Hoe het best wildspotten?

Jagen, waarnemen
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door oud deelnemer 4 »

heel veel goede tips nu wordt het tijd om erop uit te gaan en je te laten verrassen

ps. heb je geen statief maak dan een pitten zakje om je telelens in te leggen voor stabiliteit.


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Calhovin »

En als je wat high-tech hulp wil... huur of leen een wildvalcamera. Gaf mij veel inzicht in wat er zoal in 'mijn' bos gebeurde als ik er niet was. Zowel de lokale fauna als de lokale tweepotigen  ;-) Leerde me een hoop over de looproutes van mijn naburige haas, bijvoorbeeld, en welke planten door de reetjes beknabbeld werden. Dingen die een ervaren woudloper waarschijnlijk wel zelf had kunnen beredeneren, maar het was voor mij nuttige info


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Wälderer »

Zoals al vermeld werd vroeg in de ochtend of tegen val-avond. Wat Waidmann al zei vermijd felle contrasten in je kledij en hou je uitrusting geluidsarm, draag natuurlijke kledij zoals katoen en wol. Vermijd synthetische kledij, dit gaat namelijk ritselen als het over elkaar wrijft. Stap rustig en loop op de bal van de voet. Dit maakt meer verschil dan velen denken. Let op de ondergrond waar je loopt en vermijd veel bladeren en takken.
Let vooral op je omgeving en kijk rond (ook omhoog). Ik sta nog altijd verbaasd hoe sommigen in stilte een dier kunnen voorbijlopen zonder deze zelfs opgemerkt te hebben.

Ga regelmatig op stap, in het begin zal je vooral letten op hoe je loopt en waar je stapt, na een tijdje wordt het een automatisme en loop je in alle stilte door het bos of veld zonder bewust naar de grond te kijken en ga je veel meer van je omgeving in je opnemen en sneller dieren spotten.

(En een tip voor in het voorjaar: als er in de omgeving veel wilde zwijnen zitten mag je gerust iets van geluid maken, zeker als er weinig bomen in de buurt zijn waar je kan in kruipen.. ;D)


Take less, do more.
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Gerbenvink »

Iedereen bedank! Morgen ga ik maar eens opzoek naar wat wild sporen.


Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Arne »

[quote="Calhovin"]
Vergeet ook geur niet... ik zou geen halve bus Axe leegspuiten als...
[/quote]
Waarom niet...? Volgens de reclame komt daar extreem veel wild op af... ;D


Gebruikersavatar
Unknown
Berichten: 208
Lid geworden op: 31 aug 2014, 14:22

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Unknown »

Vandaag het bos in geweest om wild te spotten. En beetje spoorzoeken. En ben twee reeën tegen gekomen en een groepje van 5 edelherten.

Was grappig omdat ik hun sporen al gezien had en dacht al. Dit zijn best grote poten. En inderdaard waren ze erg groot.

Ik heb ze gevonden door gewoon zachtjes rond te lopen. En goed om je heen te kijken. Heb ook de.kans gehad ze te.fotograferen had helaas alleen telefoon bij me dus niet echt geslaagde.foto's

Mvg
Sander


Je ziet alleen je reflectie in stilstaand water.
Plaats reactie