gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door remone »

Hallo
Ik vroeg me af of iemand me kan helpen:
ik zoek een gps systeem en heb mijn oog laten vallen op de etrex 30. De weergave van het terrein lijkt me erg prettig, volgens mij kun je goed de omgeving 'scannen' voor als je van het pad wilt om een mooie plek te zoeken om te overnachten/water vinden/enz.
Wat me aanspreekt is dat hij ook in de auto bruikbraar schijnt te zijn.

Het apparaat kost ongeveer 200 euro.
Ik zie dat er diverse pakketten bij aan te schaffen zijn. Benelux Topo en CityNavigator lijken mij erg handig, maar kosten als pakket nog eens 189 euro.
Al met al ben je dan ongeveer 400 euro kwijt, wat ik wel erg veel vind.
Zijn dergelijke software pakketten noodzakelijk, of kun je ook zonder die pakketten aan de slag?
Of zijn er ook gratis download mogelijkheden?

Ik hoop dat iemand met wat ervaring antwoord kan geven op deze vragen, ik ben er namelijk nog volledig onbekend mee. Met verdwalen daarentegen ben ik wel bekend  :P


SylBom
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 jul 2012, 22:56

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door SylBom »

Hoi,

Er zijn gratis kaarten, nl. Open street maps. Dit is een aardig startpunthttp://www.openstreetmap.nl/content/kaartmateriaal.html

Goede keuze trouwens.


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door Rolf »

Prima apparaat, fijn dat je een elektronisch kompas en barometrische hoogtemeter aan boord hebt, ook het uitbreidbaar geheugen geeft 'm een streepje voor op de 10 en de 20. Let wel op met je verwachtingen

Navigeren in de auto: verwacht geen TomTom met gesproken begeleiding of aanwijzingen bij het kiezen van een rijbaan. Het blijft een compromis, maar zeker werkbaar.

Overzicht van je omgeving: verwacht daar niet te veel van. Op gedetaileerde kaarten moet je ver inzoomen, dus veel scrollen om dat waterloopje in beeld te krijgen en te volgen naar goede slaapplek. Een papieren topokaart helpt je daar beter mee.

Kaarten bijkopen: laat die city navigator en topo benelux nog even voor wat ze zijn. Installeer eerst open streetmap en open fietsmap. Gratis, worden aanhoudend geupdate en met topografische info, hoogtelijnen incluis. En ze zijn gratis. Verder zijn ze gratis. En had ik al verteld dat ze niets kosten?

Wat die dure Garminkaarten daar op voor hebben, weet ik echt niet.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Gebruikersavatar
Dabberty
Berichten: 3026
Lid geworden op: 20 mar 2013, 13:41
Locatie: Praag
Contacteer:

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door Dabberty »

Niet dat ik hier enige ervaring mee heb, maar ik heb via via gehoord dat iemand gehoord had via iemand anders dat je met behulp een zekere piratenhaven website alle citynavigator mappen downloaden die door vriendelijke mensen zijn voorbereid zodat het installeren ervan alleen copy/paste werk is, aangezien het origineel vrij lastig is met allerlei codes en bonnetjes enz..
De verre achterneef van diegene die dat hoorde had een buurman die hij nooit ontmoet heeft, en die hoorde weer via iemand anders dat als je je google-fu een beetje traint, dat je verschillende fora kan vinden, zelfs in het NL's waar mensen hun kunde en ervaring delen om allerlei garmin apperaten te voorzien van de software die daarvoor bedoeld is.
Tja..
Bedankt trouwens voor de herindering trouwens, mijn gpsje heeft ook de nieuwe 2014.30 map nodig, dat ga ik nu even doen.


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door remone »

Kijk, nu al een berg met bruikbare info, bedankt!
Ik kan een 2e hands kopen, zgan, inclusief die 2 kaarten/mappen/dvds voor 200euro.
Een beetje dubio dus, om dat allemaal nieuw aan tes chaffen lijkt me zeker een no go na de reacties hier te hebben gelezen.

