GPS +- €500

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Plaats reactie
jobvdnoort
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 mei 2014, 11:36
Locatie: Breda
Contacteer:

GPS +- €500

Bericht door jobvdnoort »

Beste Bushcrafters,

Over een maand ga ik met een vriend hiken bij Chur (swiss) en nu heb ik via mijn werk nog een potje openstaan van rond de €500,-.
Nu heb ik zelf de Garmin Fenix Watch, waar ik erg tevreden mee ben, maar dit is niet wat handig is voor een lange wandeling.
Ik heb een aantal Oregon's gezien en die zagen er erg mooi uit.

Nu is mijn vraag aan jullie, wat is de beste (wandel)navigatie voor een langere tocht? en dan te gaan tot 600eu

Alvast bedankt
Groetjes,
Job


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: GPS +- €500

Bericht door Rolf »

Oregons zien er inderdaad mooi uit. Het kan echter voor minder dan de helft van de euro's die je ervoor hebt staan. Hangt een beetje af van je wensen.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: GPS +- €500

Bericht door Rolf »

Ik heb vorige week voor iemand een beknopt aankoopadvies geschreven over het hele Garmin-gamma. Ik zal morgen even kijken. Moet zo werken in de Biesbosch en een nachtje overblijven. Wat hebben we het zwaar...


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
Gebruikersavatar
janvanloon
Berichten: 3334
Lid geworden op: 20 feb 2012, 22:09

Re: GPS +- €500

Bericht door janvanloon »

garmin etrex, zeer teverden van.
Het is niet zo de gps wat het maakt ( vind ik ) het is meer de nauwkeurigheid van de kaarten...


Quote: "In the school of the woods, there is no graduation day. " Horace Kephart

bushcraftexperience.be
jobvdnoort
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 mei 2014, 11:36
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: GPS +- €500

Bericht door jobvdnoort »

[quote="Rolf"]
Ik heb vorige week voor iemand een beknopt aankoopadvies geschreven over het hele Garmin-gamma. Ik zal morgen even kijken. Moet zo werken in de Biesbosch en een nachtje overblijven. Wat hebben we het zwaar...
[/quote]

Ik hoor het wel, have fun en alvast bedankt ;)


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: GPS +- €500

Bericht door Wälderer »

[quote="janvanloon"]
garmin etrex, zeer teverden van.
Het is niet zo de gps wat het maakt ( vind ik ) het is meer de nauwkeurigheid van de kaarten...
[/quote]
Idem.
Wel kiezen voor de etrex 20 of 30, de 10 is oud model. De 30 is zelfde als 20 maar heeft als extra electronisch compas en barometrische hoogtemeter + mogelijkheid tot draadloos uitwisselen van waypoints, traks en geocaches met zelfde types gps


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Stijn Smits
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2010, 07:19
Contacteer:

Re: GPS +- €500

Bericht door Stijn Smits »

[quote="miniman_78"]
Idem.
Wel kiezen voor de etrex 20 of 30, de 10 is oud model. De 30 is zelfde als 20 maar heeft als extra electronisch compas en barometrische hoogtemeter + mogelijkheid tot draadloos uitwisselen van waypoints, traks en geocaches met zelfde types gps
[/quote]

De etrex 10 is gelijk geintroduceerd met de 20 en de 30 en is dus zeker geen ouder model.

Het is wel een heel erg basic instapmodel zonder mogelijkheid om kaartmateriaal te laden.

Mijn advies,

Etrex 30 als je niet al teveel geld uit wilt geven heb je voor ongeveer 200 euro een volwaardige gps met alle functies, ben je bereid meer uit te geven dan is een oregon 600 (t) een zeer mooie gps met alle functie, de meerwaarde zit voornamelijk in de makkelijkere bedienbaarheid en een groter scherm(touchscreen).

eventueel is een gps64s(t) te overwegen voordelen groot scherm, externe attenne (zou een beter ontvangst moeten opleveren maar het ontvangst van de huidige generatie gps-en is dermate goed dat je dit verschil in depraktijk niet echt merkt), de gps64 is goed te bedienen met handschoenen aan!.


jobvdnoort
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 mei 2014, 11:36
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: GPS +- €500

Bericht door jobvdnoort »

[quote="Stijn Smits"]
De etrex 10 is gelijk geintroduceerd met de 20 en de 30 en is dus zeker geen ouder model.

Het is wel een heel erg basic instapmodel zonder mogelijkheid om kaartmateriaal te laden.

Mijn advies,

Etrex 30 als je niet al teveel geld uit wilt geven heb je voor ongeveer 200 euro een volwaardige gps met alle functies, ben je bereid meer uit te geven dan is een oregon 600 (t) een zeer mooie gps met alle functie, de meerwaarde zit voornamelijk in de makkelijkere bedienbaarheid en een groter scherm(touchscreen).

eventueel is een gps64s(t) te overwegen voordelen groot scherm, externe attenne (zou een beter ontvangst moeten opleveren maar het ontvangst van de huidige generatie gps-en is dermate goed dat je dit verschil in depraktijk niet echt merkt), de gps64 is goed te bedienen met handschoenen aan!.
[/quote]

Zit steeds meer aan de GPSMAP® 64st denken idd, in iedergeval geen touchscreen meer. ;)


Rolf
Berichten: 58
Lid geworden op: 03 sep 2013, 14:26
Contacteer:

Re: GPS +- €500

Bericht door Rolf »

Goed, komt 'ie

Als het om een nieuw apparaat gaat zijn er 5 series van Garmin (breedste aanbod, handigst kaarten voor te krijgen).

De eTrex-serie,
de 62-serie,
de 64-serie,
de Dakota-serie,
de Montana-serie,
de Oregon-serie,
de Monterra.

