Het vis topic

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Het vis topic

Bericht door janvanloon »

Aangezien hier veel mensen gaan vissen dacht ik dat het leuk zou zijn om een topic te starten waar iedereen zijn vragen, tips en tricks van het vissen kan zetten.

Zelf heb ik jaren karp vissen gedaan ( een verslaving )  ;D
Maar met karp vissen zeul je op het laatste meer mee dan je doet als bushcrafter.
Waar ik voorheen woonde kon je gaan vissen met 3 lijnen. ik had altijd twee vaste lijnen en 1 handlijn.
Als voer is er een overaanbod in de viswinkels te krijgen...
Ik maakte mijn boilies zelf ( ik had succes daar met tijm en knoflook mix ).
Maar als de karp veel boven hapt gaat een gekneed stuk brood ook goed ( tenzij de karp gewend in aan boilies ).

Nu jullie  :D


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Het vis topic

Bericht door herman744 »

Ik heb het vissen opgegeven sinds de Zwartbekgrondel de Maas terroriseert. Vorige week nog wel met mijn kleindochter gaan vissen, omdat ze een hengeltje had gekregen voor haar zesde verjaardag. Ze ving er zeker dertig in anderhalf uur tijd. Voor haar natuurlijk wel een bijzondere belevenis. Wedstrijdvissers vangen er in een paar uur tijd meer dan 200. Geen lol/spanning meer aan. Zo ziet het beestje eruit.
https://www.youtube.com/watch?v=UPE4OtyIYws

Herman744


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Het vis topic

Bericht door Viking »

Leuk en handig...


Nu mijn vraag aan de ervaren vissers: Vissen in Noorwegen, zowel zoet als zout.. Met name het laatste ben ik benieuwd naar.

Wil vanaf de kant,(fjord) en of vanuit een kajak gaat vissen.. Welke kunst aas is voldoet, en wat heb je zoal nog meer nodig? Hengel natuurlijk  :D... Die heb ik een kusthengel

Heb al wat spul via Ebay besteld .. Maar dat is meer van zoetwater!  Mag eventueel ook via pm antwoorden.


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Het vis topic

Bericht door Salmo Trutta »

(Vlieg-)vissen doe ik minimaal 1 keer per week. Vaak een middag/avond of een hele dag erop uit als het lukt.
Vliegvissen is echt lichtgewicht vissen (hoewel sommigen ook weer een hoop rotzooi mee slepen  ::) )...

Een vestje met vliegen, beetje nylon en wat gereedschap. Een hengel met reel en snoer en je kunt al een dag op pad.
Ik woon midden op de Veluwe op 5 minuten van het Ugchelse woud, dus ik moet eigenlijk altijd eerst een half uur rijden wil ik 'fatsoenlijk' water tegenkomen (tsja je moet wat te klagen hebben..)... maar dan kun je in Nederland ook goed uit de voeten met de vlieg.

Het liefst vis ik op water waar ook salmoniden zitten... In Nederland vind je dat eigenlijk niet (op een paar bijzondere plekjes na), dus ik ben redelijk vaak in Duitsland te vinden. Als ik wat langer wil zijn Oostenrijk of Ierland favoriete plekken... Geweldige natuur om in te struinen en een visje te vangen....

En wi wil er nu niet in zo'n omgeving vissen....

Afbeelding


Afbeelding

Sieger
Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Het vis topic

Bericht door Salmo Trutta »

@Viking: ik kwam op een collega forum een topic tegen over vissen in Noorwegen. Ben er zelf nog nooit geweest, maar misschien heb je hier iets aan...

http://www.roofvisforum.nl/forum/viewtopic.php?t=35372


Afbeelding

Sieger
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Het vis topic

Bericht door Viking »

Dankje, staat idd genoeg op  #032#


Gebruikersavatar
leo
Berichten: 576
Lid geworden op: 12 jul 2012, 19:28
Contacteer:

