Hoe het best wildspotten?

Jagen, waarnemen
Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Hoe het best wildspotten?

Bericht door Gerbenvink »

Hey

Ik ben vandaag bezig geweest met me wat meer te verdiepen in wild spotten en dan hoeft het niet meteen eend hert te zijn maar wilde konijnen bekijken vind ik ook al gaaf en dan kan ik steeds naar een groter dier zoeken.

Maar nu kan ik zelf erg weinig informatie vinden betreft wilde dieren spotten in Nederland. Want aan informatie voor in speciale gebieden die er in Amerika wel zijn maar hier niet heb ik weinig. Dus ik kan alle informatie gebruiken.

Nu vroeg ik me af heb ik hier nog speciale dingetjes voor nodig?
Ik heb al een goede verrekijker. ( weet merk nu effe niet maar is volgens mij redelijk bekend)
Ook wil ik een camera meenemen zelf heb ik een Dslr met een 70-300 mm lens weet iemand of dät groot genoeg is om dieren te fotograferen?

En moet ik voor kleding nog ergens aan denken? En natuurlijk hoe kan ik de dieren vinden?


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door oud deelnemer 4 »

Gerben
het meest belangrijke dat het moeilijk kan maken om wild te spotten ben jezelf...
ergens rustig zitten, niet al te veel lawaai maken, plotselinge bewegingen maken enzo is funest....

kleding... hmmm ik persoonlijk trek me daar bar weinig van aan, als ik rustig ben kan ik zelfs wild spotten met een rode jas aan.
een goede verrekijker is altijd meegenomen, en die lens die je hebt is voor het begin voldoende, langere brandpuntsafstanden worden al erg snel onbetaalbaar...
wellciht kan een tussenring die de brandpuntsafstand verdubbeld of verdrievoudigd later een uitkomst zijn voor een grotere brandpuntsafstand.

zoek naar dieren sporen, trails, waar 'n hol is zit ook meestal wel 'n dier. zoek 'n plekje waar je goed zicht hebt op het dieren spoor, het veldje, of het hol en heb geduld.
als ik alleen op pa ben zie ik altijd wel wat konijnen, 'n fazant, 'n haas wegsprinten, of 'n ree.
dassen en vossen zijn wat moeilijker, dassen zijn vaak erg schuw en de das is nog schuwer... bovenden hebben dassen een uitstekende neus.

ik zou zeggen gewoon op pad gaan en je zult merken dat het eenvoudiger is dan je denkt.
lezen, lees dan over het gedrag van het dier dat je wil gaan spotten dat helpt enorm, om een goede spot plaats uit te zoeken of om dieren sporen te interpreteren.


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Gerbenvink »

OkleafNL, bedankt! Ik ga zaterdag maar meteen er op uit. Heeft het nut om de locatie via Google earth te bekijken? Of werkt dat niet? En hoe vind je dieren sporen.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Waidmann »

Leuke interesse! Waar woon je?

Als eerste is het gebied van belang voor het wild dat je kunt spotten. Als je op de veluwe gaat zoeken kun je natuurlijk een hert of zwijnen tegenkomen maar als je ergens in de polder woont zul je al eerder hazen of reeën tegenkomen. Uitrusting is ook belangrijk, vooral in de vorm van onopvallende kleding (geen sterke contrasten, kleur maakt weinig uit. meeste wild ziet toch geen kleur) en nog belangrijker het moet geluidarm zijn. Een gek geluidje en het wild kan al schrikken.

Je kunt op heel veel manieren spotten, maar de voornaamste keuze is of je voor de actieve of passieve benadering gaat. Met andere woorden, verstop je je op druk bezochte plekken of ga je actief opzoek. De laatste manier vind ik de leukste omdat je dan je vaardigheid het beste trained, maar voor foto's is de eerste makkelijker. Nu hoe vindt je het wild, vraag het aan boswachters of terreinbeheerders, kijk op waarneming.nl etc. Of ga er simpelweg op uit en zoek naar tekenen van dieren. Keutels, krabsporen, aangevreten planten etc. Vooral veel erop uit gaan en tekenen proberen te verklaren.

