Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Jagen, waarnemen
Johan
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 nov 2013, 13:56

Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door Johan »

Honden katten en Ganzen mag je vanaf nu niet meer zelf slachten!
Nu was ik dat bij honden en katten toch niet echt van plan maar waarom we nu ineens geen ganzen meer mogen slachten is mij een raadsel. Kippen mogen nog wel geslacht worden. Zal Niels Holgersson er iets mee te maken hebben?
Van uit de dierenbescherming willen ze dit uitbreiden naar meer dieren.
Gelukkig hebben vissen geen hoog knuffel gehalte dus ik hoop en verwacht dat ik mijn gevangen vis nog wel zelf mag doden en opeten.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door maartieboy »

In Nederland mag je de vissen die je vangt niet opeten helaas. maar goed als iedereen dat hier zou doen hebben we na 2 dagen geen vissen meer.
zover ik weet is het verboden hond of kat te consumeren in Nederland. Het is zelfs verboden het bond van bv. een kat te gebruiken. Omdat mensen het zielig vinden worden de dooie dieren maar nutteloos verbrand of begraven ipv gebruikt.
Ganzen staan nog steeds in het jachtseizoen dus het lijkt me sterk dat je deze niet meer mag slachten. Daarnaast worden ze ook gewoon gegeten.

Heb je een linkje als onderbouwing van je tekst?


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door Waidmann »

Ganzen verkregen door jacht zijn wilde ganzen en na het schieten zijn zij voor de wet een product van een dier. Die mogen officieel alleen door de jager zelf geslacht en gegeten worden tenzij deze de juiste papieren heeft om het te mogen verspreiden (zogenaamde GP-papieren). Ik neem aan dat ze gedomesticeerde ganzen in het specifiek bedoelen. Maar in hoeverre die van kippen slachten verschillen is mij niet helemaal duidelijk. Een linkje of bron zou inderdaad even makkelijk zijn :)


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door bourgeois »

Als je een grote viskaart hebt (lid van een hengelsportvereniging) mag je in Nederland de meeste gevangen vis gewoon opeten hoor!


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door Salmo Trutta »

Vis die voldoet aan bv. de minimum maat mag je gewoon ontnemen en eten. Sommige soorten (bv snoekbaars) hebben een beperking in aantal en voor sommigen geldt een vangverbod. D.w.z. dat je die als je ze toch vangt direct terug moet zetten...

Waarom 'huis' ganzen niet meer geslacht mogen worden is mij een compleet raadsel... Worden ook vaak 'soep'-ganzen genoemd... duzzz.


Afbeelding

Sieger
Johan
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 nov 2013, 13:56

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door Johan »

Ik heb even geen link met meer informatie maar het werd vanochtend op het NOS journaal vermeld.
Volgens dat bericht mochten vanaf heden de volgende huisdieren niet meer door mensen zelf geslacht worden. Ook niet als ze ziek zijn, honden, katten en ganzen.
Het zou de bedoeling zijn om eerst te kijken hoe het te handhaven is. Daarna zal er gekeken worden of dit ook verder uitgebreid kan worden naar alle dieren.
Blijkbaar mocht je dus eerst wel zelf de nek van je hond of kat omdraaien??
Maar nu dus niet meer en ook niet van de ganzen die je zelf houd. Terwijl ik denk dat er meer kippen dan ganzen door hobby boeren gehouden worden en er dus ook waarschijnlijk meer kippen nekjes omgedraaid worden dan dat er ganzen door particulieren geslacht worden.
Misschien ligt het aan mij maar ik vind dit wel erg willekeur.
Een kip ( of haantje) kan er toch ook niets aan doen dat ( hij) ze geen gans geworden is lijkt me.


Gebruikersavatar
maartieboy
Berichten: 1181
Lid geworden op: 26 nov 2012, 17:00
Locatie: Rijswijk, Zuid-Holland
Contacteer:

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door maartieboy »

het is ook complete onzin. Dit soort dingen wordt volgens mij gewoon gedaan om publiciteit en naam te krijgen als politieke partij.
net als de partij van de dieren die de jacht op verwilderde katten wou verbieden. Deze vermeld er dan echter niet bij dat de 300.000 zwerfkatten dagelijks heel wat inheemse dieren uitmoorden.

