Ethisch of non-ethisch shoppen!

Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Pyro »

Ik surf de laatste tijd nogal eens langs het topic "Wat zijn jouw rotzooi items?" op dit forum en het valt mij steeds op hoe personen (negatief) reageren op de Action en zijn aanbod van (goedkope) artikelen!
De een reageert door te stellen dat dit concern spullen verkoopt dat door kinderhanden geproduceerd wordt en de ander stelt daar weer tegenover dat bv lang niet alle artikelen daartoe behoren en dat het ook vaak producten in het assortiment heeft wat groot ingekocht / lager in prijs aangeboden kan worden!

Nu heb ik geruime tijd geleden een dikke vette analoge pil gelezen over multinationals en hun praktijken en da's nie mis!
M.a.w. Bijna ELK bedrijf of grote multinational hebben in het verleden of in het heden zich bewust of onbewust schuldig gemaakt aan overtredingen op arbeidsrecht- en milieuvervuilende praktijken die niet verantwoord zijn te noemen, in dit land en ver daar buiten!
Wat ik interessant vind, is dat ik benieuwd ben naar jullie ideeen over dit onderwerp!
Wanneer bepaal jij en waar ligt de grens voor jezelf of een artikel "goed of fout" is als potentiele aankoop!
Want laten we eerlijk zijn!
Of je nu bij de Action koopt of bij vriend Alie op het web, het blijft toch vaak gissen of je iets moreels goeds hebt aangeschaft mocht je daar belang aan hechten!

V.B.

Laatst koop ik in een impulsieve bui een gascartouche brandertje van het merk Robens (Fire Beetle stove) bij de OutdoorXL in Barendrecht voor pak 'm beet 37,50 Euro
Deze is tevens ook te koop bij meerdere outdoorwinkels als Carl Denig b.v.
Nu ben ik van de week eens op Alie aan het zoeken naar een gaslampje en daar kom ik de Fire Beetle stove wederom tegen voor zo'n 16,83 Euro van het merk Aloxs uit China!
Wie garandeert mij bijvoorbeeld nu dat dit brandertje niet door kinderhandjes in elkaar is gezet of dat deze fabriek zn afval loost in het oppervlakte water?
En zouden de (Nederlandse) outdoorwinkels hier wel eens bij stilstaan? Want dat brandertje van hun komt gewoon uit de p.r.c en wordt onderweg voorzien van het logo van een outdoormerk en that's it!
Koop je een mooie winterjas met bontkraag voor 30 Dollar op een website uit Hong Kong, die zaken doet met een leverancier uit Miramar, blijkt die bontkraag toch van een levend gevilde hond of kat te komen!
Gewoon omdat op de straat hondjes slachten daar meer geaccepteerd en nog altijd goedkoper is, dan een hele fabriek te bouwen voor kunstbont!
En heeft de Shell per definitie meer oog voor het milieu dan dat relatief onbekende merk waar jij je motorolie van haalt bij de Action?
Ik ben niet hypocriet en ga hier ook niet vertellen dat ik hier altijd evengoed op let!
Lederen artikelen uit verre oorden ga ik bewust uit de weg, maar als ik door de Action loop of door een Wibra of ik surf over Alie ben ik niet direct bewust bezig met het feit of iets ethisch of niet ethisch geproduceerd wordt, hoewel mij dat wel weer stof tot nadenken en een stukje bewustwording geeft!
Toch is dit voor de een een hekel onderwerp en de ander geeft er misschien geen moer om!
Ik ben best wel benieuwd naar jullie gedachtegang hierover!
Hoe ver ga jij?
Bijlagen
Of toch deze?
Of toch deze?
alocs stove.jpg (9.69 KiB) 4293 keer bekeken
De originele!
De originele!
robens fire beetle stove.png (35.14 KiB) 4293 keer bekeken


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door jenniskens »

Amerikanen gaan zo prat op "Amerika made".
Veel Amerikaanse bedrijven maken daar reclame mee maar vertellen er niet bij dat de onderdelen uit China komen en alleen maar in Amerika gemonteerd worden.
Zo dat hier anders zijn? :-\

Het is niet te doen om uit te gaan zoeken waar het allemaal vandaan komt.
Maar van de andere kant bekeken, als je het niet koopt heeft dat Chineesje ook niets te eten en wil je dat dan wel op je geweten hebben!?


