Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Oude.Wilg »

Roel schreef:Nou ja, over succesvolle soorten gesproken... Het Bankivahoen begon ooit ergens in zuid-oost Azië aan de vermetele opdracht om de meest succesvolle vogelsoort aller tijden te worden. Hij moest alleen even uitvogelen hoe hij dat het slimst kon doen. Uiteindelijk besloot het hoen om daarvoor de mens in te schakelen als zijnde een prima middel om zich over de wereld te kunnen verspreiden.Wat dat aspect betreft is het prima met het hoen gegaan. Het woont nu in alle werelddelen uitgezonderd Antarctica, maar over de manier waarop dat wonen voor het merendeel heeft uitgepakt denken de nazaten van de eerste Bankiva's een tikje meer genuanceerd dan hun verre ondernemende voorouders... :-(
Maar goed, je bent wel met meer dan 25 miljard, dus evolutionair gezien heb je als soort wel wat puntjes gesprokkeld....
Haha beste @Roel ik weet niet hoe ik hier op moet reageren, maar vind het wel leuk dat je deze reactie hebt gegeven..
Bedankt voor je reactie.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roel »

@Oude.Wilg, ik schreef dat vanwege het al of niet succesvol zijn van de mens. Ja dat zijn we, maar zoals je hebt kunnen lezen is dat niet zo'n huzarenstukje, kippen zijn er veel meer dan mensen. En ze hebben dat aantal ook in een veel kortere tijd bereikt. :D


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Oude.Wilg »

Ja ik begrijp het @Roel bedankt.
Fijn dat je regelmatig op het forum bent en meestal weer een aandeeltje hebt.
Ik zie net jou berichtjes het is gelijk aan de geboorte datum van mijn vrouw.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door rjvdsluis »

Beste Oude wilg

Hier een tweede reactie op je vraag: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen?

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt, echter precies een definitie van "natuurlijk gevoel" is lastig, wat versta men daar onder?

1. Kunnen genieten van de natuur?
2. Kunnen overleven in de natuur zonder al te veel hulpmiddelen?
3. Zonder er bij na te denken automatisch je voedsel kunnen vinden? "zoals bij dieren"?
4. Kunnen leven en overleven zonder al te veel hulpmiddelen?

Ik had eerst de indruk dat je instinkt bedoelt. Je gedragen in de natuur zonder dat je dat is geleerd.
Zie een citaat van WIKI Instinkt:
Een instinct is een soortspecifiek en aangeboren gedragspatroon, waarbij ervaring of leren geen rol speelt. Het instinct van een organisme is genetisch vastgelegd, waarbij specifieke actiepatronen (stimulus-respons) optreden als een gebonden keten van reflexen (Eng: fixed action patterns), bijvoorbeeld de reacties van een spin op specifieke trillingen in haar web. Ook het bouwen van een spinnenweb is een zeer goed voorbeeld van instinctief gedrag.

einde citaat.

Als je onder "natuurlijk gevoel" instinkt bedoelt dan zijn dat een paar gedragshandelingen/ eigenschappen die erfelijk bepaald zijn.
Dat zijn er denk ik niet zo veel.

In mijn vorige reactie heb ik aangegeven dat de mens , als sociaal dier, vooral van ervaringen leert om te overleven. Vooral aangepast aan de omstandigheden (bos, toendra, woestijn, regenwoud, savanne etc ). Dit geleerde wordt dan doorgegeven aan de nakomelingen. Veel dieren die zich instinctmatig hebben aangepast aan hun leefomgeving zijn kwetsbaar als het milieu verandert. Ze kunnen zich niet handhaven. Mensen daarentegen kunnen hun eigen milieu samenstellen en meenemen naar de maan. Dat is het succesvolle van de mens. Ze kunnen zich overal aanpassen.

Vandaag mijn eerdere reactie

Ron sr


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Martin Outdoors »

Fixed action patterns FAP ! ;D zeker instinct hehe.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roel »

Gefeliciteerd @Oude.Wilg met zo'n jonge blom! :D
Want volgens mij ben jij ouder.... ;-)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Waidmann »

Roel schreef:Gefeliciteerd @Oude.Wilg met zo'n jonge blom! :D
Want volgens mij ben jij ouder.... ;-)
Hoe meer je post Roel, des te jonger ze wordt :D


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door arjuna »

Je kan de klemtoon ook anders zetten op de vraag ,je krijgt dan zoiets als > kan de mens,natuurlijk gevoel terug krijgen .
Dit zou kunnen betekenen dat een mens die geen gevoel meer heeft dus is afgestompt door de maatschappij het contact met zich zelf heeft verloren.
Nu zit ik nog wel met het woord ,het ,
Wat is HET dan wel volgens het woorden boek is het ,,woord dat je combineert met een onzijdig zelfstandig naamwoord> in dit geval natuurlijk of het ,,zijn echt Hollanders,, enz enz
In dit geval van de vraag is het dus ook algemeen ,en dus niet echt een vraag die uit het natuurlijke gevoel van een ziel of mens komt.

