Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Jagen, waarnemen
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door Arne »

Dag allemaal,

Wie van jullie had er wel eens (of meer keren) een riskante, idiote of alleraardige ontmoeting met een dier of dieren in het wild of outdoors. Misschien een beer in je kamp, een pissige ram bij een kudde schapen, een muis in je slaapzak, enz.

Groet,
Arne 


Gebruikersavatar
Smallie
Berichten: 486
Lid geworden op: 25 jul 2011, 20:32
Locatie: Wieringerwerf

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door Smallie »

Ik zat in de omgeving Hebeurmont (B) te genieten van m'n ontbijt.
Plots hoorde ik geroffel van een groep/kudde van ong. 10 wilde zwijnen.
Zij hadden ons in eerste instantie niet in de gaten en toen zij ons doorhadden stonden zij stil op de jongste drie na welke gewoon door denderde. Prachtig om te zien, nooit eerder van dichtbij (meter of 10 -15) gezien.

Dus niet zozeer riskant of idioot, maar wel alleraardigst.


When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door Een pan's hobby kok »

17 jaar geleden kampeerde ik met mijn ex en oudste zoon van 1 jaar in het bos men waarschuwde ons voor
eten in de tent i.v.m.zwijnen die in de buurt rond snuffelde en deze hadden jongen dus konden nog al bos worden.
Nachts hoor de ik een hoop gestommel en hard geknor best wel gespannen (zeg maar bang ) pakte ik mijn te grote zaklamp en ritste de binnen tent open en verwachten een:
Afbeelding
daar in tegen zagen we een lief klein :
Afbeelding
Wat maken die een herrie zeg.
we hebben lekker gelachen en ik heb dit verhaal vaak moeten horen.


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Arne
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 mar 2012, 09:36
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door Arne »

In ruim dertig jaar voettochten en kanotochten heb ik diverse keren maffe en soms ook min of meer riskante situaties met dieren meegemaakt. Ik zal met een leuke beginnen.

In de jaren tachtig maakte ik – om wat nieuwe uitrusting uit te proberen – een tochtje over Ameland. Ergens op het ‘Oerd’ heb ik toen stiekem overnacht. De volgende ochtend liep ik langs de wadkant van het eiland terug naar de bewoonde wereld. De kwelders worden daar doorsneden door geulen die met vloed vollopen en met eb droog staan. Op de bodem ligt een lading slib. Op enig moment kwam ik bij een redelijk brede geul aan. Ik besloot om mijn broek en schoenen uit te doen en er doorheen te gaan. Op de andere oever stond een kudde schapen. Toen ik aan de overkant was en uit het slib de oever weer opklom waren de schapen een meter of veertig verderop gaan staan. Terwijl ik mijn broek weer aan wil doen zie ik opeens dat een ram zich losmaakt van de kudde. Op zo’n twintig meter afstand buigt hij zijn kop naar beneden en begint met zijn voorpoot op de grond te schrapen. Tja, daar sta je dan zonder broek… De ram schoof steeds iets dichterbij maar ging (nog) niet in de aanval. Ik koos eieren voor mijn geld en ben het slib weer ingegaan om op de andere oever een andere route te zoeken.


Gebruikersavatar
Bill
Berichten: 235
Lid geworden op: 22 sep 2011, 17:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door Bill »

Ik was eens bosbessen aan het verzamelen. Ik zat al tijdje rustig te plukken en draai me om en zie op vier meter afstand drie reeën die me naderen. Twee gingen er vandoor en de laatste, een bok, ging met z'n hoofd tegen een boom staan rammen. Dat was in de bronsttijd. De bok zal wel gefrustreerd zijn geraakt omdat z'n harem er vandoor ging. Vond het een intens moment. 


Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 974
Lid geworden op: 22 nov 2011, 14:05
Locatie: Brabant

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door TTS »

Mooi is dat.

Zat eens aan de oever van een vennetje, niet ver van de Venbergse Molen vandaan :-) , toen het begon te regenen.
Op mijn plek gebleven, stil blijven zitten.
Toen de regen minder werd en ik weer opkeek, keek ik een jonge reetje aan dat een meter of 5 van me vandaan stond.
Dat duurde minuten lang, tot het mooie beest er als een haas ( o nee, als een ree ) vandoor ging.


