op zoek naar zeer zeldzaam vlindertje

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

op zoek naar zeer zeldzaam vlindertje

Bericht door oud deelnemer 4 »

Sinds midden jaren '90 heeft zich een nieuw vlindertje in zuid-Limburg gevestigd het kleine St. Jans vlindertje... de eerst bekende verschijningsplaats was.. op een klein stukje kalkgrasland met de naam Klingeleberg net ietsje groter dan 1 hectare. Het gaat echter slecht met de vlinders zo ook met dit vlindertje. Niet verwonderlijk dat het een zeer zeldzaam vlindertje is, als je het wil zien in het echt dan zul je toch echt moeten afreizen naar de Klingeleberg. Vroeger was dit een van mijn speelveldjes en vingen we vele vlinders en ook het St. Jacobs en St. Jans vlindertje die er wel wat op lijken.
Een hele dag op de Klingeleberg doorgebracht maar het kleintje liet zich vooralsnog niet zien, wel zijn grotere broertje het St. Jans vlindertje was aanwezig...
ik ga nog 'n paar keer terug en als ik 'm tegenkom en op de foto krijg zal ik 'm zeker hier posten...
Afbeelding
Afbeelding

de verschillen kun je hier nalezen
http://www.vlindernet.nl/content.php?id=250


Gebruikersavatar
J@siu
Berichten: 3573
Lid geworden op: 18 apr 2012, 18:47

Re: op zoek naar zeer zeldzaam vlindertje

Bericht door J@siu »

indd. een mooie vlinder @Jos ... komen ze toevallig wel voor in bv een Vlinderkas (zoals in Artis bv) weet jij daar iets meer van ?


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: op zoek naar zeer zeldzaam vlindertje

Bericht door oud deelnemer 4 »

J@siu schreef:indd. een mooie vlinder @Jos ... komen ze toevallig wel voor in bv een Vlinderkas (zoals in Artis bv) weet jij daar iets meer van ?
zoals ik al schreef komen ze enkel en alleen op 1 of 2 kalklgrasland veldjes voor in zuid-Limburg.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: op zoek naar zeer zeldzaam vlindertje

Bericht door oud deelnemer 4 »

geen succes.. nu moet ik er wel bij zeggen dat zijn vliegtijd eigenlijk ook al afgelopen is, is daty toch juni en juli. maar misschien kom ik nog 'n latertje tegen..wie weet.

wel vandaag gezien de kleine vuurvlinder
Afbeelding

en nog 'n paar bloeddrupjes
Afbeelding Afbeelding


Plaats reactie