Nu kan je als je de vraag stelt veilig achter een boom zitten en dan wat roepen naar een voorbijganger of je loopt er naar toe en stelt je echte vraag.
De geschriften staan daar vol van.
Ik zelf heb dat ooit eens gedaan ,en dat is niet leuk wat je dan mag horen.
Maar ben er beter door geworden en meer een volwaardig mens, kan dan ook hard op lachen op de dingen die ik wel eens doe of zeg.

Nu ik de antwoorden nog een door heb gelezen , rest er nog een vraag van mijn kant.
Heb je echt antwoord gekregen ??

Koen


Morris
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mar 2019, 11:57

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Morris »

Leuk topic ^-^
veel mediteren zonder verwachtingen
maar ook veel uren in de natuur, observeren. Er zijn wat mooie boeken over verschenen. Maar gewoon doen is het beste.
voor ca. 1/1000 mogelijk om volledig inzicht te krijgen met de wil van De Eeuwige Wet (helaas) (volgens geschriften)
Maar ogen gaan denk wel beetje bij beetje open met kennis en passie voor de natuur.


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roel »

Waidmann schreef:Hoe meer je post Roel, des te jonger ze wordt
Leuk idee Sebas.
Ik zal mijn stinkende best doen om @Oude.Wilg een plezierige ouwe dag te bezorgen.
Hopelijk wordt het hem op een dag niet al te gortig.... >:D
Ze is inmiddels al weer een jaartje jonger...


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Oude.Wilg »

Roel schreef:
Waidmann schreef:Hoe meer je post Roel, des te jonger ze wordt
Leuk idee Sebas.
Ik zal mijn stinkende best doen om @Oude.Wilg een plezierige ouwe dag te bezorgen.
Hopelijk wordt het hem op een dag niet al te gortig.... >:D
Ze is inmiddels al weer een jaartje jonger...
Héé @Roel een mooie reactie,
Ik ben benieuwd hoe je ons gaat plezieren zoals de Belgische mensen dan zouden zeggen.
Tips, vragen, alles is welkom.

Ook fijn te lezen dat @Morris de opleving waardeert, hij heeft ook alweer aardig wat reacties gegeven, en daar mee zijn schouders er onder gezet.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Roel »

Nou, gewoon zo @Oude.Wilg, mijn berichten staan nu op 1969. Bij het volgende berichtje is je lief weer een jaartje jonger.... ^-^
Ze is nu van 1970... Als ze je te jong wordt hoor ik het wel... ;-)


Morris
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mar 2019, 11:57

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Morris »

nuja terugkrijgen "oude gevoel" is van vitaal belang. Zie mijn post over klimaat van Oude Wilg.

naam van dit forum is :
Website van Bushcraft Nederland over kennis en vaardigheden van onze voorouders.
dus ik neem aan ook de voortzetting en het leren van duurzame vaardigheden met een toekomst voor onze kinderen en een fijn gevoel als we deze materiele wereld verlaten tov onze kinderen en voorouderen. Dus dan die ook kunnen genieten en deze mooie hobby/levensstijl kunnen beoefenen.

Snel zullen we harde klappen krijgen van de natuur, omdat we tegen haar Eeuwige Wet werken (en niet met). En dat nog niet zo lang (intensieve landbouw) (industriele revolutie in Westen maar vooral ook rest wereld).
Soms is het goed dat de nieuwe generatie naar de Oudere generatie luistert. Misschien heeft iemand 20+ jaar lang in de natuur gezeten en wisselwerking mens natuur bestudeerd incl. habitat van mensen en dieren.

