Tips gezocht voor kano vakantie Europa

Plaats reactie
Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Tips gezocht voor kano vakantie Europa

Bericht door londen »

Ik ben op zoek naar tip voor een kano/kajak vakantie plek/verhuur in Europa.

Wat ik graag wil doen is met een paar vrienden kano's of kajaks huren, en daarmee een meerdaagse trip maken. Onderweg kamperen op de oever (wild of aangewezen, maar geen 'camping'). Zonder gids, want groep dynamiek. Liever geen wildwaterbaan, een rustige rivier heeft de voorkeur.

Ik heb al zitten googelen, maar een echt aanknooppunt heb ik nog niet kunnen vinden. Ik weet dat Zweden heel gaaf kan zijn, maar ik hoor ook goede dingen over Croatië.

Heeft iemand ervaringen met lokatie/rivieren/landen/verhuurbedrijven?


Gebruikersavatar
ger010
Berichten: 2732
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:25
Locatie: Hoogvliet
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor kano vakantie Europa

Bericht door ger010 »

ik volg hem leuk idee.


Afbeelding
Mismieter
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 mar 2019, 17:30
Locatie: Geleen

Re: Tips gezocht voor kano vakantie Europa

Bericht door Mismieter »

Google eens op Isaberg mountain resort in Hestra Zweden. Je hoeft daar niet op de camping te staan, maar het is een aanknopingspunt voor het kajakken. Wij hebben daar met de camper eens gestaan. Hele mooie omgeving, veel natuur, allemansrecht dus staan waar je wil. Kun je als ik het goed heb in de buurt ook kajaks huren.


Je moet niks, je wilt het. Of niet...
Gebruikersavatar
londen
Berichten: 97
Lid geworden op: 11 mar 2018, 10:12

Re: Tips gezocht voor kano vakantie Europa

Bericht door londen »

Bedankt voor de tip! ziet er goed uit.
Maar wel 12uur rijden, voor een lang weekend is dat wat veel. Om die reden hebben we ook besloten om het eerst maar eens in de Ardennen/Noord Frankrijk te doen, de Semois afdrijven ergens in het na-seizoen.

Met een beetje mazzel kunnen we wildkamperen op picknick plaatsen, of toch een camping pakken. Ik weet er in ieder geval 1 waar je voor je tent een houtvuur mag maken.

Nu is nog de vraag of we kano/kajak gaan huren en gebruikmaken van een ophaaldienst, of een paar gebruikte op marktplaats scoren en zelfstandig zijn.
Mijn voorkeur gaat uit naar zelf boten meenemen, dus als iemand nog tips heeft of een oude heeft staan voor de verkoop of huur, hoor ik het graag.

We zijn in ieder geval enthousiast, of zoals de jeugd zegt; Hyped.


Olmo
Berichten: 17
Lid geworden op: 14 feb 2019, 18:49

Re: Tips gezocht voor kano vakantie Europa

Bericht door Olmo »

Ik was me hier ook al in aan het verdiepen na een leuke kano tocht in biesbosch met paalcamping nu heb ik voor 2020 voor mezelf deze op de lijst zijn.


Zweden
https://thecanoetrip.org/tct19

Zweden alsook andere lokaties
https://sweden.intothewild.travel/?gcli ... gIWifD_BwE

Beide zijn vergelijkbaar van prijs en zogoed als all in
Ook werden beide in 2020 veelkans weer opgestart

Als start om verder hierin te gaan lijken me dit mooie uitstapjes.

Ook heb ik verhalen gehoord dat ieta vergelijkbaar ook georganiseerd word in Groenland echter ben ik zelf nog niks tegen gekomen.


solokano
Berichten: 87
Lid geworden op: 06 jan 2014, 21:42

Re: Tips gezocht voor kano vakantie Europa

Bericht door solokano »

voor kano vakantie kijk op http://www.kanoweb.nl

verder vind ik voor kano tochten polen mooier en gevarieerder dan zweden
bijvoorbeeld de brda (ja zonder e ertussen)
of de wisla
inclusief wildkamperen, officieel mag `t niet maar geen 1 x gecontroleerd

maar wat is er mis met Nederland, geweldig peddel land, moet je eens naar toe gaan, is best dichtbij en keimooi
4 weken geleden 4 dagen `t water op met overnachtingen soms `n beetje zoeken maar prachtige stekjes
1 nacht bij `n dassen burcht met aan de andere kant jonge vossen
dit was de esche stroom, dommel, den Bosch binnenstad (water bijtanken) en dongens kanaal


en er zijn nog honderden tochten te vinden of zelf te bedenken


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: Tips gezocht voor kano vakantie Europa

Bericht door Rolf »

In Nederland kun je niet snel uitgekeken raken op het water inderdaad. Er zijn eindeloze rondjes te maken over meren, rivieren, beken en de kanalen en sloten die ze aan elkaar verbinden. Campings of wildkampeerplekjes zijn overal wel te vinden als je even struint in Google Maps. Het boek Kanoparadijs Nederland kauwt rondjes voor en geeft bij ieder rondje nog tips over korter of verder varen, overnachtingen, horeca en verhuurmogelijkheden.
Vrij kamperen is op bepaalde plekken in De Biesbosch, De Wieden en De Marrekrite toegestaan, zolang je het netjes houdt. In de zomer kan het wel hordelopen zijn tussen afval en poep, aangezien niet iedereen dezelfde kampetiquette nastreeft. In deze gebieden moet een verhuurder vinden ook niet moeilijk zijn.

Verder ben ik deze zomer als een blok gevallen voor het meer Sommen in Zweden (geen rivier, ik weet het). Groot, rotsig, bossig en rustig. 220 eilanden om op te kamperen. Kraakhelder water. In Malexander zit een kleine camping en daarnaast (gratis, schoon en netjes) een publiek strandje/zwemsteiger, parkeergelegenheid, toiletten, aanlegsteiger voor bootjes. Bij de camping kun je schepijs halen en boten huren, nette alu Linders en fatsoenlijke toerkajaks. Ook komen er genoeg verhuurbedrijven en outfitters die mensen van daaruit laten vertrekken en aankomen.

Aansluitend op de veranderde plannen: de Semois is erg mooi om af te varen buiten het vakantieseizoen. Wildkamperen op picknickplaatsen zou ik mee oppassen. De plaatselijke politiebeambte weet die plekken namelijk ook te vinden.


Plaats reactie