Echter heb ik dan geen garantie natuurlijk.
Anderzijds, heel handig met downloaden ben ik niet, dus dat houdt me ook nog een beetje tegen. Maar dat zal wel meevallen.

@ rolf:
Ik dacht dat die topo Benelux juist een goed beeld gaven van de omgeving, en dat de standaard software dit minder goed kan, zoals jij beschrijft. Kan dit kloppen wat ik zeg of is dit onjuist?
Een quote van bever.nl:
Op het scherm van hun Garmin GPS-toestel zien zij exact waar zij zijn en wat er zich om hen heen bevindt. Deze informatie wordt helder op het scherm weergegeven. Ideaal voor iedereen die lekker buiten op pad wil. Geleverd op DVD.

Met Topo Benelux wordt het gebruik van een GPS-toestel tijdens het wandelen nog eenvoudiger dan voorheen.  Het toestel kan namelijk niet alleen zien waar u zich bevindt, maar kan, indien gewenst, een route berekenen naar een gewenste plek. U kiest een bestemming op de kaart en het toestel leidt u er via landweggetjes, fiets- en wandelpaden heen.


remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door remone »

Denk dat ik toch maar voor een nieuwe ga ivm garantie.
In elk geval, bedankt allemaal!


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door Rolf »

[quote="remone"]
Kijk, nu al een berg met bruikbare info, bedankt!
Ik kan een 2e hands kopen, zgan, inclusief die 2 kaarten/mappen/dvds voor 200euro.
Een beetje dubio dus, om dat allemaal nieuw aan tes chaffen lijkt me zeker een no go na de reacties hier te hebben gelezen.
(...)
@ rolf:
Ik dacht dat die topo Benelux juist een goed beeld gaven van de omgeving, en dat de standaard software dit minder goed kan, zoals jij beschrijft. Kan dit kloppen wat ik zeg of is dit onjuist?
Een quote van bever.nl:
Op het scherm van hun Garmin GPS-toestel zien zij exact waar zij zijn en wat er zich om hen heen bevindt. Deze informatie wordt helder op het scherm weergegeven. Ideaal voor iedereen die lekker buiten op pad wil. Geleverd op DVD.

Met Topo Benelux wordt het gebruik van een GPS-toestel tijdens het wandelen nog eenvoudiger dan voorheen.  Het toestel kan namelijk niet alleen zien waar u zich bevindt, maar kan, indien gewenst, een route berekenen naar een gewenste plek. U kiest een bestemming op de kaart en het toestel leidt u er via landweggetjes, fiets- en wandelpaden heen.

[/quote]
Pas altijd op met tweedehands kaarten overnemen van anderen. Het is maar de vraag of ze op een tweede computer kunnen worden geïnstalleerd. Garmin is erg streng met softwarebeveiliging, dus in mijn ogen is een gebruikte dvd waardeloos.

Wat je bedoelt met 'standaard software' weet ik niet. Volgens mij is die topo benelux redelijk standaard. Als je de voorgeïnstalleerde basiskaart bedoelt, die kun je negeren. Niet bruikbaar voor welke buitensport of autorit dan ook, met alleen plaatsnamen en hoofdwegen. De beschrijving die je van Bever hebt, kan integraal worden toegepast op de gratis osm-kaarten.

Wat ik bedoelde met 'slecht overzicht', is dat je maar een klein scherm hebt. Je kunt jezelf op de kaart zien in de omgeving, maar als je echt details (waterloopjes, kleine paadjes, gebouwen, hoogtelijnen) in beeld wil hebben, zoom je eerst in op de kaart. Dan zie je dus niet veel meer van die omgeving, maar slechts een paar 100 meter om je heen. Plannen maken op zo'n schermpje is daadoor een traag en frustrerend proces ten opzichte van een papieren kaart.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Gebruikersavatar
stekker
Berichten: 3204
Lid geworden op: 02 dec 2009, 21:59
Locatie: Meteren

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door stekker »

Op de "Zwarte Markt" in Utrecht heb ik mijn TomTom altijd laten updaten
met bijvoorbeeld Roadmaps Australia en deze zomer Roadmaps Canada.
Kosten per kaart plm. 10 euro.
Ik zie niet in waarom ze de kaarten die jij wilt niet zouden kunnen downloaden/ installeren.
Ik ben redelijk handig, maar ga voor dit geld en uit tijdsbesparing niet zelf liggen klooien.