De e-Trex serie is (met de Dakota-serie) het meest betaalbaar, erg praktisch in gebruik. Bediening met knoppen, bijna niet kapot te krijgen, gebruiksvriendelijk.

De 62-serie is krachtiger, groter van scherm en de opvolger van wat een aantal jaren terug de beste GPS-ontvanger ooit was, de 60csx (tegenwoordig voor 100 euro tweedehands te vinden). Bediening met knoppen, robuust apparaat. De 62-serie heeft inmiddels een opvolger, de 64-serie (al is de 62-serie ook te krijgen). Vergelijkbaar apparaat (op wat details die je nooit zal gebruiken na), maar maakt niet alleen gebruik van het (Amerikaanse) GPS, maar ook van het (Russische? Glonass).

De Dakota is vergelijkbaar met de eTrex, maar heeft een touchscreen. De bediening is best intuïtief.

De Oregons en Montana's ken ik niet goed, deze hebben touchscreens, meer instellingsmogelijkheden en grotere schermen. Het verschil tussen deze twee series is me nog niet duidelijk. De Montana werkt op 3 AA-batterijen, de andere apparaten op 2.

Tot slot is er de Monterra, die benadert de smartphone, draait op Android in plaats van Garmins eigen firmware. Zeer compleet, zeer duur, absoluut over de top.

In iedere serie zijn een aantal apparaten te vinden die op het eerste gezicht gelijk zijn, maar andere opties hebben. Dit bouwt op. De goedkoopste heeft het minste opties, de duurdere steeds meer mogelijkheden.

Allereerst is er een basisapparaat: je kunt coördinaten invoeren en aflezen, naar waypoints navigeren met een hemelsbreed wijzende pijl, projecties maken (x graden, x meter). Er is een basiskaart aan boord waarop opgeslagen waypoints, steden, dorpen en hoofdwegen te zien zijn. Deze kaart kan niet voor turn-by-turn navigatie worden gebruikt. Deze aanvullende opties zijn ongeveer als volgt:

- elektronisch kompas; iedere gps weet waar noord, zuid enz liggen. Echter alleen op basis van je verplaatsing. Met een elektronisch kompas weet de gps dat ook als je stilstaat. Je moet deze sensor regelmatig kalibreren.
- barometrische hoogtemeter; aan de hand van luchtdruk weet je gps hoe hoog je bent (moet je wel kalibreren).
- uitbreidbaar geheugen; je kunt het intern geheugen uitbreiden met een microSD-kaartje om meer kaarten, routes, waypoints enz mee te nemen.
- kaartweergave; je gps kan kaarten weergeven en (daarvoor geschikte) kaarten gebruiken om zelfstandig turn-by-turn te navigeren.
- voorgeïnstalleerde topokaart (modellen met een T in de type-aanduiding); Niet doen, als het aan mij ligt. Deze kaart is niet erg gedetailleerd (vergelijkbaar met 1:100.000) en neemt onnodig intern geheugen in.
- digitale camera.
- Garmin Chirp-functionaliteit.
- Wherigo.
- Draadloze gegevensoverdracht tussen apparaten.

Sommige series ontvangen ook Glonass, wat leidt tot nóg nauwkeurigere en snellere plaatsbepaling, zelfs binnenshuis.

Wat betreft aanvullende kaarten: er zijn een hoop gedetailleerde, legale, gratis kaarten te krijgen (open streetmap / OSM, open fietsmap). Natuurlijk zijn er ook kaarten van Garmin te koop. Deze kosten een lieve duit. Wat mij betreft is het wijs om eerst gratis opties te testen en als je hier iets in mist, zoeken naar een beter betaald alternatief (als dat er al is).

Dan nog vergelijkingen in tabel. Bij Kieskeurig kun je van alles naast elkaar zetten. Ik heb mijn persoonlijke favorieten even bij elkaar gezet (op AA-batterijen, wel kompas- en hoogtemetersensoren, wel uitbreidbaar geheugen, geen T-modellen en geen cameramodellen). Touchscreen en knopbediening staan gebroederlijk door elkaar heen, al gaat mijn eigen voorkeur uit naar een knopbediend apparaat.

Klik hier voor een vergelijking van de eTrex 30 en de Dakota 20. Duurder kan natuurlijk ook. Klik hier voor een vergelijking van de 62S, 64S en Oregon 600.

Heb je hier iets aan gehad? Een 'like' voor onze Facebookpagina of mond-op-mondreclame voor onze website is ons veel waard!
Laatst gewijzigd door Rolf op 07 jul 2014, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Welkom Buiten: GPS-activiteiten, verhuur, workshops.
jobvdnoort
Berichten: 64
Lid geworden op: 27 mei 2014, 11:36
Locatie: Breda
Contacteer:

Re: GPS +- €500

Bericht door jobvdnoort »

Hee Rolf,

Bedankt voor de uitgebrijde informatie, zelf heb ik natuurlijk niet stil gezeten.
Persoonlijk vond ik de camera functies op een aantal gps'en wel tof, zelf heb ik nu geen camera en heb ook tijdens mijn reis in schotland steeds gescholden omdat mijn telefoon weer eens leeg was en ik dus geen foto kon maken ;). (ter vervanging van een telefoon camera is het prima, het gaat niet om de  kwaliteit van de foto)
Uiteindelijk ben ik voor de 62sc gegaan, ik zag dat dit scherm zeer goed te bekijken was ook met zon van achter. (link)

In iedergeval bedankt voor alle info


bj0rn
Berichten: 180
Lid geworden op: 11 nov 2013, 12:08
Contacteer:

Re: GPS +- €500

Bericht door bj0rn »

dit op je smartphone zetten http://www.viewranger.com/en-GB
en dan een externe batterij meenemen werkt voor mij
mvg Bjorn


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”