verzamelen uit de natuur..

Plaats reactie
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

verzamelen uit de natuur..

Bericht door oud deelnemer 4 »

Afgelopen dagen was het mooi weer, zeker mooi weer om weer eens mijn vuur maak materiaal aan te vullen... nu ligt er weer een hele berg houtskoolkogelzwam te drogen en uit te sporen. Heb ik weer voldoende droog dun hout om verder mijn handboor skills te oefenen en hebben de papierberken mij weer een mooie doos vol schors geleverd.

Wat verzamelen en zoeken jullie zoal tijdens wandelingen en tochten ?


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door Alder »

Leuk ja. Ik had voor dit jaar als doel om veel eetbare planten te leren kennen, dus bij mij zijn het vooral veel planten die ik meegenomen heb. Als ik niet zeker ben gaat het even mee naar huis om op te zoeken. Of om thuis een voorraadje te hebben natuurlijk ^-^

Pas ook een schedel van een knaagdier gevonden.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door herman744 »

Jos,

Ik verzamel foto's. Verder niet zoveel. Vooral beelden en herinneringen. Af en toe een paar paddenstoelen.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door herman744 »

Jos,

Ik verzamel foto's. Verder niet zoveel. Vooral beelden en herinneringen. Af en toe een paar paddenstoelen.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door oud deelnemer 4 »

Herman,

van alles wat ik verzamel is het overgrote deel ook indrukken, herinneringen en foto's heel veel foto's...maar
daarnaast is voor mij de natuur om me heen niet alleen iets om naar te kijken en doorheen te wandelen.
ik probeer ook in grote mate in harmonie met ze te leven en dus ook zo nu en dan iets er uit mee te nemen...
is het als voedsel, of als trofee, om van te genieten en naar te kijken, om te gebruiken bij het aanleren van de een of andere vaardigheid die ik noodzakelijk vind of wil leren.
het begrijpen en bestuderen gaat niet alleen maar door te kijken, soms moet je verzamelen en is het gewoon hands on om dingen te doorgronden (of althans pogen tot....)


Jeof
Berichten: 461
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:44

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door Jeof »

ik probeer steeds meer (eetbare) planten te herkennen en neem soms ook wat mee. en wat bruikbaar tondelmateriaal als berkenschors, dennenhars en tondelzwam.
Laatst een hoop tamme kastanjes geraapt, heerlijke puree voor bij een herfstige stoofpot ^-^


Gebruikersavatar
johndice
Berichten: 242
Lid geworden op: 04 jan 2015, 22:28
Contacteer:

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door johndice »

Hoi!

Verder dan een zak kastanjes en andere voor de hand liggende dingen als bramen/bosbessen etc kom ik helaas nog niet echt qua wild edibles. Zou me er wel graag wat meer in willen verdiepen maar ben wat dat betreft wat ongeduldig. :-[

@Alder
Zo'n jaardoelstelling is eigenlijk een heel goed idee! ^-^

Verder verzamel ik de benodigdheden voor vuur natuurlijk om me heen. Wil eigenlijk proberen de komende periode zo min mogelijk niet-natuurlijk vuur materiaal te gebruiken.

@Oakleaf die houtskogelzwam staat ook in het Extra boek beschreven geloof ik. Die ga ik eens opsnorren!


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door Waidmann »

Jos, net wat je al zegt; ik verzamel ook vooral indrukken, rust en ervaringen.

Buiten dat om probeer ik niet meer mee te nemen dan ik ook gebruiken kan. Wat dat precies is verschilt enorm per keer, maar afhankelijk van het seizoen toch wel veel eetbare (en smakelijke) planten en nu veelal paddenstoelen. Soms een mooi stukje hout. En als jager mag ik natuurlijk graag een stukje wild oogsten zolang het veld dat toelaat.

Wat ik wel veelal en vooral met tegenzin verzamel is afval!


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door oud deelnemer 4 »

@johndice
Afbeelding
je vind hem voornamelijk op essen (dode essen)
na het plukken gaan ze meestal nog uitsporen dan krijg je zwart stof (de sporen) overal dus vooral niet binnen laten drogen en sporen.
als je die zwarte stof er steeds vanaf borstelt zie je wanneer het ophoudt, dan zijn ze ook kurkdroog en eenvoudig te bewaren.
na een jaar ongeveer worden ze brokkelig en vallen ze in stof uiteen, dan is hjet dus weer tijd om nieuwe te zoeken :)
In Nederland zijn ze helaas niet overal eenvoudig te vinden, maar in zuid-Limburg komen ze veel voor en soms zijn ze vuistdik.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door Dabberty »