Gebruikersavatar
Jandar
Berichten: 836
Lid geworden op: 25 sep 2010, 05:58
Locatie: hilversum

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Jandar »

@Pyro,

je voorbeeld aanhalen van dat lampje, beide worden in dezelfde chinese fabriek gemaakt alleen voor de "grote" merken wordt er dan het merk ingeprint en is het opeens 20 euro meer waard. terwijl de kwaliteit niet onderdoet voor de chinese versie van een voor ons onbekend merk..

Dat is ook de reden waarom ik steeds meer op aliexpress koop, het is vaak hetzelfde spul alleen tegen een eerlijkere prijs. de winstmarges die grote ondernemingen er op nahouden mogen ze wat mij betreft zelf betalen..

Er is natuurlijk ook nog zoiets als fake artikelen de bekende merken die door de chinezen gekopieerd worden, maar daar heb ik het nu niet over.


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Dabberty »

Ik denk meestal niet na of er kinderhandjes aan te pas zijn gekomen. Waar ik wel op let is het materiaal soort, en of het nu niet iets tè goedkoop is.
Ik koop veel via ebay, vanuit verschillende landen en ook Azie.
Voorbeeld:
Ongeveer 9 jaar geleden wilde ik een kompas kopen, via ebay gezocht en je had ze van 2 eur inclusief verzenden, en dan ook duurder. Heb er een gekocht van 6 eur, die leek er degelijker uit te zien op de foto's dan de goedkoopste.
Na een half jaar hem gebruikt te hebben, kon ik hem na een maandje niet gebruikt te hebben opeens niet vinden (reorganisatie van m'n spullen etc).
Toen naar de leger dump gegaan om een 'officiele goede' te kopen, want ik vond dat navigeren wel leuk en wilde er verder mee gaan.
Ze hadden een kleine selectie en ook een model dat leek op de mijne, maar van een bekend merk.
Die gekocht voor 24 eur.
Na een week oid vond ik de goedkopere weer en toen eens vergeleken.
Precies maar dan ook precies hetzelfde. Elke naad van de behuizing, de smeltpunten in het plastic, alles hetzelfde behalve de duurdere had een merknaam er in gedrukt staan.

Dus precies van Jandar schreef.

Ik gebruik nu al iets van 8 jaar een anodized alu kookpotje rechtstreeks op het open vuur, ook uit azie, van 14 eur. Precies dezelfde pot met merknaam er in wordt verkocht voor 40 eur en meer in de outdoor winkels.

Het enige waar ik wel getrouw aan ben qua nationae spullen kopen is eten. Vlees, fruit, etc koop ik het liefst lokaal.


Maurice

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Maurice »

Nu hebben we t wel over handel artikelen

Luister: Een Meindl word echt in Duitsland in elkaar gezet, en Identity geeft herkomst aan.

Een Gransfors of wetterlings bijl komt echt uit zweden. Video's van fabriek staan op Youtube.

Als je een keer in je leven een simpel Silva compas (zweden) koop dan hoef je jaren daarna toch niet op Ali iets te kopen?

Alle gadgets van leds en idd semi troep van action hoef toch niet in de rugzak? Tis hier toch bushcraft forum geen hiking site?
Van die ingewikkelde compacte gasbranders, die raak ik niet aan.

carhartt kleding made in USA sectie word door de Union daar gemaakt. cotton Duck stof komt uit Us Mills.
Zo ingewikkeld is t toch niet.

De bushcrafter heeft wat basis dingen nodig en thats it.

Als men weinig geld heeft of zal hebben helemaal alles basis houden. Er is nog de dump en kringloop. Vrienden kunnen ook helpen. Een Mora Companion is ook maar 12 euro.

Maar verder niet om negatief te doen bestaat er een echte Hollandse mentaliteit. Lekker goedkoop is erg populair. Ook al heb je t niet nodig mee nemen uit die action bak.
Ikzelf ben ook niet perfect maar ik doe gemiddeld mijn leven of decennia met producten, tenzij ik eruit groei (buikie! )of stop met n activiteit.
Mensen die kicken op een koopie bij Ali, nee sorry niet voor mij.
Dutch bushcraft Knives hebben nog een Ali Esee Cloon getest....krak met tiptest.

