heerlijke vakantie met prachtige wandelingen en overnachtingen in de Noorse Fjorden. Dat ook het Noorderlicht zich nog liet zien was een mooie welkome bonus.

Kortom...ben je een buitenmens en zoek je een outdoor retraite dan is dit een aanrader...Deze vakantie heeft echter m.i. niets met bushcraft te maken.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door MichelVH »

Jammer dat het niet was wat je had verwacht! Maar geloof me, er zijn heel wat "bushcrafters" die alles met aanmaakblokjes doen en altijd in een ruime koepeltent op de camping staan... Ik neem ze verder niks kwalijk hoor, maar is mi niet echt bushcraft.


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Trailtraveller »

Aan wat moet voldoen om wel bushcraft te zijn ?


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door oud deelnemer 4 »

Trailtraveller schreef:Aan wat moet voldoen om wel bushcraft te zijn ?
@Trailtraveller
Ik denk dat @Frank123 daar zelf in zijn antwoord al aardig goed een antwoord op gegeven heeft...
voor hem is het dan in ieder geval
niet slapen in koepeltentjes
je eten 'gedeeltelijk' halen uit de natuur
je vuurtje ietsje primitiever aansteken dan met een aansteker of aanmaakblokjes

@MichelVH
Op een camping staan of zo je wil paalkampeerplaats of zo is een legaal alternatief dan illegaal in het bos zitten... dit houd echter niet in dat je dan geen bushcraft activiteiten kunt doen.. eigen keuze.
Voor hangmat liefhebbers is het soms moeilijk een camping te vinden waar je ook mag hangen.
Ik moet wel toegeven dat ik me ook niet altijd aan alle regels en wetgeving hou.

Voor mij persoonlijk vind ik het primitievere bezig zijn ook leuker maar dat kan niet overal. Voorbeeld kampvuurtje of houtvuurtje stoken, alternatief is dan spiritus of zo.
Het liefst slaap ik in mijn hangmat gaat dat om de een of andere reden niet dan wordt het een sheltertje van een tarp en als dat niet gaat ga ik er 'meestal' niet heen :)
Eten uit de natuur halen heeft ook tijd nodig om het te verzamelen vooraf of ter plekke, ik probeer wel altijd iets uit de natuur te foerageren.

Op bijeenkomsten ben ik vaak alleen maar voor de gezelligheid, skills oefenen doe ik meestal in m'n eentje op mijn eigen stekkie in het bos of thuis.

AANVULLING:
De trainingen en cursussen die ik bv in Polen geef noem ik ook niet Bushcraft of Survival maar Outdoor Experience. Er zitten zeker bushcraft achtige vaardigheden in en soms in 'n spel survival achtige onderdelen maar het gaat er in eerste instantie om om het buitenleven te promoten en stimuleren. Je kunt de gradatie van vaardigheden naar kunnen aanpassen evenzo de survival elementen. Het in de natuur bezig zijn en je hierin prettig voelen krijgt bij een hoofdrol tijdens deze activiteiten. En juist dat wordt door iedereen weer anders ervaren, dus flexibiliteit in je aanbod is belangrijk. Een ander punt dat bij mij een belangrijke rol speelt is het leren zien en begrijpen van de natuur om je heen.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Martin Outdoors »

Hey hier ook de eindeloze discussie , leuk ! ;D :P

Zo lang mogelijk in het bos verblijven met zo weinig mogelijk uitrusting.

Zoveel mogelijk uit het bos gebruiken om je het zo comfortabel mogelijk te maken tijdens je verblijf in het bos/natuur.

En de hoeveelheid uitrusting die je meeneemt ligt puur aan je kennis en ervaring.

Dus onervaren veel spullen , ervaren weinig spullen. veel spullen en wel ervaren ? Dan is dat wildkamperen ,Geen ervaring en weinig spullen ? Dan is dat dapper.



( ;D ;D ;D kontverhaal natuurlijk zoek het lekker zelf uit wat bushcraft voor je is . ::) )
Maar adverteren dat er bushcraft te beleven valt op een cursus en er is geen bushcraft dan kan dat teleurstellend zijn ja , snap ik want dat is gewoon liegen... :P


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Vakantie / cursus in sept / okt voor bushcraft leek

Bericht door Trailtraveller »

Hmmmm zou je in een koepeltentje kunnen slapen (wellicht een verstandige keuze ivm weersomstandigheden) en toch de craft van bushcraft kunnen doen ? Mag een tentkachel misschien ook niet dan ?
Zou je wellicht onder mindere omstandigheden (bijzonder nat weer) een aanmaakblokje kunnen gebruiken om een vuurtje te maken ? Of mag alleen een firesteel ? Waarom dan niet alleen een vuurboog of de vuurslag ?

Wat mag wel als vervoermiddel... auto of kano ? Of toch alleen de benenwagen, paard of ezel ?

Vragen...vragen...vragen... >:D


Plaats reactie