ik zag vandaag een .............

Jagen, waarnemen
oud deelnemer 4

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door oud deelnemer 4 »

gewoon in zout gelegd?


laro-jan

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door laro-jan »

Nee gewoon opgespannen en gedroogd...maar ik zou hem nu wel in het zout drogen.


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door Terra »

Vleugels van vogels behandel ik met haarlak,
flink inspuiten om te voorkomen dat beestje de veren opvreten.

Gave Laplanduil Tilia, die zie je niet veel.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
oud deelnemer 4

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="Terra"]
Vleugels van vogels behandel ik met haarlak,
flink inspuiten om te voorkomen dat beestje de veren opvreten.

Gave Laplanduil Tilia, die zie je niet veel.
[/quote]mooie tip van de haarlak, ga ik doen

Lapland uil?  Ok dacht bos uil, maar weet heel weinig van uilen
Rans, kerk en oehoe herken ik wel, rest is voor mij gewoon uil :-)

Oja sneeuwuil herken ik ook, en uilskuikens herken ik aan de posts...
Valt mij op hoe groot de kop is ivt het lichaam
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 17 mar 2013, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door Terra »

Laplanduil of Oeraluil,
afhankelijk van de grootte, Oeraluil is wat kleiner en nu ik de foto beter bekijk, lijkt het idd Oeraluil.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
oud deelnemer 4

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door oud deelnemer 4 »

Was zo'n 40cm


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door Terra »

Yep Oeraluil.
Lapland is bijna zo groot als  een Oehoe

Mooi beestje.


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
oud deelnemer 4

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door oud deelnemer 4 »

Leermomentje.... Thnx voor de info, jammer dat ik hem nie compleet kan meenemen, maar iig een leuk kopie erbij


Vrijbuitert

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door Vrijbuitert »

Afbeelding


Gebruikersavatar
randoloup
Berichten: 692
Lid geworden op: 15 nov 2011, 21:39
Locatie: Wintershouse, Alsace, France
Contacteer:

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door randoloup »

Altijd een leuk gezicht, die reetjes. Ze zijn dit jaar zeer talrijk, hoewel er toch een pittige en vooral langdurende winter is geweest. Zowel in het bos als in het veld zie je ze dagelijks. Soms in groepen tot 20 dieren.

Afbeelding


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door oud deelnemer 4 »

vandaag zag ik op mijn wandeling het volgende kloddertje in het bos liggen.
Heksensnot oftewel Sterrenschot
het is de kots van een roofdier dat kikkers heeft gehad als diner, ik heb het al vaker gezien maar dan zonder de zwarte puntjes.
Bijlagen
Heksensnot.PNG
Heksensnot.PNG (759.43 KiB) 1351 keer bekeken


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door Waidmann »

Mooie foto van het sterrenschot! Ik vind het vaak aan de rand van de sloot waar de reigers hebben gezeten. Die hoesten het op en gaan zo weer door met eten, komisch gezicht altijd.

De foto is niet van vandaag, maar heb hem vandaag wel herontdekt en wil hem jullie niet onthouden.

Deze mooie jongen is daar ongeveer een jaar oud en erg imposant om te zien door zijn aandoening waardoor hij geheel zwart gekleurd door het leven gaat. Het verschijnsel is vrij zeldzaam en ik ben dan ook blij dat ik deze bok een tijd heb kunnen volgen.
Afbeelding

Ter vergelijking om te zien hoe zwart hij echt is, hier staat hij naast een smalree in haar zomervacht. Jammer genoeg was hij net afgeleid door een wandelaar.
Afbeelding


Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door Een pan's hobby kok »

Mooi man heb je hem afgelopen tijd nog wel eens gespot ?


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
vliegvisser
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 jan 2013, 10:12

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door vliegvisser »

Dat zwarte is geen afwijking maar een kleur die kan vererven. Ja, pikzwarte reeën bestaan werkelijk en wanneer je er één gezien hebt, vergeet je het nooit meer! In 1970 schreef een Duitser, dr. Horst Meyer-Brenken, een boek getiteld: Das Schwarze Rehwild. Hierin beschrijft hij onder andere dat rond het jaar 1100 voor het eerst in de omgeving van Haste (niet ver van Hannover) zwart reewild werd waargenomen. Het gebied is rijk aan moerassen en sommigen denken daarom dat dit van invloed geweest kan zijn op het ontstaan van deze kleurvariëteit; daarom wordt het zwarte ree in Duitsland ook wel Moor- of Sumpfreh genoemd. Langzaam heeft het zwarte ree zich verspreid, vooral in westelijke richting. Ook in ons land heeft met de uitbreiding van het bruine ree, het zwarte ree, vanuit Duitsland, zijn intrede gedaan. In 1985 werd voor het eerst in ons land een zwarte ree gesignaleerd. Daarna heeft het zich vanuit het Oosten verder over ons land verspreid.

Aanvankelijk was men bang dat de zwarte kleur zou gaan overheersen; vandaar ook dat er jagers waren die het speciaal op de zwarte reeën hadden gemunt. Het bleek echter dat de zwarte kleur niet dominant is. Om een zwart kalf te krijgen moeten zowel de geit als de bok het zwarte “gen”bezitten. Daarvoor hoeven ze zelf niet zwart te zijn! Het is dus heel goed mogelijk dat een roodbruine geit, twee zwarte kalveren zet of zelfs één zwart en één bruin kalf! De zwarte kleur kan alleen door een plotseling opgetreden erfelijke verandering, door mutatie, worden verklaard.

Doordat zwarte reeën vooral in de zomer, slanker lijken dan hun roodbruine soortgenoten denkt men vaak dat zwarte reeën zwakker zijn, hetgeen bewezen is niet waar te zijn. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat gewicht, maten, evenals de geweiontwikkeling van beide kleurvariëteiten zich niet van elkaar onderscheiden. De meeste reewildbeheerders vinden zwarte reeën in hun veld een aanwinst; mede vanwege het feit dat ze gemakkelijk herkend worden, waardoor gegevens over leefgebieden en sociaal gedrag voor het oprapen liggen. Omdat de zwarte kleur bij reeën niet overheersend is variëren de aantallen zwarte reeën van jaar tot jaar en blijven ze een verrijking van onze reewild populatie.


Waidmann
Berichten: 1171
Lid geworden op: 21 feb 2013, 23:08
Locatie: Gelderland

Re: ik zag vandaag een .............

Bericht door Waidmann »

@Herman, ik heb hem dit jaar nog niet gezien. Ik vermoed dat hij verjaagd is door een territorium bok of dat hij ergens aan de muur hangt. Ik ga hem met de bronsttijd nog eens zoeken, wellicht verstopt hij zich ook gewoon goed.

@Vliegvisser, bedankt voor het delen van deze kennis! Nooit geweten dat het zwarte ook kan overerven. Jammer dat er in de Nederlandse boeken zo weinig over wordt geschreven behalve dat ze zo mooi zijn. Ik heb nu 2 verschillende exemplaren gezien en dat vergeet je inderdaad nooit meer.


Plaats reactie