(tamme?) kou

Jagen, waarnemen
Audio Bully
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011, 22:27

(tamme?) kou

Bericht door Audio Bully »

Niet helemaal een bushcraft onderwerp maar vroeg me toch af of mensen een idee/ tips hebben:

Ik werk op het moment op een naschoolse opvang, beetje voetballen enzo voor geld. Ja het leven is zwaar...

Maargoed, op de basisschool waar de BSO (naschoolse opvang) is zijn nu in 3 weken tijd al 2 keer kinderen aangevallen door wat iedereen omschrijft als een kraai. Nou heb ik ooit een tamme kou gehad en weet ik daardoor wel 'iets' van die beestjes (was jong en dacht hem te redden).
Denken jullie dat dit een tamme kou is of dat ze bijvoorbeeld een nest in de buurt heeft en dat probeert te beschermen? Erg vroeg voor jongen toch? Het gekke is namelijk dat ik laatst op een andere basisschool was en dat ze daar een soortgelijk voorval hebben gehad (hemelsbreed 700 meter verderop)

Kraaien zijn (rondom tilburg) tamelijk zeldzaam en raven komen meer op het platteland voor. In tilburg is het meer de kleine broer (de kou) die in overvloed aanwezig is. Al weet ik niet of het feit of t een kraai / raaf / kou is er echt iets toe doet?


RichardV
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:41

Re: (tamme?) kou

Bericht door RichardV »

Niet om te zeuren maar het is kauw, ik zat al te kijken wat bedoelt hij nou want jij schrijft het als temperatuur.
Het klinkt inderdaad als een kauw of toch een kraai die zijn nest probeert te beschermen. Ze kunnen erg fel/fanatiek zijn. Zoals je zelf weet is een kauw een stuk kleiner als een kraai, maar misschien wel dapperder, dus als ze dat kunnen aangeven weet je weer wat meer.


Audio Bully
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011, 22:27

Re: (tamme?) kou

Bericht door Audio Bully »

hahah ok dan  #025# kauw dus.. Mm tsja kraai zou kunnen natuurlijk maar die zie ik hier in tilburg eigenlijk nooit rondom de stad. Wel af en toe raven aan de rand van tilburg op weilanden enzo

Mm dit geeft wel wat opheldering: (van vogelopvangdestrandloper.nl

Laat jonge vogels met rust !
Met enige regelmaat komt het voor dat mensen een jonge kauw vinden en deze mee naar huis nemen. Dit is niet alleen verboden maar ook nog eens erg gevaarlijk!

Een jonge kauw is gemakkelijk tam te maken en in het eerste jaar een gezellig diertje. Na een jaar wordt een kauw gevaarlijk. De vogel wordt agressief en kan volwassenen en kinderen ernstig verworden met de scherpe snavel. Als dit is gebeurd kiezen veel mensen ervoor om de kauw vrij te laten. Echter de kauw gaat zich ophouden in zijn vertrouwde omgeving en valt dan mensen aan. Kauwen die in de vrije natuur zijn opgegroeid vallen geen mensen aan.


Gebruikersavatar
Triops
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mar 2011, 13:11

Re: (tamme?) kou

Bericht door Triops »

Kraaien ken ik als schuw, Kauwtjes zijn altijd dichter bij ons in de buurt.
Alleen al aan de afmetingen, aan de kleur ogen, aan de grijze tekening rond het hoofd kan je een kauw herkennen.
Beiden verdenk ik ervan dat zij individuele gezichten (van mensen) kunnen herkennen, alleen van kraaien is dat aangetoond (meen ik mij te herinneren).
Opportunisten zijn het, als ze de kans krijgen doen ze er echt niet moeilijk over of je een mensenoog bent of hondenpoep.

Laatst kwam een kauw wel heel dichtbij,
helemaal verbijsterd bij het zien van mijn fretje, bleef maar om ons heen hangen.
Ze zijn altijd met minimaal 2,
de een hangt dan rond op een hoger gelegen plek en geeft commentaar en houdt de omgeving in de gaten.
Ik vind het wereldbeesten, op een BSO zou ik echter een extra oogje in het zeil houden.

"Wel af en toe raven aan de rand van tilburg op weilanden enzo"
Man man man, wat zou ik daar voor over hebben om regelmatig Raven te kunnen zien, lijkt me helemaal geweldig.
Ik weet niet wat het is, maar alle kraaiachtigen hebben iets dat ze in mijn ogen bijzonder maakt,
misschien is het die nieuwsgierige intelligentie en hun probleemoplossend vermogen.


Never go to a doctor whose office plants have died.
Vrijbuitert

Re: (tamme?) kauw

Bericht door Vrijbuitert »

Zo'n beest heb ik ook ooit eens op bezoek gehad.
Afbeelding

Was aan het grasmaaien toen het beest ineens op het schuurtje zat. Probeerde op m'n schouder te landen, schrok nogal van. Toen ik er achter kwam dat het een tam beest was heb ik op mijn hand gelaten, waarna het via mijn arm alsnog op mijn schouder belande. Was daarbij wel bang dat het diertje me zou pikken met die mega snavel, aangezien de parkiet die mijn meisje toen had dat nogal eens wilde doen.

