Dood door schuld?

Jagen, waarnemen
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Dood door schuld?

Bericht door herman744 »

Ik liep vanmiddag langs een sloot en plots vloog er een vogel op. In no-time was ie ongeveer 40 a50 meter hoog. Een leeuwerik dacht ik. Je ziet ze bijna niet meer hier. Opeens kwam er vanuit de hoogte een snelle roofvogel omlaag (sperwer, havik, torenvalk???) die de snel vluchtende leeuwerik vlak bij de grond te grazen nam. Ze verdwenen samen achter wat braamstruiken. Ik moest wel even slikken.


Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Dood door schuld?

Bericht door jenniskens »

Dat is natuur Herman, de een zijn dood de ander zijn brood.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Dood door schuld?

Bericht door herman744 »

Snap ik Gebert, maar ik was eigenlijk benieuwd welke roofvogel de dader zou zijn.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Dood door schuld?

Bericht door Tim »

Hey,

Ik gok een sperwer. Meester in ambushing. Veel duiven aan verloren vroeger. Duiven vlogen uit, past.....zo sneerde de sperwer er een uit de groep.

Groet,
Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Anneke
Berichten: 1365
Lid geworden op: 10 apr 2010, 18:16

Re: Dood door schuld?

Bericht door Anneke »

"Dood door schuld?" Ja, en in onze cultuur kan (en zal) bijna iedereen dat wel eens overkomen, vaak zelfs ongemerkt. Omdat we in onze cultuur tijdschema's, wegen en paden maken waar je niet van hoort af te wijken. Als je dat al zou kunnen, want vaak kun je er niet eens van afwijken. En omdat we niet leren te letten op signalen van dieren. En al helemaal niet om daar dan nog iets mee te doen ook.

Als je over je tuinpad naar de straat loopt om je vuilnisbak aan de straat te zetten, kan het best zijn dat er een merel op het gras aan het foerageren is, die dan stopt, opkijkt, misschien een waarschuwingsroepje geeft en tenslotte opvliegt omdat je helemaal niet doorhad dat die merel er zat. Als je dat wel had gezien had je kunnen besluiten om nog even te wachten met de vuilnis naar de straat te brengen. Of in plaats van over het tuinpad over de oprit te gaan. Waar trouwens ook wel een merel bezig kan zijn. :-)

Als je in de wilde natuur van Kenia opgroeit en op elk signaal van elk vogeltje moet letten omdat je moet weten of er een luipaard in de buurt zit, waar de honing te vinden is, etc. etc., dan kun je ook herkennen wanneer je een vogel stoort (en verstoort als je niet reageert op zijn signalen).
Hier kun je jezelf daar in elk geval in oefenen. Door in de stad om de kauwtjes en duiven heen te lopen in plaats van rechtdoor te banjeren zodat ze opvliegen. Zo leer je niet alleen hun signalen te her- en erkennen, maar ook op welke afstand ze zich (te) bedreigd voelen en meer.

Inderdaad, "zo is de natuur" - er zijn allerlei dieren die profiteren van verstoring die (o.a.) mensen teweeg brengen. Denk aan meeuwen achter een schip of roodborstjes bij het schoffelen. Maar tegelijkertijd is er de mogelijkheid om jezelf uit te dagen en op sommige momenten je verstoring kleiner te maken dan je gewend was.

De vraag die Herman stelt "Dood door schuld?" drukt wat mij betreft vooral uit dat het een rottig gevoel kan geven als je om welke reden dan ook een vogel hebt verstoord met voor dat dier een fatale afloop. En misschien is het dat gevoel dat ons inspireert om nog beter te kijken wat dieren ons te vertellen hebben.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Dood door schuld?

Bericht door Martin Outdoors »

"Dood door schuld".
Tja als de leeuwerik van rechts kwam misschien :D


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Dood door schuld?

