Leren villen/ slachten?

Jagen, waarnemen
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door Roely »

Inlezen werkt..youtube werkt ook.
Konijn met jasje bij de poulier op bestelling denk, omdat ze de jasjes zelf weer na een opkoper doen.
Check marktplaats voor konijn kip of gratis af te halen kittens ..prachtig oefen materiaal.
Je zult merken dat niet elk mes even geschikt is voor elk karwei.  Ik kan voor de huid echt een skinner aanbevelen. Of enigszins een ronde snede met niet te puntig mes.. voor vis en vogels is een smal puntig vilmes heel handig. .fileer mes.  Maar elk scherp mes werkt maar vraagt extra skills. ( een snoeischaar is ook een handig hulpmiddel  ;D)


Eerst netjes jasje uit. Na het leeg bloeden.Dan buikvlies voorzichtig openen en zo naar boven.. alle organen netjes onbeschadigt eruit halen..  let op galblaas blaas enz dat je deze zeker niet beschadigd.

Het moeilijke aan het begin is om niet te diep te snijden in de huid.. als je extra wil oefenen begin je op de borst..ga je daar te diep wórdt je mes nog tegen gehouden door de ribben..
Bij vissen draai je je mes juist om, met de snijkant naar boven. En dan snij je de buik van onder tot boven helemaal open. Vervolgens snij je de slokdarm door, en trek je zo in een keer alles eruit.

Bij slangen werkt dit ongeveer zo.maar meen me te herinneren dat je daar op twee derde begint te snijden.
In elk geval vanaf de cloaca.. anders.. maar dacht op twee derde ongeveer de nieren begonnen.
.
Laatst gewijzigd door Roely op 23 jun 2014, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door Arne »

Je kunt ook een konijn van de straat plukken mits het beestje niet plat is. Heb ik destijds ook gedaan om te oefenen. Werkt prima en smaakt ook goed.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door Een pan's hobby kok »

In het verleden zijn er 2 form leden bij mij thuis geweest om een konijn te villen ook neem ik ze wel eens mee op verzoek naar een kamp om het daar iemand te leren.
altijd leuk om iemand met wild om te leren gaan.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door J@siu »

[quote="Arne"]
Je kunt ook een konijn van de straat plukken mits het beestje niet plat is. Heb ik destijds ook gedaan om te oefenen. Werkt prima en smaakt ook goed.
[/quote]

Roadkill ??  niks mis mee hoor...  ;-) mits het gedode /Aangereden dier "vers" is  ;D
en geen drie dagen op de straat heeft gelegen ...  :o


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door Arne »

[quote="J@siu"]
Roadkill ??  niks mis mee hoor...  ;-) mits het gedode /Aangereden dier "vers" is  ;D
en geen drie dagen op de straat heeft gelegen ...  :o
[/quote]
Er zijn er die zelfs dat niet versmaden. Ik herinner me dat Rüdiger Nehberg dat soort dingen deed.


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door J@siu »

Rüdiger Nehberg ... heb je de film gezien ?? gewoon SUPER !!!  8-)


"Dont copy me, by yourself"
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door Arne »

YouTube staat vol met Rüdiger Nehberg. En hij schraapte toch van alles van de straat en at het op niet? Egeltjes, konijnen, enz. Voor het (oefenen in) villen was hij mijn grote voorbeeld.


Gebruikersavatar
EdgeOutdoors
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 feb 2014, 00:18
Locatie: België

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door EdgeOutdoors »

[quote="J@siu"]
Roadkill ??  niks mis mee hoor...  ;-) mits het gedode /Aangereden dier "vers" is  ;D
en geen drie dagen op de straat heeft gelegen ...  :o
[/quote]

Neen zeker niet. In andere landen doen mensen dit veel vaker. Vorig jaar ook een konijn van de weg geplukt. In eerste instantie heb ik het aan de kant gelegd omdat ik het wat zonde vond dat het zo midden op de weg lag maar uiteindelijk heb ik het toch meegenomen naar huis. Het voelde nog warm aan en was niet erg "beschadigd". Heel goed om te leren villen ed.

Er staan zeker genoeg filmpjes op youtube om het te leren. Bekijk er een paar en ga dan zelf aan de slag. Met een konijntje of andere vogels is dat vrij simpel te doen bij je thuis. Een hert of dergelijke is al wat moeilijker...
Laatst gewijzigd door EdgeOutdoors op 28 jun 2014, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.


Nature's tells you what she wants and you can listen to here and live, or you could ignore her and die.
Hildringen Aktivitetsgård
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 jul 2014, 10:46
Locatie: Noorwegen
Contacteer:

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door Hildringen Aktivitetsgård »

Hallo allen, ik ben Tom en nieuw hier op het forum, echter wel bekend met bushcraft. Ik heb mij bij even voorstellen voorgesteld als Hildringen AktivitetsgÃ¥rd. Ik woon en werk in Noord Noorwegen, als jullie dat leuk vinden kunnen jullie dat lezen. Ik heb daar een bijlage bijgevoegd wat precies is waar dit topic over gaat. ik hoor graag jullie reacties en evt vragen zal ik zo snel en goed als mogelijk  beantwoorden. Vriendelijke groeten, Tom


Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Leren villen/ slachten?

Bericht door janvanloon »

Als reaktie Tom:
Je bied idd een zeer mooi cursus aan!
Maar het kan moeilijk zijn als iemand tips vraagt over villen dat hij naar Noorwegen moet komen voor het te leren.
Maar als je wilt en de zin hebt mag je altijd wat tips hier op het forum achterlaten. Ik denk dat deze altijd ZEEEEEER welkom zijn  ;D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Plaats reactie