Konijn villen

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Konijn villen

Bericht door Calhovin »

Ik ga vanavond een gans en 4 konijnen halen die een bevriend jager geschoten heeft. Nu heb ik al regelmatig een gans uitgekleed, maar konijntjes pellen is een nieuwe voor me. Er zijn voldoende handleidingen en filmpjes te vinden, dus de theorie zit wel goed. Maar voor de kenners hier: ogenschijnlijk is het goed te doen, maar hoe lastig is het in de praktijk?


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Konijn villen

Bericht door janvanloon »

Heel vers konijn gaat goed ( heel goed ).

heeft hij even gelegen dan is het iets moeilijk.
Inkeping maken in de buik ( zonder iets te raken ), open snijden, inhoud uithalen, de aars wegsnijden zodat de darmen mooi ( heel ) meekomen.
insnijden rond de poten en beginnen te villen.
je moet zeer rustig en voorzichtig zijn jasje uitdoen. ( anders komt er snel vlees mee los dat blijft hangen aan het vel ).
Ook is het even wennen aan de geur als je de inhoud uithaalt, voorzichtig zijn met de galblaas.

benieuwt naar de foto als hij klaar is  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Konijn villen

Bericht door J@siu »

Jip , zoals Jan heb beschrijft ... enne zeer voorzichtig met de galblaas ..snij je die per ongeluk kapot kun je het konijn weggooien !! ;D

en ook ik ben benieuwd naar de foto's !!  ;-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Konijn villen

Bericht door Anneke »

En van te voren even bedenken hoe je het konijn wilt villen: met een snede over borst en buik zodat het velletje "plat" kan liggen, of zonder die snede, zodat het meer een leeg "zakje" wordt...


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Konijn villen

Bericht door Waidmann »

Persoonlijk vind ik konijnen erg makkelijk te slachten, je moet iets meer voorzichtig zijn dan bij ganzen maar voor de rest stelt het weinig voor.

Wil je het vel bewaren of niet? Dat is essentieel voor de slacht. Wil je de huid bewaren en het makkelijkste werken hebben dan kun je hem het beste aan de achterpoten ophangen. Je snijdt dan rondom de achterpoten en 'pelt' de huid naar beneden. Waarbij het aan jezelf is of je de kop nog wilt bewaren of niet. Je krijgt dan inderdaad meer de sok of het zakje zoals Anneke beschrijft.

Ik zelf moet er meestal meerdere verwerken en dan gaat het vaak om snelheid, aangezien de huiden lastig te looien zijn en hooguit voor dummy's gebruikt worden hoeven die niet heel te blijven. In die werkwijze ga ik als volgt te werk: Eerst de poten en de kop eraf, klein sneetje in de nek en dan het vel eraf trekken. Bijzonder snelle methode als je er handig in bent, maar voor een eerste keer raad ik het niet aan.

Als de huid niet heel lekker mee gaat kun je het wat begeleiden met je knokkels of een vuist, je scheurt de dunne huid dan niet zo snel als met een mes. Let er wel op, een konijn heeft meerdere huidlagen, je wilt er zoveel mogelijk verwijderen omdat het vlees anders bijzonder taai is.

Om de ingewanden eruit te krijgen: sneetje net onder de maag en dan voorzichtig met twee vingers in de buikholte de snede van het mes naar beneden begeleiden. Je snijdt hem dan open tot aan de bekken en naarboven ga ik voorzichtig door de ribbetjes heen (is een optie, maar vind het makkelijker werken om bij het hart te komen). Dan pak je met twee vingers net boven de longer/het hart vast en trek je zo de hele bups eruit. Dan nog even het bekken breken en de endeldarm verwijderen. ALTIJD, of je ze nu eet of niet, de ingewanden controleren. Controleer op bobbeltjes en verkleuringen, met name de lever is een goede indicatie voor de gezondheid van het beestje. Wees er ook niet te bang mee, daar ga je alleen maar van priegelen. Het kan best fout gaan, echt geen ramp; gewoon even schoonspoelen. Pas wel op met de botten, gebroken bot is bijzonder scherp en je hebt zo een sneetje te pakken. Qua organen is het gebruikelijke eetbaar, maar om eerlijk te zijn vind ik alleen de levertjes te eten en het hart echt lekker. De rest is niet bijzonder smaakvol.

Je hebt dan het vlees over, dat kun je dan verder verwerken zoals je wilt. Zelf deel ik ze meestal in 5 stukken om ze beter te kunnen invriezen (voorpoten, achterpoten, en romp/rug). Als je het goed doet hoeft er geen water aan te pas te komen om het schoon te maken. Heb je dat wel nodig, probeer hem dan droog te deppen voor je hem afhangt/invriest. Pas echter op met keuken doek, dat gaat zo plakken aan het vlees.  De poten kun je zo bakken en eten, het ruggetje raad ik aan om de ruggetjes en haasjes uit te nemen, de rest wat over blijft kun je niet heel veel mee. Of gewoon in zijn geheel laten sudderen in een stoofpotje met bruinbier. Hmmm, dat is genieten!


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Konijn villen

Bericht door Calhovin »

Hee kijk nou mijn post is wel online gekomen... vanmorgen op de iPrut leek hij niet mee te werken. Bedankt voor de reacties tot dusver, ik had het ook ingeschat als haalbare kaart maar je weet nooit wat de echte ervaringen zijn. Ik ga het merken, vanavond halen, morgen de jas uit.

En vanmiddag, oh ironie, nog even in de dierenwinkel geweest voor eea, en dochter de konijntjes aaien  :-) Sta je dan met je net nieuwe hakmes in de rugzak om morgen de kop en poten van hun wilde broertjes mee te verwijderen  ;D


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Konijn villen

Bericht door Calhovin »

Het ging prima! Het was harder trekken aan de vacht dan ik dacht, en blaas en endeldarm leegdrukken was al helemaal geen succes, maar ze liggen in de  vriezer!


Afbeelding

Afbeelding

(Bijna) Alle tussenliggende stappen te zien op mijn site, om het hier niet al te bloederig te maken  ;-)


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Konijn villen

Bericht door janvanloon »

tof!
Als ze super vers zijn gaat de vacht redelijk snel af... anders is het een getrek en gesleur  :D

Ik weet niet of je kids hebt... maar kijk niet raar op als een kind vraagt: heb jij stampertje vermoord...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Konijn villen

Bericht door Calhovin »

Nah ik betrek mijn dochter al haar hele leven in dit soort dingen... je aait op de boerderij de kalfjes die we een jaar later opeten, en ze heeft hier al eea aan gevogelte en zo voorbij zien komen. Ze weet als een van de weinigen in de kleuterklas, van welk dier al het eten gemaakt is  :-)


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Konijn villen

Bericht door Waidmann »

Leuk verslag! Goed om te zien dat je er zoveel aandacht aan besteed, ook bij je dochter!

Nog even over het leegdrukken van de blaas, als je het goed doet doe je het direct na het schot om zo de nodige urine te verwijderen. Als ze al even gelegen hebben dan lukt dat niet meer zo. Een tip, draag handschoenen. Scheelt vieze handen en de geur van konijn aan je handen :)


Plaats reactie