gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Jagen, waarnemen
Vrijbuitert

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door Vrijbuitert »

@ Tilia Voor de (onbeschofte) prijzen van de Hoge Veluwe, klik hier...


oud deelnemer 4

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door oud deelnemer 4 »

@ terra
ik begrijp waar je vandaan komt, en van dat oogpuntheb je misschien wel gelijk ook
maar het wordt dan wel een beetje een politiek spel  :-\

@robbe, zo denk ik er dus ook over
een grazer hoort niet aan top van een ecosysteem te staan

@vrijbuiter
thx, maar dat ga ik dus nie betalen ;-)


Gebruikersavatar
uglyrage
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 aug 2010, 16:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door uglyrage »

Ze moeten gewoon zorgen dat die beesten verder kunnen trekken als het eten op is, of zorgen dat er genoeg te eten is voor ze.
Ik zag laatst een docu over de Veluwe vroeger, op Nostalgienet, en daar hadden ze ook gewoon voerplaatsen in de winter. Weet niet of dat nu nog zo is....
Maar als je die dieren in een afgesloten gebied wilt houden moet je wel zorgen dat ze daar kunnen overleven en uitbreiden, niet dat ze daar met ze alle liggen te kreperen.

En die entree slaat natuurlijk nergens op, dat is hier in Meijendel ook als je bepaalde routes wil volgen.
Maar ik ga echt niet een kaartje kopen om in onze eige natuur te wandelen, betaal al genoeg.
En heb die routes niet nodig want vanaf het (schelpen)pad zie je meestal toch niks, en van het pad af mag niet dus of je nou een kaartje hebt of niet je bent toch al "fout". xD


Groetjes; Geer.
Vrijbuitert

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="tilia"]@vrijbuiter
thx, maar dat ga ik dus nie betalen ;-)
[/quote]+1

En nu begrijp ik ook waarom park de Hoge Veluwe het bosgebied Planken Wambuis, aan de westkant van de Arnhemseweg/Harderwijkerweg [N310] wilde omheinen (onder het mom van criminaliteit). Over de [N310] wordt een natuurbrug gebouwd en via die natuurbrug is het heel simpel om vanuit Planken Wambuis het afgesloten terrein van het park op te lopen. Bovendien kunnen de beesten die nu opgesloten zitten in die mega dierenweide ook over de natuurbrug weglopen.

Gelukkig hebben gemeente Ede en provincie Gelderland het goed geregeld. Het is tijdens de ruil van Planken Wambuis met een ander gebied is afgesproken dat het niet omheind mag worden. Reden, Otterlo ligt al aan drie kanten omheind door hekken (park de Hoge Veluwe, ISK Harskamp en landbouwgebied)...


thijmen1
Berichten: 1130
Lid geworden op: 19 jun 2011, 16:56
Locatie: deventer
Contacteer:

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door thijmen1 »

Tuurlijk betaal je niet peter spring er overheen


Leuke is ze verdienen genoeg geld daar maar krijge tog 10.000.000
Van de overhijd om aan onderhoud te werken


Gebruikersavatar
Terra
Berichten: 1810
Lid geworden op: 20 jul 2010, 19:45
Contacteer:

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door Terra »

Discussie wordt steeds interessanter. Het lijkt erop dat niemand wil betalen voor natuur maar er wel vrij gebruik van wil maken. Dit kan de nekslag voor nederlandse natuur betekenen want ontwikkeling en beheer van natuur kost nu eenmaal geld, net als alle andere faciliteiten in de openbare ruimte. Als iemand de gouden tip heeft hoe we natuur kunnen behouden zonder ervoor te willen betalen houd ik me aanbevolen.

 


www.stichtingbushcraft.nl

It's in adventure, that i learn knowing myself and finding myself...
Gebruikersavatar
hvm
Berichten: 1004
Lid geworden op: 04 dec 2009, 15:42
Locatie: Utrecht

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door hvm »

Als je niet wil betalen voor het park moet je ergens anders gaan wandelen, vind ik.

