Beren

Jagen, waarnemen
Gebruikersavatar
Rens
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 jan 2011, 18:06
Locatie: Herten

Re: Beren

Bericht door Rens »

Aantal jaar geleden in high peaks park in new york.

We hadden toen zogenaamde bear vaults.
In feite grote "tupperware" potjes met een soort van kindersluiting. Verder zijn ze zo afgewerkt dat een beer ze niet goed kan vatten met zijn tanden en klauwen.

Wij deden er al ons eten en persoonlijke verzorgingsproducten in. 150 van je slaapplaats verstoppen en hij heeft bij jou niks te zoeken.

Een nacht is een beer in de buurt geweest en heeft wat tandafdrukken achtergelaten op een van de vaults

Verder alleen mensen horen schreeuwen alsof hun leven er vanaf hing en van mensen gehoord dat ze haar gezien hadden, was een moeder met twee welpjes. Was een ouder stek dat al jaren daar kwam en ze hoord wat geritsel bij hun lean-to nadat ze hun zaklamp aanknipte schenen ze haar recht in de ogen 😎


Afbeelding
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Beren

Bericht door oud deelnemer 4 »

Op mijn diverse Himalaya toeren heb ik zo nu en dan wel de Aziatische zwarte beer gezien, maar altijd van verre. de Aziatische zwarte beer leeft ook wel onder de naam Tibetaanse of Himalayabeer.
Nooit enige voorzorgsmaatregelen getroffen voor een eventuele ontmoeting. De lokale bevolking was banger voor de yeti dan de beren ;D


Gebruikersavatar
Great egret
Berichten: 271
Lid geworden op: 28 apr 2014, 21:39

Re: Beren

Bericht door Great egret »

In Florida wel is een zwarte beer tegengekomen, die waren zeer schuw en snel weg.  In Montana een Grizzly die door het bos aan het struinen was, die was verre van schuw maar trok zich van ons weinig aan. Dat was wel even een momentje wat nog altijd in mijn achterhoofd zit als ik buiten slaap in een gebied met beren :-) Ik ben ook wel is een week in Yellowstone geweest en daar adviseren ze om met een belletje te lopen zodat je dieren niet verrast. Verder is het verstandig om je voedsel buiten je kamp op te hangen en je kamp hygiëne op orde te hebben.


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: Beren

Bericht door Stijn Smits »

Afgelopen voorjaar samen met vrienden meer dan een week doorgebracht in in een schuilhut om beren te fotgraferen in zweden helaas geen beer gezien wel een veelvraat.
Maar beren komen al redelijk zuidelijk voor in zweden.
De dichtheden zijn niet enorm en ik zou als bushcrafter in europa ook niet bang zijn vor bruintje.
Overigens zijn er inderdaad meer plaatsen met relict populaties bruine beer.
Slowakije idd
Polen
Pyreneeen
Appenijnen
En zelfs in de alpen. Weinig maar toch...
Er bestaat een redelijke kans dat de beer net als de wolf weer gaat toenemen wat mij betreft een welkome trend.

Groet Stijn


Plaats reactie