Ook eens 's avonds laat over de Wolvendijk te Eindhoven richting huis gereden. Stak op de linkerbaan een egel over.
Ik dacht nog, zal ik die even naar de overkant helpen... Zo midden op de weg is niks natuurlijk.
Ik aarzelde en reed toch door.
Toen naderde even verder een tegenligger.
Shit.
Omgedraaid, teruggereden...

Egel plat.

Ik heb er om gejankt, kan ik jullie zeggen.

Had ik mijn eerste gevoel maar gevolgd.......


Vroeger, lang geleden dus :-) hadden we 2 pony's. Een merrie D pony en een hengst C pony.
Voor de merrie hadden we tuig en zadel. Voor de hengst niets anders dan een halster ( met een pakketouw als teugels ).
Je raad het al, in het bos zat ik op de hengst. Deden we wel vaker.
Maar op een dag sloeg die hengst me toch op hol....
En met een pakketouwtje aan een halster begin je weinig, kan ik je zeggen. Zonder zadel op een op hol geslagen pony is ook niet echt lekker.
De zijwegen, ook asfalt, joegen voorbij en het beest was niet te bedaren....
Ik heb me vastgegrepen aan zijn manen en ben blijven zitten, Goddank.
En ineens stond ie stokstijf stil.
Mijn broer was inmiddels met de merrie bij ons gekomen, dat had ff geduurd, want die hengst was ff echt snel geweest.
Maar de hengst was niet meer in beweging te krijgen. :-)
We waren een jaar of 11 a 12. Het heeft gans de middag geduurd voor we weer in de stal waren.


renanim
Berichten: 60
Lid geworden op: 09 sep 2012, 18:33

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door renanim »

Afgelopen zomervakantie in de Duitse Harz werd ik 's nachts wakker van een geluid naast ons hutje. Dus ik met de zaklamp naar buiten. Had er een wasbeertje onze bbq omvergetrokken en was op z'n dooie gemakkie het grillrooster aan het aflikken. Toen baalde ik dat ik mijn kruisboog niet had meegenomen op vakantie. Hadden we de volgende dag gegrilde wasbeer op de bbq kunnen hebben. (Wasberen worden in Duitsland als roofwild gezien omdat ze niet inheems zijn. Dus ze zijn ze liever kwijt dan rijk...).
Paar dagen later aan het wandelen in Naturpark HochHarz. Kruist er ineens een edelhert ons pad! Wat zijn dat toch machtig mooie dieren.


yuno
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 jan 2012, 14:21
Locatie: antwerpen

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door yuno »

In Amerika met de familie:

Word wakker hoor ik in de tent naast me (mijn vader) gestommel en na een tijdje steentjes vallen met zachte "kkkst" geluidjes. Na een minuut of 10 begin ik het echt zat te worden want ik wil slapen! Ga uit me slaapzak doe de rits open zit mijn vader met een hand vol steentjes rare bewegingen te maken. Kijk nog eens goed blijkt dat er een stinkdier door het kamp loopt waar mijn pa steentjes naar loopt te gooien. Blijkbaar had hij hij in zijn tent gezeten (tussen de buiten/binnen tent)  :-X. Blijkbaar was dat ding zo tam als wat want uiteindelijk is hij weg gegaan zonder te sproeien. Maar ik vergeet dat beeld nooit meer en vooral dat ik  >:D bijna hoopte dat ik een skunk in actie te zien zou krijgen op de tent van mijn vader.


Gebruikersavatar
11E
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 aug 2012, 22:21

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door 11E »

Tijdens de dienstplicht een x--aantal wilde zwijnen naast de tank in Bergen-Hohne. In den beginne snel het achterdek op om de zwijnen te ontlopen maar zolang er geen jongen aanwezig waren viel het wel mee achteraf.