Ik maak geen videos of schrijf boeken, dat doen er al genoeg:

als het lukt om informatie te filteren en zelf te beoordelen even deze Amerikaanse/Canadese stijl/presentatie vergeten. Maar feit naar feit.

kijken na 1.33
https://www.youtube.com/watch?v=Iic0OEP8NDw

Dus ik weet niet of we momenteel zo succesvol zijn.

als men nog steeds onverschillig is of grappen maakt.

Als maar 10% van komende opsomming mogelijkheden door Emeritus Hoogleraar Guy Mc Pherson klopt moeten we snel veranderen.
Nee de man is geen profeet dus vergeet zijn voorspelling gaat om de inhoud.
Ps de rest van kanaal Canadian Prepper kan men vergeten, de man achter dit kanaal heeft hier wel goed werk verricht.
https://www.youtube.com/watch?v=Gh30Kx1o5lI
https://www.youtube.com/watch?v=cw0AAsGaDg0

Oplossingen liggen in zelf voorzienend leven, bushcraft, village crafs, permacultuur, terug naar het platteland, kleine samenwerkende communities, (we zijn van het platteland gelokt vanaf de stad, maar het was een voor vele een achteruitgang, vooral globaal gezien).

positiviteit ten midden van een ""woestijn"" (symbolisch :) ) :
https://www.youtube.com/watch?v=2xcZS7arcgk
https://www.youtube.com/watch?v=Nv1evsqHkaU
https://www.youtube.com/watch?v=sxXfa0YGQvM

https://www.youtube.com/watch?v=01N-kBSdiZI
https://www.youtube.com/watch?v=01N-kBSdiZI
https://www.youtube.com/watch?v=Pl83rDXxgwI

Mensen in Holland lachte vroeger om "arme mensen in Siberie, Rusland/Oostblok" (niet te vergelijken met NL, daar meer Permacultuur en kleinschalige veehouderij etc)
https://www.youtube.com/watch?v=fbhPIK- ... yuED_iN1LX

https://www.youtube.com/user/neemantools/videos


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door arjuna »

Echt leuke informatie ,maar hoe vergelijk je een appel en een peer??

Koen


Morris
Berichten: 37
Lid geworden op: 13 mar 2019, 11:57

Re: Kan een mens het natuurlijke gevoel terug krijgen

Bericht door Morris »

als ze allebei gezond zijn kan je ze vergelijken Koen
ik schrijf dingen hier vooral om te delen
sommige kunnen er iets mee anderen niet
maar als je andere concrete goede plannen of oplossingen heb, post ze vooral

in Nederland is 80% van de vleesproductie voor export. Dus beschikbaarheid areaal grond is onzin. Mensen moeten ook willen, anders houd het op.
Zoals zo veel dingen onnodig ophouden
Momenteel importeren we graan voor brood (100%!)
Melk, export
Nederland Zelfvoorzienend of igg met buurlanden. Dit kan je zien als je het natuurlijke gevoel terug heb. :-)
Dan voelt de werkelijkheid nogal pervers aan.

Sorry maar over dit onderwerp ga ik niet gezellig poldermodellen 1 + 0,5 is geen 2 . De som moet kloppen. Geen compromis.
1/2 habitiat is geen heel habitat voor mens en dier

Hikingsite is hier, voor als men dit on beetje oncomfortabel vindt
https://www.hiking-site.nl/
Lekker reisje boeken naar ongerept Azie, Patagonie, Himalaya of Austrialia in het mooiste nieuwe space pak van de Outdoor Industrie (oei oei de elementen) en weer een jaartje op kantoor in onze gezellige steden en woestijn in wording platteland! (boeren doen hun best weet ik, zou niet willen ruilen, die tractoren en stallen krijgen ze niet afbetaald) (ik heb zelf ook n tijd op kantoor gezeten dus mag ik zeggen)

bushcrafters en bewuste mensen verenigt, zelf voorzienend, ambachten, bushcraft, permacultuur terug naar platteland, schraal leven maar vol waarde.
Misschien niet morgen en voor iedereen maar spread the word ook voor onze jeugd. Universiteit met studie lening en 1200 euro huurwoning zonder of met 1 kind in de stad? En dan nog 4 uur per dag anders in de file.....

Mocht t mij allemaal niet interesseren dan postte ik hier niet. Mocht een iemand het aanspreken of er iets mee kunnen, mooi iets gedeeld op een forum.

Ik ga lekker lezen.

Doegies broeders en zusters
groetjes van een oud natuurmens, uitgerangeerd, maar dat de nieuwe generatie igg met kennis/insteek goed op pad kan.


Plaats reactie