LOCUS-app; voor GPS lokaties+ detail-beschrijving, toevoegen bijlagen+ navigatie

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

LOCUS-app; voor GPS lokaties+ detail-beschrijving, toevoegen bijlagen+ navigatie

Bericht door NvdO »

Omdat ik op zoek ben naar eetbare planten voor koken, salades en drankjes etc. Ga ik vaak het bos in om te plukken. Nu liep ik er tegen aan dat ik een app miste waarin niet alleen een naam en locatie konden worden opgeslagen, maar ook extra informatie /beschrijving kon worden toegevoegd. Hiernaast wilde ik ook een app die niet alleen op locatie-namen zocht, maar ook de optie had om de zoekfunctie te gebruiken op de beschrijvingen die ik heb toegevoegd. na wat zoekwerk kwam ik uit op de app; LOCUS PRO (android)

Hiernaast is de App (ook offline) ook tot zelfs midden in het bos te gebruiken om te navigeren. Hij herkend in de bossen waar ik tot nu toe ben geweest ieder pad tot op het kleinste bewandelbare zandpaadje! :o :o

De mogelijkheden zijn eindeloos.

Wissel van kaarten welke openbaar zijn en maak ze offline beschikbaar
Sla GPS-punten op en geef beschrijvingen en voeg bijlagen toe (foto, video, spraakbestand, pdf, word etc.) ieder gps-punt (waypoint) is aan te maken met een eigen logo. standaard neemt het programma echter het gekozen logo voor de map waarin je de locatie opslaat (zie volgende punt).
Maak verschillende mappen aan voor lokaties. zo heb ik; 'bivaks', 'Eetbare wilde planten', 'giftige planten' en 'wild sporen'. Iedere map is aan te maken met een eigen logo.
Sla tracks op door deze af te leggen, of voordien door ze op de kaart uit te stippelen
Exporteer je opgeslagen locaties en tracks naar je computer (back-up) en open deze in google-earth
navigeer (werkt dus zelfs over de kleinste bospaden) lopend, op de fiets en met de auto (snelste en kortste route)
Geschikt voor geocaching.
Krijg een gedetaileerd overzicht van wat het weer gaat doen.
En nog meer functies...


Ik heb hieronder de link van deze app geplaatst. op deze site staat ook een video met uitleg over de functies;
https://play.google.com/store/apps/details?id=menion.android.locus&referrer=utm_source%3Dhomepage%26utm_medium%3Dbanner

De app kost €7,50 (best veel maar ik vind het het zeker waard geweest nu ik zie hoeveel plezier ik ervan heb).
Betaling kon ik doen door in de playstore naar de app te zoeken en vervolgens betalen via telefoonrekening in te schakelen.

Hieronder een aantal schermafbeeldingen van de App;
Afbeelding
Afbeelding van de kaart met hierop mijn verschillende lokaties van eetbare planten, bivak, giftige planten en wild-sporen.

Afbeelding
als je centreerd op een locatie komt er te staan wat het is. (je kunt ook de zoekfunctie gebruiken uiteraard)

Afbeelding
de mappen.

Afbeelding
Invulling van de map eetbare wilde planten. De volgorde is overigens aan te passen op afstand naam, aanmaak datum etc.

Afbeelding
locatie info.

Afbeelding
bijlage toegevoegd aan locatie info.

Afbeelding
Mogelijkheden om naar een opgeslagen locatie te navigeren

Afbeelding
Kompas, met hierop de richting van een opgeslagen locatie.

Afbeelding
navigeren naar een locatie op de kaart.

Afbeelding


Afbeelding
een giftige plant

Afbeelding
en de bijlage giftige plant.

Afbeelding
Menu van de app.

Afbeelding
Zoekmogelijkheden binnen de app.

Afbeelding
Mogelijke manieren van invoer coördinaten (deel van de opties, het menu is langer dan op de foto zichtbaar)

De App hoeft natuurlijk niet alleen gebruikt te worden waar ik deze voor gebruik en dat is het fijne, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Hoop dat jullie hier iets aan hebben!
Groet, NvdO
Laatst gewijzigd door NvdO op 14 apr 2014, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.


oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: LOCUS-app; voor GPS lokaties+ detail-beschrijving, toevoegen bijlagen+ navigatie

Bericht door oud deelnemer 4 »

Handige APP...

ik heb een database opgebouwd voor plantjes in m'n gps, maar dat zijn dan vooral de zeldzamere planten, of plaatsen waar ik weer naartoe terug wil om voorgang in de groei te bestuderen.

voor eetbare plantjes weet ik wel aardig uit m'n hoofd waar ik wat kan vinden nu, na vele jaren omzwerven in de velden en bossen hier. Ook het biotoop verteld me al aardig wat ik er kan verwachten net zoals het jaargetijde.


Gebruikersavatar
NvdO
Berichten: 141
Lid geworden op: 09 jul 2012, 17:32
Contacteer:

Re: LOCUS-app; voor GPS lokaties+ detail-beschrijving, toevoegen bijlagen+ navigatie

Bericht door NvdO »

[quote="oakleafNL"]
Handige APP...

ik heb een database opgebouwd voor plantjes in m'n gps, maar dat zijn dan vooral de zeldzamere planten, of plaatsen waar ik weer naartoe terug wil om voorgang in de groei te bestuderen.

voor eetbare plantjes weet ik wel aardig uit m'n hoofd waar ik wat kan vinden nu, na vele jaren omzwerven in de velden en bossen hier. Ook het biotoop verteld me al aardig wat ik er kan verwachten net zoals het jaargetijde.
[/quote]

Dat is helemaal mooi! Ja ik voer niet alleen de standaard planten in, wat ik wel fijn vind is om ze te vermelden als ze buiten de hondenuitlaatroute staan zodat ik niet voorbij planten loop. ook voor in de winter als de wortels gebruikt kunnen worden vind ik het toch fijn om ze op locatie te hebben gesorteerd. vandaar.

Verder is het gewoon handig als je dit goed bijhoudt kun je uiteindelijk voor iedere locatie waar je vaak zit, aangeven wat er te vinden is ;)


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”