Een gans zelf opvoeden en de nek omdraaien is volgens mij een stuk biologischer als het vlees uit de supermarkt... typisch weer de mensen  dit.
Maar een wetgeving gaat de kleinschalige slachting van dit soort dieren echt niet remmen. Niemand die vraagt waar je gans is gebleven.


Johan
Berichten: 145
Lid geworden op: 14 nov 2013, 13:56

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door Johan »

Maartieboy ik ben het volledig met jou eens.


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door Een pan's hobby kok »

Zo regel wordt meestal in het leven geroepen om eventueel op te kunnen treden als men dit nodig acht.

en in Nederland wonen zo veel nationaliteiten  die zo veel ander kijk hebben op een dieren wel zijn.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
bj0rn
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 nov 2013, 12:08
Contacteer:

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door bj0rn »

pff wat een onzin regels allemaal ; zolang het humaan en met respect gebeurt heb ik er niets op tegen
zelf ben ik vegetarier omdat ik tegen vlees uit de bio industrie ben ( na het lezen van het boek dieren eten contacteer me bij intresse dan stuur ik het door) maar een zelf gevangen vis ofzo doe ik ook wel is
mvg Bjorn
Laatst gewijzigd door bj0rn op 08 jul 2014, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.


huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door huckelberry »



vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Vrijbuitert

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door Vrijbuitert »

Dergelijke wetgeving is er niet gemaakt uit bescherming voor de dieren, maar om burgers geld uit hun zak te kloppen door naar de slager te gaan. Alles voor een paar grijpstuivers.


dirk Sabbe
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 sep 2011, 17:36
Locatie: Jabbeke

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door dirk Sabbe »

Al die betuttelingen. Het wordt van dag tot dag erger. Hier in België is het (voorlopig) nog ietsjes losser. Hier mag je nog zelfs een schaap of varken thuis slachten. ( mits aangifte op het gemeentehuis, maar dat doet toch niemand). 


Dirk
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door jenniskens »

Ik hoor op de radio vaker spotjes van Wakker dier.
Daarin vertellen ze dan welke firma nog eieren verkoopt/gebruikt van kippen in een te klein hok.
Of varkens die in een te klein hok hebben gelegen enz.

Ik denk dat dit soort groepen door hun acties verantwoordelijk zijn voor dergelijke wetten.
Wat mijn probleem is dat deze mensen ergens misschien goed doen maar van de andere kant niet verder kijken dan wat ze kunnen gebruiken om af te dwingen wat ze willen.

Ten eerste kan een boer in Nederland niet op een dergelijke manier boeren als zij dat aangeven.
Wat gebeurt er dan, ze moeten/zullen stoppen en komt de productie van uit het buitenland daar waar nog minder wetten voor dieren gelden.

Ten tweede ze praten dan over te kleine hokken.
Maar als je de maten van de hokken die te klein zijn en wel voldoen aan de regelgeving langs elkaar legt gaat het nergens over.

Ten derde, denken we nu echt dat er genoeg grond is in de wereld om al deze dieren een stuk grond te geven zodat ze een goed leven hebben en dat wij dan nog allemaal ons eten kunnen A. krijgen en B. kunnen betalen. Ik dacht het niet wij zijn met teveel monden.

Een kippen boer met de zelfde achternaam dan ik zelf vertelde mij, eieren gaan hier van uit de legbatterij op een pellet per vrachtauto naar Italië en worden daar bestempeld en komen terug als scharrel eieren. Dat kan ook niet wand er is immers niet genoeg grond in Nederland om zoveel scharrel kippen te houden.

Maar goed ik heb niets met het fanatisme van dergelijke organisaties. Ze zijn onredelijk en zien maar een ding en dat is hun mening.
Voor mensen die zeggen ik eet niet wat de bio-industrie me voor zet daar heb ik dan nog wel enig respect.

Ik slacht wat ik zelf wil en heb maling aan dergelijke opgelegde wetten.
En daar zal ik niet de enigste in zijn als ik om me heen kijk hier op het platteland.
De kunst is om het gewoon te doen en je mond er over dicht te houden.  ;D


Afbeelding      
See you in the bush, Gebert
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re: Nieuw verbod op slachten van huisdieren

Bericht door hvm »



Plaats reactie