Klein vis-setje

Jagen, waarnemen
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Klein vis-setje

Bericht door MichelVH »

Hallo allemaal,

Ik wil me wat gaan verdiepen in vissen, ving op vakantie altijd wat kleintjes maar ik wil nu wat groters (en hopelijk eetbaars) vangen. Wie weet wat ik nodig heb in een klein vis-setje? Op zich wil ik wel een molentje meenemen, de hengel zelf wordt e wat te bulky.
Graag pics van jullie set :D


Vollgas Voraus!
Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Klein vis-setje

Bericht door Alder »

Een ervaren visser ben ik niet, deze zomer in zweden begonnen met wat uitproberen.
Met wat ducttape kan je je molentje aan een stok vastmaken. Neem een goede rechte stok. Krammetjes werken goed als oogjes. Ik heb ook van die schroefoogjes geprobeerd, maar die zijn meestal niet volledig dicht, dus dat werkte niet.
Verder stevige vislijn en een paar onderlijntjes.

M'n kleine loodjes gaven volgens mij niet genoeg gewicht bij de flexibele nepvisjes. Een metalen nepvisje gooide makkelijker in door het gewicht. Een ervaren visser weet daar hopelijk iets zinnigs over te zeggen. Gewoon grotere loodjes misschien?
Bijlagen
2016-07-20 17.02.13.jpg
2016-07-20 17.02.13.jpg (5.02 MiB) 4769 keer bekeken


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Klein vis-setje

Bericht door MichelVH »

Bedankt Alder! Volgens mij moet je bij zo'n werphengel zgn werplood gebruiken als gewichtje. Ik ben even gaan zoeken en ik heb een molentje, die ga ik van de hengel afhalen :-) .


Vollgas Voraus!
Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Klein vis-setje

Bericht door Pyro »

Ik ben geen geen fanatieke visser, maar mijn ervaring verteld mij wel dat je meer kans hebt op het vangen van witvis dan snoek en karper b.v.!
Ik ben ooit begonnen met vissen door een goede vriend die mij het een en ander bij heeft gebracht en wat ik altijd vrij succesvol vind is het gebruik maken van dobber i.c.m. een voederkorfje!
Op het web zijn volop afbeeldingen en info te vinden over het gebruik en het maken van (onder) lijnen met voerkorf!
Het voordeel van vissen met een korf is dat je alles wat interessant is voor een vis in die korf kunt stoppen en je meteen meer dan voldoende gewicht hebt om je lijn 50 meter ver te werpen indien nodig!
Je gooit je lijn uit en wanneer de voerkorf op de bodem van een plas of sloot ligt, lost het voer op in het water vlakbij de haak/haken en wordt de kans op succes in mijn beleving veel groter!
Als je de tip van Alder hier meepikt en je neemt 1 of 2 voederkorven geschikte lijn, wartels, dobbertjes (kun je ook zelf maken in het wild) en zo'n klein kunststof dispensertje met loodjesassortiment en een onthaakpennetje ben je bij elkaar tussen de 10 en 15 Euro kwijt en kun je eerst bij jouw in de buurt gaan experimenteren met je spulletjes!
Ik weet dat je in de buurt van Pijnacker en Delft zat parken met viswater hebt wat uitstekende kansen biedt om te experimenteren!
Er zijn zat andere vormen te vinden om succesvol te zijn met vissen en dit vind ik er 1 van!
Doe je voordeel met alles wat je hier aangeboden krijgt!
Succes man!


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Klein vis-setje

Bericht door Pyro »

Btw Michel, jouw bewegende slagzin onderaan je berichten is echt goud! Haha!


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Klein vis-setje

Bericht door MichelVH »

Thanks Pyro, veel goede informatie :D ! Ik heb nu een klein doosje met een assortiment aan haakjes gehaald bij de action, ziet er goed uit. Mijn lijn was op, bij de Action hadden ze alleen nog maar superdik spul. Ik heb nu draad van Mitchell, voor forellen maar is prima voor andere vissen denk ik. Ik had in de schuur nog wat oude visspulletjes, heb een paar rubber visjes, dobbers, loodjes en een molentje van Ryobi gevonden. Ik ga vanmiddag alles sorteren en netjes maken en dan zal ik wat fotos posten.

Oh, en heb je weleens daar gevist? Er is wel veel water maar de popo's zijn de laatste tijd druk bezig met patrouilles, ben laatst bijna gepakt met mn vuurtje ::) . Woon je in de buurt van Delft/Pijnacker?


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Klein vis-setje

Bericht door MichelVH »

Pyro schreef:Btw Michel, jouw bewegende slagzin onderaan je berichten is echt goud! Haha!
Yup, vond m ergens op internet ;D . Maar snap mensen die geen vlees eten deels wel hoor, een koe eet 7x zoveel als hij zelf opbrengt aan vlees. Maar vlees is gewoon te lekker, ga echt geen vega worden >:D


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Klein vis-setje

Bericht door jenniskens »

wil je actief vissen?
anders een nachtlijn uit zetten.


Pyro
Berichten: 229
Lid geworden op: 04 jan 2015, 14:50
Locatie: Cote d'Azur.

