Alternatieve middelen om je te orienteren

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
Klaas Jan
Berichten: 96
Lid geworden op: 02 jan 2010, 23:23
Locatie: Omgeving Gouda

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Klaas Jan »

Eigenlijk volledig offtopic geloof ik, maar vooruit.
Even verder op het verhaal van David,
om precies te zijn zitten we in Nederland gewoonweg in de verkeerde tijdzone  ;-)
Daarnaast is het zo dat de zon niet altijd op het zelfde moment op het hoogste punt staat.
Dit komt omdat de zon in December verder bij de aarde vandaan staat dan in juni,
met als resultaat een verschil tot maximaal + - 16 minuten.

Niet specifiek navigatie, maar iets van plaatsbepaling:
Aan de hand van de zon is wel ruwweg te bepalen op welke lengtegraad je bent.
Door na te gaan hoe laat, in GMT natuurlijk, de zon op zijn hoogste punt staat, en het aantal uren verschil tussen 12.00 GMT en de gemeten tijd vermenigvuldigen met 15 graden, en daar komt het aantal lengtegraden uit.
Echter, dit is alleen theoretisch en heeft een zeer grote onnauwkeurigheid dat het voor praktisch gebruik alleen handig is als je geen idee hebt waar je op de wereld zit. :P
Met wat kennis van de declinatie van de zon op een bepaalde datum en de mogelijkheid om een hoek te meten is een schatting te maken van je breedtepositie.

Met een sextant, een geprogrammeerde rekenmachine en een nautische almanac maken toch wel wat nauwkeuriger plaatsbepalingen mogelijk, maar ook voor een dergelijke berekening heb je eerst een ruwe schatting nodig van je positie.

In theorie zou ik een zons- en stersbestek moeten kunnen maken, helaas in de praktijk nog geen ervaring op kunnen doen, gaat komende zomer gebeuren :-)

Bepaling van richting kan betrekkelijk eenvoudig adhv de zon, onafhankelijk van de breedtepositie is het handig om de oost-west richting van de zon te gebruiken als referentie.
Sterren zijn ook makkelijk, denk aan de poolster, en het zuiderkruis.

MVG,
Klaas Jan


{Integrity is being good, even if no one is watching.}

{The reward for conformity is that everyone likes you, except yourself}
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

[quote="Klaas Jan"]
Eigenlijk volledig offtopic geloof ik, maar vooruit.
Even verder op het verhaal van David,
om precies te zijn zitten we in Nederland gewoonweg in de verkeerde tijdzone  ;-)
[/quote]
gewoon de schuld van de Duitsers  :-)

[quote="Klaas Jan"]
Daarnaast is het zo dat de zon niet altijd op het zelfde moment op het hoogste punt staat.
Dit komt omdat de zon in December verder bij de aarde vandaan staat dan in juni,
met als resultaat een verschil tot maximaal + - 16 minuten.
[/quote]
Dat ook nog  ::)

Het is gewoon lastig om zonder kompas de NOZW te bepalen. Dat heb ik inmiddels wel door. Ik denk zelf dat het beste de zon, maan en sterren werken.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Trailtraveller »

Jongens, ik heb er nog even een studie van gemaakt. In Nederland komt de wind echt meestal uit Noord-westelijke richting. Mos vormt zich meestal aan deze kant. Echter de dikkere jaarringen op Noord-west klopt wel zoals eerder gesteld (Dit had ik dus fout, shame on me !!).  :-[

Dit heeft te maken met de vorming van reactiehout. Als een boom een bepaalde kant op wordt geduwd door de wind zal aan die kant de jaarringen dikker worden. De kortste afstand van de bast naar het middengedeelte is dus meestal zuid-oosten. (als de boom vrij staat) anders is het handig uit meedere bomen te bepalen. De takken die korter en warriger bij de boom groeien zijn wel aan de Noord-West zijde. Zuid-Oosten zijn de takken verder van de boom af naar de zon aan het groeien.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2587
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Trailtraveller »

Ik had al een posting gedaan met de luchtcirculatie cellen die op de wereld voorkomen. Hieruit bleek voor Europa deze uit Noordwestelijke richting te komen. Dit wil niet zeggen dat de wind altijd uit die richting komt maar wel dit de toonaangevende windrichting zou moeten zijn. Dit stukje klopt nog.......hahaha maar inderdaad....

