Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Jagen, waarnemen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Oude.Wilg »

Hoe komen dier in het wild aan hun zouten kunnen we daar wat van opsteken, om ook aan onze behoeften te komen.
Stel je moet in de natuur overleven, dan is zout/jodium best belangrijk zeker voor een goed werkende schildklier.
Ik heb wel eens gezien dat herten grond eten wat zout bevat, maar hoe kunnen wij dat winnen, schoon maken voor gebruik.
Waarschijnlijk de grond waar de herten de grond eten bij elkaar scheppen, later water toevoegen en vervolgens filteren tot er schoon zout water over blijft dat koken tot er alleen zout over blijft.
Maar om het te vinden moeten de dieren observeren.

Dit is meer er over filosoferen dan dat ik het weet.

Is dit onderwerp ooit besproken op het forum, of hebben jullie elders info gevonden wat gebruikt kan worden.
Misschien weet @Janvanloon er iets over, of de mensen die zich veel in de natuur bevinden, zou er wel graag meer over weten.
------------------

Update,
Dit heb ik wel gevonden maar is kleinschalig niet meer te ge
bruiken denk ik:
Tot in de zestiende eeuw werd in Nederland zeezout gewonnen door moernering. Hiervoor werd laagveen gebruikt dat ooit door zeewater was overspoeld. Na drogen kon de gevormde turf eerst als brandstof gebruikt worden, daarna kon de as gebruikt worden als grondstof voor zout. De bijkomende zoutproductie werd echter snel de hoofdreden voor het steken van deze turf. Waar buitendijks veen werd gestoken leidde dat tot verlies van de vooroever, waardoor in de late middeleeuwen en de tijd van de Republiek der Verenigde Nederlanden veel dorpen en steden (Reimerswaal) tijdens stormvloeden "verdronken".

Ook dit is voor de gewone bushcrafter geen doen:

Ook in Nederland zit zout in de grond, vlak bij de plaats Hengelo in de provincie Overijssel, bij Veendam in de provincie Groningen en in de Riedpolder rondom Sexbierum (Friesland). In Veendam wordt magnesiumzout gewonnen door Nedmag en bij Heiligerlee en Hengelo keukenzout door AkzoNobel. In Harlingen staat een fabriek van Frisia Zout die het pekelwater uit de Riedpolder gebruikt om diverse soorten zout te maken (van hoogwaardig industrieel en medisch zout tot strooizout).

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoutwinning

Zout huisjes bij Twekkerlo:
500px-Zouthuisje_bij_Twekkelo.jpg
500px-Zouthuisje_bij_Twekkelo.jpg (57.38 KiB) 5104 keer bekeken
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zoutwinning


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Waidmann »

Volgens mij benader je dit veel te moeilijk. Hoe denk je dat de oermens het binnen kreeg? De originele neolitische bushcrafters zeg maar.

Zout winnen zijn we vooral gaan doen voor conservering en smaak maken. De oermens zal vanzelfsprekend andere behoeften hebben gehad maar verkreeg dit voornamelijk via dieet binnen. Zouden wij dat tegenwoordig (in theorie) niet meer kunnen met wat het bos ons te bieden heeft?


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Roely »

;D die hoef je niet te zoeken.
Zouten en jodium zitten bv in groenten fruit, noten, vlees en vis.
Je moet dus gewoon zorgen voor een gevarieerd voedsel inname. En zo doen de meeste dieren dat ook

Dat zout wonnen ze vroeger om voedsel te conserveren.

Als je perse wil zoeken, kun je kijken welk product wat nou heel veel bevat van een bepaalde stof... Bv zeewier zit heel veel jodium in. Maar ook bv in eieren.
Tja en zout zit al in een aardappel (zonder dat je daar zout aan toevoegd) O0

Ik snap wel dat je geen overzicht hebt op het etiket op bv de verpakking van een product. Maar niet alles wat daarop staat als bestanddelen is toegevoegd door de mens. Veel van wat erop staat zat van nature al in het product

O en dat stukje wat jij hebt gevonden over veenzout, was ten tijde rendabel omdat zout toen onbetaalbaar was.. Dat moet je ook in dat tijdsbeeld houden. Dat zou heden ten dage ronduit een belachelijke methode zijn om zout te winnen. 8-)
Je zou als zoutbron ook aan het zweetshirt van je partner kunnen likken, hahaha geïnspireerd door de hornbach reclame. ;D


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Oude.Wilg »

Beste Roely,

Fijn dat je dingen over denkt, en onderzoekt, daar kan men wijs door worden.
Als een mens de juiste voedsel en drinken krijgt zouden we niet ziek of gebreken hoeven te krijgen, en veel sterker zijn dan we nu zijn, en heel gezond een stuk ouder worden.