Het is maar net wat ik tegen kom. Tijd geleden verzamelde ik burls omdat ik een kuksa en pijpenkop wilde maken, kuksa is af en pijpenkop deze winter dus nu laat ik burls zitten. Ook een ker met van die grote witte zwammen op berken gedaan, dat projectje is nu ook af en laat ik ze ook met rust. Tijdje hars verzameld, ook af en niet meer nodig. Heb op dit moment niks op mijn 'nodig heb' lijst staan.
Tinder neem ik bijna nooit mee, om mezelf te blijven testen verzamel ik dat altijd ter plekke. Soms zit dat tegen en moet ik voor een '1 stick fire gaan', en soms zit het mee en kan ik vanalles vinden.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door MichelVH »

Soms wat te snaaien, zoek ik niet specifiek naar maar ik zie t staan en dan vul ik een zakje met wat te eten. In mijn oude woonplaats (Nijverdal) woont nog een vriend waar ik weleens heengaan. Afgelopen keer hebben we drie dagen lang van 9:00 's ochtends tot 23:00 's avonds over de hei gezworven :D :D :D . Die vriend weet extreem veel van planten, hij is pas 15 en kent 90% van de planten die ik hem aanwijs. Hij leert me heel veel en bij hem gaan we altijd vossebessen, bosbessen en van alles plukken. Verder dingen voor vuur maken als berkenbast en tondelzwam. Verder neem ik als houtbewerkings-hobbyist vaak wat hout mee uit de natuur, heb nu berken stammetjes uit de Eifel, gekruld beuken, ook uit de Eifel, appelhout uit de Corrèze (Frankrijk) en van Sander nog wat berken uit Zweden. Net als Waidmann gooi ik afvaltjes van rond de buurt in mijn kampvuurtje, blikjes ed doe ik bij de vuilnis. Niet alleen omdat het gewoon netjes is, ook omdat ik zelf niet in de troep van een ander wil lopen. Jagen met een sterke katapult/luchtbuks wil ik nog weleens proberen, maar nu ben ik om te beginnen begonnen met observeren (soms met een verrekijker) en een beetje 't gedrag aan 't bekijken. Als ik dat goed doorheb wil ik zowel jagen als "trappen" (omdat "stropen" wat slechter klinkt ::) ). 't Lijkt me gaaf om later in het buitenland een observatiehutje te kopen en een schietlicentie te halen :-) :-) .


Vollgas Voraus!
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door oud deelnemer 4 »

Wat @Dabberty schrijft, zo doe ik het over het algemeen ook...
Maar voedsel uit de natuur weet ik in mijn omgeving haarfijn te vinden dan is het niet wat ik tegenkom maar ga ik daarheen waar het staat.
Zo kies ik ook precies dat bosperceel of die bossen uit om te gaan wandelen als ik op zoek ben naar het een en ander. Maar als ik iets tegenkom waar ik het niet verwacht had is dat natuurlijk altijd een leuke verrassing :)
Een voorraadje van bv de Kogelhoutkoolzwam leg ik aan omdat NU de tijd het beste is om ze te verzamelen En omdat ik op de laatste bijeenkomsten waar ik geweest ben mijn voorraad op is gegaan bij het uitdelen :)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door Waidmann »

MichelVH schreef:Jagen met een sterke katapult/luchtbuks wil ik nog weleens proberen, maar nu ben ik om te beginnen begonnen met observeren (soms met een verrekijker) en een beetje 't gedrag aan 't bekijken. Als ik dat goed doorheb wil ik zowel jagen als "trappen" (omdat "stropen" wat slechter klinkt ::) ). 't Lijkt me gaaf om later in het buitenland een observatiehutje te kopen en een schietlicentie te halen :-) :-) .
Je kunt het wel jagen noemen maar je bent nog steeds aan het stropen met die middelen. Dat is een misdrijf. Niet aan beginnen tenzij je de nodige papieren hebt. Tot die tijd fijn blijven observeren en leren, het halen van de papieren wordt een eitje dan :)


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: verzamelen uit de natuur..

Bericht door herman744 »

Vandaag maar eens een paar kastanjeboleten afgesneden. Nooit aangedurfd ze te eten. Smaken zeer goed. En de paddenstoel kan bijna niet verward worden met een andere. Bij nat weer gladde bovenkant. Bij droog weer fluwelige bovenkant. Buisjes verkleuren naar blauw bij aanraken.
Bijlagen
DSCN8071.JPG
DSCN8071.JPG (407.18 KiB) 4631 keer bekeken
DSCN8068.JPG
DSCN8068.JPG (589.98 KiB) 4631 keer bekeken


Plaats reactie