Maar ik ben zie ik een grote leugenaar..nee dit lieg ik.. :-X jullie hebben helemaal gelijk voor West-Europa wordt de wind afgebogen en komt meestal uit 1e Zuid-Westelijke richting, als 2e West-Zuid-Westelijke richting en goede 3e plek (bijna 2e plek) voor Noorderlijke richting. In de hogere luchtgebieden is de stroom inderdaad Noord-West (polaire circulatie stroom) maar wordt afgebogen in de lagere lucht lagen naar overwegend Zuid-Westen (ieder geval voor 2009).  ( shame on me again ! :'( :'( )  Ik had alleen naar de polaire circulatie stroom gekeken.

Dank jullie voor de terechtwijzing ! Sorry Michael je had gelijk... :-[

Zie onder voor de theorie eeehhh praktijk:

http://www.weerforum.com/index.php?action=printpage;topic=2534.0

Of de wind meestal uit het zuiden of noorden komt wordt bepaald door de ligging van de circulatiecellen. Daarnaast kan de windrichting een afwijking meekrijgen in oostelijke of westelijke richting, dankzij het Corioliseffect. Dit is een afwijking in windrichting die wordt veroorzaakt door de rotatie van de Aarde. Deze afwijking is op het noordelijk halfrond naar rechts, op het zuidelijk halfrond naar links. Gevolg is dat bijvoorbeeld de passaat in de Hadleycel ten noorden van de evenaar wordt omgebogen in westelijke richting. Verder naar het noorden, ongeveer tussen de 30e en 60e graad noorderbreedte, staat in de Ferrelcel een dominante zuidenwind, die door het Corioliseffect naar het oosten wordt afgebogen. In West-Europa komt de wind daarom meestal uit het zuidwesten.

http://www.middenweg.com/xml/grafieken/wind.htm

Windgemiddelde in Nederland:
In Nederland  varieert de jaargemiddelde windsnelheid van ruim 8 km/h in het binnenland tot 20 aan de kust. Van plaats tot plaats en van dag tot dag zijn er grote verschillen.

Gemiddeld waait in Nederland 2 à 3 uur na zonsopkomst de minste wind en ongeveer 3 à 4 uur na de hoogste zonnestand is de wind het sterkst. Als er geen grote weersveranderingen op til zijn wordt op een zomerdag rond 4 of 5 uur 's middags de sterkste wind verwacht. In de middag waait het dan gemiddeld 50% harder dan vroeg in de ochtend, maar in de namiddag neemt de wind meestal weer af.

Ook blijkt de wind 's avonds vaak iets te krimpen; dat is draaien tegen de richting van de wijzers van de klok (zie hierna). Dat betekent vaak dat de wind draait van noordwest in de ochtend naar zuidwest in de middag.

In het algemeen is de windsnelheid in het westen en het noorden van Nederland groter dan in het oosten.

De variabelen zijn echter te groot om te bepalen wat  NW-ZO zou moeten zijn. De theorie van reactiehout gaat ook niet zomaar op !
Laatst gewijzigd door Trailtraveller op 27 mar 2010, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
woodcraftsurvival

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door woodcraftsurvival »

Ik heb altijd geweten dat ik juist zat.

groet Michel


OVERLEVEN
Berichten: 831
Lid geworden op: 29 dec 2009, 21:25
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door OVERLEVEN »

Voor de mensen die er meer over willen lezen dan kan je dit boek kopen.
Finding your way without map or compass door Harold Gatty.
Link http://www.amazon.com/Finding-Your-Way-Without-Compass/dp/048640613X/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1269728211&sr=8-1


Dennis van Dokkum
Survival school O.V.E.R.L.E.V.E.N.
www.survivalschool.nl
+31-(0)6-23251535
Gebruikersavatar
painf72
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2010, 21:05
Locatie: Nieuwediep

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door painf72 »

Zon en wijzerplaat methode!

