Alternatieve middelen om je te orienteren

op de zon, met kaart en kompas, alternatieve manieren, noordelijk of zuidelijk halfrond, GPS, maar ook de weersomstandigheden
woodcraftsurvival

Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door woodcraftsurvival »

Alternatieve middelen  om je te oriënteren

De natuur kan je vaak een handje helpen met het vinden van het Noorden of het Zuiden. Deze hulpmiddelen zijn niet zo nauwkeurig, maar ze geven je wel een grove indicatie.

Afbeelding Afgezaagde boom, als je weet uit welke richting de wind meestal komt kun je met behulp van een afgezaagde boom die alleen in het veld heeft gestaan het Noorden bepalen. Aan de kant waar de wind voornamelijk vandaan komt zijn de jaarringen minder ontwikkeld (dunner) dan aan de andere zijde. In Nederland komt de wind meestal uit het Zuidwesten dus aan de Zuidwestelijk kant van de boom zullen de jaarringen dan ook dunner zijn. Nu je weet wat het zuidwesten is kun je ook bepalen wat het Noorden en Zuiden is. De pijl op de tekening geeft het Noorden aan.
Afbeelding Naald, heb je een metalen naald of een stukje ijzerdraad dan kun je hiermee de Noord-Zuidlijn bepalen. Maak de naald magnetisch door hem langs een magneet te strijken heb je geen magneet strijk de naald dan door je haren waardoor hij magnetisch zal worden. Neem nu een kunststof bakje en vul deze met water, heb je geen kunststof bakje maak dan een kuil. Leg op het water een blaadje of iets anders wat drijft en zich vrij kan bewegen. Bovenop het blaadje leg je nu de gemagnetiseerde naald, het blaadje zal nu ronddraaien. Als het blaadje stilligt op het water dan geeft de naald de Noord-Zuidlijn aan.


woodcraftsurvival

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door woodcraftsurvival »

Je kunt ook een gemagnetiseerde naald horizontaal aan een dun touwtje hangen, blijft de naald stil hangen dan geeft de naald de Noord-Zuidlijn aan. 
Je kunt ook een scheermesje horizontaal aan een dun touwtje laten hangen, als het scheermesje stil blijft hangen dan geeft deze de Noord-Zuidlijn aan. 
Mossen groeien aan de vochtige zijde van een boom. Als het in Nederland regent is er meestal zuidwesten wind. 
Volg beekjes en rivieren ze komen vaak in een grotere rivier uit en deze monden altijd uit in zee, aan grote rivieren en aan de kust wonen vaak mensen. 
Ook hoogspanningsmasten leiden vroeg of laat naar de bewoonde wereld. 

Insecten, de zon heeft in het zuidzuidwesten de meeste kracht (het warmste), hierdoor vind je aan de zonkant (tussen zuid en zuidwest) onder de schors van dode bomen de meeste insecten. (bv oorwormen)

Naaldbomen, willen veel zon. daarom groeien ze vaak naar de zon toe. Ga altijd uit van meerdere bomen om een preciezere indicatie te verkrijgen.


Jozolph
Berichten: 1081
Lid geworden op: 21 dec 2009, 22:34

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Jozolph »

Volgens het volgende artikel, kan je een naald niet magnetisch maken door hem door je haar te strijken oid, dan wordt ie alleen maar statisch en niet magnetisch, de meeste naalden komen al (licht) magnetisch uit de fabriek rollen.

http://www.wildwoodsurvival.com/surviva ... ass01.html

Ik heb een tijdje terug het hele artikel gelezen en deze man heeft er wel echt een overtuigend onderzoek van gemaakt.

Het zijn overigens goeie tips, veelal welbekend maar toch prima om ze te posten!


Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door obiwanjacobi »

Dunner op het zuiden!? Huh!? ik dacht altijd dikker op het zuiden (of zuidwesten). Meer zon, meer energie, meer groei...

Pas op met houtringen van afgezaagd bomen. Ringen kunnen ook dichter bijelkaar groeien door "drukhout" - dit wordt gevormt wanneer een boom scheef groeit. Dus ook hier beter om met meerdere steekproeven te vergelijken.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
woodcraftsurvival

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door woodcraftsurvival »

Het heeft vaak met de heersende windrichting te maken, het hout wordt als het ware 1 kant uitgeduwd

de boomtoppen groeien vaak naar het licht toe (zuiden)
Laatst gewijzigd door woodcraftsurvival op 15 feb 2010, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.