Maar alas de wereld is van verschillend pluimage. Door erover te praten kan igg iets aankaarten of evt licht van mening veranderen. Of niet.


Maurice

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Maurice »

Ps in Azië is genoeg te eten. Vruchtbaar land.
Eeuwen hebben ze voor zichzelf kunnen zorgen.
En dan nu hebben ze het eeuwig hongerige Europa nodig?
Alleen jij kan dingen veranderen, gedrag, koopgedrag etc.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Tim »

Hey,

Het is ook niet alleen etisch of non-ethisch. Het voorbeeld van Dabberty is een mooie.

Het prijsverschil zit hem vooral in de bijkomende kosten. Die dumpman moet een lokaal pand betalen, voorraadkosten, lokale belasting en financiering, lokale transporteurs, lokale service bieden, een bakje koffie in de zaak. Deze gelden zorgen lokale werkgelegenheid, voor mooie wegen, dekking van zorgkosten, gezonde reserves binnen onze eigen economie. Zijn persoonlijk kosten zijn ook veel hoger, hij heeft wel een huis met lokale vaste lasten, zorgverzekering, OZB, etc.

Dit is allemaal werk voor Hendrik en Ingrid. Dat zijn wij.

Dan kun je natuurlijk vinden dat jij dat niet wilt betalen. Vind ik ook logisch. Maar het is een korte termijn gedacht. Want door dat stukje economie weg te geven, verarmen we langzaam met z'n allen en hebben we steeds meer Actian troep nodig om koopgelukkig te blijven.

Vraag maar eens aan een vrachtwagenchauffeur wat er de laatste 10jr is gebeurt. Mensen in de bouw kunnen er inmiddels ook over meepraten. Onze beurt komt vanzelf. Sorry meneer, we hebben u niet meer nodig, u bent te duur.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Maurice

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Maurice »

Tim respect voor jou!

Ik sluit me hier volledig bij aan.

Allereerst, niet iedereen scheer ik over een kam, maar als ik naar de Nederlandse cultuur kijk en de instelling van vele, ook hier op het forum:
Dit forum zou moeten gaan over het behouden van natuur (groene tuin, bos aanplanten, vrijwilligerswerk in de natuur, het hebben van eigen grond ipv duffe auto en gadgets, wij als bushcrafters georganiseerd zouden ook grond moeten hebben (elke club krijgt wel grond van de gemeente), we zouden elkaar moeten helpen met elkaars diensten. Opbouwen van skills, van zelfredzaamheid, behoud van onze skills van voorouders.
De Nederlanders zijn, vooral na de opbouw na de oorlog, zo verzot op vooruitgang, geld, geld, ratio.
Een cultuur behouden (mensen die werken in een tak, is ook een cultuur) die is zo weggegooid. Niemand knokt meer. Ik heb het niet over geweld, maar iedereen gaat maar mee met de flow.
Ook hier op het forum. We rijden Audi maar nee een paar tientjes is te veel voor een leren schede (ik verkoop zelf niks in opdracht btw, ik ruim af en toe teveel op) voor uren werk. Mij maakt het niet uit, ik verkook niks, maar sommigen leven hiervan.
Nederland is zo bekrompen aan het worden. We zijn gewoon slaaf van het geld en van de stadcultuur willen we geen afstand nemen.
Dit forum zou het tegenwicht wat kunnen bieden wat bv ook cursusaanbieders als EXTRA en bv Living by Nature promoten......

Ik denk gewoon ook dat ik hier niet echt thuishoor. Het forum is zo leeg geworden als wat, een hoop zit op Facebook, waar inderdaad zoals eerder door Rody/Trailtraveller word opgemerkt, discussies verdwijnen in het grote niets.

Het is niet zo dat ik het allemaal beter weet en zo goed bezig ben, maar zo voelt het wel.
Ik zit nu op buschraft USA btw.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Martin Outdoors »

Klopt ja , op Facebook gebeurt het hoorde ik ook iemand zeggen, helaas allemaal langs mij heen want Facebook heb ik niet.
Maar om een account aan te gaan maken om het daar ook te kunnen volgen wil ik niet. Dus mot ik niet zeuren maar ik vind het wel jammer.