Ga er maar voor een groot deel van uit dat deze Oude.Wilg bij veel dingen stil staat, en onderzoekt, daarom ben ik ook blij dit forum te hebben ontdekt, en graag veel van jullie wil weten, ik zou graag heel dicht bij de natuur willen leven, en van de natuur willen leven, om voor mijn vrouw en mij zelf sterker gezonde en weerbaarder te worden en de zelf genezende werking van het lichaam op de beste manier te ondersteunen.

Het voedsel en drinken is niet meer wat het moet zijn, in feite leiden we allemaal aan gebrekziekten, wat we in de winkel kopen zijn gecultiveerde groenten die verbouwd worden op verarmde grond, en ook nog eens bespoten.
Ik zou hier heel veel kunnen schrijven wat er allemaal mis in met ons voedsel, en wat we naar binnen werken.
Maar lees maar heel goed wat in dit boek allemaal staat: https://www.soilandhealth.org/wp-conten ... .Dutch.pdf
Dit is best heel waardevol en zou zeker gesteld moeten worden want het kan nog wel eens van het internet worden verwijderd, ik ga proberen het op te slaan.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Roely »

Hummm ik vertrouw wel gewoon op mijn studie en werkervaring. En gebrek aan zout zal niemand hebben denk ik. Aangezien het nog steeds bijna overal aan toegevoegd wordt.
Je hebt gelijk voor wat betreft de slechte kwaliteit van ons eten. Maar als jij zelfvoorzienend zou gaan leven ben je daar in een klap van af. Mits je de moeite doet om het juiste ongemanipuleerde zaad te bemachtigen.
Aldus het is niet zo heel moeilijk allemaal.
En vergis je eigen niet voor wat betreft etiketten op levensmiddelen, men is voornamelijk plichtig om de hoofdbestanddelen en de toegevoegde stoffen te vermelden. Er zit soms meer in dan je zo zou denken. En vergis je al helemaal niet in vroeger was alles beter en het eten gezonder. Hoe verklaar je dan in godsnaam dat we alleen al in de laatste paar honderd jaar bijna dubbel zo oud hebben kunnen worden. En die stammen waar jij steeds over praat die zelfvoorzienend leven, in en van de natuur. Worden nog steeda niet zo oud als wij dat kunnen. En dat heeft dan nog niks te maken met onze medische zorg. (onze zorg is ook grotendeels zelfvoorzienend, maar dat is een ander lang verhaaln ;D )

Wat belangrijker is, is dat je jezelf niet moet verliezen in voedsel-trends en propaganda op internet.!!!!!!!!!!


Zeker iemand van jouw leeftijd moet al veel op dit gebied hebben mee gemaakt... Ik noem bv schoolmelk.. Melk is goed voor elk.(dat hebben we maar snel weer afgeschaft) . Of bv dat te veel zout gevaarlijk zou zijn. En dan ging iedereen zoutloos proberen te eten, wat sowieso niet lukt, maar dan kun je in ieder geval tekort gaan komen inderdaad.. Of vegetarisch hahaha of helemaal erg veganistisch die krijgen helemaal gebrek aan van alles. En dan RAW ook al zoiets kansloos, veel volgers weten niet eens dat bepaalde producten die we dagelijks eten ongekookt giftig zijn. Ik noem maar even weer de aardappel.

En dat jij veel dingen onderzoekt, en bij veel dingen stil staat.... In. Jouw bewoording. Vindt ik Super.
Ikzelf doe niets anders dan alles bestuderen, bekritiseren en er over filosoferen.
Dus we zouden goede maten zijn rond de tafel.
Ik zal ook graag al je vragen beantwoorden 8-)

En helaas voor jou is alleen het juiste eten en drinken niet de belangrijkste weg naar een lang en gezond leven, maar dat is het milieu. En dan in de ruimste zin des woords zo simpel als de lucht die je inademt tot electromagnetische straling of gewoon tot je dagelijkse ritme.
Tijdens mijn studie was al aangetoond dat men dus met alleen de juiste voeding en milieu, drie keer zo oud zou kunnen worden. Dat zou voor jou zo'n 216 - 222 jaar zijn. Daar bovenop ontdekte men dat bepaalde organen van een mens pas op hun tachtigste levensjaar volgroeid waren. Jij moet het nog weten.... Tot die tijd konden zogenaamd alleen jonge mensen orgaan donor worden ;D dat is tegenwoordig wel anders geworden hé

Maar nogmaals heel belangrijk.. Laat je niet meeslepen in de moderne trends en voedsel onzin op het internet.
Kijk eerst eens kritisch terug op alle onzin/misstanden en trends die allang weer achterhaald zijn tijdens jouw leven.
Gewoon gevarieerd en een beetje sober eten en leven , en jullie blijven hartstikke gezond


