Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Jagen, waarnemen
Gebruikersavatar
jesajojo
Berichten: 201
Lid geworden op: 27 feb 2011, 22:57
Locatie: Barendrecht

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door jesajojo »

[quote="J@siu"]
Nu begin ik toch ook nieuwsgierig te worden  ::)

WIE of WAT bij mij s'nachts aan te TARP heeft staan snuiven !!!!

Cees  ??? ..
[/quote]

Dat wil ik dan ook wel weten.
Over ongeveer een week lig ik daar ook te bungelen :-)


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door randoloup »

Ik ga - als het meezit - zaterdag en zondag nog naar die hut. Dan zal ik een fotoval zetten, maar ik zal zeer verbaasd zijn als ik beet heb en een wolf of lynx weet te flitsen.

Afbeelding
dan wordt dit het  'huismerk' van de Dersou

Conform de raadgevingen, zal ik meer aandacht besteden aan het gehele spoortraject van zo'n dier. Omdat mede daaruit het gedrag valt af te lezen (afstand tussen sporen, het trail zelf e.d.) of het een wolf, lynx of hond is. De wilde kat is overigens zeer algemeen in die bossen.
Laatst gewijzigd door randoloup op 11 feb 2014, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Toch zat die foto met spoor in het zand me niet lekker. En dus de expert (Willow) nog eens gevraagd wat zij ervan vindt. Hier wederom haar reactie.

Oh my goodness...how tricky! I spend ages trying to figure this one out, because there is something odd about the track. The metatarsal pad seems out of sync with the toe pads, and there appears to be a leading toe...suggesting that there are five toes at play. And you can kind of imagine the fifth toe making a lesser impression. Five toes would rule out both canines and cats.

However, I then took into consideration that there might be two prints superimposed on one another, (thus making a faint impression of a 'fifth' toe) but without seeing the trail or prints which came before or after it is difficult to say what the gait the animal was in, and hence whether there is a direct register.

However, this person has photographed the scale of the print by placing a cigarette packet next to it. 10 points to you! So, I googled the standard length of a cigarette packet and used this to measure the track. If a standard length of a cigarette packet is 8.5 cm then the length of the track is less than that, even if you measure it taking the crumbling edges and nails into account...which you shouldn't. Even a small wolf track measures 9.5 long by 7.5 wide, so the odds are going against the wolf. However, it might be a young wolf and a hind track, except that the metatarsal pad then has the wrong shape. Again, the print is almost as wide as it is long; this points to dog, rather than wold, coyote or other wild canines.

It is not a cat or lynx; the metatarsal pad can't be made to fit from whichever angle I look at it, although cat prints are asymmetrical. The nails are unlikely to be unsheathed in normal gaits, unless it was ready to pounce or going uphill.

Since I was trained to always throw three possible suspects into the mix, I considered otter. belonging to the weasel family, These animals have 5 toes front and hind, with a leading toe and much larger prints than you think! It would explain the out of sync toes with the metatarsal. Without know where the prints were found and whether there are otters there, I cannot fully consider it as a possibility. The size of the print would actually match.

Ultimately, if someone could rule out otter completely, I would put my money on dog (sorry) The messy-ness of the print would suggest a dog changing direction and it looks like a front paw (which is always larger in canines than hinds) A wolf would be more economical with its paw placement, unless disturbed or chasing, but when the print is measured, it's just too small for a wolf front paw.

Kennelijk duidelijk misleid door het formaat van het pakje sigaretten, heb ik haar nog even gemailed dat het pakje 14cm lang is

Ok That changes things a lot. This now puts this print into wolf possibilities and quite strongly too. Otter is out and so is cat. The debate is on again! I can't tell whether this is dog or wolf. It's big anyways!

Oftewel, een enkel los spoor is erg moeilijk te beoordelen, zonder verdere gegevens uit de omgeving of andere sporen dan afdrukken. Hopelijk vindt je nog een duidelijker spoor, met meerdere pootafdrukken bijvoorbeeld of andere bewijzen uit de buurt.


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door randoloup »

... en wederom met heel veel dank aan Moosetrail, om het antwoord van deze expert.

de maat van het pakje (kleine) sigaren door te geven:

Afbeelding

We merken dat wildlife tracking, het opsporen van (zeldzaam) wild, steeds populairder wordt in de Vogezen en overal elders . Moosetrail helpt voor de Vogezen mee en de foto's komen bij Willow: petje af, want het blijft moeilijk om het wolvenspoor te (willen en kunnen) onderscheiden van een hond!

