ALGEHELE OPROEP, Help de Egeltjes te overleven bij een vroege extreme warme lente

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

ALGEHELE OPROEP, Help de Egeltjes te overleven bij een vroege extreme warme lente

Bericht door Oude.Wilg »

Beste Natuur liefhebbers.

We zouden allemaal moeten opletten of er Egeltjes uit hun te vroege winterslaap zijn wakker geworden, het voer waar ze normaal van kunnen leven is er zo vroeg nog niet, daarom moeten ze gered worden van een wisse dood, anders zal er een massale sterfte plaats vinden, volgens de Media.

ZIE VOOR HET BIJVOEREN EVEN OP HET INTERNET, VOOR DE BESTE TIPS.
EN GEEF DE TIPS DOOR AAN FAMILIE, VRIENDEN, KENNISEN, BUREN EN SCHOOLEN.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: ALGEHELE OPROEP, Help de Egeltjes te overleven bij een vroege extreme warme lente

Bericht door Roely »

Oude Wilg, even mijn visie

Hoe zeg ik dit respectvol. U leest te veel sensatie media. Het klopt natuurlijk dat egeltjes het zwaar hebben in Nederland, maar dat speelt al jaren en jaren.
Afgelopen zomer was het bijvoorbeeld te droog en de winter zette niet goed in. Er zijn dus egeltjes welke niet zo doorvoed de winter in zijn gegaan als gewenst. Daarvan zijn er dus bij die ondervoed uit de winterslaap komen. Je had dit bericht dus vorige zomer /najaar en winter ook kunnen plaatsen. Als ook in alle voorgaande jaren.

Belangrijkste is dat de egel niet het enige diersoort is welke vroeger actief is in het voorjaar. Dus dat ze nu wakker worden en niets te eten hebben is onzin. Egels zijn alles eters, en zoals ik zei ook de slakken bv zijn al weer actief en gisteren zag ik een vlinder bijvoorbeeld.
En zoals je zelf aan gaf in een andere topic, zijn bijvoorbeeld de teken ook al weer wakker en actief. Bij mij in de tuin zijn de vogels al aan het nestelen. We hebben gewoon te maken met een klimaat verschuiving en de dieren passen zich daar echt wel zelf aan aan.

Wat ze zeker niet nodig hebben is inmenging van de arrogante mens!! Laat de natuur zijn gang gaan, dat komt wel goed. De ene soort sterft uit en een ander neemt zijn plek weer in, zo gaat dat al zolang als dat er leven op onze aarde bestaat.

Voor uw beeldvorming 99% van de ooit op aarde voorgekomen diersoorten zijn uitgestorven. Paniek!! ;D nee hoor, dat is de natuur en evolutie. Laat deze vooral met rust en zijn eigen gang gaan. Dat we bijvoorbeeld egeltjes en zeehondjes zo schattig vinden, gerechtigd de mens nog steeds niet om een soort kunstmatig in stand te houden.

Verder mag je egels in je eigen tuin wel koesteren en verwennen wat mij betreft, hoewel het gepaster was geweest als je daarmee in het afgelopen najaar was begonnen. Een oproep in die periode was dus veel beter op zijn plek geweest.

Tot slot
Een sarcastische kant notitie.
De mens heeft heel veel biotopen vernietigd en vervuild en masaal onnatuurlijke diersterfte in de hand geholpen. Als we de natuur echt en oprecht zouden willen helpen, zouden we beter allemaal zelfmoord moeten plegen.

Of laat de auto staan jaarlijks sterven 100. 000 tot 300.000 egels in Nederland in het verkeer. Beramingen tot 20 % van de lokale populatie en daarvan tot 70 % mannetjes. Maar goed dat ze polygaam zijn >:D


Plaats reactie