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Roely »

Ik heb jouw link een stukje doorgelezen, en dat gaat over het Hunza volk, wat voorheen een flink stuk ouder werd dat het westerse volk. Terwijl wij arrogant dachten dat we superieur zouden zijn.
Dus ja dat heb je goed gevonden, en je hoeft echt niet bang te zijn dat het verdwijnt van het internet ;D
Het Hunza volk is uitgebreid gedocumenteerd en intussen verpest door de westerse cultuur,en de zogenaamde welvaartsziekten dus zo oud worden ze al niet meer. Ik zal er kort over blijven.
Buiten het feit dat ze vanwege het isolement geen last hadden van ziektes verspreiding door migratie van de mensen dus in Nederland wonen zeg maar met de natte vinger geschat mensen uit 100 verschillende culturen die ook allemaal hun eigen ziektes hebben mee gebracht. Danwel direct als zowel indirect door import van hun producten. Het in sociaal isolement levend hunza volk had hier geen last van.
Het grote geheim was echter, zoals ik jou in mijn vorige stukje ook al als tip had gegeven.
Een gevarieerd en sober voedsel inname en leven. Jij dacht dat de essentie voornamelijk lag in het tekort komen van bepaalde bouw en voedingstoffen. Maar de grootste boosdoener voor ons, is de overmatige inname van bepaalde stoffen. En dan moet je denken aan dierlijke eiwitten en bv suikers enz.
En dan kanker even buiten beschouwing gelaten. Dat abrikozen pitten daar tegen helpen, wat hun veel eten is inderdaad wetenschappelijk onderbouwd, evenals bv thc een van de werkzame bestanddelen uit de wiet. Maar ja de oorzaken van kanker laten ze even volledig onbesproken, voor het gemak dan hè.

Laten we eerlijk zijn tegen onszelf, de eenzijdige voeding van aardappels vlees en groenten is helemaal niet gezond. Het drie keer per dag eten is onnatuurlijk. De schijf van vijf is ontsproten uit de levensmiddelen lobby.
Het vasten volgens de kerk gepredikt was zogenaamd niet meer van deze tijd en ondermijnd onze 24 uurs economie.
Dus feitelijk weten we allemaal diep van binnen hoe we gezond moeten eten en leven. Alleen de bereidheid ontbreekt.
We willen liever supplementen op ons dagelijks menu om onze zogenaamde tekortkomingen aan te vullen, dan dat we er dingen voor willen laten of de ingebakken culturele gewoontes los durven/willen laten.
Deze tendens zie je ook duidelijk in onze supermarkten, je wordt doodgegooid met voedingssuplementen en ineens zijn ze allemaal weer noten en zaden aan het verkopen. Terwijl in de jaren 70 en 80 werd beweert dat dat ongezond was.. Weet je nog de filmpjes over pinda's hoe ongezond dat zogenaamd was, met een bakje pinda's at je een half bakje olie op ;D dat was zo ongezond en daar werd je dik van hahahah. Het had meer te maken dat deze geïmporteerd moesten worden en minder aan verdient zat. Een bakje chips was veel gezonder. En tadaa daar heb je hem weer :D den aardappel, aardappels maakten we zelf wel in overvloed. Dus ja aardappel als hoofdbestanddeel van het avondeten, als bindmiddel als snack enz enz allemaal propaganda van de levensmiddelen industrie.

Ik wens jou alle geluk en wijsheid en een lang en gezond leven.

En voor de beeldvorming voor ons allen: https://www.avebe.nl/aardappelzetmeel/

Let dan vooral op het rijtje toepassing en het rijtje oplossing. ::)


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Oude.Wilg »

Nog even Off Topic

Best interessante documentatie @Roely over de veelzijdigheid van de: https://www.avebe.nl/aardappelzetmeel/

Beste @Roely
Ik hoop dat je de E-book nog een goed bestudeerd, en de essentie nog meer vat.
Je bent de eerste die ooit een reactie hebt gegeven op de E-Book over De Hunza's,
een dikke compliment.
Ik zal er een aparte Topic voor openen.

Nu weer On Topic. ;D ;-)
Zoute mineraal zout word onder ander door Herten gezocht en geconsumeerd.
Jodium is essentieel voor de schildklier, daar last van krijgen kan ons doen en laten behoorlijk beïnvloeden, en nog niet te spreken over de afhankelijkheid van medicatie wat we als natuur mensen willen vermijden.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Roely »

Nou nog heel kort dan. Er zijn grofweg minstens zo'n 27 zogenaamde celzouten belangrijk voor een mens. Waar je dus allemaal zo'n pleidooi voor kunt houden.. Denk aan bv calcium, kalium, magnesium en selenium. Enz enz
Niet alleen herten vullen dit instinctief aan ;D anders denk maar eens aan een likblok van een koe.
Je zou over die dieren een boek kunnen schrijven en dan zou het nog niet alles omvattend zijn.
Ik heb het al vaker gezegd.. Men moet het idee is loslaten dat een mens zo superieur is in vergelijking met andere dier soorten.

