Zandhaas vs kleihaas.

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Martin Outdoors »

Ik was onlangs met Carpy in Friesland met een aantal jagers op hazenpad.

Ik leerde om van de achterpootjes een "handtas hengsel" te maken door een snede achter de pees van 1 achterpoot te maken en daar door heen de andere achterpoot doorheen te halen, draagt wat makkelijker.
hazen.jpg
hazen.jpg (97.95 KiB) 4455 keer bekeken
hazen 2.jpg
hazen 2.jpg (98.09 KiB) 4455 keer bekeken
hazen 4.jpg
hazen 4.jpg (90.56 KiB) 4455 keer bekeken


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door HJ »

Zo doe ik het ook.

Het enige verschil is dat ik het pootje van de andere kant doorsteek. Door de extra bocht blijft het beter zitten.

Ook als je een wilddrager gebruikt dan blijft t zitten.

Gr HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Waidmann »

Op de cursus wildhygiëne zowel in Nederland als in Duitsland wordt dit afgeraden vanwege 'besmettingsgevaar'. Persoonlijk snap ik de gedachte, maar aan de andere kant heb ik werkelijk nog nooit gehoord dat iemand er ziek van is geworden :D


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Martin Outdoors »

Ik denk dat het besmettingsgevaar mee valt omdat het gedeelte van de pootjes toch niet worden gebruikt voor consumptie.
En wat voor wild drager bedoel je HJ ?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door HJ »

Zo'n riemdrager. Een grote bevestiging om je riem en daaraan zitten een bundel riempjes met een lus. Deze lus doe je om het wild. Zo hoef je niet alles in de hand te dragen.
wilddrager.jpg
wilddrager.jpg (46.88 KiB) 4371 keer bekeken


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Martin Outdoors »

Erg handig zeg, ook als je alleen bent en je hebt 2 handen nodig om het geweer vast te houden.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door HJ »

Ik weet niet of je nog naar Jagd&Hund gaat (begin februari 2016). Daar kun je ze vaak halen voor een paar euro.


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Martin Outdoors »

Bedankt voor de tip echter ga ik sporadisch mee , dit is geen regelmatig terugkerende bezigheid voor mij.


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
johanna25
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 mei 2015, 14:37

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door johanna25 »

ziet er leuk uit hoor zo'n drager maar niet voor hazen, ik heb deze ook ergens liggen, zijn van mijn opa geweest en werden voor kleine eendjes of watersnippen gebruikt ergens in de jaren 70 geloof ik.
Een enkele haas wordt wel bewaard in een grote zak achter in de jas die van links naar rechts loopt, bij meerdere hazen is het doorsteken een handige manier om ze te dragen.
En inderdaad wordt dit afgeraden bij hazen voor menselijke consumptie, maar ja,..............


Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2016, 13:45

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Ernst »

Waidmann schreef:Op de cursus wildhygiëne zowel in Nederland als in Duitsland wordt dit afgeraden vanwege 'besmettingsgevaar'. Persoonlijk snap ik de gedachte, maar aan de andere kant heb ik werkelijk nog nooit gehoord dat iemand er ziek van is geworden :D
Waarmee zou men besmet kunnen raken? Is vers vlees niet vrijwel altijd veilig wanneer het goed verhit wordt, en het dier niet ziek was?


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Waidmann »

Ernst schreef: Waarmee zou men besmet kunnen raken? Is vers vlees niet vrijwel altijd veilig wanneer het goed verhit wordt, en het dier niet ziek was?
In feite alles wat hij aan z'n poten heeft. Het idee erachter is dat zo'n haas overal kan lopen en daarbij dingen mee neemt aan z'n poten. Door de 'vuile' poot langs het schone vlees te halen loop je mogelijkerwijs het risico op besmetting van het vlees.


Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2016, 13:45

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Ernst »

Waidmann schreef:
Ernst schreef: Waarmee zou men besmet kunnen raken? Is vers vlees niet vrijwel altijd veilig wanneer het goed verhit wordt, en het dier niet ziek was?
In feite alles wat hij aan z'n poten heeft. Het idee erachter is dat zo'n haas overal kan lopen en daarbij dingen mee neemt aan z'n poten. Door de 'vuile' poot langs het schone vlees te halen loop je mogelijkerwijs het risico op besmetting van het vlees.

Bedankt voor je antwoord, dit wist ik niet. Is het niet zo dat dit besmettingsgevaar erg klein wordt wanneer je het vlees goed doorwarmt, als men bijvoorbeeld het vlees stooft?


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Martin Outdoors »

Dat gedeelte van de pootjes waar ik in sta te snijden werden niet voor consumptie gebruikt , dus geen besmettings gevaar, anders gewoon keihard koken als je die pootjes ook wil op eten ;D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Zandhaas vs kleihaas.

Bericht door Waidmann »

Zo makkelijk werkt besmetting niet. Maargoed zoals ik aan het begin ook al zei, persoonlijk acht ik het niet als risico omdat de kans zo verschrikkelijk klein is dat er iets gebeurt. Vooral bij voldoende verhitting is het aanwezige risico verwaarloosbaar. Je kunt beter oppassen voor een verdwaald korreltje hagel ;-)


Plaats reactie