Viking
Berichten: 4459
Lid geworden op: 12 mar 2014, 11:07
Locatie: Zuidlaren

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Viking »

Stand van de Zon zelf, deze komt op in het Oosten en draait via het Zuiden naar het Westen, en gaat daar onder!


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

[quote="woodcraftsurvival"]
Het heeft vaak met de heersende windrichting te maken, het hout wordt als het ware 1 kant uitgeduwd
de boomtoppen groeien vaak naar het licht toe (zuiden)
[/quote]

Pas op! Tijdens de workshop "Bomen" herkennen in de winter liet Mark een schijf van (ik meen een populier) zien waar een heeeel duidelijk verschil in dikte van jaarringen zat tussen de ene kant en de andere. Ik heb het hier echt over een kern van de boom op 20% of misschien zelfs minder vanaf de kant. Dit was helemaal niet het noorden. Nu weet ik ook niet meer zeker of dit het zuidwesten was (moet ik toegeven :-\ ). Volgens Mark kwam het dus omdat de boom aan de rand van een bos stond en richting het licht groeide. Maar zoals je al schrijft een alleenstaande boom in het veld...
Ik zal Mark nog eens vragen welke kant nou die dikke kant heen wees (als hij niet al op het forum zit)


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
bannocks

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door bannocks »

de zon en de sterren zijn voor mij het betrouwbaarst
de andere midellen zijn richtmiddelen met een keuze van 180 graden dus op goed geluk


Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

[quote="iedow"]
Stand van de Zon zelf, deze komt op in het Oosten en draait via het Zuiden naar het Westen, en gaat daar onder!
[/quote]
Pas wel op dat tot midzomer (22 juni) in de zomer de zon steeds noord oostelijker opkomt en ook noord-westelijker onder gaat. En in tot midwinter dus zuid-oostelijker opkomt en zuid-westelijker onder gaat.
Alleen op de eerste herfst- en lentedag heb je een perfecte oost-west lijn. (ga nu twijfelen of die datum ook klopt voor Nederland, zie onder)

Geldt dat laatste eigenlijk ook voor het hele noordelijk halfrond of is er een verschil naarmate je noordelijker van de venaar zit? Ik moet toegeven dat ik dat even niet qua kennis voorhanden heb, iemand anders?


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Trailtraveller »

Noordwest is vaak de kant met de dunne ringen. De wind komt vaak vanuit Noord-West. Dit is ook de kant waar vaak mos groeit, de natte kant zullen we maar zeggen. Takken aan de Noordwest zijn vaak korter en warriger, de Zuid-Oost kant vaak langer. Ook vogelnesten zijn vaak gemaakt op het Zuid-Oosten. Schorskevers zitten onder de bast aan de Zuid-oost kant. Dit geldt voor NL en omgevende landen.
Laatst gewijzigd door Trailtraveller op 15 feb 2010, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

[quote="mrwizard"]
Noordwest is vaak de kant met de dunne ringen. De wind komt vaak vanuit Noord-West. Dit is ook de kant waar vaak mos groeit, de natte kant zullen we maar zeggen. Takken aan de Noordwest zijn vaak korter en warriger, de Zuid-Oost kant vaak langer. Ook vogelnesten zijn vaak gemaakt op het Zuid-Oosten. Schorskevers zitten onder de bast aan de Zuid-oost kant. Dit geldt voor NL en omgevende landen.
[/quote]
"Lovely" noord-west zuid-west. Dit gaat goed (niet dus). Ik dacht zelf altijd dat de wind in Nederland voornamelijk ook het zuid-westen komt maar ik ben hier geen expert in (praat ook de massa maar na). Het argument dat daardoor de ringen kleiner zijn aan de windkant klinkt logisch. Maar ja moet je wel weten of dat nou noord-west is of zuid-west  ;D. Kan zomaar negentig graden schelen in je zoektocht naar het noorden in deze wereld. En dan weten we het zo'n beetje in Nederland, maar als je nou naar Zweden gaat? Ík weet niet waar daar voornamelijk de wind vandaan komt (ik gok ook op het westen, maar ja de lokalen zullen er iets meer ervaring mee hebben).
Komt nog bij dat de boom ook nog in een vrij veld moet hebben gestaan.... lastig allemaal.

Bij dat mos moet je ook oppassen dat je niet in de buurt van water (beek, sloot, meer) zit, want mos zal ook het liefst aan die kant van de boom zitten, ook al is dat richting het zuiden.