En ja Ik heb zelf kinderen dus die laat ik alles in elkaar zetten , is het tenminste Made in Holland ;D ;D (grapje)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Kevski-Style »

@Pyro:Voorbeeld van de olie: Klopt niet. Olie komt in een schip aan. eerst kiest degene die er het meest voor wil betalen. Die krijgt het zuiverste gedeelte van het vat. Voegt er vervolgens dopes aan toe, enz. Dat agat zo door tot het vat leeg is. Je betaald voor het merk en voor de dopes. Sterker nog, goedkope merken kopen vaak restpartijen op, niet meer en niet minder. Zo kan de HEMA olie bijvoorbeeld eigenlijk overgebleven castrol olie zijn. De minimum waarden achterop worden altijd gehaald, maar het kan zomaar zijn dat je de ene keer een veel hogere kwaliteit hebt als waar je voor betaald ten opzichte van de andere keer van bijv. de Hema. Bij de duurdere merken gebeurt dat ook, maar zijn de verschillen over het algemeen iets kleiner. je krijgt dus niets minder, maar je kan wel vaak meer krijgen als waar je voor betaald. Oliemaatschappijen verdienen daar hun geld mee. als het om marges gaat. We praten dan over marges van 2000% a 3000% procent in geval van de duurdere merken.

@Jenniskens: Klopt helemaal wat je zegt: Cold steel als goed voorbeeld. Het wordt in Amerika in elkaar gezet en daarom is het american made. Nationalisme is daar ook veel sterker dan hier, dus het is werkende marketing. In Nederland heeft dat vrij weinig meerwaarde. Ik heb 2 nationaliteiten (Nederlands en Canadees), maar voel me zelf met geen van tweeën 100% verbonden. Een canadees ben je eigenlijk alleen wanneer je indiaan bent, en dat ben ik absoluut niet. De rest van canada komt uiteindelijk ook uit geheel europa en daarbuiten.

@Jandar: In veel gevallen klopt dit inderdaad. De marges komen door importeurs en dergelijke. Ik heb er in een grijs verleden ook voor 1 gewerkt. Het is in feite niet veel meer dan dozen schuiven. Het enige waarvoor je in feite betaald zijn de voorraden, het personeel, kortere wachttijden en een stukje service. In geval van drop shipping vallen voorraden en korte wachttijden samen met service weg, en betaal je dus alleen de poppetjes hier.

@Maurice: De bijl komt inderdaad uit zweden, maar hoe zit het met de steel? Hickory groeit hier namelijk niet. Essen wel. Kijk, ze vermelden het wel, maar kosten efficiënt is het natuurlijk niet: Wanneer je essen hout gebruikt heb je een lichtere steel, komt het uit europa, dus is het transport ook goedkoper, wat in een lagere prijs resulteert, samen met een betere bijl. maar het gebeurt niet.
En uit jouw antwoord mag ik dus opmaken dat jou dat niet uitmaakt? Eigenlijk maak je je dan net zo schuldig aan marketing als elke ander: Hickory wordt gezien als het beste, terwijl het daar een lokaal product is, maar hier niet. Kijk je sec naar wat het is dan is hickory zwaarder dan essen, even slijtvast, even rotvast, en heeft het een iets hogere dichtheid per cm3 (780 hickory ten opzichte van 740 essen) en is het iets minder buigzaam (meer shock in je onderarmen). Eigenlijk dus niet beter, maar je koopt het toch?
Ik weet heel zeker dat een aantal van de bekendere merken bijlen ook bijlen produceren onder het merk Skandia, Bahco, Husqvarna, enz. Kosten veel minder, maar verder zelfde bijl, iets andere afwerking. Kosten die behoorlijk in de richting komen van jouw kinderhandjes onzin. Toch zijn bovenstaande bijlen in Zweden of duitsland gemaakt en kosten ze rond de €20,--. En weg is je theorie.... Het lijkt me daarom handig dat je eerst eens met de daadwerkelijke gerichte feiten inclusief bronvermelding op tafel komt voor je verder iets post.... Tot slot vind ik niet dat zieltjes werven een goede oplossing is. de zieltjes die geworven worden leren er niets van. Dat is kuddegedrag waar jij zelf tegen op wilt treden. Dat moet ieder voor zichzelf uitmaken en vooral zelf gaan doen. Een mening verander je door iets wat iemand zelf meemaakt, niet door te zeggen dat iets zo is.... Een voorbeeld: Ik geloof niet in god. Toch woon ik op kruipafstand van een kerk. Andere mensen geloven wel in god en gaan naar de kerk. Ik heb net zo veel respect voor die mensen als voor elk ander, maar het is onbegonnen werk om de kerkganger van mening te overtuigen of mij van de mening van de kerkganger. Wil niet zeggen dat ik niet ooit eens het licht kan gaan zien, maar alleen de tijd zal dat leren. Dat is niet een persoon.
Overigens ben ik voor leren, daarom schrijf en fotografeer ik ook voor een autoblad, naast mijn gewone werk. Niet omdat het moet, maar omdat het kan en ik dat leuk vind. Alleen oldtimers, ondanks dat ik misschien wel meer aan nieuwe auto's heb gewerkt. Daar spijker ik genoeg mensen bij. Met mijn eigen bedrijf doe ik dat ook bij mijn klanten. Vroeger deed ik dat ook met karateles, zelfverdediging voor vrouwen, racen en seminars geven. maar daarbij is het ten alle tijde een vrijwillig leerproces: Niet het opdringen van een mening.