Re: Het vis topic

Bericht door leo »

ik ben zelf fanatiek karpervisser in binnen en buitenland. dit doe ik al meer dan 20 jaar, maar de laatste 2 jaar is de echte drive wel iets minder geworden. mede ook door de bushcraft die iets meer op de voorgrond gekomen is. daarnaast vis ik elk jaar wel een aantal keren op zee en in de forellen vijvers in de buurt. in de winter wil ik wel eens achter de roofvis aan gaan, maar daar ben ik zeker niet ervaren in. hier onder een paar foto's die toevallig al in mijn photobucket stonden. niet mijn dikste karpers maar scheelt uploaden  ;D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


vliegvisser
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jan 2013, 10:12

Re: Het vis topic

Bericht door vliegvisser »

Viking,

bedoel je met een kusthengel een strandhengel? Dan kun je het vissen vanaf de kant en de kajak wel vergeten. De vis moet je diep zoeken, dus een korte stevige stok heb je nodig, molen en pikkers, in diverse kleuren en gewicht. Je hoeft in een fjord namelijk geen afstand te overbruggen in lengte maar je moet de vis diep zoeken.

Je kunt wel vliegvissen vanuit de kajak en kant, aftma 9, teeny(zinklijn) erop en clousers

succes met de pollak en kabeljauw en al het andere dat daar zwemt.


cel
Berichten: 228
Lid geworden op: 20 aug 2011, 17:12
Locatie: Veghel

Re: Het vis topic

Bericht door cel »

[quote="Salmo Trutta"]
(Vlieg-)vissen doe ik minimaal 1 keer per week. Vaak een middag/avond of een hele dag erop uit als het lukt.
Vliegvissen is echt lichtgewicht vissen (hoewel sommigen ook weer een hoop rotzooi mee slepen  ::) )...

Een vestje met vliegen, beetje nylon en wat gereedschap. Een hengel met reel en snoer en je kunt al een dag op pad.
Ik woon midden op de Veluwe op 5 minuten van het Ugchelse woud, dus ik moet eigenlijk altijd eerst een half uur rijden wil ik 'fatsoenlijk' water tegenkomen (tsja je moet wat te klagen hebben..)... maar dan kun je in Nederland ook goed uit de voeten met de vlieg.

Het liefst vis ik op water waar ook salmoniden zitten... In Nederland vind je dat eigenlijk niet (op een paar bijzondere plekjes na), dus ik ben redelijk vaak in Duitsland te vinden. Als ik wat langer wil zijn Oostenrijk of Ierland favoriete plekken... Geweldige natuur om in te struinen en een visje te vangen....

En wi wil er nu niet in zo'n omgeving vissen....

Afbeelding

Zijn er in de Ardennen ook leuke vliegvis riviertjes of moet je dan echt verder weg?
[/quote]


A matress of leaves and a blanket of stars
Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Het vis topic

Bericht door Salmo Trutta »

In principe zijn er in de Ardennen volop rivieren waar je prima kunt vissen... Maar... Dat is allemaal heel afhankelijk van het beheer dat er op de stukken water wordt gepleegd.
Er zijn stukken waar er uitstekend op het water wordt gepast en er goed op wordt toegezien dat niet alles in 1 dag wordt weg gevist. Andere stukken (met name door gemeenten beheerd) zijn na de uitzetting direct weer leeg en dan valt er niets te vangen.

Zonder vervelend te willen doen, vissen Belgen over het alleman veel meer voor de pot dan wij gewend zijn.

In principe zijn alle rivieren die ook van het kanoën bekend zijn, ook prima rivieren om te (vlieg)vissen.... Of en hoeveel je vangt ???

De stukken die wel prima zijn, worden vaak door 'vrienden-groepjes' beheerd en daar kom je niet of nauwelijks op.  Tsja...

In Belgie hoor ik heel goede berichten van deze camping: http://www.campingmaka.be/index.htm
Aan het water en daar wordt ook gevangen.

Let op: Belgie is erg streng in het controleren van vergunningen e.d. ... Het vergunningsysteem is niet heel lastig, maar je moet wel het juiste papiertje hebben. Ik ken de regels niet zo goed, maar hier kun je iets meer over de vergunningen lezen: http://www.vliegvissen.be/?p=riv_vergunningen

In Luxemburg zijn ook nog wel aardige riviertjes zoals de Sure... daar wordt prima vis gevangen.


