Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
sten_91
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 dec 2016, 10:59

Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Bericht door sten_91 »

Beste bushcrafters!

Nieuw hier en direct een vraag waar een van jullie mij hopelijk mee kan helpen. Ik heb vandaag onverwachts (vandaar de titel) een verse huid van een wildzwijn gekregen. Ik heb mij niet kunnen voorbereiden/inlezen en op internet en in mijn SAS-boekje niet veel over te vinden. Hoe prepareer ik deze huid? Ik wil hem alleen maar schoonmaken en laten drogen en de vacht eraan laten. In deze tijd kan ik hem niet in de zo'n laten drogen. Iemand tips over welk gereedschap ik kan gebruiken, hoe op te spannen, gebruiken van zout en andere tips? Linkjes naar bruikbare forums of filmpjes ook welkom. Hartelijk dank!

Groet,
Sten


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Bericht door madman73 »

Probedr Thijmen van living by nature esns te benaderen!


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Bericht door Kevski-Style »

Ik neem aan dat je weet hoe je hem schoon moet krijgen? Emmer water en eventueel sop de restjes vlees eraf snijden. Als dat gebeurt is vlakke plaat en of tafel. Dan koop je tig kilo zout. Dat strooi je uit over de tafel. Je legt de niet haar kant erop en lekker 24 uur met rust laten. Volgende dag even nakijken is hij goed droog dan is het goed, anders nieuw zout en herhalen.

Als dat klaar is heb je een keiharde huid gekregen. Als je die weer soepel wil maken haal je huidcreme die je lekker vind ruiken en smeer je alles in. In jouw geval minstens een paar potjes. Daarna heb je er vloerkleed....

Wat wil je er daarna mee gaan doen?


Gebruikersavatar
Ernst
Berichten: 48
Lid geworden op: 03 feb 2016, 13:45

Re: Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Bericht door Ernst »

Kevski-Style schreef:Ik neem aan dat je weet hoe je hem schoon moet krijgen? Emmer water en eventueel sop de restjes vlees eraf snijden. Als dat gebeurt is vlakke plaat en of tafel. Dan koop je tig kilo zout. Dat strooi je uit over de tafel. Je legt de niet haar kant erop en lekker 24 uur met rust laten. Volgende dag even nakijken is hij goed droog dan is het goed, anders nieuw zout en herhalen.

Als dat klaar is heb je een keiharde huid gekregen. Als je die weer soepel wil maken haal je huidcreme die je lekker vind ruiken en smeer je alles in. In jouw geval minstens een paar potjes. Daarna heb je er vloerkleed....

Wat wil je er daarna mee gaan doen?
Huidcreme? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor maar klinkt erg logisch en sneller dan andere methoden O0


Gebruikersavatar
Kevski-Style
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 jan 2017, 14:21
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Bericht door Kevski-Style »

Ja, na jaren achter gekomen. Ik zeg potje van de action. Beste verzorging voor huiden die er is. Ik gebruik het tegenwoordig eigenlijk altijd, maar dan op Flappie 8-) Heb het overigens niets zelf bedacht. Werd me verteld door een Noor. Voor onderhoud herhaal je het even. Babyzacht 8-)


Gebruikersavatar
ton.kawasuki
Berichten: 70
Lid geworden op: 09 sep 2016, 22:58

Re: Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Bericht door ton.kawasuki »

Wat een wereld idee die huidcreme ,bedankt voor de tip Kevski
groeten.
ton ^-^


Rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan . ;-)
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Bericht door Waidmann »

Deze tijd van het jaar zit er een behoorlijke vet laag op een gezond zwijn, dat zal er allemaal af moeten. Pas daarbij wel goed op dat je niet te diep gaat, je zit al snel in de haarzakjes. Als je daar te veel in snijd/schraapt dan laten de haren op den duur los.

Succes!


Gebruikersavatar
Martin Outdoors
Berichten: 2192
Lid geworden op: 03 apr 2014, 18:26
Locatie: Waar ik vanavond slaap.

Re: Spoedvraagje: huid wild zwijn prepareren

Bericht door Martin Outdoors »

Volgens mij ligt die huid allang in de kliko, zo niet ben ik wel benieuwd hoe het is geworden Sten91 ?


Youtube kanaal "Veld vaardigheden" ;
https://www.youtube.com/channel/UCRx3EQ ... tzC44XdSVw
Plaats reactie