• Richt de kleine wijzer op de plaats waar de zon boven de aarde staat.
• Precies tussen de kleine wijzer en het cijfer 12 is dan de zuidelijke richting.
Noot!, in de zomermaanden als de zomertijd van kracht is moet u er 1 uur aftrekken.
Is het bewolkt of u heeft geen wijzerplaat pak dan een stuk papier.


Niets is onmogelijk, voor diegene die het niet hoeft uit te voeren
Gebruikersavatar
painf72
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2010, 21:05
Locatie: Nieuwediep

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door painf72 »

De Zonnestand!

De zon staat om:
• 06:00 ongeveer in het Oosten.
• 09:00 ongeveer in het Zuidoosten.
• 12:00 ongeveer in het zuiden.
• 15:00 ongeveer in het Zuidwesten.
• 18:00 ongeveer in het Westen.


Niets is onmogelijk, voor diegene die het niet hoeft uit te voeren
Gebruikersavatar
painf72
Berichten: 46
Lid geworden op: 19 sep 2010, 21:05
Locatie: Nieuwediep

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door painf72 »

Met behulp van de sterren!

Door de draaiing van de aarde lijkt het of de sterren in een grote boog van Oost naar west verplaatsen, indien de poolster niet zichtbaar is kan men deze methode gebruiken om de richting te bepalen, richt een stok of wapen op een willekeurige ster en zet deze vast:
Na enige minuten is te bepalen in welke richting de ster zich verplaatst:


• Indien hoger, kijkt men in algemeen Oostelijke richting.
• Indien lager, kijkt men in algemeen westelijke richting.
• Indien naar rechts, kijkt men in algemeen zuidelijke richting.
• Indien naar links, kijkt men in algemeen Noordelijke richting.

wat defensie truukjes heb ik altijd bij in een klein boekje (kan niet alles onthouden)
werken allemaal erg goed


Niets is onmogelijk, voor diegene die het niet hoeft uit te voeren
Ron

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Ron »

@ Dennis; is dit boek bruikbaar voor beginners, leken en in het veld of verzand het nogal in technische of andere details?
Ik kan geen duidelijke indicatie vinden over de inhoud van het boek nl.


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

Ik zag vanavond (helaas was dit de derde en laatste aflevering) van een programma over het oriënteren dmv de natuur. "All roads lead home"
Hierin kregen een drietal mensen een opdracht om van plek A naar B te gaan met behulp van in de natuur/omgeving herkenbare punten zoals;
Mos groeit aan de noordkant en "lichen" aan de zuidkant
- Een kerk staat west-oostwaarts
- Graven liggen west(steen) oostwaarts (voeteneinde)
- "tick" effect van bomen. Takken van bomen groeien aan de zuidkant horizontaler en meer dan aan de noordkant
- het hart van een boom ligt iets zuidelijker omdat voor het bovenstaande de stam meer hout (massa) nodig heeft ter compensatie
en nog meer van dat soort zaken.

Erg jammer dat ik de vorige afleveringen gemist heb. Even kijkend op het internet kwam ik dit tegen over het programma: All roads lead home


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
oud deelnemer 4

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="David"]
Ik zag vanavond (helaas was dit de derde en laatste aflevering) van een programma over het oriënteren dmv de natuur. "All roads lead home"
Hierin kregen een drietal mensen een opdracht om van plek A naar B te gaan met behulp van in de natuur/omgeving herkenbare punten zoals;
Mos groeit aan de noordkant en "lichen" aan de zuidkant
- Een kerk staat west-oostwaarts
- Graven liggen west(steen) oostwaarts (voeteneinde)
- "tick" effect van bomen. Takken van bomen groeien aan de zuidkant horizontaler en meer dan aan de noordkant
- het hart van een boom ligt iets zuidelijker omdat voor het bovenstaande de stam meer hout (massa) nodig heeft ter compensatie
en nog meer van dat soort zaken.

