Navigatie met kaart en kompas

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door madman73 »

bedankt voor het delen, dit is de beste en meest bijgewerkte versie die ik tot nu toe ben tegengekomen.


Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 134
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:46
Locatie: zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door zwaluw »

graag gedaan madman73  ;D


een zwaluw maakt geen zomer
Gebruikersavatar
zwaluw
Berichten: 134
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:46
Locatie: zuid-Limburg
Contacteer:

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door zwaluw »

@nilisj
het ligt er een beetje aan welk type kompas je gebruikt  als je alleen een bearing wil schieten of een route wil uitstippelen etc
ik zou zeggen neem er een van silva en niet zo,n ronde (engineer) uit het leger . verder is er op youtube heel veel te vinden ,
in het nederlands en in het engels Dave .C heeft er ook wat gemaakt ,,,, succes


een zwaluw maakt geen zomer
oud deelnemer 4
Berichten: 3217
Lid geworden op: 21 jan 2013, 22:39
Contacteer:

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door oud deelnemer 4 »

@nilisj
ik zou er eens 'n boekje op na slaan en dan YT afstruinen,
het is helemaal niet zo moeilijk  en om daar nou een dure curses aan te verbinden totaal overbodig.... ik heb jaren lang kaart en kompas technieken aan scouts 10 14 jarige uitgelegt, dus niet al te moeilijk lijkt me
op YT kun je eens hier kijken...http://www.youtube.com/watch?v=0diH9zX1 ... JmV9FjPCa9


Salmo Trutta
Berichten: 353
Lid geworden op: 24 jun 2014, 19:45
Locatie: Ugchelen
Contacteer:

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door Salmo Trutta »

Sluit me helemaal bij de vorige 'spreker' aan... op zich redelijk eenvoudig.

Heb het ook jarenlang aan scouts uitgelegd en tot nu toe zijn ze allemaal weer uit het bos gekomen...  ;-)

Bij mij (ons) was het volgens de 'praatje-plaatje-daadje' manier... Dus eerst de Theorie (kan prima uit boeken e.d.), dan iemand die het je voordoet (zie bv youtube) en dan vooral veel zelf doen....

Ik vind het nog steeds leuk om af en toe wat kruispeilingen etc. te doen.... Kijken of het nog lukt...  :-)


Afbeelding

Sieger
nilisj
Berichten: 190
Lid geworden op: 02 mei 2013, 14:30

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door nilisj »

Dank voor de reacties en linkjes.


Gebruikersavatar
madman73
Berichten: 2119
Lid geworden op: 06 mar 2014, 23:01
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door madman73 »

[quote="Salmo Trutta"]
Sluit me helemaal bij de vorige 'spreker' aan... op zich redelijk eenvoudig.

Heb het ook jarenlang aan scouts uitgelegd en tot nu toe zijn ze allemaal weer uit het bos gekomen...  ;-)

Bij mij (ons) was het volgens de 'praatje-plaatje-daadje' manier... Dus eerst de Theorie (kan prima uit boeken e.d.), dan iemand die het je voordoet (zie bv youtube) en dan vooral veel zelf doen....

Ik vind het nog steeds leuk om af en toe wat kruispeilingen etc. te doen.... Kijken of het nog lukt...  :-)
[/quote]

Voor mij hetzelfde verhaal, ruim 11 jaar gedaan en nu nog af en toe op aanvraag. Leuk om te doen.


Gebruikersavatar
Sparki
Berichten: 28
Lid geworden op: 24 feb 2015, 18:38
Locatie: Doetinchem

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door Sparki »

Thanx voor alle goede links


Gebruikersavatar
cjhage
Berichten: 378
Lid geworden op: 19 aug 2013, 10:33
Locatie: Bruinisse

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door cjhage »

ik zou er ook eens aan moeten beginnen

maar welk kompas kun je het beste kopen dan?
die gewoon hufterproof is en natuurlijk betaalbaar


qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door qjmb »

Als goed kompas zou ik kiezen tussen Silva en recta. Ze hebben veel verschillende modellen, maar de vraag is natuurlijk wat je ermee wil. Wil je ermee oefenenin NL  en het eerst volledig onder de knie krijgen, ga dan voor een plaat of richtkompas. (Zo'n doorzichtige met kompas en verstelbare ring. Hier zitten weinig bewegende delen aan, ze zijn minder prijzig maar wel accurater dan het plaatkompasje van de action.

