Alternatieve middelen om je te orienteren

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

[quote="tilia"]
zolang dat maar duidelijk is ;-)

persoonlijk vertrouw ik meer op sterren en de zon als ik geen kompas heb
[/quote]
En toen was het een grijze dag....... en je staat midden in het plattenland.  ;-)


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
oud deelnemer 4

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="David"]
En toen was het een grijze dag....... en je staat midden in het plattenland.  ;-)
[/quote]
kan altijd gebeuren, maar imo betrouwbaarder dan een kerk die dan no en dan zo staat
of een boom die aan de noordkant meer ruimte heeft en dan daar maar de dikke tak laat groeien
of mos wat aan de oostkant groeit ipv de noordkant


Gebruikersavatar
born2roam
Berichten: 1429
Lid geworden op: 25 nov 2009, 20:07
Locatie: Het Westland
Contacteer:

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door born2roam »

Moskee.... de aparte minaret (weet de naam ff niet meer) is in de richting van Mekka....  ;D

Grtz Johan


Dutch Unlimited, the mobile educator
One can only extend one's limits by exceeding them

***
+31 6 44 80 82 63

www.dutchunlimited.com

www.jjbushcraft.nl
***
Gebruikersavatar
Matis
Berichten: 2087
Lid geworden op: 23 jun 2010, 19:41
Locatie: Overloon

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Matis »

[quote="born2roam"]
Moskee.... de aparte minaret (weet de naam ff niet meer) is in de richting van Mekka....  ;D

Grtz Johan
[/quote]

En wat nou als je in Mekka bent......
;D


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

[quote="tilia"]
kan altijd gebeuren, maar imo betrouwbaarder dan een kerk die dan no en dan zo staat
[/quote]
Dus niet als je ze niet kan zien. Dan houdt het met betrouwbaarheid snel op. Terwijl als je rond de kerk gaat kijken je wellicht nog meer tekens kan vinden die wijzen op windrichtingen. Een windhaan bijvoorbeeld.

[quote="tilia"]
of een boom die aan de noordkant meer ruimte heeft en dan daar maar de dikke tak laat groeien
of mos wat aan de oostkant groeit ipv de noordkant
[/quote]
Als je inderdaad op één boom afgaat ben je niet slim bezig. Zoals gezegd alle punten bij elkaar leveren een inzicht op en niet blindstaren op één punt.
Want als dat ene punt overdag de zon is en 's-nachts de sterren zijn ben je aan de (weer)goden overgeleverd  ;-)


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Vrijbuitert

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Vrijbuitert »

Nog even een aanvulling op de "kerknavigatie".

In vrijwel alle gevallen waarin de kerk oost-west staat, staat de toren aan de westkant van de kerk. De oostkant is dan de ruimte voor het koor (de ronding, rechts op de tekening).

Afbeelding

Kerken zijn dan wel niet voor de volle 100% betrouwbaar, feit is wel dat de kerken zo bewust gebouwd zijn. In de hoek van de ronding staat de preekstoel voor de dominee/pastoor, waardoor de kerkgangers met hun neus richting het oosten zitten, in de richting waar de zon opkomt (zon opkomst is nieuw leven).

Wat bovendien een voordeel is dat een kerk van kilometers afstand te zien kan zijn (hoewel dat met de huidige bebouwing eromheen wel een probleem kan vormen).

Voorwaarde is overigens wel dat het een oudere kerk moet zijn. Ik weet het niet helemaal zeker, maar ik dacht dat er bij de kerken van na 1900 geen rekening meer me is gehouden (en die kerken voor navigatie dus onbetrouwbaar zijn)...


oud deelnemer 4

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="born2roam"]
Moskee.... de aparte minaret (weet de naam ff niet meer) is in de richting van Mekka....  ;D

Grtz Johan
[/quote]
net ff gekeken bij een moskee in london en in istanbul
london staat de minaret idd in lijn naar mekka maar den achter de moskee, bij die in istanbul klopt het voor geen meter en wijst de minaret alleen omhoog ;D

als er niks is zou je het er op kunnen wagen maar dan zou je erg veel kennis van dat stukje van de wereld moeten weten want mos begroeiing is lang niet overal het zelfde
zelf in het zelfde stukje bos zie je dat de plek in het bos waar de bemoste boom staat ook van belang is

persoonlijk heb ik nog nooit iemand hier betrouwbaar op zijn navigeren

grofweg een windricht met een foutmarge van 60 tot 90 graden dat kan wel maar daar wil ik geen route op lopen

en als je verdwaald bent is het principe van
downhill tot je water tegen komt
water volgen tot je weg tegen komt
weg volgen tot je beschaving tegen komt
imo effectiever


Vrijbuitert

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Vrijbuitert »

Ik denk dat de kans van verdwalen in Europa toch al niet al te groot is...


Gebruikersavatar
Basel
Berichten: 1651
Lid geworden op: 04 aug 2011, 17:07
Locatie: Bladel

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Basel »

anwb weet overal de weg ;D


Gebruikersavatar
Smallie
Berichten: 486
Lid geworden op: 25 jul 2011, 20:32
Locatie: Wieringerwerf

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Smallie »

Mocht ik ooit verdwaald zijn en ergens een kerk zien, loop ik naar die kerk toe en vraag daar wel de weg.


When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story.
Gebruikersavatar
Een pan's hobby kok
Berichten: 8625
Lid geworden op: 30 mar 2011, 11:08
Locatie: Berkel en rodenrijs

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Een pan's hobby kok »

+1  ;D


Voor/Door en Met elkaar komen we een heel eind.
GR.Herman
http://www.facebook.com/BushcraftLimburg
een pan's gerechten en voedsel-Rookgerechten.
http://forum.bushcraftnederland.nl/http ... 15#p138315
Gebruikersavatar
Ivo Brugman
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2011, 15:04
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Ivo Brugman »

De overheersende windrichting in Nederland komt UIT het Zuidwesten en blaast dus naar het Noordoosten. Ik ben er zeker van, vooral omdat ik het elke ochtend merk als ik aan het fietsen ben en slechts bij uitzondering dit anders is :-). Daarnaast is het een geografisch feit voor in ieder geval Nederland. Op macro niveau gelden de cellen die in een eerdere posting genoemd werden en die zijn ook betrouwbaar.


Groet,

Ivo
oud deelnemer 4

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door oud deelnemer 4 »

morgen komt de wind idd uit zuidwest, vandaag is ie uit zuid oost, dat bedoel ik maar
overwegende windrichting is dus nie steeds hetzelfde vandaag zal je de verkeerde kant op lopen en verdwalen als dit je manier van oriënteren is


Gebruikersavatar
Ivo Brugman
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 mei 2011, 15:04
Locatie: Rosmalen
Contacteer:

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Ivo Brugman »

[quote="tilia"]
morgen komt de wind idd uit zuidwest, vandaag is ie uit zuid oost, dat bedoel ik maar
overwegende windrichting is dus nie steeds hetzelfde vandaag zal je de verkeerde kant op lopen en verdwalen als dit je manier van oriënteren is
[/quote]

Eens, ik denk dat je deze hulpmiddelen vooral moet combineren om enige mate van zekerheid te krijgen, en dan alleen als het echt moet.


Groet,

Ivo
oud deelnemer 2

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door oud deelnemer 2 »

Een erg mooi boek om hierover te lezen is " Finding your way without map or compass " volgens mij heb ik dit al eens eerder genoemd.

http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/finding-your-way-without-map-or-compass/1001004000965028/index.html


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”