luchtbuks

Jagen, waarnemen
Gebruikersavatar
Smallie
Berichten: 486
Lid geworden op: 25 jul 2011, 20:32
Locatie: Wieringerwerf

Re: luchtbuks

Bericht door Smallie »

Hout kan je lakken of met olie behandelen, staat vast wel een stukje hier op het forum over hout behandelen.
Vergeet niet, na je cola bad, de binnenkant van de loop te drogen en wat geweer olie (Ballistol) of zoiets als WD40 op te doen, anders kan je hem volgende week alsnog weg gooien.


When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 1537
Lid geworden op: 14 apr 2011, 22:02
Locatie: Gemert

Re: luchtbuks

Bericht door Thom »

Nee, de loop. Staat niet in de cola;) verschillende onderdel, zoals de ring om de trekker enzo ;) voor de loop heb ik het er af kunnen krijgen met staalwol. Die ga ik denk ik op nog spuiten, dus niets van binnen.


Beornson
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 jul 2012, 19:20

Re: luchtbuks

Bericht door Beornson »

berichtje kwam verkeerd over op iemand dus ik heb het bij deze gewist. Excuses
Laatst gewijzigd door Beornson op 26 aug 2012, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.


huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: luchtbuks

Bericht door huckelberry »

[quote="Beornson"]
persoonlijk bloedhekel aan jagen met geweren buksen kruisbogen etc(niks tegen de jacht ermee op zich hoor) dus verwacht van mij Atlatls bogen speren crushing traps met boomstronken en stenen en uiteraard de millenia oude slinger. Buks aanrader: bespaar niet en koop een goede ik raad zelf pompbuksen aan maar ik heb voor mijn leeftijd ook gigantische armen en schoot al een 80 pond boog uit mongolie toen ik 16 was. voordeel is dat als je een duurdere kiest je de optie van bolt action hebt en de pellets voorlaad achterin, je pompt em voor de jacht op tot het maximum dat in de gebruiksaanwijzing staat en je kunt er zeker wel 1 pompje over heen gaan want dat is net als de zodiacboot die mijn schipper had voor de visserij: max belasting 2400 pond.... we hebben er wel 2 ton in gehad aan vis, natte netten en water dat uit die netten liep en hij dreef nog best.
je kunt na ieder schot gewoon 1 keer pompen en met de bolt de volgende pellet laden. Oh en ivm een geschiedenis van ongeloof over mijn jonge leeftijd en mijn vaardigheden wil ik mijn levensverhaal wel effe uittypen als jullie sceptisch zijn hoewel ik er zelf nogal een hekel aan heb om dat verhaal honderd maal te moeten vertellen op ieder bushcraft evenement wereld wijd.

maargoed ik raad een goede houten pompbuks aan van boven de 300 euro.
[/quote]
het kan uiteraard aan mij liggen maar je verhaaltjes lijken mij nogal over de top grootspraak achtig ed
de verhaaltjes die je hier over luchtbuksen post vind ik complete larikoek.
lijkt me niet echt nodig om je groter voor te doen dan je bent hoe groot of hoe klein je ook bent.
aan onzin gissingen sprookjes ed heb je als lezer van een forum vrij weinig.
sterker nog je zou er iemand mee op het verkeerde been kunnen zetten


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Beornson
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 jul 2012, 19:20

Re: luchtbuks

Bericht door Beornson »

was toevallig van plan om dit bericht te veranderen na het na gelezen te hebben omdat ik het idee had dat het verkeerd over komt maar je bent me al voor. toch zijn het wel mijn opvattingen en ervaringen en als die niet kloppen kun je ze weerleggen en mij weer op het juiste been zetten... ben ten slotte nog maar 19 en moet van alle verschillende informatie die de laatste jaren op mij afkomt ook maar een interpretatie maken plus dat ik veel experimenteer maar goed ik zal bovenstaand bericht effe onder handen nemen en als je het hele verhaal wilt weten moet je even in mijn welkom topic kijken daar heb ik toevallig net een heel verhaal en een lijstje oude fotos neergeplant. Groot zijn is niet handig in bushcraft helaas want je hebt het moeilijker met het lopen door dichte bossen al is dit wederom mijn ervaring. Toch sta ik wel achter de informatie in mijn berichten.


huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: luchtbuks

Bericht door huckelberry »

hetgeen dat mij soort is het klok klepel verhaal aangevuld met een beetje extra stoer klinkende woorden die weinig tot niks met het topic te maken hebben (geen idee in hoeverre de waarheid daarin strookt met de werkelijkheid)(ik heb ook de rest van je posts gelezen dichtgeschroeide slagaderlijke bloedingen en zelfgehechte wonden met vissengraatjesen peesjes bv)

1 ik ken geen luchtbuksen van hout, wel een heleboel met houten kolf.
2 waarom een buks van minimaal 300 euro. als je voor een paar tintjes een fatsoenlijk schietend 2e hand buksje kan kopen dan kan je hier ook al heel veel plezier aan beleven.
3 de pompbuks techniek was ooit mischien je van het, de sterke verhalen over de ongeloofelijke kracht ervan zijn echter een soort van mythe/ sterk kampvuur verhaaltje geworden.
jou verhaalje lijkt naar de oude benjamin pompbuks te refereren die nu niet meer gemaakt word(er word nog wel een inferieure copie met de zelfde naam door crossman geproduceerd).
4 bolt action leuke term hoor. maar wat precies is nou volgens jou het voordeel hiervan boven alle ander laadsystemen? je kan er voordat je schiet ??? een kogeltje indoen??? gaat met alle ander laadsystemen ook hoor.

maar goed houd me niet in spanning.
over welke geweldige houten bolt action luchtbuks van 300 euro minimaal heb jij het?
en nog belangrijker wat zijn jou gebruikers ervaringen met de buks?
en waarom raad je mensen deze buks nou exact aan?