Afbeelding

Sieger
Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re: Het vis topic

Bericht door Viking »

[quote="vliegvisser"]
Viking,

bedoel je met een kusthengel een strandhengel? Dan kun je het vissen vanaf de kant en de kajak wel vergeten. De vis moet je diep zoeken, dus een korte stevige stok heb je nodig, molen en pikkers, in diverse kleuren en gewicht. Je hoeft in een fjord namelijk geen afstand te overbruggen in lengte maar je moet de vis diep zoeken.

Je kunt wel vliegvissen vanuit de kajak en kant, aftma 9, teeny(zinklijn) erop en clousers

succes met de pollak en kabeljauw en al het andere dat daar zwemt.
[/quote]ik dacht dat zee/strand/kusthengel het zelfde was...

Nog even gekeken en gemeten, de hengel is 2,80 staat op zeehengel..voldoet deze wel?

Lijkt me gaaf om een paar dikke jongens naar boven te halen..gelijk de zelfde avond opeten!

Nog tips voor vissen in een Fjord, zowel vanaf een stijger of kajak? aas?

Alvast bedankt!


vliegvisser
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jan 2013, 10:12

Re: Het vis topic

Bericht door vliegvisser »

Het moet een hengel zijn met een stevige actie, dus strak
Je vist op diepte, zoek steigers en vis daar vanaf, soms kan hetbetrekkelijk dicht aan de kant al wel 30 mtr diep zijn, vis je met je kayak zoek dan structuren op, peilers van bruggen e.d.
Peil als je kan hoe diep het is en tel hoelang het duurt voor jouw aas de bodem raaks, probeer dan te varieren in diepte, elke vissoort heeft een eigen leefomgeving en vind je dus op een bepaalde diepte. Vlak onder het oppervlak vind je niet veel. Kijk wel of er rivieren in uitkomen dan kan in de oppervlakte vissen wel goed zijn op zeeforel en zalm, vis je hierop dan moet de tijd overeenkomen met de tijden waarop deze de rivier optrekken. Voor pollak en kabeljauw, dus rovers vis je met pilkers, afhankelijk van de stroming met minder zware of zware(stroming zwaar, geen stroming dan lichter). Omdat je op diepte vist is het belangrijk met gevlochten lijn te vissen.daarop zit geen rek en hou je contact met het kunstaas en kun je aanbeten regustreren(voelen). Laatste tip, zoek een lokale hengelsportwinkel en vraag de kenner van het gebied wat te gebruiken, een bepaalde kleur en vorm kan net het verschil maken tussen vangen en honger.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Het vis topic

Bericht door yuno »

Voor het fjorden vissen is het belangrijkste op welke diepte je zit voor de keuze van materiaal. Vissen met "lichtgewicht" materiaal is geen probleem je ben alleen langer bezig als het een substantieel visje is. Ik zou vooral niet te veel spul kopen en eerst daar maar is gaan kijken waar je op kan vissen en wat je daar voor nodig hebt (en het misschien lokaal aanschaffen "al is het verdomt duur"). Anders sta je daar met je zware materiaal 6 molens vol gespoeld  met 35/honderdste en voel je door de rek je monster kabeljauw op 150 meter diepte niet eens aanbijten.


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Het vis topic

Bericht door Gerbenvink »

Wat is de beste manier om een visje te vangen in de Zwitserse berg stroompjes?


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Het vis topic

Bericht door Salmo Trutta »

Ik vind zelf het vissen met de vlieg de mooiste methode. Niet altijd het meest effectief, maar daar gaat het mij ook meestal niet om.

Een lichte spinhengel met licht plugjes of spinners werkt voor forel ook erg goed. Spinhengeltje van ong. 5 gram is prima. Daar kun je alle kanten mee op.

Ik heb zelf nog nooit in Zwitserland gevist, maar wet wel dat ze een aantal 'bijzondere' regels en wetten hebben. Voor zover ik weet moet je daar bijvoorbeeld alle gevangen vis ontnemen, dus doden en meenemen. Terug zetten mag niet. Geloof dat het iets te maken heeft met angst voor besmetting....
Vooraf even goed informeren dus....


Afbeelding

Sieger
Plaats reactie