Re: Klein vis-setje

Bericht door Pyro »

Ik ben geboren en getogen Rotterdammer, maar ik woon nu zo'n 14 jaar in Fijnaart N.B.
Ik ben een relax-visser en heb voor de rest geen soeperdoeper visarsenaal, want ik vind het af en toe gewoon relaxt op naar een dobbertje te staren langs de waterkant en vang dan eigenlijk altijd wel wat.
Het park bij klein Delfgauw, Hodenpijl Schipluiden, Oud Verlaat/Zevenhuizerplas, Bergschebos en de Rotte zijn plekken waar ik altijd graag kwam, maar ik weet echt niet hoe de controles zijn door BOA's als je zonder vispas zit!
Waar ik tegenwoordig woon heb je best veel sloten en plassen zoet/zout water en is er wat meer groen dan in de stad, maar er zijn bij jou in de buurt op een 30 minuten fietsen zeker plekken te vinden waar je ongestoord kan zitten hengelen!
En die forellen lijn van je voldoet prima voor het soort vissen die jij wilt gaan vangen!

Groeten Martijn.


Gebruikersavatar
MichelVH
Berichten: 1329
Lid geworden op: 01 sep 2014, 12:19
Locatie: In de buurt van Den Haag

Re: Klein vis-setje

Bericht door MichelVH »

Thanks voor de info!

Gebert, een nachtlijntje wil ik best doen, maar creperen die vissen dan niet de hele nacht? Iets als een fuikje kan ik ook maken voor krabbetjes, er zijn er heel veel hier in de buurt, toen ik klein was speelden we spelletjes met ze op het schoolplein, wie zich het langste kon laten bijten enzo ;D .


Vollgas Voraus!
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Klein vis-setje

Bericht door Martin Outdoors »

Ik heb niet veel mee. Dobber maar dat is luxe , loodjes 2 haakjes en draad . eigenlijk is het allemaal luxe maar het vergroot wel mijn kans iets te vangen ipv met zelfgemaakt tuig te vissen en alles zit in een kokertje ter grootte van mijn ringvinger.
Bijlagen
IMG_20160910_174248.jpg
IMG_20160910_174248.jpg (640.13 KiB) 4734 keer bekeken


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Klein vis-setje

Bericht door Martin Outdoors »

Aanvulling, hier mee kun je best iets groots vangen zoals een dikke paling .
Je kan ook een koeienkop in het water smijten aan een stuk touw, zo vang je er meer maar dat past niet in mijn rugzak. ::)


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Gebruikersavatar
jenniskens
Berichten: 6064
Lid geworden op: 09 apr 2010, 18:45
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Klein vis-setje

Bericht door jenniskens »

alle vissen aan de nacht lijnen leefde op het moment dat ik ze er af haalde zelfs de haaien.
Ik denk niet dat ze echt veel lijden, als ze moe worden van het spartelen worden ze echt wel rustig.


Alder
Berichten: 498
Lid geworden op: 22 apr 2014, 09:07
Locatie: Bennekom

Re: Klein vis-setje

Bericht door Alder »

Wij hebben zo'n nachtlijn ook op een paar plekken geprobeerd in Zweden, is inderdaad weinig moeite als je je lijn een keer gemaakt hebt. Verschillende soorten kunstvisjes eraan gedaan, verschillende dieptes. Stromend en stilstaand zoet water. Echter geen een keer succes gehad. Zou dat aan het gebruik van kunstaas liggen? Gebruikte jij wormen/dierlijk afval Gebert?


Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: Klein vis-setje

Bericht door Dabberty »

Hoi, aan een stilstaande lijn kun je beter geen kunstaas doen, zelfs in stromend water. Kunst aas is ontworpen om te bewegen, niet om op 1 plek te blijven hangen.
Probeer eens deeg bolletjes, kaas, wormen, brood, mais, kleine visjes, dierlijk afval, etc. Het hangt er ook van af wat je wilt vangen.

Mijn vis set voor als ik ga hiken varieerd tussen 4 verschillende setups:
Afbeelding

Rechts, etui, met blikje voor wormen, en de twee doosjes. Donker groen doosje is voor haken, loodjes en onderlijnen.
Licht groen doosje voor vliegen, rubberen wormen, kunst visjes etc.
Dit gaat altijd mee bij elke vis setup.

En dan kan ik kiezen uit het volgende:

Twee stukken hout met lijn, voor als ik hobo style wil vissen of een nachtlijn wil leggen.

Grote hengel boven, is 210 lang, voor als ik gewoon comfortabel wil vissen op grotere vis zoals snoek bijv.

Kleine hengel, voor kleinere stroompjes of plekken met veel overhang van bomen. Is ook makkelijk snel weg te bergen in je binnenzak van je jas. Alhoewel hij maar 120 lang is, kun je als je voorzichtig bent er toch een goede forel er mee binnenhalen.

Molentje, om aan een stok te binden. Als ogen heb ik wat ogen van een oude hengel gesloopt en die bind ik dan aan de stok vast. Dit gebruik ik maar zelden vanwege luiheid.


Plaats reactie