Bericht door Waidmann »

Lastig om te bepalen welke roofvogel daar een maal heeft bemachtigd, heb je nog wat meer pointers voor formaat/kleur/andere kenmerken?

Want qua gedrag kan het alles zijn sperwer, havik, valk, smelleken etc


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Dood door schuld?

Bericht door Tim »

Hallo,

Het gaat ook om de perceptie. Die merel of leeuwerik vind je een mooie vogel. Terwijl die kudvliegen op je voorruit er zo moeilijk af willen....

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Dood door schuld?

Bericht door herman744 »

Waidmann,

Nee, geen kenmerken kunnen zien. Was een beetje tegen de zon in. Sperwer of wat dan ook, had de zon in de rug. Hij kwam in ieder geval van boven de leeuwerik. Misschien zegt dat iets over de wijze van aanvallen van de vogel. Het ging in een flits. Los hiervan. Ik was een keer in de tuin aan het werk toen plots twee vogels als in een flits voorbij kwamen. De eerste, een mus kon zich redden in een ligusterheg. De tweede, een sperwer? vloog zich vast in de heg en kon zichzelf niet meer bevrijden. Veren bleven haken tussen de twijgen.Heb hem/haar er toen uitgehaald en weer laten vertrekken.


Gebruikersavatar
arjuna
Berichten: 538
Lid geworden op: 26 jan 2016, 20:46

Re: Dood door schuld?

Bericht door arjuna »

laat maar

Koen


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Dood door schuld?

Bericht door Waidmann »

herman744 schreef:Waidmann,

Nee, geen kenmerken kunnen zien. Was een beetje tegen de zon in. Sperwer of wat dan ook, had de zon in de rug. Hij kwam in ieder geval van boven de leeuwerik. Misschien zegt dat iets over de wijze van aanvallen van de vogel. Het ging in een flits. Los hiervan. Ik was een keer in de tuin aan het werk toen plots twee vogels als in een flits voorbij kwamen. De eerste, een mus kon zich redden in een ligusterheg. De tweede, een sperwer? vloog zich vast in de heg en kon zichzelf niet meer bevrijden. Veren bleven haken tussen de twijgen.Heb hem/haar er toen uitgehaald en weer laten vertrekken.
Bedankt voor de extra informatie! Ik persoonlijk durf geen berekende gok te wagen, wellicht een ander wel. Instinctief zou ik de sperwer als een van de hoofdverdachten aanwijzen, maar daar heb ik geen gegronde redenen voor.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Dood door schuld?

Bericht door herman744 »

Gelukkig hebben de coniferen in de tuin een paartje houtduiven nestgelegenheid geboden. In ieder geval een jong is al mooi groot. Toch weer een opsteker.
Bijlagen
DSCN6189.JPG
DSCN6189.JPG (409.9 KiB) 3874 keer bekeken


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Dood door schuld?

Bericht door MichelVH »

Hoor net dat onze kat Droppie een nestje van 4 koolmeesjes heeft leeggeroofd :-[ . Ik was zelf een weekendje weg met scouting (Delft, Kruithuis), maar mijn ouders en broertje hebben het gezien :o , en opgeruimd :P . Voelde wel lullig aangezien het een beetje MIJN kat was en ik me ook een soort van verantwoordelijk voelde.


Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Dood door schuld?

Bericht door Trailtraveller »

Helaas zo werkt de natuur.


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Dood door schuld?

Bericht door Tim »

MichelVH,

Ik vind het ook jou verantwoordelijkheid. Te vaak hebben mensen overlast van andermans schijtende en rovende katten. We gaan er mee om alsof het normaal is een huisdier domweg naar buiten te doen. Stel je voor als iedereen dat met zijn hond of slang gaat doen.

Katten zijn verschrikkelijk voor onze wilde dieren. Ik zal niets zal laten ze te verjagen. En katten hebben een goed gevoel voor mensen en een nog beter geheugen >:D, weinig katten meer in onze tuin.

Carpy


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Plaats reactie