Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door rjvdsluis »

Geachte Bushcrafters

Ik heb eens een definitie van Creativiteit gelezen: Naar hetzelfde kijken als een ander maar er anders over denken.

Wij mensen zijn over het algemeen nogal behoudend. We zijn behoorlijk geprogrammeerd door onze ervaringen. Sommigen beweren zelfs dat een vrije wil een illusie is. Toch zijn er mensen die creatief zijn , nieuwe toepassingen vinden voor gewone materialen. Zie je een kurkentrekker dan denk je automatisch aan een fles. Lang heb ik mij afgevraagd of ik met flessen wijn door het bos ga wandelen, niet erg lichtgewicht.
Toch zijn er mensen die bedenken dat je ook ander zaken met een kurketrekken kan doen.
Mijn vraag is aan U om Uw ervaringen of kennis te delen in deze post. Ik heb meegemaakt dat iemand een bijl weggooide omdat de steel gebroken was. Hij kwam er niet op dat je dat ook als Wig kan gebruiken.

Een paar voorbeeld zijn bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=w_g5iMEURHw&t=407s
Of
https://www.youtube.com/watch?v=W50Oggb ... e=youtu.be
Of De Rudiger Roll
https://www.youtube.com/watch?v=_Va9B7VL_r0

Ik ben benieuwd naar Uw ervaringen
NB Kennis weegt niets.

Ron sr


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door Roely »

Niet mijn idee helaas, maar wel geniaal.
Oude schep en een haakse slijper... Bam
rsz_2screenshot_20190313-105442.jpg
rsz_2screenshot_20190313-105442.jpg (9.99 KiB) 3928 keer bekeken


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door Roel »

@Roely, wat doe je met zo'n eh... getande bats...?


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door rjvdsluis »

@Roely, wat doe je met zo'n eh... getande bats...?

Als hij goed scherp is plaggen scheppen?

Nog een creatief idee:
Het komt wel eens voor dat eer in een spuitbus geen gas meer zit maar wel verf of bv olie

1. Haal het spuitkopje er af
2. De pin het buisje is nu zichtbaar
3. Haal bij een autobandenhandelaar een autoventiel zonder binnenwerk
4. Plaats die over 2. en druk goed aan.
5.Verhoog nu de druk met een fietspomp of compressor
6. Spuiten maar.

Ron sr


Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 2312
Lid geworden op: 10 apr 2010, 19:58

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door Roel »

@rjvdsluis. Waarom zou ik tanden nodig hebben om plaggen te steken? Het enige wat je krijgt is extra snijvlak en dus meer weerstand op je blad.
Een goed scherp geslepen bats doet het zeker beter door minder snijoppervlak te hebben. En geloof me, ik heb in mijn leven al wat plaggen gestoken... :-(
Trouwens die van de spuitbus is een goeie.... :-)


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door rjvdsluis »

Roel
Ik ben benieuwd van de redenen om dergelijke tanden op een schep aan te brengen, Snijden, maar wat dan?

Ron sr

Nog een ander idee.
Een Bola maken van grote moeren en elastiek. Dit geheel aan de achterkant van een stok spannen en wegschieten.
(de stok heeft dezelfde inkeping als een pijl.
Een bola maken mbv de 7 strengen die in paracord zitten,

Zo kan je natuurlijk allerlei dingen maken, en als je die allemaal meeneemt is dat te zwaar.
Heb je toevallig elastiek in je uitrusting dan is een bola maken met stukken hout uit het bos een optie.(ZIe Dave Canterbury youtube)
Paracord hebben velen in hun uitrusting
Ron sr


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door arjuna »

Er wordt weer eens van de vraag afgeweken De vraag en stelling was creatief denken
en dan een woorden boek omschrijving

Ik noem wat meesters in creatief denken
Rembrandt
Da Vinci
Wat zagen beide anders ? wie van de twee

In de geest
Kant (denker)
Jezus (zoon van god)
Schopenhauer(denker)

Wie van de drie zag het anders of luisterde anders naar zich zelf

En om het praktisch te houden koop een pak wijn ^-^

Koen


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door Roely »

Ja je moet ook een creatieve geest hebben om innovaties te begrijpen ;D

Maar vooruit een beschrijving :
Een kruising tussen een spade en een bats.
De getande snijkant maakt het werken met de spats vele keren makkelijker.
Er is 50 procent minder kracht nodig om de spats de grond in te drukken.