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Beornson
Berichten: 65
Lid geworden op: 06 jul 2012, 19:20

Re: luchtbuks

Bericht door Beornson »

nou ik probeer met stoere woorden dingen intresanter te laten lezen aangezien ik niet bepaald een goede schrijver ben en het is volgens mij idd de oude benjamin. Al deze info had ik van mijn opa en heb ik jaren geloofd. verder had ik het idee dat mijn post wel degelijk bruikbare info bevatten. verder ken je me niet en is  die bloeding dichtbranden mischien een paniekoplossing geweest gebaseerd op boeken en wat basiskennis die goed uitpakte. maargoed ik probeer gewoon de boel op te fleuren met mijn schrijfwijze


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: luchtbuks

Bericht door Een pan's hobby kok »

Beornson je moet gewoon je zelf blijven ZONDER stoere verhalen.
Daar prikken ze hier op het form snel door.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: luchtbuks

Bericht door cel »

Altijd weer grappig om de overdreven verhalen over de pompbuks te horen ;D. Zo'n 30 jaar geleden was dit ongeveer het meest krachtige wat er te krijgen viel, helaas voor deze verhalen vertellers die nadien nooit meer geschoten hebben heeft de tijd niet stil gestaan. Tegenwoordig zijn de krachtigste luchtdrukgeweren vele vele malen krachtiger dan de pompbuks. Maar ach vroeger kon iedereen ook veel meer zuipen, waren de vrouwen stukken mooier en schreven ze poep nog met lange  ;-)oe.....


A matress of leaves and a blanket of stars
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: luchtbuks

Bericht door Een pan's hobby kok »

#025#


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Thabro

Re: luchtbuks

Bericht door Thabro »

................
Laatst gewijzigd door Thabro op 18 jun 2021, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: luchtbuks

Bericht door MichelVH »

Heb wat centjes gespaard + vakantiegeld...

Oog is gevallen op de Webley VMX D-Ram 5,5 met een los vizier.

Iemand ervaring hiermee, en met een goed vizier onder de €75?

.


Vollgas Voraus!
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: luchtbuks

Bericht door Waidmann »

Webley heb ik geen ervaring mee, dus durf ik niets over te zeggen. Vizieren wel, luchtbuksen met een veer geven een rare klap op het vizier omdat de veer voorwaarts beweegt. Op mijn .22LR zit bijvoorbeeld een minder robuust vizier dan op de gemiddelde veerbuks. Bespaar niet op het vizier of probeer teveel waarde voor je geld te krijgen, neem er een die er voor geschikt is. Hoewel vaak wat partijdig maar de betere zaak zal je er aan kunnen helpen, ook verschillende fora.

Zelf ben ik altijd bij Hawke uitgekomen, prijs kwaliteit in lagere range is erg goed bij hun. Qua zoom en lensgrootte zou ik zo mikken op een 3-9x42. Niet te zwaar, betaalbaar en meer zoom heb je toch niet nodig want zo ver schiet je niet.


Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: luchtbuks

Bericht door Boomknuffelaar »

En nu is het 2018 ;)
Dit is wel redelijk onzinnig.
Want als een buks de barriere doorbreekt word het wel gokken zeg ;D
https://m.youtube.com/watch?v=rRmAVbAhots


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Boomknuffelaar
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 nov 2018, 10:08
Locatie: LWD

Re: luchtbuks

Bericht door Boomknuffelaar »

Waidmann schreef:Webley heb ik geen ervaring mee, dus durf ik niets over te zeggen. Vizieren wel, luchtbuksen met een veer geven een rare klap op het vizier omdat de veer voorwaarts beweegt. Op mijn .22LR zit bijvoorbeeld een minder robuust vizier dan op de gemiddelde veerbuks. Bespaar niet op het vizier of probeer teveel waarde voor je geld te krijgen, neem er een die er voor geschikt is. Hoewel vaak wat partijdig maar de betere zaak zal je er aan kunnen helpen, ook verschillende fora.

Zelf ben ik altijd bij Hawke uitgekomen, prijs kwaliteit in lagere range is erg goed bij hun. Qua zoom en lensgrootte zou ik zo mikken op een 3-9x42. Niet te zwaar, betaalbaar en meer zoom heb je toch niet nodig want zo ver schiet je niet.
Webley is inmiddels in Turkse handen, mogelijk Hatsan ben het ff kwijt.
Turkse versie méér dan waardeloos.


”Worrying”, is usin’ your emagination, to create something you don’t want!!
Plaats reactie