Ik snap wel dat de prijzige kaartjes verzet oproepen, maar om elkaar hier te gaan helpen met het ontduiken van toegangskosten gaat me te ver.  Het park maakt natuur voor veel mensen aangenamer en bereikbaarder (witte fietsjes, goede paden, kopje koffie), misschien wel voor juist die mensen die normaliter niet om natuur geven.

Er zijn om het park heen genoeg mooie stukken te vinden voor de "ervaren natuurliefhebber", toch?

Groet,

Hans


Vrijbuitert

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door Vrijbuitert »

[quote="Terra"]beheer van natuur kost nu eenmaal geld[/quote]Er zijn op de wereld genoeg natuurgebieden waar geen cent ingestoken wordt, waarom zou het hier dan geld moeten kosten?

[quote="hvm"]
Als je niet wil betalen voor het park moet je ergens anders gaan wandelen, vind ik.[/quote]Daarom doe ik dat ook, maar het is knap vervelend als je van oost naar west wilt, dat je een verrot eind moet omlopen (langs drukke wegen) of €8,- moet neerleggen om het park te mogen doorkruisen...


bourgeois
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 dec 2009, 20:37

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door bourgeois »

  Natuuronderhoud kost geld. Daarin heeft Terra in principe gelijk. Ook in de USA moet je toegang betalen voor de National Parks. Maar ik vind $25 voor een week Yellowstone toch iets meer value for money dan de prijzen die ze hier op de Hoge Veluwe voor een dag in een stukje dennebos durven te vragen. En we betalen hier toch al echt wat meer belasting dan in de USA.


RichardV
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mar 2010, 22:41

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door RichardV »

Kroondomeinen bij Apeldoorn.
Heb daar zwijnen en edelherten in overvloed gezien helemaal als je even (illegaal) van het van het pad gaat.


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door David »

@Thijmen, het is duidelijk dat je niets op hebt met de Oostvaarders Plassen omdat hier aan een ander wildbeleid gedaan wordt dan op de Veluwe. Geen commerciële jacht, geen bijvoedering. Maar voor de rest lijkt mij de tamheid en "bewegingsvrijheid" van de beesten niet veel verschillen. Schijnbaar vond de populatie herten, paarden in dat park het voldoende om zich uit te breiden tot het aantal dat het nu is of nog gaat worden. En ja de populatie wordt kleiner als er te weinig eten is of groter als er voldoende eten is. Beesten krijgen geen nakomelingen als er niet voldoende voedsel voor is. Dat beesten er niet zo vetgemest uitzien als in een hertenkamp is inderdaad een vloek voor elke Wildslager, maar het is dan ook niet de bedoeling dat deze beesten voor de menselijk consumptie geschikt gemaakt moeten worden. De aaseters van vos, arend, kraai tot muizen en vliegenlarves aan toe trekken hun neus niet op voor een of meerdere karkassen.

En inderdaad het is onmenselijk om te zien wat er gebeurt, maar dat is dan ook precies het juiste woord onMENSelijk. Wij kijken er met het gevoel van een mens naar, het zijn gewoon beesten die leven (en sterven) zoals beesten dat beestachtig kunnen doen. En ja als er een roedel wolven of een Lynx tussen zou komen maakt het dat de zwakke beesten niet door de boswachters afgemaakt hoeven te worden maar dat ook dat stukje op een beestachtige wijze zou plaatsvinden, maar helaas is dat nu nog niet het geval en doen de boswachter het naar mijn mening prima.

Maar terugkomend op je vraag om wild te spotten. Ik weet niet of reëen bij jouw interesses valt en of Bussum binnen jouw rijkwijdte behoort van Midden Nederland. Maar dan zou ik de Bussumer heide aan raden. Als je daar geen reëen spot, weet ik het ook niet.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door Trailtraveller »

[quote="bourgeois"]
  Natuuronderhoud kost geld. Daarin heeft Terra in principe gelijk. Ook in de USA moet je toegang betalen voor de National Parks. [/quote]

Wat en wanneer is er sprake van natuurbeheer ? Wat levert het op (niet alleen financieël gezien) ? Er zijn immers zat bossen die niet actief beheerd worden. Zijn deze ineens verdwenen ? Sterft het bos af ?
Volgens mij kan een bos prima zonder actief beheer. Het geld gaat meestal naar onderhoud en aanleg van wandelpaden en voorzieningen, dacht ik. Wie onderricht mij even ?
 


