Hoornaars,

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Hoornaars,

Bericht door herman744 »

Gisteren ontdekt dat er Hoornaars via een kleine opening net onder de nok van het dak zijn binnengedrongen in mijn huis. Komen in kleine aantallen van daaruit op de vliering en de overloop. Dat zal wel inschakelen van een ongediertebestijdingsbedrijf (3x woordwaarde) worden. Iemand hier ervaring mee??


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Hoornaars,

Bericht door Basel »

Klinkt bekend herman,
wij hebben ze hier op de zolder gehad, kwamen binnen via een dakpan welke op de hoek lag en niet alles geheel afdekte.
de ouwe heer had thuis nog een busje 'gif' van vroeger, deze er goed ingespoten en toen het gat dicht gezet met pur, binnenshuis nog 2 moeten pakken met de electrische mepper en we waren er gelukkig vrij snel vanaf.
Let wel dat je uiteraard altijd gestoken kan worden.


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Hoornaars,

Bericht door herman744 »

Basel,

Ik ben zelf "de ouwe heer" en heb geen busje staan. Ik geloof overigens, dat het niet om een groot nest gaat. Vrij weinig vliegbewegingen te zien rondom de invliegopening. Ik ga eens proberen een soort wespenval op te hangen bij de opening.


Gebruikersavatar
Erny
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jul 2016, 14:17

Re: Hoornaars,

Bericht door Erny »

Vorig jaar een wespennest uit m'n volkstuinhuisje moeten laten verdelgen (ze vlogen de keuken van de buren in) door een professionele man. De wespen zijn dan ook niet teruggekomen omdat hij een langwerkend goedje in het nest heeft gespoten zodat eventuele "nakomertjes" ook dood gingen.
Het zelf bestrijden en afsluiten van het nest raadde hij af omdat de wespen zich eventueel dan een andere weg naar buiten vreten en agressief worden bij benadering van het nest.

Het kan zijn dat het er nu nog maar een paar zijn maar er straks nog een hele generatie uitkomt en je dan wel met een behoorlijke populatie zit. En het lijkt me niet fijn om veel van die beesten door je huis te hebben vliegen.
Zou beter toch investeren in een profi verdelger. Voor 60 euro ben je dan klaar, hoef je zelf geen vreemde toeren uit te halen en je hebt nog garantie ook. 8-)


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Hoornaars,

Bericht door Tim »

Hey,

Hier ook een wespennest chemisch laten omleggen. We zitten op een klein buurtschap en dan is het onwenselijk.

Een Hoornaar leeft voornamelijk van insecten, dus misschien moet je de val vullen met wat krekels of vliegen van de dierenwinkel. Maar als je er geen last van hebt, zou ik hem gewoon laten zitten.

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Hoornaars,

Bericht door herman744 »

Vandaag is er nauwelijks activiteit. Heb een val geplaatst, bevestigd op een lange aluminium buis, vlak bij de opening. In de fles appelazijn en een drupje afwasmiddel. Boven de vloeistof wat ham gehangen. Had twee jaar geleden ook een groot wespennest in de tuin, vlakbij een zitje. Zat in een hol houtblok van 80 cm hoog. Heb toen aanmaakblokjes is de opening geplaatst en de holte in het hout lekker heet gestookt. Hielp wel.
Bijlagen
DSCN0784.JPG
DSCN0784.JPG (644.11 KiB) 4931 keer bekeken
DSCN0780.JPG
DSCN0780.JPG (691.5 KiB) 4931 keer bekeken
DSCN7310.JPG
DSCN7310.JPG (1.34 MiB) 4931 keer bekeken
DSCN7314.JPG
DSCN7314.JPG (1.03 MiB) 4931 keer bekeken


herman744
Berichten: 2726
Lid geworden op: 25 mar 2013, 09:41

Re: Hoornaars,

Bericht door herman744 »

Geen hoornaars meer aangetroffen op de vliering. Misschien hebben de hoornaars een wespennest aangevallen. Vond vanmiddag enkele doormidden geknaagde wespen op de oprit. In de val niks gevangen. Wel komen regelmatig hoornaars langs de topgevel vliegen, maar ze vliegen met hoge snelheid richting westen. ????????


Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1159
Lid geworden op: 14 jul 2015, 16:34

Re: Hoornaars,

Bericht door Tim »

Hehhehe,

Als noorderling heb ik vaak moeten aanhoren dat in het westen altijd alles beter is. Laat ze vooral doorvliegen, dan zijn ze hier niet ;-)

Tim


If you are not willing to be a fool, you can't become a master.
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoornaars,

Bericht door Martin Outdoors »

Toevallig in het gebouw waar ik tegenwoordig tijdelijk slaap.
Ontzettend dik zijn ze en best met veel, als ze in mijn mep bereik zijn mep ik ze plat op de slaapkamer maar ze doen verder niks bij het nest als je komt kijken met een opgerolde krant ;D .


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Hoornaars,

Bericht door CommonZense »

Toch kunnen ze lelijk uit de hoek komen...
http://www.nu.nl/dieren/4319697/reuzenw ... eveen.html


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Hoornaars,

Bericht door madman73 »

Dit kende ik GELUKKIG nog niet. Hopen dat ik ze ook niet leer kennen.


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Hoornaars,

Bericht door Martin Outdoors »

Dit zwermt er rond ons gebouw , Lijkt niet echt op de foto van commonzense, zal wel een ander type zijn bij ons.
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2014/09/ ... net_Th.jpg


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
CommonZense
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 aug 2014, 10:25
Locatie: Aalst (BE)
Contacteer:

Re: Hoornaars,

Bericht door CommonZense »

Er zijn zeker en vast verschillende soorten hoornaar in Europa. Daarbij, nu.nl staat ook niet bekend om zijn hoge kwaliteit beeldmateriaal, meeste zijn het stockfoto's. En die worden bij verschillende artikelen nog wel eens hergebruikt. Maar goed. Dat is een ander verhaal.
Van de week toch nog een ander hoornaar bericht met daarin de vermeende reden waarom ze Noord Nederland meer voorkomen dan in het midden of zuid.
http://www.nu.nl/dieren/4321374/superwe ... rlast.html
(de foto laat de normale wesp zien...)


Plaats reactie