Gebruikersavatar
Basic Gear Outdoor
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 jan 2010, 00:15
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door Basic Gear Outdoor »

Ik heb eens in een wilde bui een wild zwijn geaaid.......bleek het beest half tam te zijn. Kreeg er geen genoeg van.
Ook ooit een loslopende emu moeten vangen. Dat was een aardig en waarschijnlijk gevaarlijk karweitje  :-)


Dave van Deudekom-Guffroy
Eigenaar van Basic Gear Outdoor
huckelberry
Berichten: 509
Lid geworden op: 03 jun 2012, 10:49

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door huckelberry »

[quote="Herman"]
17 jaar geleden kampeerde ik met mijn ex en oudste zoon van 1 jaar in het bos men waarschuwde ons voor
eten in de tent i.v.m.zwijnen die in de buurt rond snuffelde en deze hadden jongen dus konden nog al bos worden.
Nachts hoor de ik een hoop gestommel en hard geknor best wel gespannen (zeg maar bang ) pakte ik mijn te grote zaklamp en ritste de binnen tent open en verwachten een:
Afbeelding
daar in tegen zagen we een lief klein :
Afbeelding
Wat maken die een herrie zeg.
we hebben lekker gelachen en ik heb dit verhaal vaak moeten horen.
[/quote]
zo lief zijn die egeltjes echt niet hoor die lusten best een hapje vlees als het niet te hard wegloopt.
en je moet ze een horen nxxken dan maken ze helemaal een berg leven(en ik geloof toch echt dat ik het HEEEEEL voorzichtig zou doen als ik een egeltje was)


vrijheid voor de bosgrond weg met de bomen
Gebruikersavatar
dandela
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2011, 08:25

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door dandela »

het is al weer een een jaar of wat geleden, maar toen ik nog op de bosbouw school zat in velp zijn we tijdens een les grofwildbeheer het bos ingeweest om dieren te bekijken. We waren met een groepje van een man of 6 om het lawaai te beperken. Er stond in de verte een ree langs het pad en we besloten om via een omweg (windrichting en zonstand) het diertje te besluipen als voleerde roofdieren. dat lukte ook aardig en we kwamen op een meter of 30 weer een voor een uit de begroeiing tevoorschijn echter wat we verwachten als hij ons zag gebeurde niet ipv dat de ree het op een lopen zette deed hij het tegenovergestelde en kwam langzaam maar zonder angst naar ons toe gelopen er waren zelfs drie van ons,waaronder ik zei de gek, die hem een heel korte aai konden geven. ons leraar zei dat hij waarschijnlijk door mensen is grootgebracht en weer vrijgelaten desondanks was het voor mij wel een gebeuren om nooit meer te vergeten.


niets zo charmant als een spreuk aan de wand
Riroel
Berichten: 890
Lid geworden op: 12 dec 2010, 15:37
Locatie: Hardegarijp
Contacteer:

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door Riroel »

Deze zomer op één bepaalde plaats enorm overlast van muizen, in en om de tipi van het formaat hamster, 's nachts één over mijn hoofd en na een enorme zaaier, zo mijn slaapzak in. Met de snelheid van het licht de muis naar de eeuwige jachtvelden geholpen en het grondzeil stevig vastgezet. Hoorden we de nacht daarna rennende pootjes en daarna glijden langs het tentdoek. Bleken die mormels tegen het tentdoek op te rennen om binnen te komen, toen ze niet verder kwamen gleden ze naar beneden, hilarisch!

Wel vreemd, we hadden geen eten in de tent, maar we waren vergeten dat we met regen geluncht hadden in de tent en de kids (4) hadden wat gekruimeld!


LEARNING THE ART OF DOING MORE WITH LESS Afbeelding
scorpion480
Berichten: 170
Lid geworden op: 08 jun 2012, 09:31
Locatie: Hoogezand

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door scorpion480 »

kwamen ze niet voor de uitvaart van die andere...? :P


Enjoy!
Gr. Ronald (var-skog.nl)
Gebruikersavatar
beautiful freak
Berichten: 22
Lid geworden op: 05 jan 2012, 19:06
Locatie: Langs de N207...
Contacteer:

Re: Riskante, idiote en alleraardige ontmoetingen met dieren??

Bericht door beautiful freak »

Hoi,

afgelopen weekend in de Biesbosch gekampeerd op de Vischplaat. Op zaterdag hebben we een rondje gevaren en onderweg in een smal kreekje al slalommend tussen de takken door een bever in het water gezien. Hij zwom een stukje met ons mee en keerde toen weer om. Grappig om zo eens in het echt te zien. Zijn knaagwerk was onderweg veelvuldig te zien.

Groeten, Tom.


We don't want to but the people of earth leave us no choice
Plaats reactie