Nu het grote verschil is dat de mens zich ontwikkeld heeft in land en tuinbouw, en het fokken en kweken van dieren. Dus in tegenstelling tot andere dieren kennen wij geen schaarste meer en zijn we niet afhankelijk van natuurverschijnselen en de seizoenen. Waar dus alle andere dieren continu tegen moeten vechten en soms ogenschijnlijk bizarre hulpbronnen voor gebruiken. Zoals jij het voorbeeld van die herten noemde.

Dat de mens tekorten aan bepaalde stoffen ontwikkeld komt vaker alleen maar door de eigen eigenwijsheid. Ik noem bijvoorbeeld eenzijdige voeding of overmatige inname van andere contrareagerende andere stoffen.

En ik weet dat hier niemand het wil horen, maar medisch gezien is de vegetarische en veganistische bevolkingsgroep, het grootste voor wat betreft waar tekorten op spelen.

En jouw jodium verhaal is natuurlijk waar, maar erg overtrokken.. Je kunt in je schildklier genoeg jodium op slaan om jaren vooruit te kunnen. Een tekort krijg je dus alleen maar door jarenlang eigenwijs te leven.
De bronnen van jodium zoals bv een ei, zeevis, groente, water zijn toch allom vertegenwoordigd in onze cultuur.

Ik zal het grote geheim nogmaals verklappen. Probeer gewoon zo gevarieerd mogelijk te eten. Maar ga vooral minder eten, minder vaak ook en probeer net als alle andere dieren ook eens een periode niets te eten. Een periode van vasten zoals de kerk dat vroeger al predikte.
En erken je lichaam. Wij zijn omnivoor niet omdat we het kunnen, maar omdat we het nodig hebben.

En ja als jij een topic wil over het Hunza volk besef dan dat die intussen verpest zijn door ons westerse gewoonten. ( het stukje wat jij gevonden hebt speelde 100 jaar geleden en evenals de zoutwinningsverhaal uit het veen, moet je dat verhaal in dat tijdsbeeld plaatsen en houden, wetenschappelijk gezien is het sterk verouderd en achterhaald ) Het in sociaal isolement wonen was een heel groot aandeel in hun succes, maar dat is wel voorbij en de Kids zitten intussen ook aan de cola daar.Dus als je over de Hunza wil praten moet je dat volgens de huidige wetenschappelijke ontwikkelingen, kennis en bevindingen benaderen. Besef ook dat anderen bv net als ik tientallen jaren geleden al over de hunza hebben gehoord en of in de tussentijd daar dingen van hebben gezien op de tv. Om de zoveel jaar leven die verhalen weer even op. Voorbeeld begin jaren 90 over de abrikoos hun leef gewoontes en kanker.

Iets vergelijkbaars zijn de Japanners op het eiland Okinawa. (waar overigens ook van bekend is dat het hun gewoonte was om bewust je eigen niet vol te vreten, maar een sobere maaltijd te gebruiken)
Maar er zijn er nog meer die het beter doen dan ons in de westerse wereld. Sowieso werden in heel Japan de mensen gemiddeld al ouder dan wij. Maar dat verschil is heden ten dage ook niet meer zo groot. Gelukkig voor hun, is dat er nog veel in afgelegen gebieden kunnen leven. En niet verpest worden door de propaganda van de levensmiddelen industrie.


Roely
Berichten: 1471
Lid geworden op: 26 aug 2012, 12:40

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Roely »

;-) gewoon lukraak wat internet vondsten plaatsen heeft weinig toegevoegde waarde.

We wijken ook steeds verder van de bushcraft af.

Vragen stellen mag altijd natuurlijk.


Gebruikersavatar
Oude.Wilg
Berichten: 561
Lid geworden op: 09 nov 2018, 19:48

Re: Zouten en jodium uit de natuur, hoe vind je ze

Bericht door Oude.Wilg »

Prachtig @Roely dat je zo actief bent op het forum.

Even off topic.
Jammer dat ik nog maar zo weinig van jullie weet, er is ook zo veel info op het forum, en daar bij zit ik ook niet uren achter de computer, de jaren vliegen voor bij, men komt aan vele dingen niet toe.


Mvg,
De Oude.Wilgen.
Plaats reactie