Tijdstip is ook van belang, vroege ochtend en begin schemer doet het vaak erg goed :)


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Gerbenvink »

Ik woon in Gelderland tussen Maas en de Waal. Maar hoe vroeg bedoel je in de ochtend? En de avond?


Gebruikersavatar
Calhovin
Berichten: 1078
Lid geworden op: 13 jan 2012, 00:59
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Calhovin »

Vergeet ook geur niet... ik zou geen halve bus Axe leegspuiten als... Well, die zin was eigenlijk wel af. Spuit geen halve fles Axe op jezelf. Altijd een goed advies  ;D  Maar als je gaat zitten, ruik dan liever naar jezelf dan naar de industrie. Idem voor je extra fleurig gewassen kleren. Gedragen kleding ruikt in de natuur minder


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Gerbenvink »

Bedankt! Ik wist nog niet dat gedragen kleding beter is.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Waidmann »

Vroeg in de ochtend als het net licht wordt en 's avonds als de zon ondergaat is veel wild actief. Met name spul zoals reeën heb je een hoge kans om ze te spotten.

Ik woon niet bijzonder ver van je vandaag, wellicht kan ik je eens meenemen :)


Gerbenvink
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 okt 2013, 20:24

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Gerbenvink »

Misschien kan dat wel ja, waar woon jij ongeveer?


Gebruikersavatar
eric
Berichten: 781
Lid geworden op: 27 nov 2011, 17:33
Locatie: limburg, nederland

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door eric »

Het beste kun je een dier benaderen met tegenwind, zodat het je niet kan ruiken.

Vind ik persoonlijk ook het leukste, naar dieren speuren. Vos en marter heb ik al vaak gezien en ook heb ik deze zomer in denemarken, herten benaderd tot op 10 meter afstand.


Er is meer te zien aan de andere kant van de geraniums.....
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door janvanloon »

Als je door een bos loopt, stil en voorzichtig. dan verschiet je jezelf de pleuris... meestal schiet er een haas of fazant weg op het laatste moment.


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Anneke »

Verplaats je in het dier. Waar zou jij heen gaan als je een ree/konijn/fazant/... was? Stel je die vraag niet theoretisch, maar op het moment dat je daar buiten bent, en voel het antwoord met al je zintuigen. Leer en lees over de dieren, wat ze graag eten, zoek uit waar dat groeit en bloeit. Wie zijn hun prooien c.q. vijanden, en waar zouden die op het moment zitten? Om de uil te vinden kun je leren van de muizen...


freemind
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 sep 2014, 09:55

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door freemind »

Deze gemaakt met een 24-105 lens. Bij toeval toen ik mn slaaplek aan het inrichten was. 70-300 mm op een statief, kan mooie platen opleveren.  :-)
Bijlagen
_MG_5158.jpg
_MG_5158.jpg (650.37 KiB) 3232 keer bekeken


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Stijn Smits »

Probeer vaak s' avonds en smorgens vroeg in het bos te zijn , dan moet je vanzelf een keer iets zien.
Als je wilt fotograferen is het het beste om jezelf ergens verdekt op te stellen op een plek waar je weet dat het wild komt.
Over het algemeen werkt het beter om dieren zelf dichtbij te laten komen dan  ze actief te benaderen.
300 mm werkt voor grotere dieren over het algemeen prima een teleconverter op een 70-300mm zou ik zelf niet snel toepassen omdat dat redelijk veel licht wegneemt (je sluitertijd verdubbelt op zijn minst).

Een statief is een pre  om tijdens de vroege en late uurtjes een scherpe foto te maken.

Als je de mogelijkheid hebt kan je momenteel op de hoge veluwe mooi de herten bronst bekijken , je zult daar echter niet alleen staan maar met vele anderen.

Groet Stijn


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: Hoe het best wildspotten?

Bericht door Stijn Smits »

Let voor fotograferen ook op vanaf welke kant het licht komt en kies een juiste plek (combinatie dier, licht en gewenste achtergrond)


Plaats reactie