Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door galemys »

Deze steen heb ik gevonden tussen het grint van de binnentuin op mijn werk. Dit grint bestaat verder vooral uit kwartsiet en afgesleten vuursteen.
De steen voelt zwaarder aan dan je zou verwachten en bevat verschillende metalen bolletjes in het donkerder gedeelte. Aan de buitenkant zit ook nog een lichtere zandsteenachtige laag.
Is dit een natuurlijk gesteente/mineraal of zoiets als een slak van de hoogovens?

Grt,

Tom
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (1.36 MiB) 4038 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (1.3 MiB) 4038 keer bekeken


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door MichelVH »

Knikkerputje uit Pompeii? ;D . Ik heb geen idee, maar ik denk dat het een steen was met bellen erin en dat er later een keer gesmolten metaal in is gelopen. Ik zeg uit bikken en een mes van smeden :-)


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door MichelVH »

Oh, bedenk me net dat het ook inslag van kogels in een stuk muur kunnen zijn...


Vollgas Voraus!
Gobert
Berichten: 75
Lid geworden op: 23 apr 2016, 21:47
Locatie: Heaven

Re: Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door Gobert »

Waarschijnlijk meteoriet. Duur ding, NASA heeft daar in het algemeen belangstelling voor.


La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door Dabberty »

Heel apart, nog nooit gezien.
Ben benieuwd wat het uiteindelijk zal blijken te zijn.
(Alhoewel de knikkerputje van michel toch ook leuk is)


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door Pyro »

Zeer waarschijnlijk is dit idd oude slak van bv de hoogovens ja!
Vroeger kon men dit kopen bij bepaalde leveranciers om over bv het pad van de boerderij of de ouderwetse brandgangen in oude woonwijken te strooien als loop- en rijpad!
Net zoals je tegenwoordig repac of een mooi splitje koopt om iets op te hogen of als stevige ondergrond te gebruiken.
Wat misschien ook wel bizar is om te weten, is dat in de omgeving rondom de Eternit fabrieken te Goor en de asbestfabrieken in Heemstede en Oosterhout vroeger karren vol met afvalgesteente waar het asbestmineraal uit gewonnen werd kon worden opgehaald voor dit zelfde doel!
Duizenden zo niet miljoenen kruiwagens met nog steeds veel asbesthoudend materiaal hebben op deze manier vele tuinpaden en achterommetjes bedekt!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door Kevski-Style »

MichelVH schreef:Knikkerputje uit Pompeii? ;D . Ik heb geen idee, maar ik denk dat het een steen was met bellen erin en dat er later een keer gesmolten metaal in is gelopen. Ik zeg uit bikken en een mes van smeden :-)
Bwahahahah ;D
Pyro schreef:Zeer waarschijnlijk is dit idd oude slak van bv de hoogovens ja!
Vroeger kon men dit kopen bij bepaalde leveranciers om over bv het pad van de boerderij of de ouderwetse brandgangen in oude woonwijken te strooien als loop- en rijpad!
Net zoals je tegenwoordig repac of een mooi splitje koopt om iets op te hogen of als stevige ondergrond te gebruiken.
Wat misschien ook wel bizar is om te weten, is dat in de omgeving rondom de Eternit fabrieken te Goor en de asbestfabrieken in Heemstede en Oosterhout vroeger karren vol met afvalgesteente waar het asbestmineraal uit gewonnen werd kon worden opgehaald voor dit zelfde doel!
Duizenden zo niet miljoenen kruiwagens met nog steeds veel asbesthoudend materiaal hebben op deze manier vele tuinpaden en achterommetjes bedekt!
Ik zeg ook metaal slak eigenlijk. Dat of er heeft iemand fikkie gestookt met ijzerrijke grond, maar dat lijkt me sterk? Overigens bovenstaande nooit geweten!? Remschoenen en remblokjes zijn er ook tot aan de jaren 90 van Asbest geweest. Of brandvertragende pakken. Spul op zichzelf is niet zo link, maar het is scherp waardoor het litteken weefsel in je longen creëert en zich inkapselt. Vervolgens valt je lichaam zichzelf aan en creëert kanker. Want giftig is het niet!


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door Roel »

Ik blijf het een intrigerende steen vinden. Is er al iets meer over te vertellen of is dit een doodlopende straat?


Gebruikersavatar
zeiler
Berichten: 334
Lid geworden op: 13 nov 2012, 10:39

Re: Steen met ingekapselde metalen bolletjes...heeft iemand een idee?

Bericht door zeiler »

hoogoven slak, heb ik horen vertellen van de smelters


Plaats reactie