Wil je het overal ter wereld gebruiken voor langere tochten? Dan is een verstelbare declinatie erg fijn, dan hoef je dit niet bij elke peiling te corrigeren.

Naast declinatie heb je op sommige plekken ook inclinatie. Daar hebben fabrikanten ook aparte kompassen voor. Ikzelf denk dat dit marketing is, maar dat terzijde;)

Kortom, genoeg keuzes met bijbehorend prijskaartje.

Ikzelf heb een recta ds50, een spiegelkompas. Fijn ding. Maar neem vaak ook een plaatkompas mee;)
Momenteel ben ik het ultieme navigatie handboek aan t lezen van lyle brotherton, echt een aanrader.
Als ik m uit heb komt er nog een review.
Succes met de keuze!

Gr Q


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door Wälderer »

[quote="qjmb"]


Naast declinatie heb je op sommige plekken ook inclinatie. Daar hebben fabrikanten ook aparte kompassen voor. Ikzelf denk dat dit marketing is, maar dat terzijde;)


[/quote]

Inclinatie is geen marketing, er zijn effectief plaatsen waar er een serieuze afwijking ten opzichte van het ware noorden kan zijn, daar kan je speciale kompassen voor verkrijgen als je niet zelf constant wilt gaan berekenen.
Er is overal ter wereld een inclinatie maar meestal is dit miniem en voor niet profecioneel gebruik verwaarsloosbaar.


Take less, do more.
qjmb
Berichten: 314
Lid geworden op: 04 sep 2012, 15:24

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door qjmb »

Inclinatie is toch het op en neer bewegen van de naald? Als het magnetisch veld van zuid naar noord loopt buiten de aardkorst dan lopen de "lijnen" niet perfect van het zuiden naar het noorden. De verschillen in richting tov het ware noorden (declinatie)
De veldlijnen lopen niet perfect langs de korst maar soms gaan ze van de aarde af en soms wijzen ze er naar toe. Op de Polen gaan ze er haaks in of uit en bij de evenaar lopen ze vrijwel parallel.
In principe zou de inclinatie hoek geen invloed moeten hebben op de peiling naar het ware noorden. (Waarbij de declinatie ook verrekend is) muv de poolgebieden.
De kompassen die wereldwijd geschikt zijn hebben een hoger kompashuis zodat de naald niet sleept. Dit slepen zou de peiling wel kunnen beïnvloeden.

Ik heb zelfs op een pagina van een fabrikant, welke weet ik niet meer, gelezen dat een kompas voor t noordelijkhalfrond niet geschikt is voor t zuidelijke, omdat ie dan "door" de aarde heen moet naar t noorden. Toen begon ik al te twijfelen, omdat de veldlijnen niet door de aarde naar t Noorden lopen.

Maar goed, als marketeer zou ik zeggen dat t wel een goede zet is. Iedereen die navigeert heeft een kompas, als je dan verschillende kompassen gaat maken voor verschillende gebieden heeft iedere navigator er ineens twee of drie nodig: Kassa;)

Maar t blijft slechts mijn mening en is niet gegrond ;)
Gr Q


Gebruikersavatar
Wälderer
Berichten: 433
Lid geworden op: 29 jan 2013, 18:56
Locatie: België

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door Wälderer »

Klopt qjmb, foutje van mij met inclinatie en deviatie (of variatie) te verwisselen.
Nu is het wel een feit dat het kompas raar doet als je naar het zuiden gaat, heb ik zelf ondervonden in afrika. Werken doet die wel maar je moet het kompas nogal schuin houden en de naald is niet echt stabiel meer.

Herinner me wel dat er een merk is die een kompas heeft die er veel minder invloed van ondervind maar kan niet direct zeggen welk.


Take less, do more.
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door Trailtraveller »

Je hebt speciale kompassen met een global system. Deze werken overal goed. De naald hangt dan in een special mechanisme waardoor deze recht te gebruiken is. Is geen marketing, maar over een paar jaar gewoon standaard.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Cobber
Berichten: 490
Lid geworden op: 04 jan 2015, 20:27
Locatie: Top of the North

Re: Navigatie met kaart en kompas

Bericht door Cobber »

Veel zeiljachten hebben dan ook twee kompassen hangen in de kuip. En voor het zuidelijk en noordelijk halfrond.


Leave no Footprints behind or Broken Hearts.
FaceBook Kayak Cobber
Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”