Erg jammer dat ik de vorige afleveringen gemist heb. Even kijkend op het internet kwam ik dit tegen over het programma: All roads lead home
[/quote]
ben ik dus nie mee eens

heb net wat kerken bekeken op google earth en die liggen zeker nie allemaal zelf geen een gezien die oost-west ligt (niet volledig iig)
heb op begraafplaats gewerkt en de graven liggen alle kanten op
takken en dikte van de boom hebben zeer veel te maken met kale plekken rondt de boom en de overwegende windrichting, die nie overal het zelfde is
mos groei is ook afhankelijk aan het klimaat waar het groeit windrichting soort mos en dergelijke

dit zijn geen methodes waar ik te veel op zou vertrouwen

wil je hier op vertrouwen moet je meer weten over het klimaat, windrichting en planten/mos/bomen in dat gebied/deel van de wereld
Laatst gewijzigd door oud deelnemer 4 op 20 okt 2011, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar
bushie
Berichten: 172
Lid geworden op: 10 okt 2010, 15:31
Locatie: heumen
Contacteer:

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door bushie »

Vroeger had ik altijd een kompas bij mij.
Ik stelde mij te pas en te onpas overal de vraag waar is het noorden, dan wees ik het aan en controle  op het kompas.
Zo krijg je richtings gevoel.

Gr. John


Men kan de natuur niet bezitten maar wees bezit van de Natuur.

www.tornakbushcraft.nl
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

[quote="tilia"]
ben ik dus nie mee eens

heb net wat kerken bekeken op google earth en die liggen zeker nie allemaal zelf geen een gezien die oost-west ligt (niet volledig iig)
[/quote]
Kreeg ook de indruk dat het om een globale ligging ging en niet om een wetenschappelijk verantwoorde ligging, wat mji als toevallige voorbijganger voldoende zal zijn om een idee te hebben wat waar ligt.

[quote="tilia"]
heb op begraafplaats gewerkt en de graven liggen alle kanten op
[/quote]
De graven (kerkhoven) die ze lieten zien in het (ene) deel dat ik zag waren allen keurig in het gelid. Las ook ergens in een wiki pagina dat 90% van de graven in Amerika/Europa inderdaad W-O liggen. Uiteraard geldt dat niet voor graven en begraafplaatsen van heidenen ;-) Een openbare begraafplaats ligt zeker alle kanten op. Maar een oude begraafplaats rond een kerk.... Ik zou het moeten nakijken, maar waarom zou ik wiki niet mogen vertrouwen.

[quote="tilia"]
takken en dikte van de boom hebben zeer veel te maken met kale plekken rondt de boom en de overwegende windrichting, die nie overal het zelfde is
mos groei is ook afhankelijk aan het klimaat waar het groeit windrichting soort mos en dergelijke

dit zijn geen methodes waar ik te veel op zou vertrouwen

wil je hier op vertrouwen moet je meer weten over het klimaat, windrichting en planten/mos/bomen in dat gebied/deel van de wereld
[/quote]
Helemaal gelijk. Was ook een van de opmerkingen van iemand in het programma. Staar je niet blind op één onderdeel, maar kijk op de algemeenheid. Zit er aan de ene kant van een wegwijzer allemaal algen en aan de andere kant is het helemaal verweerd dan is de kans groot dat de ene kant het noorden is en de andere kant het zuiden. Is er dan ook nog een boom in de buurt met een takkenpatroon dat aan de criteria voldoet, dan ben je al een stuk zekerder etc, etc.

Nee het is allemaal niet 100% zeker. Maar ja als je dan geen GPS of Smartphone bij je hebt is het toch een redelijke zekerheid.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
oud deelnemer 4

Re: Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door oud deelnemer 4 »

[quote="David"]
Nee het is allemaal niet 100% zeker.
[/quote]
zolang dat maar duidelijk is ;-)

persoonlijk vertrouw ik meer op sterren en de zon als ik geen kompas heb


Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”