@Tim: Op zich helemaal met je eens, maar dan kan je als gevolg daarvan 2 dingen doen: Jezelf zielig vinden, of jezelf verbeteren. Ik heb hetzelfde meegemaakt. In tegenstelling tot wat er in mijn buurt het meeste gebeurt (regio rotterdam = hoogste aantal uitkeringen en bijstand in heel Nederland) heb ik gezegd: Ik ga wat anders doen. Gewoon rug recht, doorgaan en keihard voor vechten. Niets mis mee. je kan dan wel heel je leven iets hebben gedaan en vinden dat je alleen dat wilt doen tot je dood, maar zo werkt de wereld niet. Wanneer er dingen verloren gaan in de arbeidsmarkt komen er ook weer dingen bij op diezelfde markt. Het is veel meer of diegene zich daartoe kan zetten? En tegen iedereen die dat niet kan kan ik maar 1 ding zeggen: Dan moet je ook niet zeuren! Er is altijd plek voor mensen die dingen echt willen, maar dat is er niet voor mensen die denken dat dingen voor hun gebeuren omdat zij het willen. Verarmen doen we dus niet, tenzij we dit zelf laten gebeuren: Daarover zijn we het eens. Het is ook niet zo dat je het niet kan zien aankomen of je baan op de toch komt te staan (uitzonderingen daargelaten, maar die zijn dan niet economisch gerelateerd). Het is dan aan de persoon zelf om daar adequaat op te reageren. Diegene die dat niet doen hebben dat dan wel aan zichzelf te danken. Niet het ontslag zelf natuurijk, al kan dat ook wel. Maar wel het niets doen. Je hebt altijd de mogelijkheid een andere opleiding te doen, altijd de mogelijkheid jezelf te ontwikkelen en altijd de mogelijkheid om zelf actie te ondernemen. Maar onderneem die actie wel voor jezelf, en zadel daar een ander niet mee op.

Hoe denk ik er zelf over: Iedereen moet kunnen bepalen voor zichzelf hoe hij ergens over denkt en wat diegene wil doen. Dit komt een beetje over als de middeleeuwen, waarbij hetgene wat volgens sommigen bestreden moet worden op exact dezelfde manier bestreden moet worden als het te bestrijden doel. Zie het als een homo die terug de kast in moet. Of een vrouw die alleen achter het aanrecht thuis hoort. Dat gaat natuurlijk nooit werken. Traditie is niet slecht, maar wanneer iets verbeterd kan worden vind ik ook dat dat moet gebeuren. Als je dan achter blijft omdat je niet wilt meekomen is dat aan diegene zelf. Maar ga dan niet lopen klagen, want je hebt de keuze. Ondanks dat houdt ik wel degelijk van traditie: Ik verzamel historische bijlen en gebruik ze, ik rijd een auto een auto uit het jaar kruik (1933) en ben best wel van vintage kleding. Maar ik heb ook een smartphone, elektrisch gereedschap en voor mijn huidige werk zit ik veel achter de computer. Daarnaast heb ik een gezin en 2 honden waar ik gelukkig mee ben. Ohja, en ik koop bij de Action, waar ik eerlijk voor uit kom en trots op ben.