Groeten Theo.   Afbeelding





Life isn't about how you survived the storm...
It's about how you danced in the rain!!!
Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door Stijn Smits »

Hoi,

Ik ben in bezit van een etrex 30 en het is werkelijk een topapparaat maar je hebt inderdaad geen geweldig overzicht daar zul je echt een papieren kaart voor nodig hebben.

Mijn tip begin alleen met het apparaat en kijk daarna wat je erbij zou willen hebben er is overigens zojuist een nieuwe topo van nl en de benelux uit dus ik zou niet meer investeren in oude software.

Mocht je meer willen spenderen de oregon serie heeft een groter scherm en geeft echt wel een beter beeld.


Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door Stijn Smits »

Overigens, kaarten dowloaden lukt met wat volharding wel, ga echter niet lopen piepen als je apparaat daarna niet meer lekker werkt.


Gebruikersavatar
Droopy
Berichten: 316
Lid geworden op: 17 aug 2012, 23:44
Locatie: Den Haag

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door Droopy »

Voor gratis kaarten kijk eens in dit http://forum.bushcraftnederland.nl/http://forum.bushcraftnederland.nl//viewtopic.php?p=146581#p146581 draadje. Het meeste is gewoon knip en plak.
Op deze http://www.javawa.nl/index.html site wordt een hoop uitgelegd over software, toestellen en wat er verder interessant is.


When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth
remone
Berichten: 180
Lid geworden op: 28 okt 2012, 18:07

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door remone »

8-)
Wederom dank voor alle adviezen en tips!
Ben na mijn werk langs de bever gereden en de '30' opgepikt.
Mijn broer is wel handig met 'www' dingen en ik ga gewoon op jullie adviezen af dus. Probeer voor gratis de gps functioneel te krijgen.

@stein; jij raadt dus aan om die topo software te kopen? Het apparaat kan mankementen vertonen na installeren van gedownloade software?


De komende tijd maar eens uittesten door de bossen in de buurt in te gaan en na een tijd ronddwalen weer terug bij de auto zien te komen :)


Gebruikersavatar
Droopy
Berichten: 316
Lid geworden op: 17 aug 2012, 23:44
Locatie: Den Haag

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door Droopy »

Kaarten downloaden is niets mis mee. Legaal of illegaal. Het ergste dat er kan gebeuren met je GPS is dat die de kaart niet laat zien. Voor de rest werk het apparaat nog prima.


When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth
Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door Rolf »

[quote="remone"]
8-)
Wederom dank voor alle adviezen en tips!
Ben na mijn werk langs de bever gereden en de '30' opgepikt.
Mijn broer is wel handig met 'www' dingen en ik ga gewoon op jullie adviezen af dus. Probeer voor gratis de gps functioneel te krijgen.

@stein; jij raadt dus aan om die topo software te kopen? Het apparaat kan mankementen vertonen na installeren van gedownloade software?


De komende tijd maar eens uittesten door de bossen in de buurt in te gaan en na een tijd ronddwalen weer terug bij de auto zien te komen :)
[/quote]

Waar stijn op lijkt te doelen is de betaalde software illegaal downloaden. OSM geeft geen problemen.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Gebruikersavatar
HJ
Berichten: 3577
Lid geworden op: 13 jun 2010, 20:05
Locatie: Diepenheim

Re: gps systeem en vragen mbt aanschaf extra software

Bericht door HJ »

@Remone: Bedankt voor dit topic.

Ik was al langer aan het kijken naar een GPS systeem en door dit draadje en de antwoorden heb ik de knoop doorgehakt en een eTrex30 besteld.
Nu aan de gang met kaarten dus ik volg dit draadje nog wel even :-)

Gr HJ


As 't nich wil zoas 't möt, dan möt 't maer zoals 't wil
Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”