Eigen bos

Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Eigen bos

Bericht door Mosseltje »

Al jaren ben ik tevergeefs op zoek naar een eigen stuk bos in de buurt van Breda.
Landbouwgrond is volop beschikbaar.
Als ik 5 jaar geleden was begonnen met het planten van beuken en berken dan had ik nu al bijna een eigen bos gehad. ::)

De tijd vliegt en over 10 jaar ben ik nog steeds jong (genoeg). ^-^

Nu heb ik een mooi stukje landbouw grond van 2,68 ha in de buurt gevonden.
Hoofdfunctie : losse grond (??)
Type land : Grasland
Grondsoort : zand

Heeft iemand ervaring of kennis over het omzetten van landbouwgrond naar natuur/bos?
Is dit bij voorbaat een verloren zaak of zou het de moeite waard om een advocaat/notaris/? hier naar te laten kijken?


Het ideale plaatje zou zijn:
Mooie grote vijver in het midden graven
Kleine blokhut/schuur op het perceel
Gemengd dicht bos laten groeien
Om later te genieten van eigen plekje voor bushcraft en beperkte houtkap


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Eigen bos

Bericht door Waidmann »

Je gaat hoe dan ook een notaris nodig hebben, een adviseur/makelaar is ook zeer aan te raden. Als je er een ecologisch verantwoord stukje van wil maken zijn er vaak wel instanties aan verbonden die daarbij willen helpen.

Ik wordt ingehuurd door een landbouwer en heb zijdelinks het e.e.a. meekregen. Landbouw grond is 'duur', bos grond is stukken goedkoper. Dus als die bestemming veranderd kan worden scheelt het al in de kosten, ook de jaarlijks terugkerende! Alleen men doet dat niet zomaar, goede landbouwgrond wordt niet heel snel veranderd naar bos tenzij er een ecologisch plan achter zit. Een bouwwerk erop plaatsen is vaak lastig vooral als erin overnacht kan worden, echter een schuurtje om materiaal in op te slaan lukt vaak wel. Je snapt hem wel.

Wil je hulp in planning, uitvoer en zelfs nog subsidie kunnen krijgen dan zou ik in gesprek gaan met ecologische clubs bij je in de buurt. Helaas ken ik ze daar niet, maar ze zijn er ongetwijfeld. Een ecologische bestemming, bijv. voor vogels gaat er wel mee gepaard dat je geen houtkap kunt beoefenen. Snoeien/beheren en een deel van de oogst in de kachel kan wel. Zit je bijvoorbeeld in een weidevogel gebied dan zijn hoge bomen weer niet aan te raden (uitkijk posten voor rovers). Net een beetje welke kant je op wilt.

Als het een agrarische bestemming is geweest dan zijn er zeer waarschijnlijk ook bodemmonsters geweest. Die kunnen je helpen om een plan te trekken voor de begroeiing. Om van landbouw naar bos grond te gaan zul je de successie stadia waarschijnlijk door moeten, met de grassen, ruigte, struwelen, etc om de bodem om te vormen.


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Eigen bos

Bericht door Meatloaf »

kijk eerst of je de bestemmingsplannen kan aanpassen, denk niet dat je er zo maar een bos van mag maken uberhaupt. het is natuurlijk economisch belang als het landbouwgrond is.

wat je zou kunnen doen, als de ligging zich ervoor dient, is contact opnemen met brabants landschap of die je kunnen helpen. afhankelijk van de omgeving zou het interessant kunnen zijn voor de EHS, als verbindingsstuk tussen andere grotere gebieden, of voor diersoorten die extra ruimte kunnen gebruiken(patrijzen bv). durf alleen niet te zeggen of je er dan dingen als een schuur/hut op krijgt of dat je er fijn kan bushcraften ;)

Qua zicht en soort bos, ik denk als je begint met berken/wilgen(afhankelijk van vochtigheid!) en een paar grove dennen en voldoende struiken(meidoorn/sleedoorn/vlier) je een ideale bosrandsituatie voor elkaar kan krijgen. je mooie hoge eiken en beuken duurt een jaar of 20 voor je ze 10m hoog hebt. voor houtkap die enigsinds duurzaam is(bv knotwilg) ben je ook 15 jaar kwijt. kruidenrijk grasland wat gemaaid is vragen of je het maaisel mag hebben, uitspreiden over je eigen stuk grond heb je ook grote kans op direct heel aantal kruiden.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Eigen bos

Bericht door Roel »