Erg grappig beest, heb er ook nog een filmpje van. Volgens de buren zat het diertje er wel eens vaker, maar ik heb het beestje nooit meer gezien...


oud deelnemer 4

Re: (tamme?) kou

Bericht door oud deelnemer 4 »

kan nie goed zien vanwege tegenlicht maar als ie groot is zou het en roek kunnen zijn
die zie je meer als kraaien



Afbeelding


Gebruikersavatar
Triops
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mar 2011, 13:11

Re: (tamme?) kou

Bericht door Triops »

[quote="tilia"]
kan nie goed zien vanwege tegenlicht maar als ie groot is zou het en roek kunnen zijn
die zie je meer als kraaien





Afbeelding
[/quote]
Hier in Zuid Holland kom ik ze eigenlijk helemaal nooit tegen, die roeken...we zijn als het ware roekeloos  :P


Never go to a doctor whose office plants have died.
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: (tamme?) kou

Bericht door Robbe »

Ja kraaiensoorten zijn erg streekgebonden.
Roeken, bonte kraaien en raven zie je hier (Dordt) zelden.
Kauwtjes, eksters en zwarte kraaien wel.
Wie wel eens naar Skandinavië is geweest, is het vast wel opgevallen dat je daar juist veel bonte kraaien ziet.

Alle kraaiensoorten zijn te temmen.
Als kind had ik ook een tamme kauw. Had mijn opa gevonden. Uit het nest gevallen.
Hier in de straat zat een tijdje geleden een verdwaalde tamme ekster.
Zo'n beest valt gelijk op als hij niet vlucht voor mensen maar er juist op af gaat.
Mensen dachten ook dat ze aangevallen werden als het beestje naar hun hoofd fladderde en draaiden dan in paniek weg.
Maar een buurman en ik hadden al gauw door dat als je gewoon stil bleef staan, hij gewoon op je hoofd of schouder kwam zitten. (Maar voor de zekerheid wel oppassen voor je ogen.)

Ik heb nog nooit gezien dat een kraai een mens aanviel.
Als een kraai een andere vogel aanvalt is dit meestal vanuit volle vlucht en nadat er al een paar schijnaanvallen zijn gemaakt.
Als het beest op je af hupt en dan naar je hoofd fladdert dan is 'ie tam en doet dat omdat hij dat gewend is.
Een wilde kraai is niet graag op de grond in de buurt van mensen.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Gebruikersavatar
galemys
Berichten: 623
Lid geworden op: 26 dec 2009, 13:08
Locatie: Zaandam

Re: (tamme?) kou

Bericht door galemys »

[quote="Triops"]
"Wel af en toe raven aan de rand van tilburg op weilanden enzo"
Man man man, wat zou ik daar voor over hebben om regelmatig Raven te kunnen zien, lijkt me helemaal geweldig[/quote]

Als je raven wilt zien in Nederland maak je de grootste kans op de Veluwe, de Utrechtse Heuvelrug of bij de Oostvaardersplassen, in de rest van het land zijn ze zeldzaam. Aan de rand van Tilburg zou ik eerder roeken of kraaien verwachten.

Grt,

Tom


I always carry my tinder in my bellybutton...
Gebruikersavatar
Robbe
Berichten: 2957
Lid geworden op: 01 feb 2010, 20:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: (tamme?) kauw

Bericht door Robbe »

Bedankt voor de tip Tom.

Gerjan kun je dat filmpje niet op Youtube zetten ?
Ik ben wel benieuwd.
Jaspertimm heeft een account aangemaakt voor wie er zelf geen heeft :
Acount naam: bushcraftforum
Wachtwoord: Eerste woord van wat er op de banner staat .........(zonder hoofdletter!!!)
Zo kan iedereen gewoon simpel posten zonder dat hij zei zelf een acount hoeft aan te maken.
Laatst gewijzigd door Robbe op 04 apr 2011, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Groetjies heej,
                                 Rob.

Tarp als gesloten tentje !
Vrijbuitert

Re: (tamme?) kou

Bericht door Vrijbuitert »

@ Robbe

Als ik tijd heb zal ik het even doen.

Maar zitten raven hier op de Veluwe? Zijn dat die zwarte vogels die zo'n 30cm hoog zijn?


Audio Bully
Berichten: 25
Lid geworden op: 26 mar 2011, 22:27

Re: (tamme?) kou

Bericht door Audio Bully »

[quote="galemys"]
Als je raven wilt zien in Nederland maak je de grootste kans op de Veluwe, de Utrechtse Heuvelrug of bij de Oostvaardersplassen, in de rest van het land zijn ze zeldzaam. Aan de rand van Tilburg zou ik eerder roeken of kraaien verwachten.

[/quote]

Mm dan zal ik me waarschijnlijk wel vergissen, nogmaals weet er ook meer erg weinig van.

Een van die kids is blijkbaar echt in haar gezicht gepikt (er is zelfs iemand met een visnet rondom de school in de weer geweest #025# Vrij kansloos natuurlijk..
Maargoed, mocht er een vervolg aan zitten horen jullie er zeker van! Bedankt voor alle tips iig


Vrijbuitert

Re: (tamme?) kou

Bericht door Vrijbuitert »

Hier het filmpje van de kraai...

tamme kraai.m4v


oud deelnemer 4

Re: (tamme?) kou

Bericht door oud deelnemer 4 »

dat is een kauw-tje

leuke beestjes enorm slim

leuk filmpje #032#


Vrijbuitert

Re: (tamme?) kou

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="tilia"]
dat is een kauw-tje

leuke beestjes enorm slim

leuk filmpje #032#
[/quote]Dank je, ook namens mijn meisje.

Was er intussen ook achter dat het een kauwtje zou zijn.

Kan je zo'n jong beest uit het nest 'roven' en zelf tam maken?


Plaats reactie