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
obiwanjacobi
Berichten: 1530
Lid geworden op: 03 dec 2009, 07:35
Locatie: Mijdrecht
Contacteer:

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door obiwanjacobi »

Volgens mij zijn al die methodes die met bomen te maken hebben zo onbetrouwbaar als de pest! Mos groeit gewoon op de vochtigste plek en dat is niet altijd het noorden. Bomen groeien naar het licht toe en dat kan best het noorden zijn als het tegen een bergwand aanstaat. Groeiringen worden ook beinvloed door "drukhout".

Totdat je echt alle variabelen echt begrijpt is het rusisch roulette...

Ik waag me er niet aan. Ik vind het mooi om het te observeren maar in die observatie kan ik ook gelijk vaststellen dat er geen 'simpele' regeltjes op van toepassing zijn.

Dus ik ga ook voor sterren en zon (en maan zou ook moeten kunnen, maar daar weet ik nog niks van). Ik kan redelijk de noordster en orion vinden. De zon vind ik lastiger. Omdat deze het hele jaar door beweegt door de lucht (komt niet elke dag op exact dezelfde plek op, in de zomer hoger aan de hemel etc.) Maar met een paar stokjes is er met de zon tijdens een lunchpauze een goede schatting te maken van oost-west.


Grtx,
Marc | Blog

Save a tree, eat a beaver!
All the gear but no idea!
Gebruikersavatar
Rodolf
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 feb 2010, 14:11

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Rodolf »

Groeiringen worden ook beïnvloed door de voedingsstoffen in de grond. Als een boom naast een veld staat dat regelmatig bemest word heben de wortels aan die zijde dus meer voedingsstoffen en dus krijg je ook grotere groeiringen. Zoek eens een afgezaagde boom van een paar honderd jaar, daar zie je dat dit niet altijd het zelfde is. (in de zoo van Antwerpen heb je zo'n schijf van een jaar of 800 !)
Zon en sterren zijn ook voor mij de beste indicatoren.
Gelukkig heb ik een redelijk natuurlijk oriëntatie vermogen.


Alles minimaal 1 keer doen in je leven en sterven bewaren tot het laatste.
Gebruikersavatar
David
Berichten: 1568
Lid geworden op: 02 jan 2010, 22:59
Locatie: Hillywood

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door David »

[quote="Rodolf"]
Groeiringen worden ook beïnvloed door de voedingsstoffen in de grond. Als een boom naast een veld staat dat regelmatig bemest word heben de wortels aan die zijde dus meer voedingsstoffen en dus krijg je ook grotere groeiringen. Zoek eens een afgezaagde boom van een paar honderd jaar, daar zie je dat dit niet altijd het zelfde is. (in de zoo van Antwerpen heb je zo'n schijf van een jaar of 800 !)
Zon en sterren zijn ook voor mij de beste indicatoren.
Gelukkig heb ik een redelijk natuurlijk oriëntatie vermogen.
[/quote]
Nee toch niet nog meer redenen waarom jaarringen niet gelijk zijn.  ::)
Ik bedacht mij ook. Hoe vaak kom je nou een mooie afgezaagde boomstronk tegen als je rondloopt. Ik ga ervan uit dat je niet een boompje om gaat zagen om naar de boomringen te kijken.  ;D

De beste methode zijn inderdaad zon en sterren. Nu moet je met de zon natuurlijk ook nog rekening houden dat ie om 12 uur niet (precies) in het zuiden staat. In de zomer heb je ook nog last van zomertijd, Maar omdat wij behoorlijk aan de westkant zitten van de tijdzone is het bij ons relatief vroeg mid-dag. Het kan feitelijk nog veel erger zoals in Galicië. Die zitten zelfs westelijke dan het meeste van Groot Brittanië.

In Midden Nederland zal he mid-dag zijn (in de winter) om 12:40
Ik kwam net deze dite tegen die de Zonnetijd geeft van Utrecht: http://hemel.waarnemen.com/applets/utrechtsetijd.html


Groet,
David

I only went out for a walk, and finally concluded to stay out till sundown, for going out, I found, was really going in. (John Muir)
Gebruikersavatar
Trailtraveller
Berichten: 2586
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:40
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re:Alternatieve middelen om je te orienteren

Bericht door Trailtraveller »

Even ter bevestiging van de Noordwest theorie...

http://www.weeronline.nl/circulatiecellen/3043/0


Ga op pad en vindt wat u zoekt. In de huiskamer is geen avontuur, slechts de plannen voor uw volgende reis.
IVN                        - http://www.ivn.nl
Bushcraft blog       - trailtraveller.blogspot.nl
Plaats reactie

Terug naar “Oriëntatie, Navigatie en Weerkunde”