Voor iedereen heb ik 1 advies: Doe vooral wat je wit doen en waar jij je goed bij voelt. En doet iemand anders dat niet, maak je dan niet druk.
Voor iedereen die zich wel druk maakt om niets heb ik ook een advies: Ga vooral laten zien hoe het wel moet, maar ga niet roepen om aandacht. Als je iets echt goed doet volgen er vanzelf andere mensen. Als je idee niet werkt was het geen goed idee. Een politieke partij oprichten is misschien een idee???? Als je dan in de kamer komt en kan regeren weet je dat je idee een succes is geweest. Dat zie ik graag gebeuren!

En daar laat ik het ook bij, want ik vind het een behoorlijk zinloze discussie


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Waidmann »

Net als elk wel denkend mens wil ik met mijn aankopen geen foute fabrikanten steunen. En het beste is door dit te doen door geen producten van hun te kopen. Echter blijf ik een prijsbewuste consument en net zoals de heren hierboven betaal ik niet graag een veelvoud van de prijs. Ik neem er in mee dat er ontwikkelingskosten, garantie, etc bij zitten voor een producent maar simpele producten die 6-7x over de kop gaan worden me te gek af. Daar voel ik me ook niet slecht over, eerlijk gezegd doet het me vaak wel een deugd om een goedkoop goed product in huis te halen waar ik lang plezier van heb.

Echter doet het me net zoveel, of vaak juist meer deugd om een oud object te restaureren en te gebruiken. Of dat nu een oude bijlkop, vijl, etc is maakt daarin niet uit. Zolang het te repareren valt zal ik dat altijd doen, weg gooien/recyclen kan altijd nog.

Net als wat Dieter zegt, voedsel koop ik zoveel mogelijk lokaal. In het verleden besteede ik ook aandacht aan biologisch, maar dat is grote kul; het is slechts een keurmerk dat je afkoopt bij een bepaalde productie wijze (hoeft niks gezonder of eerlijker te zijn). De groenten, fruit en vlees die je lokaal koopt zijn 9/10x minder milieu belastend dan een bio product.


Maurice

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Maurice »

@kevski-style
je hebt gelijk, het moet idd uit de mensen zelf komen...........absoluut
maar ik wil best ff het zwarte schaap zijn de eventjes predikt. YouTube, mensen, en alle reclames etc prediken heel de dag.
Ik predik namelijk niet voor mezelf. Mijn leven is kort, zoals een ieder en ik ben maar 1 mens.
Dank voor je reactie wel.
Een zinloze discussie is het echt niet. Wel een niet leuke. Of een vervelende....maar zinloos nee.
Over 100 jaar zijn vele grondstoffen op etc etc (nee ga ik niet over uitweiden), maar als je bushcrafter bent en de aarde ligt je niet aan het hart.....of de stilte van het bos en de kracht van de natuur in de stilte heb je nog niet dingen laten inzien.......

anyway I am out
ik laat het zeker ook ff los, ik kan en ga de wereld niet veranderen

En mensen die me kennen weten hoe ik in ellaar steek


Maurice

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Maurice »

http://nos.nl/artikel/2159551-jonge-pol ... mheid.html

Afsluiter ook mooi:
"Als laatste punt willen de jongeren dat menselijke maat de norm is in wetgeving, regelgeving en beleid

Goede zaak ;D"


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door ger010 »

Afsluiter heb mijn zegje nog niet gedaan :)

Alle gekheid op een stokje mooie discussie !


Afbeelding
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Ethisch of non-ethisch shoppen!

Bericht door Dabberty »

Mwah, als je wilt zeggen bijvoorbeeld doordat ik via ebay rechtstreeks koop bij de producent in een ander land, dat ik de lokale verkoper in de dump dus benadeel, ben ik het er niet mee eens.

Misschien moet de dump verkoper realiseren dat hij op die manier zijn business niet draaiend kan houden door goedkope zooi in azie te kopen en hier veel duurder te verkopen.
Als hij nou kompassen had staan van lokale makelijk of iets van Europa tenminste, zou ik daarvoor zijn gegaan omdat dat mijn doel was. Iets kwalitatiefs, en niet iets goedkoops uit Azie.
Ik was door de hoge prijs onder de indruk dat het beter kwaliteit zou zijn dan die 5x goedkopere uit Azie.
Maar er staat nu eenmaal niet bij waar het vandaan komt.


Plaats reactie