Het is bedoeld voor hardere grondsoorten en de snij eigenschappen komen tot hun recht bij grassen en wortels..

@Roel een puntig mes penentreerd ook beter dan een stomp mes.. Hoe scherp het ook is... Toch
Ik zou zeggen probeer er eens plaggen mee te steken, en kijk wat je er dan van vind.

Het is een Nederlandse uitvinding, die veel opzien baarde en Europees gepatenteerd is. Maar zoals ik zei een oude bats en een haakse slijper en je hebt er een.

@koen
Rembrand is een geweldige kunstenaar/grootmeester , maar geen creatief denker.. Hij reproduceerde perfect het geen wat hij zag of gezien had.


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door rjvdsluis »

Roely

Aan de vorm te zien had ik ook het idee dat de totale kracht verdeeld wordt over de punten en geleidelijk overgaat op de shep.
Ik heb er geen ervaring mee . Ik denk dat je gelijk hebt

Wat ik hoop met dit post alternatief gebruik van uitrustingstukken van jullie te leren.
Mijn eigen ervaring is dat sommigen wel heel leuke oplossingen vinden met de middelen die ze tot hun beschiikking hebben.

Voorbeeld:
Je wilt met een steeksleutel een moer losdraaien. Hij is te groot en je hebt geen andere ter beschiikking.
De ruimte tussen de sleutel en de moer kan je dan opvullen met muntjes, to hij bruikbaar is voor de moer.

Ander voorbeeld.
Je wilt voedsel bewaren in een fles of pot. Je weet dat daar weckpotten voor gebruikt worden. Je hebt geen wekpotten en geen ketels om ze er in te zetten. Je bedenkt dat het lprincipe is om voedsel te verhitten boven de 70 graden , en dat lucht moet kunnen ontsnappen uit de pot.
Je kijkt om je heen en ziet toevallig je afwasmachine op 70 graden staan , probleem opgelost.

Ander voorbeeld.
Stop eens eens in een ziplockzak een partij groente en eieren. (ingredienten voor een tortilla) Doe deze zak dicht en dan in een pan met kokend water.
Je krijgt dan een gekookte tortilla in de vorm van een pizza broodje.

NB
Van kunst en filosofie heb ik geen kaas gegeten. Daar weet ik niets van.

Ron sr


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door rjvdsluis »

Roely

Aan de vorm te zien had ik ook het idee dat de totale kracht verdeeld wordt over de punten en geleidelijk overgaat op de shep.
Ik heb er geen ervaring mee . Ik denk dat je gelijk hebt

Wat ik hoop met dit post alternatief gebruik van uitrustingstukken van jullie te leren.
Mijn eigen ervaring is dat sommigen wel heel leuke oplossingen vinden met de middelen die ze tot hun beschiikking hebben.

Voorbeeld:
Je wilt met een steeksleutel een moer losdraaien. Hij is te groot en je hebt geen andere ter beschiikking.
De ruimte tussen de sleutel en de moer kan je dan opvullen met muntjes, to hij bruikbaar is voor de moer.

Ander voorbeeld.
Je wilt voedsel bewaren in een fles of pot. Je weet dat daar weckpotten voor gebruikt worden. Je hebt geen wekpotten en geen ketels om ze er in te zetten. Je bedenkt dat het lprincipe is om voedsel te verhitten boven de 70 graden , en dat lucht moet kunnen ontsnappen uit de pot.
Je kijkt om je heen en ziet toevallig je afwasmachine op 70 graden staan , probleem opgelost.