Je moet er ook een beetje geluk mee hebben. Wij hebben 1 ha bos, vijver en hutje en dat land heeft als bestemming landbouwgrond. Als je dan de ambtenaar van dienst mee hebt.... Wij hadden dat. De beste man vond het zo'n leuk idee om ons plan te laten slagen dat hij aan alle kanten mee werkte. Het probleem van de landbouwbestemming werd opgelost door het een voedselbos te noemen. Als er uit gegeten werd dan was het agrarisch. De vijver net zo. Werd er vis in gezet en vervolgens gegeten...? Ja dus. Laat maar graven, we komen wel een keertje kijken. Ze moeten nog komen, maar we hebben wel een mooi bos, grote vijver en een boscafé, dat laatste onder het mom van vogelkijkhut. Scheelt een boel WOZ als het landbouwgrond is.
Onderstaande foto's laten zien wat er in ruim 4 jaar is geworden van niets tot iets...
DSCF2592.JPG
DSCF2592.JPG (3.82 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF2985.JPG
DSCF2985.JPG (2.45 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF6973.JPG
DSCF6973.JPG (2.94 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF0132.JPG
DSCF0132.JPG (2.66 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF2703.JPG
DSCF2703.JPG (2.78 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF0973.JPG
DSCF0973.JPG (2.93 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF2087.JPG
DSCF2087.JPG (1.96 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF1792.JPG
DSCF1792.JPG (3.4 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF1390.JPG
DSCF1390.JPG (2.98 MiB) 8562 keer bekeken
DSCF2259.JPG
DSCF2259.JPG (3.37 MiB) 8562 keer bekeken


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Eigen bos

Bericht door Martin Outdoors »

Erg mooi Roel . Dat is al bijna een droomplek :-)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Eigen bos

Bericht door Dabberty »

Heel mooi roel !


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Eigen bos

Bericht door Roel »

Dat is het ook geworden voor ons, altijd al van gedroomd en zie aan.
En nu maar hopen dat Mosseltje ook zoveel geluk mag hebben.... :D


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Eigen bos

Bericht door Waidmann »

Ik moet altijd nog eens komen kijken Roel, als ik nog langer wacht is het een volwaardig bos ;D


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Eigen bos

Bericht door Roel »

Nou dan Sebas, kom dan eindelijk een keer... ;D


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Eigen bos

Bericht door ger010 »

Wat een verhaal, zelf ook nog steeds aan het zoeken.

Wie weet ooit, ik blijf hopen!


Afbeelding
Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Eigen bos

Bericht door Mosseltje »

Roel, jouw bericht maakt me helemaal gek.
Van landbouwgrond naar zo’n plek in slechts 4 jaar??? :o

Ik ga de gemeente benaderen en kijken of ze open staan voor een vergelijkbaar project.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Eigen bos

Bericht door Roel »

Zolang je niet verteld waar onze plek is, ze mochten hier eens van gedachten veranderen, het zal wel niet, maar met overheden is het nooit zeker wat ze doen.... :o
Je mag ook wel een keertje langs komen, kun je het van dichtbij bekijken.... ;-)


Gebruikersavatar
Mosseltje
Berichten: 161
Lid geworden op: 08 mar 2016, 09:10
Locatie: Brabant

Re: Eigen bos

Bericht door Mosseltje »

Als ik zo tussen de regels doorlees speelt gedoogbeleid wel een rol.
Wanneer de dienstdoende ambtenaar gewisseld is kan er een minder flexibel persoon zitten.
Alleen daardoor zal ik jou stukje paradijs nooit gebruiken als voorbeeld voor mijn eigen aanvraag.

De zoekterm "voedselbos" geeft veel informatie.
Belasting technisch is "natuur" het meest ideale. (Geheel belasting vrij)

heb weer een hoop inspiratie, bedankt.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Eigen bos

Bericht door Roel »

Heel veel succes! :D
Houd ons op de hoogte...


Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: Eigen bos

Bericht door londen »

Ik weet niet of het voor elke gemeente geldt, maar er is een subsidie om landbouwgrond niet te gebruiken.
Mijn schoonouders hebben in Drenthe een flinke pak geld gekregen om een weiland dat aangemerkt stond als landbouwgrond 'terug te geven aan de natuur' voor een X aantal jaren. De bedoeling is dat je het laat verwilderen, je mag er bloemen enzo zaaien voor de vogeltjes en insectjes. Maar je mag er niet oogsten en spuiten met middelen. Ik weet het fijne er niet van, maar misschien kan dit je helpen.

Ff gezocht, en ik geloof dat dit het is: https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen ... schap-sknl

Edit: Dit deel zal je ook interessant vinden
Subsidie voor functieverandering
U wilt landbouwgrond blijvend omzetten in bos- of natuurterrein. De economische waarde van de grond daalt daardoor. Voor de waardedaling krijgt u een compensatie. Belangrijk is dat uw provincie het natuurbeheertype of landschapsbeheertype heeft opgenomen in haar Natuurbeheerplan en een openstellingsbesluit en maximaal subsidiebudget heeft afgegeven. U geeft aan welk beheertype of landschapstype u na de functieverandering in stand wilt houden. U kunt dit ook doen in combinatie met het onderdeel investeringssubsidie (voor inrichtingsmaatregelen).


Plaats reactie