luchtbuks

Jagen, waarnemen
bannocks

luchtbuks

Bericht door bannocks »

onlangs stond ik in een wapenwinkel en zag daar een luchtbuks staan was te verkrijgen in drie verschilende diameters
4.5    5.5    6.5  maar wat me het meest opviel was dat dat ding een kogeltje afschoot met 400mps
de handelaar zij dat je het kon vergelijken met een long rifle 22
en dat er veel met deze gejaagd werd

van luchtbuksen heb ik weinig verstand omdat ik dit altijd heb aanzien als speelgoed maar 400mps dat is toch al heavy
stuff

nu mijn vraag is er iemand die hier ervaring mee heeft 


outsider147
Berichten: 76
Lid geworden op: 18 nov 2009, 22:35
Locatie: Haarlem

Re:luchtbuks

Bericht door outsider147 »

Ik weet niet precies hoe het zit met buksen, maar het is afhankelijk hoe de buks werkt. Is het echt lucht of is het co2? Wat ik wel weet is dat de 5.5 kogel nagenoeg dezelfde grote heeft als een M-16 annex diemaco. Dat zal dan de vergelijking zijn met de .22. Qua vuurkracht, nogmaals, durf ik je geen antwoord te geven, maar klinkt plausibel.

Lars


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re:luchtbuks

Bericht door bourgeois »

  Er zijn inderdaad tegenwoordig luchtbuksen op de markt die aardig krachtig zijn. Maar laat je niet gek maken. 400 m/s lijkt me wel heel erg veel. Dat is sneller als een 9mm parabellum. Ik denk dat de handelaar niet goed heeft gekeken en dat het 400 fps moet zijn (ca.120m/s). Dat komt meer in de buurt van de snelheden die ik ken van krachtige luchtbuksen. Nog voldoende voor kleinere vogels en, bij goede schotplaatsing, voor een konijn. Maar, zoals te verwachten, is dit gebruik streng verboden. Slechts een enkeling in Nederland heeft een speciale vergunning voor het gebruik van luchtbuksen voor schadebestrijding binnenshuis (denk aan de rel rond die dominomus van een paar jaar geleden). Een krachtige luchtbuks in iemands disaster prepairedness uitrusting is echter het overwegen waard.
  Ik denk dat in België het gebruik van luchtbuksen voor jacht e.d. ook wel verboden zal zijn. Ik heb begrepen dat sinds de laatste aanpassingen van de Belgische jachtwetgeving zelfs het gebruik van de .22lr uitgebannen is.

  De Diemaco heeft inderdaad een kaliber van 5,56mm, maar daar houdt ook elke vergelijking op. De .223 Remington ofwel 5,56 NATO patroon heeft een mondingsnelheid van zo'n 1000m/s en een projectiel dat 3 à 4 keer zo zwaar is als een luchtbukskogeltje. We praten dus echt over heel andere energieniveau's.


bannocks

Re:luchtbuks

Bericht door bannocks »

bourgeois ik begrijp je ongeloof
wand ik sta er zelf ook maar ongelovig tegenover maar na wat googlen kom je toch iets te weten
hier een link van  diana en 360mps is dus gewoon  http://www.hesvanzweeden.nl/contents/nl/d22.html
hier een stukje van een site
en hier spreken ze dus over 1250fps

wat nog kwijt wou de wetgeving in belgie ivb met luchbuksen is totaal vrij
om er mee te jagen moet je een jachtvergunning hebben maar thuis mag je er ongedierte mee afknallen zoveel je wil


SO, ARE THE SUPERFAST AIR RIFLES BAD?

Not at all! They're great - especially if you need extra power for hunting and long-range shooting. But use them correctly. Match their high power with heavy pellets so you get all the accuracy they have to offer. For example, a Gamo 1250 will shoot over 1,200 f.p.s. in .177 caliber with the lightest pellets. RWS Hobbys weigh about 6.9 grains and Skenco lead-free pellets are more than a full grain lighter. You would not use them in a 1250 because they are too light. Instead, use a Beeman Kodiak/H&N Barracuda (same pellet) that weighs 10.6 grains or a Crosman Premier 10.5-grain pellet. These will both slow the velocity down to somewhere in the 1,000 f.p.s. region where the rifle can do its best. If you have a choice of calibers, such as with the RWS 350 Magnum, which comes in both .177 and .22, get the .22 and use the heavier pellets. You will get all the smashing power the powerplant has to offer. If you absolutely must have a .177 in one of the super-powerful rifles, always match it with the heaviest pellets for the caliber.