Ander voorbeeld.
Stop eens eens in een ziplockzak een partij groente en eieren. (ingredienten voor een tortilla) Doe deze zak dicht en dan in een pan met kokend water.
Je krijgt dan een gekookte tortilla in de vorm van een pizza broodje.

NB
Van kunst en filosofie heb ik geen kaas gegeten. Daar weet ik niets van.

Ron sr


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door ger010 »

Wat ik gebruik is een bekende, een frisdrank blikje leeg drinken,
daarna in de lengte op vouwen een waxine lichtje en je hebt een
leuk lampje.

bloempot op zijn kop waxine lichtje er in en je hebt een kacheltje.


Afbeelding
rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door rjvdsluis »

Ger

Enige jaren geleden hoorde ik van een vriend dat het in Canada verplicht is om kaarsen in een auto te hebben. Niet voor licht maar in geval van nood tijdens een blizzard toch verwarming te hebben (Als de auto is uitgeschakeld).
Handig om aan je carkit toe te voegen.

Via youtube is veel tips te vinden. zoek survival hacks. Veel vindt ik wel leuk gevonden maar zal ik nooit toepassen.
BV Waskrijt als trailmarker en kaars.

Ron sr


Gebruikersavatar
Meatloaf
Berichten: 1016
Lid geworden op: 15 feb 2012, 19:00
Locatie: Betuwe

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door Meatloaf »

eigenlijk bedoel je dus een voorwerp gebruiken voor andere doeleinden dan het voorwerp voor is bedoeld?

bij het boogschieten gebruiken veel mensen verfrollers om pijlen in de bodem te zoeken.
of een oude kogelhuls om de punt heen geschoven als (provisorische) blunt, goed voor de konijnen.
ik gebruik een oud stuk pvc pijp als messchede(a la kydex) omdat de oude schede niet functioneerde.
iemand zijn broeksknoop was kapot, met een touwtje de voorste 2 riemlussen naar elkaar toe getrokken tot een provisorische riem(touw was te kort voor rondom het middel)

bedoel je zo iets?


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door rjvdsluis »

Dat soor zaken bedoel ik:

Een touwtje doorsnijden met een touwtje. Flink heen en weer halen dan smelt het plastic wel.
Een plastic pijp doorsnijden met een nylon touw lijkt ook te lukken (Zelf niet geprobeerd maar gezien via Youtube). Het lukt in ieder geval zeker met een rembabel van een fiets.

Of honing op een wond smeren, De hoge suikerconcentratie onttrekt water aan bacterien.
Of
Een Canadian Jam Knot gebruken ipv complete scheerlijnen met metaal. op ipv compressiebanden.
Een prussic knot werk beter voor scheerlijnen.
https://www.youtube.com/watch?v=SLj3EuvOl2Q

Ron sr


rjvdsluis
Berichten: 381
Lid geworden op: 13 mei 2011, 17:15
Contacteer:

Re: Ergens naar kijken , maar er anders over denken.

Bericht door rjvdsluis »

Meatloaf schreef:eigenlijk bedoel je dus een voorwerp gebruiken voor andere doeleinden dan het voorwerp voor is bedoeld?

bij het boogschieten gebruiken veel mensen verfrollers om pijlen in de bodem te zoeken.
of een oude kogelhuls om de punt heen geschoven als (provisorische) blunt, goed voor de konijnen.
ik gebruik een oud stuk pvc pijp als messchede(a la kydex) omdat de oude schede niet functioneerde.
iemand zijn broeksknoop was kapot, met een touwtje de voorste 2 riemlussen naar elkaar toe getrokken tot een provisorische riem(touw was te kort voor rondom het middel)

bedoel je zo iets?
Dat bedoel ik.
Ik maak van een brandslang een schede
Als ik geen riem kan vinden , neem ik een touw met een Canadian Jam Knot
Ron sr


Plaats reactie