Het verhaal van 'la bête des Vosges' dat Moosetrail publiceert, is zelfs weinig bekend bij mensen die in de Vogezen wonen. Het verhaal is er wel en het is méér dan een legende! Moosetrailers hebben 'n  flesjes 'la Bête' verdiend!
Laatst gewijzigd door randoloup op 13 feb 2014, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door J@siu »

Ik ga normaal me niet bemoeien met wel of niet ..
maar zou het niet kunnen dat er daadwerkelijk een wolf is gespot (wel of niet d.m.v. sporen ??)
het is nu een welles nietus spelletje aan het worden ..

ik heb gelijk, en de ander, nee ik heb gelijk  :o

laten we nu eens afwachten wat de "kenners "/ "geleerden " ervan vinden ...  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door randoloup »

Er is één geconfirmeerde waarneming in een bosgebied dat behoort tot de gemeente Waldscheid, waar met een fotoval een wolf is gefotografeerd. 'Er zit minimaal éen wolf'


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door J@siu »

@Erik ,
en die zou ik ZOOOOO graag vast willen leggen met mijn NIKON D90  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door Bushcraftshop.nl »

@Randoloup: Die "La Bete" kom ik graag een keer ter plekke opdrinken :-) Ik ben nog nooit in de Vogezen geweest, maar het lijkt me een geweldig gebied!

@J@siu: Tracking is een welles-nietes spelletje  :-) Een spoor zien en lezen is één, maar je moet ook kunnen beargumenteren dat hetgeen je ziet ook echt is wat het is. Je sluit mogelijkheden uit en er blijven dan een paar opties over. Dan komt de discussie dus op gang, en zoek je samen naar een antwoord. En dat maakt tracking juist leuk: het luisteren naar andere interpretaties en zaken uitsluiten.  :-)  Je leert er veel van door die afwegingen van anderen ook mee te nemen. Het kan overigens zeker zo zijn dat er een wolf is gezien. Als je ook de sporen vindt, dan weet je waar hij in ieder geval is geweest, en misschien nog eens terugkomt. Erg spannend en het geeft je een kans om die D90 klaar te zetten en hem echt op de foto te krijgen. Lijkt me een geweldig moment! Zou er graag bij zijn!  #009#


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door J@siu »

@Moostrail , dan ga je toch met pasen mee ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Klinkt erg verleidelijk, maar heb dan sowieso geen vervoer beschikbaar en nog iets anders in de agenda staan....
Ik zal er eens over nadenken  :-) Wil ook wel eens een wolf zien, en tsja als ik niet meega, en jij dan straks terugkomt en er één op de foto hebt gezet...  :-)


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door randoloup »

Ik ga er zaterdag en zondag weer heen en neem de bushnell trophy cam mee. Er ligt sneeuw boven de 800  meter en dan zijn sporen beter te zien.

Het wordt deze keer de Frientz hut of de Haut Loge abri:


Afbeelding

la chatte pendue

Afbeelding

Frientz hut

Afbeelding

de 'Chaumes'

Afbeelding

Haute Loge abri


Afbeelding

met uitzicht op de Alpen van het Berner Oberland (vanaf la Haut Loge)
Laatst gewijzigd door randoloup op 13 feb 2014, 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door randoloup »

WE HEBBEN 'M

http://www.randoloup.com/media/dersou_loup1.pdf

http://www.randoloup.com/media/dersou_loup1.pdf

In de vorige topic hadden we al een sterk vermoeden dat er, aan de hand van hun sporen, één of meerdere wolven in de noordelijke helft van de Vogezen zitten. We gaan er vanuit dat de sporen die we zagen voor 90% of meer zekerheid van de wolf zijn. Maakt eigenlijk niet zoveel uit, de wolf is met een fotoval gespot en hij zit er dus!!

De foto werd gemaakt in de buurt van de hut Dersou in het Donon massief. In het gehucht Métaries-les-Saint-Quirin werden twee schapen aangevallen (die worden vergoed). In datzelfde gehucht heeft 'n vriend van mij 4,5 hectaren bos, waar we een vast bushcraftkampje proberen te maken. Dat wordt dus een 'hooghangplek'.


Gebruikersavatar
Bushcraftshop.nl
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 jun 2012, 10:12
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door Bushcraftshop.nl »

Gaaf! Het bewijs is er dus, en dat maakt dat de sporen wel degelijk van een wolf kunnen zijn.

Ik zou hem graag willen zien, de kans daarop is minimaal. Wolven zijn erg schuw en zullen zich niet snel laten zien, maar wie niet waagt....
Zo wordt een reisje Vogezen natuurlijk wel extra verleidelijk  ;D
@jasiu: ik hoop dat het je lukt hem op de D90 te krijgen!


Afbeelding
Bezoek onze website: https://www.bushcraftshop.nl
Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door randoloup »

Ik hoef vandaag in ieder geval niet meer over mijn weekendplannen na te denken. Het is nog volle maan ook .... hou hoou hooou


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Wolven voelen zich thuis in de Vogezen

Bericht door J@siu »

@M,
Whoehahahah ... ik ga daar dus niet meer hangen he ...  8-)
Bijna zeker weten dat ie aan me tarp heb staan snuiven ! was dus GEEN hert  >:D
neem de Nikon D90 wel mee, en ga binnen in de hut "Dersou" ...  "hangen "  hahaha ;D

@Erik , doe maar alvast een plaatsje bij de openhaard reserveren  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Plaats reactie