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
uglyrage
Berichten: 383
Lid geworden op: 14 aug 2010, 16:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door uglyrage »

Vind het gewoon belachelijk dat ze zelfs een stuk natuur claimen en dat exploiteren als een of ander safariepark waar je een kaartje voor moet kopen.


Groetjes; Geer.
oud deelnemer 4

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="David"]En inderdaad het is onmenselijk om te zien wat er gebeurt, maar dat is dan ook precies het juiste woord onMENSelijk. Wij kijken er met het gevoel van een mens naar, het zijn gewoon beesten die leven (en sterven) zoals beesten dat beestachtig kunnen doen. En ja als er een roedel wolven of een Lynx tussen zou komen maakt het dat de zwakke beesten niet door de boswachters afgemaakt hoeven te worden maar dat ook dat stukje op een beestachtige wijze zou plaatsvinden, maar helaas is dat nu nog niet het geval en doen de boswachter het naar mijn mening prima.

[/quote]
(on)menselijk.....
grappig woord het is iig onnatuurlijk als de mens er een omheining omheen zet en ze niet laat zoeken naar eten
nogmaals wild heeft een predator nodig voor een gezonde populatie

en commercieel belang van de jager....
laat me toch nie lachen, ja geschoten wild kan je geld voor krijgen
maar in geval van de ov-plassen zijn er vele jagers die graag in het najaar zouden willen dunnen
om de winterse taferelen in de ovp te verkomen geheel belangeloos desnoods

en het fabeltje dat jagers alles voor geld doen of schietgraag is werd wel ontkracht toen de overheid duizenden ganzen wou laten afschieten om willen van economisch belang

jagers weigerde massaal aan deze massamoord mee te doen

wil je natuur, maak dan geen park
als welke inwoner of agrariër zo met zijn beesten om zou gaan gaat ie de bak in vanwege dieren mishandeling en verwaarlozing
dit heeft niks met natuur te maken en laten we ons en onze medemens die minder verstand van natuur heeft nou geen fabeltjes wijsmaken, want dit soort taferelen zie je nergens in de natuur
allen in dit soort dieren concentratiekampen

ja in de winter sterven normaal meer dieren dan in de zomer maar we hebben het over een derde van de populatie vergelijkbaar met de zwarte dood in europa in de middeleeuwen

het is nie onmenselijk, maar juist zeer menselijk....wat het is is onnatuurlijk
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 16 aug 2011, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 2

Re: gezocht: gebied in midden nedeland met (relatief) grote 'wilddichtheid'

Bericht door oud deelnemer 2 »

probleem met natuur is gewoon net zo simpel als 1+1=2.
Er wonen teveel mensen op deze aardkloot en dat gaat ten koste van de natuur wereldwijd, dan zijn er nog aasgieren die daar een slaatje uit willen slaan en dan geld gaan vragen voor een stukje natuur beleving.

Begrijp me goed ook mensen maken deel uit van de natuur alleen wij zijn zo dom om te denken dat wij de natuur kunnen regelen!

Zo dat was mijn persoonlijke zwartgallige mening.

Nu over het betalen voor de natuur ik denk dat we daar op een gegeven moment niet onderuit komen en helaas maar al te waar er zijn genoeg mensen die denken dat de natuur een grote vuilnisbelt is om je afval te dumpen, kom maar eens hier na het seizoen of een mooie stranddag op het strand en de duinen kijken. Soms denk je ik wist niet dar er zoveel bloemen hier groeide tot je dichterbij komt dan blijken het allemaal blikje en plastic te zijn en wie ruimen dat weer op de bos/duinwachters.


Plaats reactie