Jan

Re:luchtbuks

Bericht door Jan »

Ik heb een Airarms 400 FAC, 5,5 mm PCP buks, werkt op een cylinder die max. 250 bar! kan bevatten.
Ingeschoten op 50 m.
telecoop-zoom visier 6-22x50.

Heel mooi speelgoed!

wat ik weet is dat binnen 50 m het penetratievermogen heel groot is.

lichtere versies worden in Engeland gebruikt voor de besrijding van schadelijk wild zoals konijn, duif en kraai en roek.
Daar mag dat, hier helaas niet.

Groeten,

Jan


bannocks

Re:luchtbuks

Bericht door bannocks »

ik ben nu nog wat aant zoeken hoe en wat
ik zou liefst naar een break barrel gaan ipv co2
gewoon een keuze

hier heb ik  een verslag gelezen van een RWS 350 MAGNUM van diana schijnt een goed jacht geweer te zijn

http://translate.google.be/translate?hl ... s-350.html

tips altijd welkom wand dit is weer nieuw voor mij


Jan

Re:luchtbuks

Bericht door Jan »

de ZVA steekt weer op....... ;D

groeten,

Jan

Mijn buks komt ook van hes van zweeden vandaan.

er is ook een site www.luchtbuks.nl

groeten,

Jan


bannocks

Re:luchtbuks

Bericht door bannocks »

bedankt voot de tip jan

moet je eens kijken wat een leuk ding dit is een met een kort loopje lijkt mij handig in het veld 8)
http://www.pyramydair.com/s/m/Diana_RWS ... mpact/1502

ik voel me al koortsachtig ZVA

http://www.youtube.com/results?search_q ... =diana+rws


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re:luchtbuks

Bericht door bourgeois »

  De eerste link geeft 850fps bij een 14 grain projectiel. Lijkt me erg licht voor enig jachtgebruik. De zwaarste 5,5mm kogeltjes die ik even snel op het internet heb kunnen vinden waren zo'n 22 grain. Als je dan inderdaad in de buurt kunt komen van de snelheid van een .22lr, dus zo'n 1000fps heb je nog maar net de helft van de energie van een .22lr projectiel van 40 grains.
  Ik denk dat je niet moet kijken naar knikloopbuksen als deze Diana. Deze hebben altijd maar een beperkte kracht. Co2 buksen kunnen sterker zijn maar je bent afhankelijk van gekochte Co2 capsules. Ik zou uitkijken naar een persluchtbuks. Deze kunnen gevuld worden vanuit een grotere persluchtfles, maar ook middels een (bijgeleverde?) soort fietspomp. Zo ben je (in een "disaster"situatie?) minder afhankelijk van derden, zonder compromissen te hoeven sluiten wat betreft kracht.


Jan

Re:luchtbuks

Bericht door Jan »

De 'fietspomp"moet je los kopen, de goedkoopste ( en toch een goede ) kost zon 180 euro ( Hes van Zweeden)
Toen ik mijn buks kocht heb ik er meteen een pomp bijgekocht, alleen deze gaat snel vervelen.
Pompen tot 150 bar gaat goed, tot 200 bar wordt al een hele toer en tot 250 bar is een uitputtingsslag.

heb daarom een 10 liter industriegasfles gekocht, buks aansluiten, kraan open en dicht en buks zit vol! 2 seconden werk.
Prima!

Minder makkelijk mee te nemen dan een pomp, maar er zijn ook 3 liter flesjes te koop.

Bovendien gaan er min 50 schoten ui een volle cylinder en wat je moet je met 50 konijnen?

groeten,

Jan


bannocks

Re:luchtbuks

Bericht door bannocks »

dit filmpje zegt voor mij genoeg over jagen met air rifle

http://www.youtube.com/watch?v=BLwX9DxI ... re=related


Jan

Re:luchtbuks

Bericht door Jan »

I'll rest my case...

groeten,

Jan


bannocks

Re:luchtbuks

Bericht door bannocks »

wat bedoel je daar mee jan ????


Jan

Re:luchtbuks

Bericht door Jan »

Ik bedoel dat zo'n PCP niet te onderschatten is en ( nu nog ) legaal te koop.

Groeten,

Jan


bannocks

Re:luchtbuks

Bericht door bannocks »

wat je daar zegt
het is gewoon niet te geloven

http://www.youtube.com/watch?v=gy86MI3m ... re=related

de krachtigste luchtbuksen zijn break barrels sorry voor de co2 liefhebbers
de gamo hunter 1250
en de diana rws 350 magnum


Plaats reactie